%0 Journal Article %T خوانشی در باب معاصریت در هنر %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A تقوی, ترنم %A کفشچیان مقدم, اصغر %A پهلوان, محبوبه %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 24 %N 2 %P 5-14 %! خوانشی در باب معاصریت در هنر %K "معاصریت %K "پست مدرن %K "درزمانی %K "بازمانی %K " فرازمانی %R 10.22059/jfava.2018.252196.665877 %X در تعریف واژه­ی معاصر، برخی تنها وجه امروزی بودن (درزمانی) را مورد نظر قرار داده و گروهی دیگر، با نگاهی فرازمانی، به تعریف آن در نسبت با اجتماع پرداخته­اند. هدف از این پژوهش، رسیدن به پاسخی برای این پرسش بنیادی است که آیا دوره معاصر شامل بازه زمانی خاصی از هنر یک سرزمین، با تمامی آثار مربوط به آن دوره است و یا این واژه، تنها بر آثاری که با مصادیق آن همخوانی دارند، قابل اطلاق است؛ مصادیقی که گاه از جنبه نو بودن فراتر رفته و دایره تعلقات این واژه را دگرگون می­کند. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی_تحلیلی بوده و جمع­آوری اطلاعات با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه­ای انجام شده است. بنا بر نتیجه، آنچه بیش از سایر دیدگاه­ها می­تواند به عنوان تعریفی نسبتاً دقیق از معاصریت قلمداد شود، دیدگاه بازمانی است. بر مبنای این دیدگاه، آثار هنری با وجود ساکن شدن در ظرف زمانی و مکانی معین، به آن محدود نگردیده و ممکن است با گذر زمان، با زمینه­های هنری آینده خود همایند شوند. در نتیجه معاصریت در قطب دوم اثر هنری، یعنی مخاطب، ظرف زمان را می­پذیرد ولی در قطب اول آن، که مربوط به تولید اثر هنری است، پذیرای ظرف و محدوده زمانی نیست. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_71161_5a3444fdecb2e38afd09a26d46b71e6a.pdf