per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
5
12
10.22059/jfava.2014.50292
50292
Research Paper
تحلیل ساختاری نقد نقاشی
The Structural Analysis of the Art Criticism
محمدرضا ابوالقاسمی
mra.ab79@yahoo.com
1
دکترای علوم هنر، گروه علوم هنر، دانشکده ی ادبیات، دانشگاه اِکس، مارسی، فرانسه.
چکیده
نقد نقاشی، نوشتاری است مبتنی بر دو رکنِ «توصیف» و «تفسیر». توصیف بخش اصلی و اساسی هر نقد نقاشی را تشکیل می دهد و غایتش انتقال نشانه های تصویری به نشانه های زبانی است. فرضیه ی این مقاله مبتنی است بر این که بی وجود توصیف دقیق، تفسیر عمیق نقاشی ممکن نیست، زیرا مبنای گزاره های تفسیریِ یک نقد موفق توصیفاتی است که منتقد در نوشتار نقد ارائه می دهد. نخستین نقدهای نقاشی توصیفات ادیبانه ای بوده اند از آنچه روی تابلو بازنمایی می شده است. اما ویژگی مهم نقد نقاشی اتکاء به توصیف دقیق برای ارائه ی تفسیر عمیق است. هویت هر اثر تجسمی مبتنی بر تفسیری است که منتقد از آن ارائه می دهد. لذا ارزشگذاری یک تابلوی نقاشی مستلزم این است که منتقد، دیدگاه هایش را در قالب تشریح و تحلیل (توصیف) و توضیح و تبیین (تفسیر) صورت بندی کند. این مقاله با ارائه ی نمونه هایی نشان خواهد داد که اولاً، نگارش نقد نقاشی مستلزم پایبندی به این صورت بندی است؛ ثانیاً، توضیح و تفسیر بر مبنای نظریه و فلسفه ی منتقد صورت بندی می شود. روش به کار رفته عبارت است از مطالعه ی دو نمونه نقد نقاشی به منظور استخراج ساختار توصیفی ـ تفسیری آنها.
Abstract
The structural analysis of art criticism is the aim of this paper. The art criticism is a text, which is constitued of two elements: description and interpretation. The description is a foundemental part of art criticism, which translates the visuals signs into verbal signs. Without a precise visual description, it is impossible to interpret the work of art genuinely. My hypothesis is that a percise visual description is the basis for an authentic critical interpretation. Historicly, the description was the first step in the art criticism, incarnatetd in the "ekphrasis". I will show that the identity of a work of art is determined by the descriptions and interpretations, which are formed during its existence. I also show that the major art critiques formulate their criticisms in a four-part structure having description, visual analysis, clarification and explication as their foundamental elements. Interpretation is the fundamental part of all art criticism. Without interpretation, the meaning and the signification of artwork would be inaccessible to spectators. However, interpretation is not limitless. Through the interpretation, a work of art could be explacated but it is impossible to "translate" it into a text in order to clarifie all its ambiguous aspects. Morever, the interpretation is personal whereas the criticism must be subjective, i.e. universal. The interpreter can re appropriate the work in his social, historical and political situation. In other words, interpretation is open to the situation of interpret. In fact, the decription must be objective as much as possible. However, the interpretation is in itself subjectiv. The task of finding an equilibrium point betweent the objectivity of description and the subjectivity of interpretation would be achived in the art criticism. To achieve a relevant interpretation we need to consider the work of art in a special manner which is named since Kant "disinterestedness" i.e. contempaltion far from any interest. Thus an art critique is an evaluation of a work of art. While it is true that artistic taste is relative, there are certain characteristics of artwork that can be assessed as a means of measuring the artist’s success at conveying the intended message or meaning of the work in question. Art criticism is considered by some to be an art within itself, but, although each art critique may approach a work of art uniquely, there is a defined protocol for the discipline of analyzing a work of art. Briefly, the description of what we see is the objective portion of the art critique. It involves a technical description-nothing more. Next, analyzing the artwork: evolve the art criticism from a technical description to an in-depth examination of how the technical elements were utilized by the artist to create the overall impression conveyed by the artwork. Finally, the interpretation of the artwork. This part of an art critique is more subjective than the others; it is expected to use the analysis of the technical aspects of the piece of art to apply all supposition to the artist's intended purpose for the artwork.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50292_03df3d87069764b5547a6b6ede346f6b.pdf
واژه های کلیدی
نقد
نقاشی
توصیف
تفسیر
تصویر
واژه
Key words: Criticism
Painting
Description
Interpretation
Image
Word
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
