ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامۀ فردوسی بر اساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر
شاهنامۀ فردوسی بیشتر از هر اثر ادبی دیگری در تاریخ نگارگری ایران مصور شدهاست. گسترۀ مطالعاتی که تاکنون بر روی نگارههای مذکور انجام شدهاست را میتوان به دو رویکرد عمده تقسیم کرد. در غالب این مطالعات، آثار صرفاً بازنمودی از متن مکتوب بشمار میآیند. تمرکز بررسیها بر فُرم، تکنیکهای اجرای آثار و دستهبندیهای مکتبی بودهاست. بخش دیگر، وارد حوزۀ معناشناسی آثار شدهاند و هدفشان دستیافتن به دلالتهای معنایی تصاویر بودهاست. در این پژوهش که در گروه دوم قرار میگیرد، دو نگاره از داستان اسکندر در شاهنامه فردوسی، انتخاب شدهاست؛ یکی متعلق به دوره ایلخانی و دیگری متعلق به دوره صفوی. تحلیل معنایی تصاویر با استناد به الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر انجام شدهاست، این روش در جهت دریافت جنبهها و کارکردهای اجتماعی نشانههای تصویری بهکارگرفته میشود. در این شیوه، بررسی ترکیببندی در خدمت تفسیر دلالتهای معنایی به کار برده میشود؛ همچنین برای تشریح معنا به عوامل بیرون از متن، یعنی بافت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره رجوع میشود. در نهایت مشاهده میشود چگونه تصویر در همراهی با گفتمان مسلط جامعه به یک ابزار قدرت بدل میشود.یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که، این نگارهها که در کنار روایت مکتوب از شاهنامه قرار گرفتهاند، استقلال تألیفی دارند و تنها افزودهای بر متن نیستند؛ همچنین در دورۀ خود، کارکردهای اجتماعی داشتهاند.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55505_f8617b7fc2ab045ca6c9db1808cf0361.pdf
2015-08-23
5
12
10.22059/jfava.2015.55505
داستان اسکندر در شاهنامه
نشانه شناسی تصویر
نقاشی ایرانی
تحلیل گفتمان انتقادی
آذین
حقایق
a.haghayegh@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرزان
سجودی
fsojoodi@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
آقاگل زاده، فردوس(1390)، تحلیل گفتمان انتقادی: تکوین تحلیل گفتمان در زبانشناسی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. اشراقی، احسان (1387)، اطلس تاریخ ایران، بخش صفویه، چاپخانه سازمان نقشهبرداری کشور، تهران.
1
افشار، ایرج(تیر1343)، حدیث اسکندر، مجله یغما، شماره؟؟؟؟؟؟؟؟ ، صص165-159.
2
امامی خوئی، محمد تقی(1387)، اطلس تاریخ ایران، بخش ایلخانان مغول، چاپخانه سازمان نقشهبرداری کشور، تهران.
3
جعفری، یعقوب(1382)، ذوالقرنین و قوم یأجوج و مأجوج، میراث جاویدان، سال دهم، شمارۀ42-41، صص101-92.
4
دهخدا، علی اکبر(1339)، لغتنامه دهخدا، دانشگاه تهران، تهران.
5
ریاحیزمین، زهرا و جباره ناصر، عظیم(1391)، بررسی کارکرد دیو در منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه، مجلهی بوستان ادب دانشگاه شیراز، سال چهارم، شمارهی دوم، پیاپی 12، صص 99-129.
6
سجودی، فرزان(1387)، نشانهشناسی کاربردی، علم، تهران.
7
سودآور،ابوالعلاء(1380)، هنردربارهای ایران، ترجمۀ ناهید محمد شمیرانی، نشر کارنگ، تهران.
8
سیوری، راجر(1380)، درباب صفویان، ترجمه رمضان علی روحالهی، نشرمرکز، تهران.
9
شکرالله پور، فریبا(1389)، بررسی نقش سیمرغ و دیو از منظر شاهنامه، حافظ، شماره70، صص34-37.
10
فردوسی، ابوالقاسم(1380)، شاهنامۀ فردوسی براساس چاپ مسکو، کارنامۀ کتاب، تهران.
11
محمودی، فتانه(1387)، داستان اسکندر در مضامین تصویری شاهنامه بزرگ ایلخانی، فصلنامه هنر، شمارۀ77، صص202-223.
12
موزه هنرهای معاصر(1384)، شاهکارهای نگارگری ایران، تهران.
13
Carey, Jewitt & Rumiko, Oyama (2001),Handbook of visual analysis, Edited by Theo Van Leeuwenand CareyJewitt, British library, London.
14
Gunter, Krres & Theo Van Leeuwen (2006), Reading images- the grammar of visual design, Taylor and Francis e- library, 2nded, london.
