ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر ماهیت نقاشیهای غاری پیش از تاریخ اروپا
چکیده یکی از شگفتانگیزترین کشفیات مربوط به گذشته انسان، کشف نقاشیهای غاری بود که در اواخر قرن نوزده میلادی اتفاق افتاد و جامعهی علمی و هنری را با موضوع جدید تحت عنوان هنرِ پیش از تاریخ درگیر نمود. از زمان کشف این آثارِ شگفتانگیز، نظریههای متعددی از سوی متخصصان گوناگون دربارهی چرایی آنها ارایه گردیده است که هر کدام از آنها با نگاه تخصصی خود توانستهاند تفسیری از آن آثار ارایه نموده، و پژوهشگران حوزههای مختلف علمی را به چالش بکشانند. این تحقیق تلاش میکند نظریههایی را که از زمان کشفشان این آثار در محافل علمی مورد بحث قرار گرفته است را مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داده و نتایجی را بدست آورد. از زمان کشف نقاشیهای غاری تا امروز پنج نظریه به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: 1- هنر برای هنر، 2- توتمیسم، 3- جادو و شکار، 4- ساختارگرایی، 5- شمنیسم. در نتیجه بررسیهایی که بر روی نظریههای مذکور که از دیدگاههای مختلف به موضوع نگریستهاند صورت گرفته است، این واقعیت را اثبات میکند که هنرِ پارینهسنگی یک کارکرد مشخص و واحد نداشته است و فهم آن نیاز به یک کثرتگرایی تأویلی دارد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36318_2b16b5226a05443b85108db5d16a700c.pdf
2013-06-22
1
15
10.22059/jfava.2013.36318
واژههای کلیدی
پیش از تاریخ
پارینهسنگی
هموساپین
نقاشی غاری
زماننگاری
یوسف
منصورزاده
mansoorzade@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی و مدیر گروه موزهداری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، تهران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
آریا نپ ��ور، امی رحس ��ین ) 1354 (،
2
جامعه شناس ��ی هن ��،ر
3
انجم ��ن کت ��اب
4
دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران.
5
ترابی، عل یاکبر ) 1357 (،
6
مردم شناس ، ی
7
انتشارات چهر، تبریز.
8
دورانت، ویل ) 1370 (،
9
مش ��رق زمین گاه ��واره تمد ، ن
10
ترجمه احمد آرام و
11
دیگران، جلد اول، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
12
دورتیه، ژان فرانس ��وا ) 1389 (،
13
انسان شناس �� ، ی
14
ترجمه جلال الدین رفیع،
15
انتشارات خجسته، تهران.
16
شایگان، داریوش ) 1371 (،
17
بت های ذهنی و خاطره ازل ، ی
18
امیرکبیر ، تهران.
19
شریعتی، علی ) 1376 (، هنر )مجموعه آثار 32 (، انتشارات چاپخش، تهران.
20
کلارک، مای ��کل ) 1389 (،
21
فرهن ��گ فش ��رده اصطلاحات هنر آکس ��فور،
22
ترجمه الهام السادات رضایی، انتشارات برگ نگار، تهران.
23
گاردن ��ر، هل ��ن ) 1385 (،
24
هنر در گذر زما ، ن
25
ترجم ��ه محم دتقی فرامرزی،
26
انتشارات آگاه ، تهران.
27
گوردون چایلد، ور ) 1357 (،
28
انسان خود را می ساز،د
29
ترجم ه احمد کریمی
30
حکاک، انتشارات امیر کبیر ، تهران.
31
مارجوری و سی.اچ.بی. کوئنل ) 1365 (،
32
زندگی روزمره انسان ماقبل تاری ،
33
ترجمه اسدالله ملک کیایی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
34
ناس، جان ) 1372 (،
35
تاریخ جامع ادیا ، ن
36
ترجمه عل یاصغر حکمت ، انتشارات
37
و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
38
هاوزر، آرنولد ) 1357 (،
39
تاریخ اجتماعی هن،ر
40
ترجمه امین موید، جلد اول،
41
انتشارات چاپخش، تهران.
42
Clottes, Jean and J. David Lewis-Williams (1998),
43
Shamans of prehistory: trance and magic in the painted
44
, Harry N. Abrams, New York.
45
Clottes, Jean (2008),
46
, Phaidon Press,
47
London; New York.
48
Eliade, Mircha (1964),
49
Shamanism: Archaic techniques
50
of Ecstasy
51
,Bollingen foundation, New York.
52
Fuglestvedt, Ingrid (2008), How many Totemic Clans
53
existed in Eastern Norway during the Late Mesolithic?, In
54
Konstantinos Chilidis; Julie Lund & Christopher Prescott
55
Facets of Archeology
56
, Essays in Honour of Lotte
57
Hedeager on her 60th Birthday. Unipub forlag. ISBN 978-
58
82-7477-334-9. Kapittel. s 351 – 366.
59
Gray Martin Paul (2010),
60
Cave art and the evolution of
61
the human mind A thesis submitted to Victoria University
62
of Wellington
63
in fulfillment of the requirements for the
64
degree of Master of Arts in Philosophy.
65
Greer Mavis and Greer Jhon (2003), A test for
66
Shamanic trance in central Montana Rock art,
67
Anthropologist
68
, Vol,48,NO,186.
69
Irwin Lee (1994),
70
The dream seekers, Native American
71
visionary traditions of the Great Plains
72
, university of
73
Oklahoma press, Norman.
74
Lewin Roger (1984),
75
Human Evolution
76
, Blackwell
77
Scientific Publications, Cambridge.
78
Lommel, Andreas (1967),
79
Shamanism: The Beginnings
80
, McGraw-Hill p-11-12, New York.