13
24
10.22059/jfava.2014.50294
50294
Research Paper
تأملاتی در باب نسبت «حکمت هنراسلامی» و «فلسفه هنر اسلامی»
Deliberation in the Chapter of “Wisdom of Islamic Art’s Relation with Philosophy of Islamic Art”
زهره کرامت
z.keramat@yahoo.com
1
مصطفی گودرزی
goudarzi40@gmail.com
2
کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
«حکمت هنر اسلامی» ترکیبی نسبتاً پرکاربرد، متداول و در عین حال مبهم است که با وجود مطالعات صورت گرفته پیرامون آن، هنوز معنای روشنی از آن در دست نیست. به دلیل وجود این ابهام در معنا، گاه «حکمت هنر اسلامی»، به رغم تمایز با «فلسفه هنر اسلامی»، معادل پنداشته میشود. از آنجا که بهکارگیری این دو ترکیب به جای یکدیگر، میتواند منشأ خطاهای فراوانی در پژوهشهای حوزه هنر اسلامی باشد، روشن نمودن معنای دو ترکیب یاد شده و بیان نسبتشان با هم، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله که به روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته؛ تلاش شده با تحلیل و بررسی معنای حکمت به عنوان مبهمترین جزء ترکیب یاد شده و بیان نسبت آن با فلسفه، نسبت دو ترکیب «حکمت هنر اسلامی» و «فلسفه هنر اسلامی» تا حدی روشن گردد. بنا به مطالعات صورت گرفته در مسیر تدوین این مقاله، حکمت، مفهومی گستردهتر و عمیقتر از فلسفه دارد و به لحاظ منشا و قطعیت نیز نسبت به فلسفه، افضل است. به نظر میرسد «فلسفه هنر اسلامی» علیرغم شباهت، از جهات مختلفی با «حکمت هنر اسلامی» متفاوت است و به لحاظ مبدا و منبع پیدایش و مرجع شناخت هنر اسلامی، نمیتواند با «حکمت هنر اسلامی» همعرضی کند.
Abstract
“Wisdom of Islamic art” is relatively a full of application, prevalent and concurrently ambiguous combination, that, despite the studies conducted on it, still no clear meaning of it is at hand. Due to the existence of this confusion in the meaning, sometimes the wisdom of Islamic art, despite the distinction that exists, is considered equal to “Philosophy of Islamic art.” As the application of these two combinations in place of each other, may be the origin of abundant mistakes in researches related to Islamic art area, clarifying the meaning of two mentioned combinations and expressing their relation to each other is of high significance. It is sought in this article that has been prepared in library and analytical form, the relation of two combinations of “wisdom of Islamic art” and “philosophy of Islamic art” be cleared and clarified up to some extent by analyzing and studying the meaning of wisdom as most confusing part of mentioned combination and expressing its relation with philosophy. It should be considered each art work which is based on Islamic fundamentals and is representative of the Islamic spirit, Emerged in the past or present, is Islamic art. It means what distinguishes Islamic art and others is just he principles of Islam. Wisdom is an inductive term that has been discussed many times in the verses of holy Quran and religious narratives. Because of the significant place of this term in Islamic cultures the cognition of actual meaning of it as well as specifying the limits and distinction among them, versus other cultures is of significance. Placing the word of wisdom in the beginning of Islamic arts combination, provides a novel combination that a number of researchers of art and philosophy area have written some topics on It. The philosophy contrary to the wisdom has human origin and innovated by human mind. Despite the considerable antiquity of philosophy, its combination is newly born where the disputes exist on its manner and essence. In general, when the philosophy of Islamic art is discussed, it means, the dispersed references that exist among the perspectives of Islamic philosophers in the area of art. Based on the researches carried out in the way of compilation of this article, the wisdom is a vaster and deeper concept of philosophy and superior to philosophy in terms of origin and certainty as compared with philosophy. Philosophy is the outcome of defective intellect of human being hence it is limited and mistakable. In addition to that, the wisdom has a deep connection with Islamic art whether in birth phase or during cognition stage which the philosophy lacks of. The wisdom has three ranks that could be the creator or producer of Islamic art. In general, it seems that the philosophy of Islamic art despite the similarity, is different from that of Islamic art’s wisdom from different dimensions, and cannot be parallel to the wisdom of Islamic art, whether in terms of origin and source of Islamic art or as the reference of its recognition.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50294_cdd40dfd726a55b3540f0e14fe88b3f2.pdf
واژه های کلیدی
حکمت هنر اسلامی
فلسفه هنر اسلامی
هنر اسلامی
حکمت
فلسفه
عقل
Keywords:
Wisdom of Islamic Art
Philosophy of Islamic Art
Islamic art
wisdom
philosophy
Intellect
