%0 Journal Article %T استخراج شاخصه های علمی طراحی؛ رهیافتی نظری بر نسبت دیزاین با دانش %J نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی %I دانشگاه تهران دانشکدگان هنرهای زیبا %Z 2228-6039 %A فارغ, سید علی %A اشعری, سمیرا %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 28 %N 1 %P 5-15 %! استخراج شاخصه های علمی طراحی؛ رهیافتی نظری بر نسبت دیزاین با دانش %K طراحی %K مطالعات طراحی %K علم طراحی %K دانش طراحی %R 10.22059/jfava.2022.347523.666963 %X تلاش­های بسیاری تاکنون برای روشن ساختن ارتباط طراحی و علم صورت گرفته، اما امروزه ارتباط آنها گاها در هاله­ای از ابهام قرار می­گیرد. بنابراین پرداختن به این مسئله می­تواند خلاء موجود دراین راستا را تا حدودی پرنماید. پژوهش حاضر با هدف ابهام­زدایی از ارتباط طراحی و علم و بیان شاخص­ترین ویژگی­های طراحی به روش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از نظریه داده­بنیاد صورت پذیرفته که به لحاظ رویکرد کیفی بوده و روش گردآوری اطلاعات اسنادی (کتابخانه­ای) می­باشد. نتایج حاصل از این پژوهش بدین صورت می­­باشد که به شیوه کدگذاری باز 51 ویژگی­ طراحی استخراج گشته، با کدگذاری محوری در 13حوزه مطالعاتی، جایگاه هر یک از این ویژگی­ها بررسی شده و با  کدگذاری انتخابی برای کشف روابط بین آنها، تمامی­ویژگی­ها براساس شباهت و حوزه مطالعاتی آنها در سه گروه شناخت­شناسی، ماهیت و دانش طراحی دسته­بندی شده­اند. پس از مراحل کدگذاری این تئوری ارائه می­گردد که نیمی از شاخص­ترین ویژگی­های طراحی در حوزه دانش طراحی قرار دارند که دربردارنده سه واژه مطرح شده توسط کراس با نام­های طراحی علمی، علم طراحی و مطالعات طراحی، به اضافه دو واژه رویکرد طراحی و تحقیقات طراحی می­باشد و این موضوع نشان دهنده اهمیت مطالعه در حوزه دانش طراحی و ارتباط عمیق طراحی و علم دارد. %U https://jfava.ut.ac.ir/article_91752_ef0a3d7dd9931f6ef87ce7ef5ba4712a.pdf