81
Lewis-Williams, David, et al. (1988), The Signs of
82
م یتوان آثار هنری پیش از تاریخ ب هویژه عصر پارین هسنگی را مورد
83
تجزی ه وتحلیل صحیح و منطقی قرار داد که زمین ههای فرهنگی آنها
84
م ��ورد مطالعه قرار گیرد. اینکه آنان چگونه فکر م یکردند، باو رها و
85
اعتقاده ا، آرما نها و آرزوهایش ��ان چه بوده، معیشتشان چه بوده و
86
تحلیلی بر ماهیت نقاشی های غاری پیش از تاریخ اروپا
87
چگونه تولید م یکردن د، چگونه با هم ارتباط برقرار م یکردند و محیط
88
زیستشان چگونه بوده اس ��ت. و تفسیر جامع از آثار نگاه جامعی را
89
م یطلبد که که ویژگ یه ا، زمین هها و تفاو تها ی فرهنگی آنان و توج ه
90
به تفاو تهای مکانی و زمانی ضرورت ش ��ناخت آثار این دوره اس ت.
91
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسم ی
92
دوره 18 ، شماره 2، تابستان 1392
93
All Times: Entopic Phenomena in Upper Paleolithic Art.
94
Current Anthropology
95
, Vol. 29, No. 2, pp. 201-245.
96
Nicholas Humphrey (1998), Cave art Autism, and the
97
Evolution of the Human Mind,
98
Cambridge Archaeological
99
8:2 (1998), pp. 165-91
100
Renfrew and Bahn (2000),
101
Archaeology: Theories
102
Methods and Practice
103
, Thames and Hudson.
104
Steif Ariela (2010),
105
Endless resurrection: Art and ritual
106
in the upper Paleolithic university of Michigan.
107
Vogel, K. (2012), Female shamanism, goddess
108
cultures, and psychedelics. Restoration Earth,
109
Interdisciplinary Journal for The study of Nature &
110
Civilization
111
, 1(2), 64–.
112
Winkelman Michael (2002), Shamanism and cognitive
113
Cambridge Archaeological journal
114
, 1 Printed in
115
the United Kingdom 2, pp. 71-101.
116
ORIGINAL_ARTICLE
گـیــاه زنــدگـی در ایران، میانرودان و مصر باستان
چکیده این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر اساطیر و باورها و نیز نقشمایه های به جای مانده بر روی آثار هنری، کهن الگوی گیاه زندگی را در هنر مردمان ایران، میانرودان و مصر باستان تا آغاز دوران هخامنشی (هنگامه یکی شدن این فرهنگ ها) پیگیری کند، و در این راه با گردآوری داده های اسنادی کتابخانه ای و موزه ای، به پی جویی تحلیلی و تطبیقی ارتباط میان این فرهنگ ها بپردازد. این نوشتار بر اساس هدف از گونه پژوهش های بنیادی و از حیث ماهیت و روش از گونه پژوهش های تاریخی است. پرسش نخستین این پژوهش، بررسی سهم و اهمیت نقشمایه گیاه زندگی در هنر و اساطیر فرهنگ های ساکن ایران، میانرودان و مصر باستان است، و سپس به چیستی این مفهوم و چرایی جایگاه سترگ آن در میان این مردمان خواهد پرداخت. گیاه زندگی در چارچوب کهن الگوهایی چون درخت زندگی بخش، درخت کیهانی و سرچشمه رستنیها و داروها در اندیشه بسیاری از ساکنان خاور باستان مکان ارجمندی دارد. گیاه آب، خاک، باد و آتش را به هم می آمیزد. با ریشه هایی در زیرزمین و ساقه ای بر روی آن و شاخسارهایی در آسمان مایه پیوند میان اجزای کیهان است. و باززایی فصلی آن نشانه ای از نامیرایی و فناناپذیری است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36319_2f80faec9745352d654459ee13252f18.pdf
2013-06-22
1
15
10.22059/jfava.2013.36319
واژه های کلیدی
گیاه زندگی
درخت کیهانی
گوکرن
بس تخمک
برسم
هوم
صدرالدین
طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
استادیار گروه موزه داری، دانشکده جهانگردی و کارآفرینی هنر، دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
زهره
سلطانمرادی
2
2کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
آسموسن، ج. پ (بیتا)، اصول و عقاید و اعتقادات دیانت زرتشتی، فریدون وهمن، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
2
اسدیان، محمد، و دیگران (1358)، باورها و دانسته ها در لرستان و ایلام، مرکز مردم شناسی ایران، تهران.
3
انکلساریا، ب. ت. (1964)، گزیده های زادسپرم، بمبئی.
4
اوشیدری، جهانگیر (۱۳۷۱)، دانشنامهٔ مزدیسنا، واژه نامهٔ توضیحی آیین زرتشت، مرکز، تهران.
5
بهار، مهرداد (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، آگه، تهران.
6
بهرامی، احسان، به یاری فریدون جنیدی (1369)، واژه های اوستا، بلخ، تهران.
7
بیرونی، ابوریحان (1352)، آثارالباقیه، اکبر دانا سرشت، ابن سینا، تهران.
8
بیهقی، ابوالحسن علی بن زید (1361)، تاریخ بیهق، به کوشش احمد بهمنیار، کتابفروشی فروغی، تهران.
9
پوپ، آرتور اوپهام (1338)، شاهکارهای هنر ایران، پرویز ناتل خانلری، فرانکلین، تهران.
10
پورداود، ابراهیم (1356)، یشتها، ج1و2 ، دانشگاه تهران، تهران.
11
تفضلی، احمد (1380)، مینوی خرد، توس، تهران.