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
25
36
10.22059/jfava.2014.50293
50293
Research Paper
رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی
Defamiliarization approach in process of visual communication (field of advertising illustration)
میترا معنوی راد
mrad26 @hotmail.com
1
سعیده عنبر دباغیان
2
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
چکیده
نقش رسانههای تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار میآید. یکی از مهمترین رویکردهایی که بواسطه آن میتوان به این منظور دست یافت، آشناییزدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت میطلبد. در نظریههای هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار میآید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر میگردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشناییزدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح مینماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالتهای تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیکهای خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشناییزدایی از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است.
Abstract
The role of visual media and audience is one of major issues in the contemporary world. One of the most important approaches by which this can be achieved, the defamiliarization. Methods used in this approach disturbing visual habits and visual perception in the audience to make sense of wonder and amazement, and he is eager to see. This category of functional concepts is one of the artistic and literary theory. So research about this category can be creation and development of new concepts in visual communications. Defamiliarization undoubtedly owes to Victor Shklovsky, Roman Yakubson, Yury Tytanov and Zakaria Ghazvini. Beyond their opinions advertising illustration discovered another word as the most prominent evolution of new graphic design. Visual communication as the base of new advertising illustration had offered appropriate solution for collecting these rules to graphic designers wich necessity of attention to is irrefutable.This article tries to offer by the use of four of most dominant theorists (Victor Shklovsky, Roman Yakubson, Yury Tytanov and Zakaria Ghazvini) analytical theories. Visual communication from the first days of creation had only important communicative duty and it was communication with audiences. Graphic designers from the first time could have done this duty very well. They gave meaning to the visual language and basic values of visual communication and its acting style by effective usage of advertising illustration and improved this field of graphic design and its different aspects and defined it among global audience that each of theme belong to a different and researches, wich are related to Defamiliarization effective and aim full historical activity of these artists. This article explains the Defamiliarization concept among the contemporary advertising illustrations and the causes of its successful position. This article is a case study on the introduction defamiliarization and its role in the advertising illistration. The assumption is that the strategies of defamiliarization a scholarly look at the advertising illustration and through visual communication in the present world language. The article includes two chapter. The first of this article on the strength of different scientists, ideas, studies about the defamiliarization and the audience. In the second chapter different methods of defamilarization are all offered. In the chapter of conclusion by totaling all approaches, we prove that defamilarization is quite successful in advertising illustration, because the research findings reveal that the concept of defamilarization. The main issue in the present paper, relying on basic principles and knowledge visual communication, is, making advertising illustrations. Based on studies in this articlewhich has done in descriptive method, there are several kinds of defamilarization in advertising illustration which after surveying put in categories in this essay.The results of this research has shown the influence of defamilarization in advertising illustration and also has made a codified from in different kinds of defamilarization in advertising illustration which can underlie the new horizons in advertising illustration. Defamilarization can be reached the pattern language in visual communication and advertising illustrators could use this language.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50293_ca438dc098b0e317e86409cc4be553d3.pdf
واژه های کلیدی
آشناییزدایی
تصویرسازی تبلیغاتی
ارتباط تصویری
دلالت ضمنی
Keywords
Defamiliarization
Advertising Illustration
visual communication
connotation
