%0 Journal Article %T مقایسه تطبیقی بانددِسینه های فرانسه و بلژیک از لحاظ بصری %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A گودرزی, مصطفی %A امامی, یاسمن %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 25 %N 1 %P 47-60 %! مقایسه تطبیقی بانددِسینه های فرانسه و بلژیک از لحاظ بصری %K بانددسینه %K کمیک‌استریپ %K بانددسینه‌های فرانسه %K بانددسینه‌های بلژیک %R 10.22059/jfava.2019.254600.665898 %X بانددِسینه (معادل فرانسوی کمیک­استریپ) ابتدا در فرانسه و بلژیک متولد شد. باندِدسینه­ها به مرور، موفق به خلق قهرمانانی منحصربه­فرد شدند که نوجوانان سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار دادند. عوامل بصری هوشمندانه­­ی بسیاری مورد استفاده­ی هنرمندان این آثار قرار گرفته­اند که هدف از تحقیق پیش رو، واکاوی این عوامل در برترین بانددسینه­ها در جهت شناخت بهتر عوامل موفقیت و شکست این آثار و نهایتاً به­کارگیری این عوامل در کمیک­استریپ­های داخلی است. سوال اصلی این پژوهش در این راستاست که چه تفاوت­ها و شباهت­های بصری میان آثار این دو کشور وجود دارد؟ همچنین این آثار در گذر زمان از لحاظ بصری دست­خوش چه نوع تغییراتی شده­اند؟ اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با ستفاده از اسناد و منابع کتابخانه­ای گردآوری شده و با روش تحقیق تحلیلی و قیاسی به این نتیجه دست یافته­ که باندِدسینه­های فرانسوی و بلژیکی از لحاظ بصری، بسیار به یکدیگر شباهت دارند و تفکیک آن­ها گاهی بسیار سخت می­نماید. از آن­جایی که آثار فرانسوی مقدم بر بلژیکی خلق شده­اند، همواره منبع الهامی برای بانددسینه­های بلژیکی محسوب می­شده­اند. به همین خاطر آثار فرانسوی، مقدمه­ی بانددِسینه و آثار بلژیکی نقطه­ی اوج آن است. در نهایت همین موضوع منجر به پیشرفت آثار بلژیکی و بدست آوردن عنوان کشور تولیدکننده بانددسینه در جهان شده­است. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_76338_51d6838e37a3dfb7ead40c5164942561.pdf