%0 Journal Article %T آشنایی با منشأ نقوش و عناصرطبیعی موجود در نگارگری و کاغذ ابری (با تأکید بر مرکب‌سازی و رنگ‌سازی نسخه‎های قرون4 تا6 هجری). %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A پوریایی, آرزو %A قاضی زاده, خشایار %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 26 %N 4 %P 27-34 %! آشنایی با منشأ نقوش و عناصرطبیعی موجود در نگارگری و کاغذ ابری (با تأکید بر مرکب‌سازی و رنگ‌سازی نسخه‎های قرون4 تا6 هجری). %K منشأ نقوش %K کاغذ ابری.. عناصرطبیعی. نگارگری. قرون 4تا6 %R 10.22059/jfava.2021.306856.666518 %X مسئله‌‌ اصلی در این پژوهش شناخت منشأ نقوش کاغذهای ابری و برخی عناصر طبیعی موجود در آثار نگارگری و ارتباط آن‌ها با مرکب‌ها و رنگ‌های قرون اولیه ایران اسلامی است، که منجر به درک شیوه‌های ساخت برخی عناصر طبیعی موجود در آثار نگارگری و کاغذهای ابری است. اهمیت این موضوع در احیاء شیوه‎های کهن است، زیرا ما در عرصه‌ نگارگری و آثار قرون اولیه اطلاعات عینی در باب رنگ‌ها و شیوه‌های ساخت و ترکیبات مورد استفاده در آن‌ها نداریم. هدف پژوهش شناسایی منشأ ساخت برخی عناصر و نقوش طبیعی موجود در آثار نگارگری و ارتباط آن با کاغذهای ابری قرون اولیه اسلامی است. سوال اصلی تحقیق این است که شیوه اجرای نقوش کوه‌ها در نگارگری ایرانی با شیوه ساخت کاغذ ابری چه رابطه‌ای دارد؟ روش انجام تحقیق به شیوه توصیفی- تحلیلی و شیوه‌ جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای وآزمایشی بوده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که منشأ اولیه‌ ساخت برخی عناصر طبیعیِ موجود در آثار نگارگری و کاغذهای ابری درشیوه‌های خاص مرکب‌سازی و رنگ‌سازی قرون اولیه و در نتیجه استفاده از آن‌ها در هنرهای قرون اولیه بوده است. به بیان دیگر کاغذهای ابری قرون هفتم به بعد الهام گرفته از رنگ‌های خاص و شیوه‌های به کار رفته در کوه‌ها، صخره‌ها و ابرها در آثار نگارگری بوده است. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_85869_6ef5e41fdcdd06b58bf3abbe9237c296.pdf