15
http://www.smithsonian institution.edu/collections/arts of the Islamic word(12.feb.2013)
16
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی بر ارتباط موضوعی نقوش بهکار رفته بر سطوح ابینه با متن ادبی آنها در نگارههای شاهنامهی شاه تهماسب
نقاشی دیواری از عناصر تصویری به کار رفته در نگارگری است که ذهن مخاطب در مورد نوع ارتباط آن با موضوع نگاره به چالش کشیده میشود. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی این عنصر تصویری با دیگر عناصر و دستیابی به کارکرد آن در تعامل با موضوع نگاره بر اساس الگوی سوسوری بوده است.20 نمونه از نگارههای شاهنامهی تهماسبی با نقوش مختلف برای بررسی این رابطه انتخاب شده است. به منظور جمعآوری مطالب، مطالعهی همزمان تصاویر و اشعار داستان در مقاطع مختلف آن صورت گرفته است. یافتههای پژوهش به شیوه کیفی بررسی شده، سپس با روش تحلیلی و تطبیق دال و مدلول و بررسی روابط آنها در سطوح مختلف، به ارائهی ارجاعات و دلالتهای مفهومی در نقاشی دیواریها پرداخته است. در 14 نگاره، نقاشیهای دیواری به طور مستقیم و غیرمستقیم به ابیاتی از اشعار داستان ارجاع دارد. براساس تحلیل صورت پذیرفته، نقشها علاوه بر کارکرد تصویری در جهت ایجاد ساختار ترکیبی مناسب و زیبا، به بیان موضوعی داستان کمک کردهاند. نقاشیهای دیواری، گاه نشانههایی دال بر اتفاقی در آینده هستند، و گاه به فضاسازی شرایط موجود کمک میکنند. همچنین تأکید بر موضعگیری نگارگر مبتنی بر درست و نادرست بودن اتفاق دارد. این ویژگیها سبب روایت تصویری کاملتری از داستان شده است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55506_b74dfb91307fca3482bef4c153065628.pdf
2015-08-23
13
22
10.22059/jfava.2015.55506
نقاشی دیواری
دال
مدلول
دلالت
شاهنامهی شاه تهماسب
مینا
صدری
zarin.kelk@yahoo.com
1
استادیار گروه نقاشی و مجسمه سازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
بهار، مهرداد(1376)، از اسطوره تا تاریخ، نشر چشمه، تهران.
1
پاکتچی، احمد(1385)، شکل باختگی در همنشینی شکل پیشین به عنوان مبنای تحلیل نشانههای تصویری، مقالات دومین هم اندیشی نشانه شناسی هنر، فرهنگستان هنر، تهران.
2
چندلر، دانیل(1387)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، چاپ دوم، سوره مهر، تهران.
3
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت نامه، زیر نظر محمد معین و جعفر شهیدی، جلد چهاردهم، چاپ دوم از دوره جدید، مؤسسهی لغت نامهی دهخدا، تهران.
4
دهخدا، علی اکبر(1377)، امثال و حکم، جلد چهارم، چاپ دهم، امیر کبیر، تهران.
5
زابلی نژاد، هدی (1389)، نقد نشانه شناسانه در هنر، کتاب ماه هنر، تیر، شماره142، صص 102-113.
6
شریفی، محمد(1390)، فرهنگ ادبیات فارسی، چاپ چهارم، فرهنگ نشر نو، تهران.
7
شمسیا، سیروس(1387)، فرهنگ اشارات، جلد دوم، نشر میترا، تهران.
8
عبداللهی، منیژه(1381)، فرهنگنامهی جانوران در ادب پارسی، جلد اول، پژوهنده، تهران.
9
فردوسی، ابوالقاسم(1374)، شاهنامه، به تصحیح ژُل مل، چاپ پنجم، انتشارات سخن، تهران.
10
فروم، اریک(1378)، زبان از یاد رفته، ترجمه دکتر ابراهیم امانت، چاپ دوم ، انتشارات مروارید، تهران.
11
نظامی گنجوی(1374)، لیلی و مجنون، چاپ دوم، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
12
هینتس، والتر(1380)، داریوش و پارسها (تاریخ فرهنگ ایران در دورهی هخامنشیان)، ترجمهی عبدالرحمان صدریه، امیر کبیر، تهران.
13
Canby, Sheila R(2011), The Shahnama of Shah Tahmasp THE PERSIAN BOOK OF KINGS, Metropolitan Museum of Art, New York.