12
دوبوکور، مونیک (1373)، رمزهای زنده جان، جلال ستاری، مرکز، تهران.
13
دوستخواه، جلیل (1374)، اوستا، ج۱، مروارید، تهران.
14
شوالیه، ژان و آلن گربران (1379)، فرهنگ نمادها، سودابه فضایلی، جیحون، تهران.
15
طاووسی، محمود (1368)، خویشکاری مردمان نسبت به امشاسپندان، ماهنامه فروهر، شماره 317، صص؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
16
طرسوسی، ابوطاهر بن علی بن حسین (1355)، حماسه ابومسلم خراسانی، به کوشش اقبال یغمایی، کتاب فرزان، تهران.
17
فردوسی، ابوالقاسم (1379)، شاهنامه، رافع، تهران.
18
فرنبغ دادگی (1380)، بندهش، مهرداد بهار، توس، تهران.
19
قرشی، امان الله (1380)، آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی، هرمس و مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها، تهران.
20
کتاب مقدس عهدعتیق و عهدجدید (۱۳۷۹)، ویلیام گلن، هنری مرتن، ترجمه فاضل همدانی، اساطیر، تهران.
21
کوک، راجر(1378)، درخت زندگی، سوسن سلیم زاده و هلینا مریم قاسمی، جیحون، تهران.
22
کندی، ادی سموییل، (1381)، آیین شهریاری در شرق، فریدون بدره ای، علمی و فرهنگی، تهران.
23
گرین، ویلفرد و دیگران (1376)، مبانی نقد ادبی، فرزانه طاهری، نیلوفر، تهران.
24
گزنفون(1384)، بازگشت ده هزار یونانی، حسینقلی و مسعود سالور، اساطیر، تهران.
25
لاهیجی، شهلا (1364)، افسانه درخت هولوپو، نامه فرهنگ ایران، بنیاد نیشابور، تهران.
26
نوابی، ماهیار (1346)، درخت آسوریک، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
27
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره نمادها در هنر شرق و غرب، رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر.
28
هرودوت (1387)، تاریخ هرودوت، جرج راولینسن، غلامعلی وحید مازندارنی، علمی و فرهنگی، تهران.
29
هینلز، جان (1368)، شناخت اساطیر ایران، ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چشمه، تهران.
30
یونگ، کارل گوستاو (1378)، انسان و سمبولهایش، محمود سلطانیه، جامی، تهران.
31
Anklesaria, T.D. & B. T., (1908), The Bundahishn, Bombay.
32
Bonavia, Emanuel, (1890), The Sacred Trees of the Assyrian Monuments, in the Babylonian and Oriental Record, vol. iii.
33
Daressy, G., (1905), Statues de divinités, vol. II, Cairo، Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale.
34
Encyclopedia Iranica, (1985), vol.1, London، Routledge & Kegan Paul.
35
Frankfort, Henri, (1955), Stratified Cylinder Seals from the Diyala Region, Oriental Institute Publications 72. Chicago، University of Chicago Press.
36
George, A., (2003), The Babylonian Gilgamesh epic، introduction, critical edition and cuneiform texts, Oxford University Press.
37
Goblet d'Alviella, Eugène, comte, (1894), The migration of symbols, London، A. Constable and Co.
38
Herrmann, Georgina, (1986), Ivories from Room SW 37 Fort Shalmaneser. Ivories from Nimrud IV. London، British School of Archaeology in Iraq.
39
Layard, A.H., (1853), Discoveries in the ruins of Nineveh and Babylon, London، J. Murray.
40
Menant, Joachin, (1886), Les pierres gravées de la Haute-Asie. Paris.
41
Price, Ira Maurice, (1900), Notes on the Pantheon of the Gudean Cylinders, The American Journal of Semitic Languages and Literatures, Vol. 17, No. 1.
42
Strommenger, Eva, (1962), Fünf Jahrtausende Mesopotamien, München، Hirmer Verlag.
43
Wolkstein, D. & S. Noah Kramer, (1983), Inanna queen of heaven and earth، Her stories and hymns from Sumer, NY، Harper & Row.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آرایه خورشید در صنایع دستی و تزیینات معماری یزد
چکیده خورشید همواره جایگاه ویژه ای را در بین اساطیر ایران و جهان دارا بوده است. در ایران که یکی از قدیمی ترین پایگاه های پرستش خورشید می باشد، چلیپا رایج ترین صورتی است که در کنار دیگر نقوش منتزع از خورشید، دستمایه صنعتگران و هنرمندان دوره های مختلف جهت تزیین فرآورده های دستی قرار گرفته است. این نقشمایه به مرور زمان و متناسب با جهان بینی انسان ایرانی در پهنه فرهنگی این سرزمین، تغییر شکل یافته و با صورتهای متنوعی نمایانده شده است. امروزه نیز می توان آرایه خورشید را در صنایع دستی و تزیینات معماری نواحی مختلف ایران، به ویژه ناحیه یزد مشاهده کرد. نظر به تنوع و تعدد کاربرد نقشمایه خورشید در دوره های مختلف زمانی در یزد و نظر به سابقه تاریخی و ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی این شهر، همواره پراکندگی صوری نقشمایه خورشید و اشکال متأثر از این نگاره در صنایع دستی و تزیینات معماری این ناحیه منشأ سوال بوده است. در این جستار تلاش شده است پس از برشمردن جنبه های اسطوره ای نقشمایه خورشید و همچنین سیر تحول آن در ایران، تنوع صوری این نگاره در صنایع دستی ناحیه یزد نیز در قالب تصویر و به صورتی مقایسه ای مورد بررسی قرار گیرد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36375_686d601747005d50d4aac7e813e7d7ee.pdf
2013-06-22
1
17
10.22059/jfava.2013.36375
واژه های کلیدی
خورشید
چلیپا
گردونه مهر
یزد
تزیینات معماری
صنایع دستی
حمید
بهداد
fa.behdad@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
AUTHOR
بهنام
جلالی جعفری
2
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
AUTHOR
فهرست منابع
1
بختورتاش، نصرت ا... (1356)، گردونه خورشید یا گردونه مهر، مؤسسه مطبوعاتی عطائی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
2
بختورتاش، نصرت ا... (1386)، نشان راز آمیز، آرتامیس، اول، تهران.
