%0 Journal Article %T تبیین گفتمان سوژه و قدرت درتاملات فوکو و آثار تجسمی هالی با تاکید بر مفهوم زندان %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A حامدی, مهدی %A رضوی, فاطمه %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 21 %N 3 %P 5-10 %! تبیین گفتمان سوژه و قدرت درتاملات فوکو و آثار تجسمی هالی با تاکید بر مفهوم زندان %K سوژه %K قدرت %K زندان %K فوکو %K هالی %R 10.22059/jfava.2016.59650 %X رابطه سوژه و قدرت، از محوری­ترین موضوعات در آرای میشل فوکو است. او با بهره­گیری از روش تبارشناسی، در پی آن است تا سوژه مدرن را به مثابه ابژه گفتمان قدرت صورت­بندی کرده، و آن را در پیوند با اَشکالی چون تکنولوژی­های انضباط مورد تامل قرار می­دهد. فوکو معتقد است که نهادهای سلطه سنتی، کارکرد پیشین خود را از دست داده­اند. دیگر نمی­توان قدرت را به فرد یا گروهی خاص فرو کاست و جامعه به زندان بدل گشته است. به باور فوکو، در جامعه زندان­گون مناسبات میان اعضا بر مبنای مراقبت، نظارت و منقاد ساختنِ اعضا استوار است. در دهه 1980 و از بطن تحولات هنری نیمه دوم قرن بیستم، شاهد ظهور پیتر هالی هستیم. عمده آثار او، خوانش­های تجسمی از نوشته­های نظریه­پردازانی چون فوکو است. پژوهش حاضر می­کوشد با تکیه بر روش توصیف و تحلیل، به گفتمان قدرت در تاملات فوکو و چگونگی تحقق اَشکال نظام مراقبت به مثابه زندان اهتمام داشته و نمود آن را در آثار هالی مورد کنکاش قرار دهد. می­توان دریافت هالی با تاسی از فوکو، جلوه­های نظام­های ارتباطی و عاملیت­های سرکوب­گرِ دنیای مدرن و وانموده­های آن را مورد انتقاد قرار می­دهد. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_59650_82864c43debbb6d2cf19d7d2ff0b1c1c.pdf