%0 Journal Article %T زیبایی‌شناسی معاصر بعد از جعبه‌های صابون مارک بریلوی اندی وارهول بر مبنای نظریه «هستی شناسی کاربردی» %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A زابلی نژاد, هدی %A شادقزوینی, پریسا %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 26 %N 1 %P 101-110 %! زیبایی‌شناسی معاصر بعد از جعبه‌های صابون مارک بریلوی اندی وارهول بر مبنای نظریه «هستی شناسی کاربردی» %K زیباشناسی معاصر %K نظریۀ «ذات شناسی کاربردی« %K اندی وارهول %K نقد هنری %K دریافت و خوانش مخاطب  %R 10.22059/jfava.2019.287274.666298 %X این مقاله بر اساس نظریه «هستی شناسیِ کاربردی»روژه پوایوت به مطالعه زیباشناسیِ اثر جعبه‌های صابون بریلوی وارهول می پردازد. این اثر در زمان اجرایش، دچار چالش بود و نتوانست دنیای هنر را در مورد پذیرش اش به مثابه یک اثر هنری به توافق برساند. پرسشهای پژوهشی  این نوشتارعبارتند از: 1 در دوره معاصر چه معیارهای زیباشناسانه ای یک اثر انسانی را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند؟ 2 بر اساس نظریه‌ «هستی شناسی کاربردی» پوایوت، اثر هنری معاصر چگونه و با چه رویکردی به مثابه نماد سازی شخصی هنرمند در نظر گرفته شده و زیباشناسی حاکم برآن چگونه خوانش می شود؟ فرضیه مقاله بیانگر این است که اثر هنری به هر شکلی در برگیرنده نمادسازی های فرمی و محتوایی است. اصولاً در دوره معاصر نمادسازی های شخصی هنرمند با اختلاط با نمادهای از پیش شناخته شدهِ جمعی در یک فرهنگ، نقش تمام کنندگی در خلق اثر هنری را دارد. نتیجه حاکی از آن است که در زیبا شناسی معاصر، یک اثر زمانی به عنوان یک اثر هنری شناخته می‌شود که بحث‌ها و تبادل گفتمانی پیرامون آن صورت پذیرد، بدون آنکه نیاز به برقراری توافق میان صاحب نظران فن باشد. روش تحقیق این مقاله تحلیلی ـ کیفی است که با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و مستندات  مجازی به انجام رسیده %U https://jfava.ut.ac.ir/article_82092_ad8a6746fa465eda713fd0020d15a37e.pdf