3
بهنام، عیسی (1320)، صنایع و تمدن مردم فلات ایران پیش از تاریخ، چاپخانه مجلس، تهران.
4
بیانی، ملک زاده (1363)، تاریخ مهر در ایران، یزدان، اول، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
5
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا به امروز، انتشارات علمی فرهنگی، اول، تهران.
6
پورتال جامع اداره کل میراث فرهنگی(؟؟؟؟؟)، صنایع دستی و گردشگری استان یزدhttp://www.yazdchto.ir .
7
پورداوود، ابراهیم (1310)، خرده اوستا، انجمن زرتشتیان ایران، بمبئی.
8
توحیدی، فائق (1378)، فن و هنر سفالگری، سمت، اول، تهران.
9
حسینی، سید هاشم (1390)، کاربرد تزیینی و مفهومی شمسه در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره 14، صص 7- 24.
10
خزائی، محمد (1381)، هزار نقش، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، اول، تهران.
11
دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری (1385)، درآمدی بر اسطوره ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، کلهر، اول، تهران.
12
دهخدا، علی اکبر (1373)، لغتنامه دهخدا، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، اول از دوره جدید.
13
رمضانخانی، صدیقه (1387)، هنر نساجی در یزد، سبحان نور، اول، تهران
14
شوشتری، عباس (1354)،گاتها، خرمی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
15
صلواتی، مرجان (1387)، تجلی نقش خورشید در قالیهای ایل قشقایی، نشریه گلجام، شماره 9، صص 35- 48 .
16
ضیاء پور، جلیل (1353)، نقوش زینتی در ایران زمین، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر،آبان، ؟؟؟؟.
17
علیمحمدی، جواد (1386)، پژوهش در زیلوی یزد، انتشارات فرهنگستان هنر، اول، تهران.
18
قهرمانی، ابوالفتح (1375)، یزد نگین کویر، سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اول، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
19
کاظم نژند، ابراهیم(1384)، گزارش فصل اول کاوش و گمانه زنی بافت تاریخی شهر یزد، آرشیو اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد.
20
کامبخش فرد، سیف الله(1389)، سفال و سفالگری در ایران، ققنوس، تهران.
21
گلاک، جی و سومی هیراماتو (2535خ)، سیری در صنایع دستی ایران، انتشارات بانک ملی، ژاپن.
22
گیرشمن، رمان (1370)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمه بهرام فره وشی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
23
گیرشمن، رمان (1371)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
24
مسرت، حسین (1376)، یزد یادگار تاریخ، رامین، ؟؟؟؟؟؟.
25
مکی نژاد، مهدی (1385)، گزیده آثار استاد اصغر شعرباف، گره و کاربندی، انتشارات فرهنگستان هنر ، تهران.
26
مهر، فرهنگ (1384)، دیدی نو از دینی کهن، جامی، تهران.
27
ORIGINAL_ARTICLE
نقوش"حیوان-گیاه" در هنر ساسانی و تاثیر آن بر هنر اسلامی و هنر رومی وار فرانسه
چکیده در این مقاله، موجود ترکیبی ای مورد بررسی قرار می گیرد که ترکیبی از بدن یک حیوان واقعی یا تخیلی و اجزای گیاهی است، گروهی بزرگ از موجودات افسانه ای و ترکیبی به نام " حیوان- گیاه" . هنر ساسانی گونه های مختلفی از این موجود ترکیبی را با شیوه هایی متفاوت خلق کرده که در هنر کشورهای اسلامی، کشورهای کرانه دریای مدیترانه و بویژه هنر رومیوار فرانسه نیز ظهور پیدا کرده است. ساختار این موجود بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ تاثیر آن بر روی هنر دوران اسلامی و اروپای غربی بویژه هنر رومی وار چگونه بوده است؟ این موجود از ترکیب فرم های حیوانی به هیبت واقعی و تخیلی با گونههای مختلف اشکال گیاهی طبیعی و تجریدی بوجود آمده و از ترکیبات ساده شروع و به اشکال پیچیده ختم می گردد. این نقش از طریق مبادلات تجاری و هدایای سلطنتی به کشورهای اسلامی، بیزانس و اروپای غربی راه یافت و هنر آنها را تحت تاثیر خود قرار داد. در خصوص موضوع "حیوان- گیاه" ساسانی به صورت خاص تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است. این پژوهش از نوع نظری بوده و روش تحقیق بر اساس توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36377_c2020a5f88941920ee614dac7268a896.pdf
2013-06-22
1
14
10.22059/jfava.2013.36377
واژه های کلیدی
حیوان- گیاه
هنر ساسانی
هنر اسلامی
هنر رومی وار
موجودات افسانه ای
علیرضا
طاهری
1
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
رایس، دیوید تالبوت (1384)، میراث ایرانیان، زیر نظر آرتور جان آربری، ترجمه احمد بیرشک و دیگران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
2
دیماند، موریس اسون (1383)، راهنمای صنایع اسلامی، ترجمه عبداله فریار، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
3
شیپ مان، کلاوس (1383) ، تاریخ شاهنشاهی ساسانی، مترجم فرامرز نجد سمیعی، سازمان میراث فرهنگی، تهران.