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
37
48
10.22059/jfava.2014.50295
50295
Research Paper
مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روشهای ایجاد خطای دید*
Comparative Study of Shigeo Fokuda‘s Posters and Methods of Creating Optical Error
سید محمد فدوی
fadavi@ut.ac.ir
1
عاطفه شیدمؤدب
2
دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنیک خطای دید که عبارتند از تصاویر دو پهلو، بافتهای دو پهلو، تصاویر دو پهلوی سهبعدی، تصاویر غیرممکن، تداخل شکل و زمینه و تصاویر متداخل کمک گرفته و توانسته تصاویری مبهم و گمراهکننده ایجاد نماید. در جهت اثبات فرضیه، در ابتدا خطای باصرهی هندسی و تصویری توضیح داده شده و در ادامه انواع روشهای خطای دید معرفی و با پوسترهای فوکودا مورد قیاس قرار گرفتهاند. در این مقایسه سعی شده توضیحات مربوط به نحوهی استفادهی هنرمند از روشهای مذکور در فرآیند طراحی به صورت آموزشی و کاربردی ارائه گردند تا بتواند مورد استفاده طراحان قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد که طراح، بیشتر از فن فضای مثبت و منفی و روابط تصویر و زمینه استفاده نموده و در بعضی موارد نیز با ایجاد روابط غیرمنطقی بین پارهخطهای یک چند وجهی باعث ایجاد شگرد بصری در آثارش شده است.
Abstraction
Shigeo Fokuada is one of the geniuses of contemporary graphic designers of Japan. He was born in Tokyo in 1932. After finishing his studies in national university of fine arts & music (1956), he worked in many fields of professional graphic design and his poster designs gained world reputation. He as a representative of avant-garde graphic design, with increasing international attendance of Japan from the 1960s, presented his works in many solo and group exhibitions all over the world. He was a member of AGI and from the late 1980s taught at Yale Newhaven as a guest professor. Fukuda’s fame is in his kind of thinking and different view. He as a great designer saw the world in a different way and manifested it in his works. In designing posters, for conveying ideas and his reception to the audience he have used many different methods, but one of them that is his special and distinguishes him from other designers is using of visual error. He deceives the vision ability of the audience with this method. In examination of some of his posters we will understand that the artist for the purpose of increasing the effect of his works on his audiences, has combined visual elements in such a way that to have complicated, unreal and unimaginable relations and engage mind of the audiences. Some of his posters have designed on the basis of visual error techniques. The technique of negative and positive spaces is the most important way for him to create visual error in the works; he does so through relations between image and context. Negative and positive spaces have harmonized relation, and changeably complete each other. Focuda as a designer always takes context into consideration, he consciously draws a design that its negative image has importance, and these two images (negative & positive) are inseparable. This artist in using equivocal images and textures, interference of image and context has considered this important issue. This article with comparative-analytic method’ principals considers the artist’s posters and propose this hypothesis that Fokuda with the aid of various visual error techniques (equivocal images and textures, equivocal 3D images, impossible images, interference of shape and context and mixed images) has created ambiguous and wandering images. In proving this hypothesis, at first, geometrical and visual errors are explained and then various visual errors will be introduced and compared with fokuda’s posters. In this comparison there are some similarities between techniques of visual error and some of Fokuda’s works, and he has been able to use this visual trick in various ways in his works.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50295_795e42c020d4ff44df5e4929534cafb9.pdf
واژههای کلیدی
گرافیک ژاپن
شیگئو فوکودا
خطای باصره هندسی
خطای باصره تصویری
پوستر
Key Words
Japanese Graphic
Shigeo Fokuda
Geometrical Optical Error
Pictorial Optical Error
Poster
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
49
58
10.22059/jfava.2014.50296
50296
Research Paper
بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس
A Study On the Role And Position Of Title In Expressive Function Of Photo
الهه عبدالهآبادی
e.abdolahabadi@gmail.com
1
کارشناس ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
چکیده