14
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر نگارههای دیوان حافظ (ساممیرزا. تبریز) با تأکید بر هرمنوتیک متنمحور ریکور
هرمنوتیک متنمحور یکی از رویکردهای علم هرمنوتیک است که جهت تفسیر و فهم متن در مفهوم گستردۀ آن از جمله آثار هنری به کار میرود. یکی از پیچیدگیهای اعمال چنین رویکردی در تفسیر آثار هنری، مسئلۀ بسط آن از نوشتار به تصویر است؛ مسئلهای که در استفاده از این رویکرد در تفسیرنگارهها به دلیل ارتباط وسیع نوشتار و تصویر در آنها پیچیدهتر میشود. هدف این جستار، بررسی امکان ارائۀ تفاسیری مبتنی بر روش تفسیر پل ریکور یکی از نظریهپردازان رویکرد مذکور، از نگارههای دیوان حافظ ساممیرزا است. اعمال روش مذکور بر نگارهها با استفاده از شیوۀ توصیف و تحلیل، اگرچه بر امکانپذیری ارائۀ چنین تفسیری دلالت دارد، امّا تأکید بر شخصی بودن تفاسیر، داوری و تشخیص درستی و نادرستی آنها را غیرممکن میسازد؛ از سویی ابهام معنایی ناشی از حضور دیسکورس شعری، قالب شعر و آگاهی بر ارتباط وسیع ساختاری_ محتوایی نگارهها با متن دیوان باعث میشود تا تفسیر نگارهها بهعنوان جزئی از کل دیوان بر تفسیر آنها بهمثابۀ متونی مجزا ارجحیت یابد که مستلزم چشمپوشی از اصول روش ریکور است؛ از اینرو شاید روشهای تفسیری معطوف به زمینۀ شکلگیری یا مؤلف اثر جایگزینی مناسب برای روش مذکور باشند.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55507_930e509a187a029c57598829f8c76b81.pdf
2015-08-23
23
38
10.22059/jfava.2015.55507
تفسیر
نگاره
پل ریکور
هرمنوتیک
متنمحور
ادهم
ضرغام
azargham@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکدۀ هنرهای تجسّمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مریم
عادل
maryam.adel94@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد نقاشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
احمدی، بابک (1378)، ساختار و تأویل متن، مرکز، تهران. احمدی، بابک (1389الف)، آفرینش و آزادی، مرکز، تهران.
1
احمدی، بابک(1389ب)، از نشانههای تصویری تا متن: به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری، مرکز، تهران.
2
احمدی، بابک(1391)، حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفۀ هنر، مرکز، تهران.
3
استکر، رابرت (1384)، تفسیر، در دانشنامۀ زیباشناسی، فرهنگستان هنر، تهران، صص 182- 175.
4
برزگر خالقی، محمد رضا (1386)، شاخ نبات حافظ شرح غزلهاهمراه با مقدمه، تلفّظ واژگان دشوار، درست خوانی ابیات و فرهنگ اصطلاحات عرفانی، زوّار، تهران.
5
حسینیراد، عبدالمجید (1392)، جنبههای طبیعتپردازانۀ نقاشی ایرانی، سخنرانی در کلاس تجزیه و تحلیل نقاشی ایرانی، دانشگاه تهران، 14 مهر.
6
دِیوی، نیکلاس (1383)، هرمنوتیک و نظریۀ هنر، ترجمۀ فرهاد ساسانی، زیباشناخت، پرتال جامع علوم انسانی، ش 10، اردیبهشت 1393: (منبع اصلی: زیباشناخت،1383) <http://www.ensani.ir/fa/content/3987/default.aspx>
7
ریکور، پل (1379الف)، نوشتار به مثابۀ مسئلهای پیشاروی نقد ادبی و هرمنوتیک فلسفی، در نیچه و دیگران، هرمنوتیک مدرن گزینه جستارها، ترجمۀ بابک احمدی و دیگران، مرکز، تهران، صص 265- 235.
8
ریکور، پل (1379ب)، وجود و هرمنوتیک، در نیچه و دیگران، هرمنوتیک مدرن گزینه جستارها، ترجمۀ بابک احمدی و دیگران، تهران، مرکز، صص 141- 109.
9
ریکور، پل (1383)، زمان و حکایت، ترجمۀ مهشید نونهالی، گام نو، تهران.
10
ریکور، پل (1385)، استعاره و مسئلۀ اصلی هرمنوتیک، ترجمۀ حمید بهرامی راد، پرتال جامع علوم انسانی، ش 5، 21 اردیبشت ماه 1393، صص 129 و 132. (منبع اصلی: اطلاعات حکمت و معرفت، تیرماه 1385).
11
ژیمنز، مارک (1392)، زیبایی شناسی چیست؟، ترجمۀ محمد رضا ابوالقاسمی، نشر ماهی، تهران.
12
سجّادی، سید جعفر (1393)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، طهوری، تهران.
13
سوانه، پیر، (1391) مبانی زیباشناسی، ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی، نشر ماهی، تهران.
14
شمیسا، سیروس (1393)، انواع ادبی، میترا، تهران.