4
گیرشمن، رمان (1388)، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
5
Arabesques et jardins de paradis (1989), n° 199, Paris.
6
Arts de l’Islam des origines à 1700 dans les collections publiques françaises,(1971), n° 36, Paris.
7
CONTI Flavio & GOZZOLI Maria Cristina (1983), Reconnaitre l’Art, éd. France Loisir, Paris.
8
De Carthage à Kairouan (1982), 2000 ans d’art et d’histoire en Tunisie, (cat. exp., Paris, Petit Palais), Paris.
9
Dictionnaire Encyclopédique Universel (2000), éd. Larousse Bordas, Paris.
10
Dictionnaire Hachette (2004), éditions Hachette, Paris.
11
Exposition d’Art Oriental (1985), N° 82, Paris.
12
Garcia, M. (2001), Las Ollerias de Paterna, vol. I, siglos XII y XIII, Valence, Ayuntamiento de Paterna.
13
Les Andalousies de Damas à Cordoue (2000), IMA, Hazan, (cat. exp. Paris, Institut du monde arabe), Paris.
14
L’Etrange et le merveilleux en terres d’Islam ( 2001), n° 92, Paris.
15
MODE Heinz (1977), Démons et Animaux Fantastiques, Editions Leipzig, Allemagne.
16
Upjohn M. E. & Wingert P. S. (1965), Histoire mondiale de l’Art, vol.2, éd. Marabout Université, Paris.
17
www.art-roman.net
18
www.art-roman.net/airvault
19
www.art-roman.net/basel
20
www.art-roman.net/sive
21
www.art-roman.net/angouleme
22
www.qantara-med.org
23
www.museumwnf.org
24
www.islamicmuseum.gov.eg
25
www.louvre.fr
26
www.asia.si.edu
27
www.britishmuseum.org
28
www.clevelandart.org
29
depts.washington.edu
30
www.hermitagemuseum.org
31
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت و جستجوی نقش زنجیره خمپا و جایگاه آن در تمدنهای باستان*
چکیده یکی از راههای ارتباط با فرهنگ و هنر اقوام مختلف، شناخت باورها و اعتقادات آنهاست. در بسیاری از موارد، این باورها در قالب نقش بر روی آثار هنری و اشیاء تاریخی فرهنگی ظاهر میشوند. از این رو، شناخت این نقوش اهمیت به سزایی پیدا میکند. نقش زنجیرهی خمپا یکی از نقوشی است که در بین فرهنگها و تمدنها در طول تاریخ بر روی آثار به عنوان یک آرایهی تزیینی و نمادین بهکاررفته است. هدف کلی این پژوهش، ریشهیابی و شناخت نقش زنجیرهی خمپا، معانی و مفاهیم آن و تجلی باورها و دیدگاههای فرهنگها و تمدنهای مختلف در قالب این نقش است؛ بنابراین، ضمن شناخت نقش زنجیره خمپا و معانی و مفاهیم تاریخی و سمبلیک آن، انواع نقش و ارتباط آن بررسی میشود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته است. در جستجو و مقایسه نقش زنجیره خمپا در فرهنگها، دریافت میشود که این آرایه نمادین در بعضی نقاط جهان به طور همزمان توسعهیافته است. این نگاره، در هنر ایران که غالباً از کیفیتی نمادین برخوردار بوده، هر چند ناشناخته، در دوره پیش تاریخی وجود داشته است؛ اما حضور مستمر و چشمگیرتری از آن در تمدنهای باستانی چین و یونان، نسبت به سایر تمدنها مشاهده شده و غالباً نماد باران حیاتبخش و طول عمر شناختهشده است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36378_a272cd3e21b34477025fd38e43f03355.pdf
2013-06-22
1
15
10.22059/jfava.2013.36378
واژه های کلیدی: نقش
تزیین
زنجیرهی خمپا
نماد
چین
یونان
صمد
سامانیان
samanian_s@yahoo.com
1
استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران،
AUTHOR
مینا
حسنزاده
2
کارشناسی ارشد صنایعدستی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
آقا عباسی، زهرا (1389)، نقشمایه های نویافته ی حوزهی هلیل رود، دانشگاه باهنر کرمان، کرمان.
2
ایتن، یوهانس (1378)، ایتن:عناصر رنگ، ترجمهی بهروز ژاله دوست، عفاف، تهران.
3
بیرل، آن (1384)، اسطوره های چینی، ترجمهی عباس مخبر، مرکز، تهران.
4
پاکباز، روئین (1382)، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران.
5
پرهام، سیروس (1370)، دستبافت های عشایری و روستایی فارس، جلد 1و2، امیرکبیر، تهران.
6
کریستی، آنتونی (1373)، شناخت اساطیر چین، ترجمهی باجلان فرخی، اساطیر، تهران.
7
گاردنر، هلن (1380)، هنر در گذر زمان، ترجمهی محمد تقی فرامرزی، آگاه، چاپ ششم، تهران.
8
مرزبان، پرویز. معروف، حبیب (1380)، فرهنگ مصور هنرهای تجسمی، ویرایش چهارم، سروش، تهران.
9
مهاجری، عباسعلی(1384)، فرهنگ هنر ( انگلیسی- فارسی)، دانشیار، تهران.
10
هال، جیمز (1387)، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، فرهنگ معاصر، تهران.
11
هرتسفلد، ارنست (1381)، ایران در شرق باستان، ترجمهی همایون صنعتی زاده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
12
Andrieu, Sara Anais (2009), Spread of Cultures, (www.Icas6.org).
