%0 Journal Article %T بررسی و تبیین انواع نوآوری در طراحی محصولات و جایگاه طراحی صنعتی در روند نوآوری %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A آل علی, فرهاد %A آرمان, احسان %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 21 %N 4 %P 95-106 %! بررسی و تبیین انواع نوآوری در طراحی محصولات و جایگاه طراحی صنعتی در روند نوآوری %K طراحی محصول %K روند نوآوری %K طراحی صنعتی %K تولید محصول %R 10.22059/jfava.2016.59959 %X این مقاله مطالعه­ای است در رابطه با انواع نوآوری، چگونگی طبقه­بندی آنها در روند طراحی و جایگاه و نقش طراحی صنعتی در این روند. در این راستا هرم نوآوری که در آن چهار نوع متفاوت از نوآوریمنتج از طراحی محصول قرار دارد، معرفی می­گردد. این هرم نتیجه نهایی یک فرآیند تحقیقاتی است که با سه فضای مهم و کلیدی مرتبط با توسعه و تولید محصول جدید، سروکار دارد: فضای تجاری، مهندسی و طراحی. در اولین قدم این تحقیق، مبادرت به تعیین این مسئله شد که چگونه می­توان نقش طراحی در ایجاد نوآوری در محصول را بهتر نشان داد. برای پاسخ به این سؤال، یک روش وابسته به پدیدارشناسی مورد استفاده قرار گرفت، بطوریکه نو­آوری در یک محصول در قالب یک پدیده مورد بررسی قرار گرفت. از این روش سه اهرم کارآمد از فرآیند نوآوری منتج از طراحی بدست می­آید: فرم، طرز استفاده و فناوری. بعلاوه چهار نوع نتیجه عملی نیز از فرآیند نوآوری منتج از طراحی حاصل می­گردد که از این قرارند: نوآوری در زیبایی­شناسی، نوآوری در طرز استفاده، نوآوری در مفهوم و نهایتاً نوآوری در ویژگی­های سمبولیک. نتایج و اهرم­های بدست آمده در این تحقیق به شکل هرم نوآوری ارائه می­گردد که به آشکار ساختن تفاوت­ها و شباهت­های آنها کمک می­کند.       %U https://jfava.ut.ac.ir/article_59959_341037938f39695947b010267f19d3d8.pdf