عنوان، در انتقال معنای عکس عنوانگذاریشده، میتواند چون عنصری مشخصکننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییردهندهی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از اینرو نادیدهگرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر، همچون حذف قسمتی از عکس است. مطالعات مختلفی با محوریت عنوانگذاری در دنیا انجام شده، اما تا کنون در ایران هیچ پژوهشِ منسجمی در این حوزه صورت نگرفتهاست. این مقاله برای اولینبار در ایران و با هدف ایجاد حساسیت در عنوانگذاری و خوانش آن، به بررسی نقش و جایگاه عنوان در انتقال معنای عکاسانه پرداخته و صحت بسطِ تعاریفِ پیشین از عنوان، به عکس را مشخص میسازد. این مقاله ابتدا با بررسیِ پیشینهی ارتباطی ما با تصویر و متن به نمایندگی از عکس و عنوان، و طرح مباحث نشانهشناسیِ مرتبط، به اثبات جایگاه عنوان در کارکردهای بیانی عکس میپردازد. سپس با برهمگذاریِ تعاریف و تعمیم آنها به حوزهی عکس، چارچوبی عملی و اثباتشده، برای شناخت انواع عناوین فراهم میآورد. برای ملموس نمودن این چارچوب، با مطالعهی جامعهی آماری دردسترس، به دستهبندی عناوین عکسهای گالریهای ایران پرداخته و در نهایت آنها را به دو گروه بیانگر و دلالتگر تقسیم میکند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی میباشد.
Abstract
A Title, in conveying the meaning of the entitled photo, can act from being a designator to an element which changes the meaning and its message is perceived in different levels of obtaining the photo’s final meaning. Therefore, ignoring its role in interpreting the content of work is the same as eliminating a part of photo. various studies have been done centering titling issue, but there hasn't been any cohesive research in this field in Iran. This research for the first time in Iran and with the purpose of creating sensitivity in titling and its reading, examines the role and the place of title in conveying the photographic meaning and elucidate the validity of former definitions of title, to photos. Since any communicative act requires conveying of the meaning, when we speak of the expressive function of a photo, in fact we refer to transmission of the message by the photo. For acquiring an understanding of this function and the probable position of title in it, this research first examines our communicative background with image and text as representatives of photo and title and presents the discussions related to semiology. That’s because by combining the definition and generalizing them to photography arena, a practical and proved framework for knowing different kinds of titles can be obtained. For making this framework tangible, this research by studying the available statistical samples, categorizes the titles of the photos in galleries of Iran. In this research it has been concluded that not only title plays a role in expressive function of a photo as the photo, but introduces itself as an essential interpretive and communicative component in the expressive functions of a photo. Besides, a title is a designative name which discerns the work form the other works. Assigned by the artist and contributing to the final reading of work’s meaning, it does the designative task not by being unique in the art world, but by differentiating in the meaning which it creates in relation to the work. The researcher, reached to the final meaning of the photo in her statistical survey in terms of the referential function of message. Since this function consists of the messages of photo and title, reaching to the final meaning is in fact reaching to the sole meaning of the relation between the implicit and the explicit message of the photo. This means that through reading and defining the message of the title, in relation to the message of gallery photos and by utilizing this flowing mode between the two message and different categorizing for the given titles, the researcher divides titles to two category of expressive and signifier. The method of the present study is a combination of the descriptive and analytical methods. It is Descriptive because the theoretical basis of the research is established through discovering and expressing the relations of text and image and in a more careful look to the title and photo and presenting the viewpoint of different people. Wherever this basis is used in reading the titles of photos in galleries, the study takes an analytical frame.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50296_0e2634726159dbb066a58e70f2c498bb.pdf
واژههای کلیدی
عنوان
کارکرد بیانی عکس
معنا
عکس
Key words: Title
Expressive Function of Photo
Artistic Photo
Gallery
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
59
72
10.22059/jfava.2014.50297
50297
Research Paper
بررسی مضامین تصویری کاشی های نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخ موزه گلستان*
Effecfs of Embossed tiles of Video Content Available on the Site Golestan Palace Museum
صمد سامانیان
samanian_s@yahoo.com
1
محمود میرعزیزی
2
ابوالفضل صادقپور فیروزآباد
sadeghpour@mailinator.com
3
استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
کارشناس ارشد صنایع دستی(گرایش پژوهش در هنرهای سنتی)، دانشگاه سوره، تهران، ایران
کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
کاشیهای نقش برجسته تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از کاشیهای دوره قاجار را تشکیل میدهد که تعدادی بسیاری از این کاشیها در سرسرای تالار اصلی کاخ موزه گلستان به کار رفته است. مطالعه و بررسی این آثار، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به هنر دوره قاجار میباشد. همچنین پدیده تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره وابسته است. در این مقاله، به تاثیرپذیری هنر قاجار از فرهنگ و هنرغرب، گرایش به واقعگرایی در هنر، ظهور دو پدیده چاپ و عکاسی، به عنوان عوامل موثر در تصویرگری در کاشیها مورد توجه واقع شده است. کاشیهای نقش برجسته تصویری کاخ موزه گلستان در قالب گروههای مختلف با مضامین مشترکی چون داستانهای شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و جامی، نقوش مذهبی، صحنههای شکار، مراسم بزمی، صحنههای روزمرۀ زندگی مردم، تصاویر اروپایی و ... با اشکال مختلف نقاشی شدهاند. در مقاله حاضر، ضمن بررسی عوامل زمینهساز و موثر بر روند تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته سرسرای تالار اصلی کاخ گلستان بر اساس مضامین موضوعی به کار رفته در آنها دسته بندی و معرفی میکند. گردآوری مطالب و تصاویر، به روش میدانی و کتابخانهای بوده و نگارش آن با رویکرد توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است
Abstract: Video embossed tiles, the tiles are fairly large group makes up period, the number of these tiles at Golestan Palace Museum's main hall is used. The study of these works, illuminating many issues and matters relating to art is in period. The phenomenon is illustrated in Qajar embossed tiles, cultural factors, social and arts related courses. In this Article, the influence of culture and Hnrghrb Qajar art, the trend of realism in art and photographic print two phenomena emerged as important factors in the phenomenon of interest is illustrated in tiles. Tiles embossed image of the Golestan Palace Museum in the different groups with common themes such stories Ferdowsi, Nezami and Jami military, religious designs, hunting scenes, festive events, scenes of daily life, images of European and...The forms are painted.This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken. In this study, we identify the image tiles embossed palace's main hall Contrary to earlier traditions, pragmatic approach and the nature of the issue fee and is known as the embossed tiles Background factors and the incidence and prevalence of this phenomenon is also given. Embossed tile painting palace, the techniques used and issues, no restrictions are not accepted And in this parliament to mimic the way illustrators version of lithography, were busy, Sometimes even a piece of royal portraits of the album came out and was emulated by artists tiles. Probably tile contractors tile samples instead of key buildings left in Qajar periods before, during and experiences have influenced NasseriAlso from the production of such tiles have been such a mountain. For this reason, the methods of execution antechamber Hall of tiles designs, lots of tile, round frame work and body shape tiles The greatest diversity of themes and motifs in comparison with other parts of the Golestan Palace tiled, shall have. In general it can be stated that the subjects used in the tiles embossed including themes such as the stories of Shahnameh palace, military Khamse cup, religious motifs, images of historical kings of Persia, hunting scenes, festive celebrations, scenes of daily life, people, pictures of Europe and...Form different shapes with eight rectangular and square tiles are painted. Also according to the survey research and field study sample can be stated that the prominence of the Golestan Palace tiles themes, from the themes of this Ferdowsi's Shahnameh and the story of images literary topics kings lyrical compared to the other topics of most interest was drawing and painting tiles. This historic area is related to the period of Nasseral-Din Shah and Muzaffaral-Din Shah, and total number of tiles embossed palace main hall is 765 pcs tiles. This Article reviews the risk factors and effective of Illustrations on the tiles,Based on what themes they used in their category introduced. Compilation and images, method of field and library And writing descriptive and analytical approach taken.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50297_5a58e58290867ea7c13159f0d15d12e8.pdf
واژه های کلیدی
قاجار
تالار اصلی کاخ گلستان
کاشی نقش برجسته
مضامین
Key words: Shah
the Main Hall of the Golestan Palace
Embossed Tiles
themes
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
73
84
10.22059/jfava.2014.50298
50298
Research Paper
مطالعۀ تنوع بیان در آثار پیکرتراشی دوناتلّو
Expressive Variety of Donatello’s Sculptures
مریم عادل
