%0 Journal Article %T مقایسۀ تطبیقی دو نگارۀ راجستانی و گورکانی هند، شری راگا و جهانگیرشاه بر سریر ساعت شنی، از نگاه زیبایی‌شناختی و نمادشناختی %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A رستمی, مصطفی %A یوسفی, یاسمن %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 20 %N 4 %P 49-58 %! مقایسۀ تطبیقی دو نگارۀ راجستانی و گورکانی هند، شری راگا و جهانگیرشاه بر سریر ساعت شنی، از نگاه زیبایی‌شناختی و نمادشناختی %K راجستانی %K راگامالا %K جهانگیرشاه %K گورکانی %K نگارگری هند %R 10.22059/jfava.2015.57013 %X هند، سرزمین مردمانی است که با لبخند از کنار کسانی که به هیچ‌یک از عقاید آنان باور ندارند عبور می‌کنند. هنر هند، دارای سبک‌ها و مکاتب موازی بسیاری بوده و تأثیرات خارجی فراوانی را نیز پذیرفته است. این تأثیرات، گاهی نهادینه‌تر از نمودهای داخلی دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد هنر هندوستان آن‌چنان که تشنۀ پذیرش عناصر بیگانه است، اشتیاقی به یکپارچه‌سازی سبک‌های داخلی ندارد. حال سؤال اصلی آن است که هریک از مکاتب هنری هند از کدام مذاهب تأثیر پذیرفته‌ و به چه میزان به ریشه‌های آیینی و سنتی خود وفادار مانده‌ است. هدف پژوهش حاضر آن است که با مقایسۀ دو نگاره از مکاتب راجستانی و گورکانی، میزان تأثیر آن‌ها بر یکدیگر و نفوذ شاخصه‌های اعتقادی دو آیین هندو و اسلام را در آثار تطبیق دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد دو اثر یادشده، از دیدگاه زیبایی‌شناختی به اصول سنتی خود وفادار بوده‌اند؛ اما نگارۀ شری راگا، از دیدگاه نمادشناختی، تأثیرات اسلامی را نمایان می‌سازد و تصویر جهانگیرشاه، دارای نشانه‌هایی از میتراییسم و هندوییسم است که نشانة نفوذ مذهب سبک در شکل‌گیری آثار است. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_57013_72426328a29a2497cfc2fd60d09d381a.pdf