13
Beer, Robert (2004), The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs, Serindia Publications, Chicago & London.
14
Britannica book of the year(1995), Encyclopedia Britannica Publications, London.
15
Cirlot, Juan Eduardo (2002), A Dictionary of Symbols, Curier Dover Publication,New York .
16
Gero, John Steven (1995), Computational and Cognitive Models of Creative design, Key Centre of Design Comp & Cogntn, Australia.
17
Gimbutas, Marija Alseikaite (1974), The Gods and Goddesses of Old Europe, University of California Press, California.
18
Gubser, Mike (2009), Time is visible surface, Wayne State University Press, Michigan.
19
Haarmann, Harald (1996), Early Civilization and Literacy in Europe, Walter Gruyter Publications, Berlin.
20
Jones, Owen (1895), The Grammar of Ornament, Day and Son Publications, London.
21
Lio, Yang; Toussaint, Godfried (2009), A New Method for Classifying Fret and Meander Pattern, Publication of Isama, (www.isama.org).
22
Saward, Jeff (1987), Unlocking the Labyrinth, NEARA Jornal, spring, vol.21, No.4, Issue No.79.
23
Solheim, Willhelm. G (1987), Chinese and Southeast Asian Art Styles and their Relationship, (www,google.com).
24
William, C.A.S (1988), Chinese Symbolism and Art Motifs, Tuttle Publishing, Boston.
25
Wilson, Eva (1994), 8000 Years of Ornament, British Museum Press, London.
26
Zharnikova, S (2008), Archaic Motifs in North Russian Folk Embroidery and Parallels in Ancient Ornamental Designs of the Eurasian Steppe People, (www.Cultinfo.Ru).
27
The dictionary of art (1996),valume:20,mac millan.
28
ORIGINAL_ARTICLE
نشانه شناسی زمان و گذر آن در عکسهای یادگاری
چکیده دریافت و شناخت زمان در عکسهای یادگاری، فرایندی نشانهشناسانه است. این فرایند بر اساس تعامل میان رمزگان درون و بیرون متن عکسها، تعیین بازه زمانی را برای مخاطب ناآشنا به بافت- بر اساس سطح دانش مخاطب از انواع رمزگان_ امکان پذیر میسازد. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای، به روش اسنادی- توصیفی انجام شده است و روش تحلیل رمزگان مرتبط با زمان در این مقاله بر اساس الگوی رمزگان "دانیل چندلر" است، فرض مقاله بر این است که مخاطب از طریق تحلیل انواع رمزگان فنی، اجتماعی و ادارکی می تواند به درک زمان و تعیین بازه زمانی در عکس نایل شود. گذر زمان نیز بر اساس نظریه معاصر استعاره "لیکاف" و با به کارگیری استعاره های چون "راه" و "حرکت" تبین می شود. نتیجه حاصل از به کار گیری این دو الگو (تحلیل رمزگان و استعاره) بیانگر آن است که زمان در عکسهای یادگاری همواره میان گذشته، حال و آینده در گذر است، به عبارتی دیگر "گذر زمان" در عکس های یادگاری گذری دورانی است که از گذشته به حال یا آینده و بازگشت مجدد آن به گذشته در رفت و آمد است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36379_da768a9dbb1ec08421feaba6a253086b.pdf
2013-06-22
1
15
10.22059/jfava.2013.36379
واژه های کلیدی
استعاره
رمزگان
عکس یادگاری
نشانه شناسی زمان
واقعیت
افسانه
کامران
afsanehkamran@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
AUTHOR
اشرف السادات
موسوی لر
amousavilar2@yahoo.com
2
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران
AUTHOR
زهرا
رهبرنیا
z.rahbarnia2@gmail.com
3
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
ادواردز، استیو ( 1390(، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر ، نشر ماهی، تهران.
2
احمدی، بابک (1371(، از نشانه های تصویری تا متن، نشر مرکز، تهران.
3
بارت، رولان (1380(، اتاق روشن، ترجمه نیلوفر معترف، نشر چشمه، تهران.
4
زندوکیلی، سارا (1390(، تحلیل کارکردهای عکس شخص در فضای مجازی، پایان نامه کارشناسی ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
5
دانسی، مارسل (1387 (، نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه بهزاد دوران و گودرز میرانی، نشر آسیته و چاپار، تهران .
6
دمندان، پریسا[پژوهشگر] (1377(، هزار جلوه زندگی: تصویرهای ارنست هولستر از عهد ناصری، سازمان میراث فرهنگی، تهران.
7
چندلر، دانیل ( 1386(، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، سوره مهر، تهران.
8
لیکاف،جرج (1383(، نظریه معاصر استعاره، ترجمه فرزان سجودی، در استعاره مبنای تفکر و زیبایی آفرینی، به کوشش فرهاد ساسانی، سوره مهر، تهران.
9
سانتاگ، سوزان ( 1390(، درباره عکاسی، ترجمه نگین شیدوش، حرفه هنرمند، تهران.
10
سجودی، فرزان ( 1388(، نشانه شناسی: نظریه و عمل، نشر علم، تهران.
11
ستاری ، محمد و شاهرودی، افشین[گردآورنده] (1385)، از گذشتهها: مجموعهای از عکسهای تاریخی ایران از قاجار تا پهلوی، انتشارات پالیزان، تهران.
12
طهماسب پور، محمدرضا ( 1386(، سخنرانی ارائه شده در همایش صدمین سال تاسیس بلدیه در تهران، تهران.
13
طهماسب پور، محمدرضا (1387(، ناصرالدین شاه عکاس، نشر تاریخ ایران، تهران.
14
فیسک، جان ( (1386 ، در آمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، تهران.