maryam.adel94@yahoo.com
1
ادهم ضرغام
2
دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، پردیس هنر های زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار دانشکدۀ هنرهای تجسّمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
تحول حوزههای علم، فلسفه و سیاست و ارتباط میان آنها در آستانۀ دوران رنسانس آغازین و همزمان با آن، در آفرینشهای فرهنگی و هنری آن دوران نمود یافته است. این تحولات نه تنها خود را در صورت و محتوای این آثار بلکه در تنوع بیان آنها، حتی در مجموع آثار یک هنرمند، نشان میداد و این امر تحت تأثیر روح دوران، لبریز از ویژگیهای متناقض-کهنه و نو، سنّتی و تجدّدمآبانه- بود. مجسمههای دوناتلّو، پیکرهتراش رنسانس آغازین، به نحوی بارز این تنوع را به نمایش میگذارند. هدف این نوشتارِ پژوهشی، نمایش تنوع موجود در آثار دوناتلّو، گوناگونی تمهیدات بیان هنریِ مورد استفاده توسط هنرمند و بیان علل این تنوع، براساس مطالعۀ اجمالی خصوصیات دوران رنسانس بهویژه رنسانس آغازین و نیز مطالعۀ تفصیلی تعدادی از پیکرههای اوست. در پی این مطالعات، تنوع این آثار و علل شکلگیری چنین تنوعی تبیین گردیده؛ ناتورالیسم مبتنی بر مطالعۀ پیکرۀ آدمی به کمک علم تشریح و توجه به طبیعت و عناصر آن که میتوان ریشههایش را در پرسش از منطق الهیات مسیحی و سست شدن بنیانهای آن یافت، بررسی آثار هنری کلاسیک یونان و روم باستان به دنبال نهضت اومانیسم و در نهایت نبوغ و استعداد و درونگرایی شخص دوناتلّو، تنوع بیان آثار او را رقم میزنند.
Abstract
In the wake of Renaissance, not only then art and literature pieces but the resulting diverse expressions well reflected the turning revolts in science, philosophy, and politics, and their association which is tremendously clear even among a single artist’s works, e.g. Donatello’s sculptures, transparently echoing challenges between old traditions and then new reformations vastly influenced by the zeitgeist. Naturalistic theme toward physical human body based on early anatomical studies – rooted in then increasing rebellion against Roman Catholic Church’s theological teachings- enormous enthusiasm for being inspired by ancient Roman and Greek artworks in the wake of Humanism movement, finally Donatello’s indigenous genuineness, talent and introverted personality are among artistic features and versatile expression patterns of his sculptures. Donatello (Donato di Niccolo di Betto Bardi) was a 15th century early Renaissance Italian sculptor from Florence and the creator of first architecture-independent nude sculptures. During the career life, the forms, techniques and raw material steadily evolved in his artworks. While the primary pieces e.g. “the marble statue of David” and/ or “St. George Tabernacle” prove the Donatello’s special interest in Gothic mannerism, the sculptor explicitly resorted to realism as well as classicism in his later works such “St. Mark” and Donatello’s set of Prophets’ sculptures, particularly Habacuc and/ or Jeremiah which perfectly represented in Equestrian statue of Gattamelata afterward. Like certain primary works such as the prophets’ statues, the sculptor’s last pieces are, however, further emotionally expressive most likely due to the artist’s personality and believes. Alternatively, grounds of the transition of Donatello’s artworks lie in the most profounding renaissance developments of hot debate between theological ideas and secular theories as well as political confrontations among then autocratic powers represented as so called states. While early created “Bronze David” reflects the proudly self-aware zeitgeist which just comes to know its own potentials and looks to grasp a far wider range of choices and options, inquietude and discomfort due to then social values and norms challenges and gradual transformation are echoed by his late sculptures particularly “Penitent Magdalene“. Aside from Donatello’s talent and ingenuity, this particular type of artistic evolution is rooted in apparently contradictory presence of traditional and subversive social elements in renaissance era of which Petrarch provides a good instance where his thoughts and life drawn upon multiple seemingly inconsistent theories from monasticism and hermitage way of life to his poetic approach to romance and his attachment to fame. Present research reviews Renaissance artistic features and has a more detailed look at certain sculptures by Donatello to illuminate probable backgrounds of expressive variety of his works and further focuses on revealing Donatello’s expressive versatility, the methodological diversity among his artworks and shedding light into probable rationales of the observed variety based on the reviews of early Renaissance artistic features and a more detailed look at certain of sculptures by Donatello.The article moves on to addresses the debate over whether or not latest Donatello’s artworks favored the emergence of mannerism movement and conclusively disproves the hypothesis due to distinguished historical contexts of early and late Renaissance styles, and mannerism.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50298_4b06b4362a0b07bbb0bda11bca48b259.pdf
