%0 Journal Article %T طراحی با رویکرد احساسگرا مطالعه موردی: طراحی وسیله سرگرمی %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A چوپانکاره, وحید %A اژدری, علیرضا %A همتی, زینب %D 2011 %\ 11/22/2011 %V 3 %N 46 %P 67-74 %! طراحی با رویکرد احساسگرا مطالعه موردی: طراحی وسیله سرگرمی %K آنالیز پدیدار شناسی %K طراحی احساسگرا %K طراحی بر مبنای سناریو %K طراحی وسیله سرگرمی %R %X هدف از این مقاله، کاربردی سازی بنیادهای نظری طراحی احساس گرا برای طراحان و به ویژه طراحان صنعت است. امروزه در دنیای طراحی، رویکرد طراحی احساسگرا به عنوان پلی میان دانش طراحی و سایر حوزه های مرتبط با این دانش مطرح گردیده است و به مثابه ابزاری نیرومند برای تضمین موفقیت محصول و جلب خوشنودی کاربران به کار برده می شود. در پژوهش حاضر با توجه به نظریه‌های مطرح شده در این حیطه، سعی بر این بوده است تا چگونگی کاربرد این شیوه طراحی به مخاطب معرفی گردد. در این راستا ابتدا به شرح عناصر پایه طراحی احساسگرا و بررسی عوامل موثر در این رویکرد پرداخته شده و سپس سطوح سه‌گانه فرایند ادراک محصول از دیدگاه دونالد نورمن و جایگاه آن در فرایند طراحی ذکر گردیده است. به علاوه از آنجایی که در طراحی محصول، احترام به انسان به عنوان یک غایت بایستی نقطه شروع طراحی باشد، در این مقاله سعی شده است تا چگونگی برانگیخته شدن احساسات کاربر توسط محصول بررسی گردد. در این راستا حالت‌های مختلف عملکرد محصول در رابطه با تحریک مهارت‌های انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در پایان با بهره‌گیری از روش آنالیز پدیدار‌شناسی و طراحی بر مبنای سناریو، به طراحی وسیله سرگرمی و معرفی چگونگی تاثیر به کارگیری این نگرش در طراحی محصول سرگرمی به عنوان یکی از حوزه های بالقوه در این زمینه پرداخته شده است. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_23468_d09554aa7c24e302ed286e4151b3e4e5.pdf