%0 Journal Article %T بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A دادخواه فرد, شیما %A مرتضایی, سیدرضا %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 19 %N شماره1 %P 85-92 %! بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* %K واژه های کلیدی کودک %K مبلمان %K زمین بازی %K طراحی کاربر محور %K طراحی رفتارگرا %R 10.22059/jfava.2014.50299 %X چکیده        توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا می­کند. یکی از محیط­های اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارک­ها و بویژه زمین های بازی آنها می­باشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی می­پردازد که خود دستاورد روش کاربر­محور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه می­کند و روش­هایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی می­کند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_50299_ade77ffecc0236929c70e55e34883be5.pdf