واژه های کلیدی
رنسانس آغازین
پیکرتراشی
دوناتلّو
تنوع بیان
Keywords: Early Renaissance
sculpture
Donatello
Expressive Variety
per
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2014-05-22
19
شماره1
85
92
10.22059/jfava.2014.50299
50299
Research Paper
بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*
Application of Behavioral Approach in Product Design Based on User Center Design
شیما دادخواه فرد
dadkhah_shima@yahoo.com
1
سیدرضا مرتضایی
mortezaei2@iust.ac.ir
2
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا میکند. یکی از محیطهای اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارکها و بویژه زمین های بازی آنها میباشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی میپردازد که خود دستاورد روش کاربرمحور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند و روشهایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی میکند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
Abstract
Childhood is a critical era of life which has the ability to significantly improve the behavioral, educational and social aspects of individuals. Identification of suitable environment of growing up along with a real insight into child's needs, help researchers and designers to gradually step towards improving the personal and behavioral characteristics of the next generation. Seemingly the social environments play fundamental role in effectiveness of interactions of children with each other and the surrounding environments. The parks and children’s playgrounds are the most especial environments which have the ability to develop the children’s social behavior and their relationships with others. This paper aims to target the children’s behavior by means of designing a set of furniture for playgrounds. The selected approach is behavioral design in tandem with user centered design (UCD). Previous approaches while fruitful have focused partially on user’s behavior - especially children- and at the expense of an overall understanding. Yet this paper is to isolate recurring user’s behaviors such as supportive ones, desired ones, and unwanted ones and note their frequency in a certain period of time within the specific context of children’s playground. In order to influence user behavior, both product design and system design offer potential ways of improving performance and reducing user error. User behavior can be guided through design. It is not only important to focus on the user needs and characteristics, but also it is equally critical to focus on how products influence people. Interaction design talks about influencing user behavior. On the other hand, user-centered design tries to incorporate the user's perspective into the design process in order to achieve a usable product. There are five essential steps defined for UCD; planning the user-centered design process, understanding the context of use, specification of user requirements, production of prototypes, and carrying out user-based assessments. This paper is based on a comprehensive study about the behavioral design which later faces up to user centered design methodology in the author's master's thesis. The study was to identify and define the user's requirements, context of use, and design commitments. Afterwards the phase of designing the product started and the output got evaluated by the experts. According to the results of their evaluation, the weaknesses of the product were eliminated and the resulting output got evaluated again by the experts of Tehran beautification organization. This paper mainly tries to achieve the concept of affecting user’s behavior by means of persuading, enabling and encouraging people. At the first stage different strategies persuade people to perform special behaviors. Then, at the second stage they should become enabled enough to perform the intended behavior. Finally, at the third stage, people get encouraged to do the intended behavior repeatedly. The article is pursued by evaluations which support the concept of affecting the user behavior by means of the proposed behavioral model. Besides, some practical strategies are proposed on the final part to facilitate considering user behavior through the design process.
https://jfava.ut.ac.ir/article_50299_ade77ffecc0236929c70e55e34883be5.pdf
واژه های کلیدی
کودک
مبلمان
زمین بازی
طراحی کاربر محور
طراحی رفتارگرا
Keywords
Furniture
Children Playground
Behavioral Design
User Centered Design