15
متز،کریستین (1376( ، نشانه شناسی سینما، ترجمه روبرت صافاریان، کانون فرهنگی هنری ایثارگران، تهران.
16
مقیم نژاد، مهدی (1389 (، بررسی تطبیقی نظریه های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس ﴿به همراه نقد و تحلیل آثار رابرت فرانک و سیدنی شرمن﴾، رساله دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر.
17
هالند، پاتریشیا (1390(، خوشا نگریستن به عکسهای شخصی و عکاسی مردمپسند،ترجمه سولماز ختاییلر و ویدا قدسی رائی، در عکاسی: در آمدی انتقادی، ولز، لیز. گروه مترجمان، مینوی خرد، تهران.
18
Barths, Roland (1977), Image- Music-Text, Fontana, London. -
19
Saravas, Riso& frohlich, David M (2011), From Snap Shots to Social Media- The Changing Picture Of Domestic Photography, Springer, London.
20
Wright, Trance (1999), The photography hand book, Rout ledge, London. -
21
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی نظامهای فاصلهگذاری در تایپفِیسهای فارسی
چکیده تحقق نسبی ایدهی دهکدهی جهانی در کنار بار هژمونیک مبتنی بر فنآوری کشورهای غربی، فرهنگ و به تبع آن نوع نوشتار کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما را در آستانهی تهدیدی جدی قرار داده است. اینگونه جوامع، برای بقای نوع نوشتار خود، باید شاخصههای گوناگون آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و با آسیبشناسی و بهروز رسانی، سعی در انطباق آن با معیارهای روز نمایند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف آسیبشناسی نظامهای فاصلهگذاری در تایپفِیسهای فارسی تدوین شده است. بدین منظور ابتدا نظامهای فاصلهگذاری محورهای عرضی و طولی و زیرمجموعههای آنها تعریف شدهاند و سپس با تحلیلی قیاسی، عملکرد آنها در تایپفیسهای فارسی با دو سنجهی قواعد خوشنویسی اسلامی- ایرانی و نیز مبانی حروفنگاری غربی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مشکلاتی که تایپفیسهای فارسی در این حوزه با آن مواجه هستند را میتوان به دو دستهی مشکلات “ساختاری” و “ترسیمی” دستهبندی نمود. برای بهبود عملکرد و مرتفع نمودن این مشکلات، انطباق صرف با هیچ یک از دو مولفهی مذکور به تنهایی بسنده نمیکند. برای رفع این آسیبها، طرّاحان باید با آگاهی به هر دو مولفه و به کار بستن توأمان آنها، اقدام به طراحی حروف و تعریف نظامهای فاصلهگذاری نمایند
https://jfava.ut.ac.ir/article_36380_f267d3a75eee9781537b409132328b99.pdf
2013-06-22
1
17
10.22059/jfava.2013.36380
واژه های کلیدی
تایپفِیس
حروفنگاری
خوشنویسی
کُرسی
صالح
الهی
typographer_chareie@yahoo.com
1
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران
AUTHOR
عبدالرضا
چارئی
2
عضو هیئت علمی دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
افشارمهاجر، کامران(1387)، گرافیک مطبوعاتی، انتشارات سمت، تهران.
2
افشارمهاجر، کامران(1384)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
3
تیمورنژاد، کامران(بیتا )، پژوهشنامهی فونت فارسی، دبیرخانه ی شورای عالی اطلاعرسانی، تهران.
4
سفادی یاسین، حمید(1381)، خوشنویسی اسلامی، ترجمهی مهناز شایستهفر، انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران.
5
فضائلی، حبیبالله(1350)، اطلس خط، نشر انجمن آثار ملی ایران، اصفهان.
6
فضائلی، حبیبالله(1387)، تعلیم خط، انتشارات سروش، تهران.
7
عابدینی، رضا(1388)، دبیره، انتشارات نظر، تهران.
8
عفراوی، بهرام(1388)، کتاب فونت، انتشارات سی بال هنر، تهران.
9
قلیچخانی، حمیدرضا(1388)، فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، انتشارات روزنه، تهران.
10
نیکومرام، مسعود(1389)، تحلیل و بررسی حروف فارسی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر، اسلامشهر.
11
وی وایت، الکس(1389)، تأملی در طراحی حروف، ترجمهی عاطفه متقی، انتشارات فرهنگ سرای میردشتی، تهران.
12
انصاری، کامران و سیاوش شهاب(1387)، طراحی فونت به روایت دو طراح، فصلنامه گرافیک و چاپ، شماره هفتم، صص31-22.
13
اوجی، مصطفی(1390)، اصول طراحی حروف، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 38،صص 184-182.
14
Ambrose, Gavin & Harris, Paul(2010), The fundamentals of typography, Ava publishing, Switzerland.
15
Hillner Matthias(2010), Basics Typography, Ava publishing, Switzerland.
16
Perfect Christopher(1992), The Complete Typographer, Rockport, Massachusetts.
17
www.adobe.com
18
www.apple.com
19
www.desktoppub.com
20
www.fontfeed.com
21
www.mirosoft.com
22
www.truetype-typography.com
23
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا
چکیده نقد انتزاع در هنر به شیوههای گوناگونی صورت میپذیرد. بدین دلیل که در نقاشی انتزاعی فرم و صورت جایگزین ابژههای ملموسِ این- جهانی میگردند. به طور کلی میتوان نقد هنر انتزاعی را به دو دیدگاه اساسی تقسیم نمود: از دیدگاه زیباییشناسی فرمالیستی و از دیدگاه زیبایی شناسی محتواگرای ذاتی. فرمالیسم از نظریهی کانت مبنی بر ابژهی بدون علقه و غاییت بدون غایت سرچشمه گرفته و در آرای نظریهپردازانِ پساکانتی گسترش یافته است. فرمالیستها معتقد بودند که عاطفهی زیباییشناختی تنها از صورت هنر ناشی میشود و خود، محتوای هنر است. در مقابل این نظریه، زیباییشناسی ذاتی هگلی قرار میگیرد. از منظر هگل، عالیترین صورتهای هنری بیانگر محتوای درونیاند. هگلیها با تأکید بر ویژگی بیانگر هنر، تغیّرات ناشی از از روح دوران را مسبب تحول سبک و صورت در هنر دانستهاند. با در نظر داشتن این دو دیدگاه این پرسش مطرح میشود که کاندینسکی، که از طلایهداران جریان انتزاع در دورهی مدرن میباشد به کدام دسته تعلق دارد؟ آیا آثار کاندینسکی در زمرهی آفرینشهای معناگرا قرار میگیرد و یا صرفاً بازیهای زیبای فرم و رنگ هستند؟ این مقاله حین بررسی زیبایی شناسی فرمالیستی و ذاتی، به تحلیل آرا و اندیشههای کاندینسکی پرداخته و از این رهگذر به تبیین موضع خاص کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا میپردازد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_36381_81a6cfbc70cf83be3df345ef2654d854.pdf
2013-06-22
1
13
10.22059/jfava.2013.36381
واژه های کلیدی
صورت
محتوا
ابژکتیو
سوبژکتیو
زیبایی¬شناسی تنظیمی
زیبایی¬شناسی ذاتی
امیر
نصری
amir.nasri@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
AUTHOR
مرضیه
عالی
shirin.aalee@gmail.com
2
کارشناس ارشد فلسفه¬ی هنر، ، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
احمدی، بابک (1380)، حقیقت و زیبایی،نشر مرکز، تهران.
2
بووی، اندرو (1385)، زیبایی شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
3
تنر، مایکل (1387)، شوپنهاور، متافیزیک و هنر، ترجمه اکبر معصوم بیگی، نشر آگه، تهران.
4
ذاکرزاده، ابوالقاسم (1388)، ایده الیسم آلمانی (از ولف تا پیروان جدید کانت)، نشر پرسش،تهران.
5
ذاکرزاده، ابوالقاسم (1386)، فلسفه شوپنهاور، نشر الهام، تهران.
6
ستیس، و.ت (1390)، فلسفه هگل، ترجمه دکتر حمید عنایت، انتشارات امیرکبیر، تهران.
7
شوپنهاور، آرتور (1390)، جهان همچون اراده و تصور، ترجمه رضا ولی یاری، نشر مرکز ،تهران.
8
شیلر، فردریش(1385)، نامه هایی در تربیت زیبا شناختی انسان (دولت فرزانگی) ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر اختران، تهران.
9
عبادیان، محمود (1386)، گزیده زیبایی شناسی هگل،انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
10
کانت، ایمانوئل (1388)، نقد قوهی حکم، ترجمه عبد الکریم رشیدیان، نشر نی، تهران.
11
کاندینسکی، واسیلی (1381)، معنویت در هنر، ترجمه هوشنگ وزیری، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
12
کروچه، بندتو (1388)، کلیات زیبایی شناسی، ترجمه فواد روحانی، انتشارات علمی فرهنگی،تهران.
13
ولک، رنه (1387)، تاریخ نقد ادبی جلد 3و4، ترجمه سعید ارباب شیرانی، انتشارات نیلوفر،تهران.
14
هایدماینر، ورنون (1388)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمه مسعود قاسمیان، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
15
هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1387)، پدیدارشناسی روح و زیباشناسی، ترجمه دکتر محمود عبادیان، نشر علم، تهران.
16
Barasch, Moshe (1990), Modern Theories of Art, 1: from Winckelman to Baudelaire, New York University Press, New York.
17
De Angelis ,Gail (2009), The Journey to Abstraction, Berekeley: U of California, Berkeley and Los Angeles, California.
18
Dudley,Will (2008), Understanding German Idealism, Acumen Press, Stockfield.
19
Elie Caslin, Jeremy (1998), Kandinsky’s Theory of Art, University of Virginia, Charlottesville.
20
Frisch ,Walter (2000), German Modernism, Berekeley: U of California P. Berkeley and Los Angeles, California.
21
Herbert, Robert (1964), Modern Artists on Art: Dover Publictions, New York.
22
Kandinsky,Wassily (1994), Complete Writings on Art, Edited and Translated by Kenneth C.Lindsay and Peter Vergo, Da Capo Press, New York.
23
Knadinsky,Wassily (2008),Concerning the Spiritual in Art, Translated by Michael T.H.Sadler, The Floating Press, Auckland, New Zealand.
24
Morgan, david (1992), The Idea of Abstraction In German Theories of The Ornament From Kant to Kandinsky, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 50:3,pp (237-242).
25
Rutter,Benjamin (2010), Hegel on Modern Art, Cambridge University Press, Cambridge.
26
Selz, Peter (1957), German Expressionist Painting, University of Cslifornia Press, Berkeley and Los Angeles, California.
27
Selz, Peter (1957), The Aesthetic Theories of Wassily Kandinsky and their Relationship to the Origin of Non- Objective Painting, Art Bulletin , pp (421-440).
28
Tolstoy, Leo (1965), What Is Art? Translated By Aylmer Maude, Published By Oxford University Press, Oxford.
29
Zimmer, Robert (2003), Abstraction In Art With Implications For Perceptions, Philosophical Transactions: Biological Sciences, Vol.358, No.1435, PP (1285-1291
30