15
کریمزاده تبریزی، محمّد علی (1376)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، ج 1، تهران: مستوفی. نقل از آژند، یعقوب، (1384). سیمای سلطان محّمد نقاش، فرهنگستان هنر، تهران.
16
کریولش، استوارت (1384)، نقاشی ایرانی: نسخه نگارههای عهد صفوی ، ترجمۀ احمد رضا تقاء، فرهنگستان هنر، تهران.
17
کوپر، جی.سی (1386)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحۀ کرباسیان، نشر نو، تهران.
18
کورکیان، ا.م. و ژ. پ. سیکر (1377)، باغهای خیال، ترجمۀ پرویز مرزبان، نشر و پژوهش فرزان روز، تهران.
19
کونل، ارنست (1378)، تاریخ نگارگری و طراحی، در آرتور اپهام پوپ (زیر نظر)، سیر و صور نقاشی ایران، ترجمۀ یعقوب آژند، مولی، تهران، صص 141- 35.
20
گادامر، هانس گئورگ (1388)، زیبایی شناسی و هرمنوتیک، در گادامر، هانس گئورگ و پل ریکور، هنر و زبان، ترجمۀ مهدی فیضی، رخداد نو، تهران.
21
گرابر، اولگ (آلک) (1383)، مروری بر نگارگری ایرانی ، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، فرهنگستان هنر، تهران.
22
گروندن، ژان (1393)، هرمنوتیک، ترجمۀ محمدرضا ابولقاسمی، نشر ماهی، تهران.
23
گروندن، ژان (1391)، درآمدی به علم هرمنوتیک فلسفی، ترجمۀ محمد سعید حنایی کاشانی، مینوی خرد، تهران.
24
گری، بازل (1383)، نقاشی ایرانی، ترجمۀ عربعلی شروه، نشر دنیای نو، تهران.
25
گیجر، جیسون (1392)، زیباییشناسی و نقاشی، ترجمۀ زهرا قیاسی، انتشارات رشد آموزش، تهران. «نقد هرمنوتیک هنر» (1387)، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر،سال سوم، ش 11 ، صص43- 30.
26
Ricoeur, Paul, from text to action, Northwestern University Press. (Last modified: 2012a) <http://books.google.com/books/about/From_Text_to_Action.html?id=yx0-cMqymYcC> Ricoeur, Paul,conflict of interpretation, Northwestern University Press . (Last modified: 2012b) <http://books.google.com/books/about/The_Conflict_of_Interpretations.html?id=0QuXVWzxoLIC>
27
ORIGINAL_ARTICLE
مجسمه های گچی سلجوقی
مجسمههای گچی در روند تبارشناسی و تاریخ نگاری هنر سلجوقی مهجور مانده است. این گونه کمال یافته حتی از آن روی که مصداق بارز و تجسم یافته اندیشه «تحریم شمایل نگاری» در شریعت و فقه اسلامی است؛ در احتساب ظرفیتهای هنری- صنعتی تمدن اسلامی نیز نادیده انگاشته و مورد بیمهری واقع شده است. با همه این تفاسیر وجود نمونههای درخور توجه و برجای مانده مجسمههای گچی از دوران سلجوقی، گواه آن است که هیچ عامل بازدارندهای نتوانسته از نضج و تکوین این هنر- صنعت زیبا و به نوعی نبوغ هنری پویا و حصارگریز ایرانی، جلوگیری کند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه استقرایی میکوشد جایگاه مجسمههای گچی در سیر تاریخی هنر سلجوقی را کاویده و با معرفی نمونههای شاخص و روشهای تولید آن به احقاق جایگاه واقعی آن در تاریخ هنر ایران، مبادرت ورزد. همچنین با معرفی نشانههای محلی؛ بومی و ملّی ملحوظ در مجسمهها و آثار گچی؛ نقبی بر ریخت و چگونگی تاثیرات پذیرفته شده از فرهنگهای دیگر نیز بزند. مجسمههای گچی سلجوقی شناسنامهای زنده از زیباییشناسی و پیشهوری هنری یکی از ادوار دوران ساز تمدن ایرانی- اسلامی است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55508_4f9dd6e5d9dcfac7b9ab771219ef572d.pdf
2015-08-23
39
50
10.22059/jfava.2015.55508
سلجوقیان
مجسمههای گچی
پیکرهنگاری
محدودیت
تکنیک
محتوا
حسین
ابراهیمی ناغانی
hossein.ebrahiminaghani@gmail.com
1
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
LEAD_AUTHOR
پدرام
قربانی
p.d@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم آیت اللهی، حبیب الله (1380)، کتاب ایران (تاریخ هنر)، انتشارت الهدی، تهران.
1
بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین (1350) ، تاریخ بیهقی، به کوشش علی اکبر فیاض، نشر دانشگاه فردوسی، مشهد. حسینی، سید احمد (1374)، فقه و هنرهای تصویری و تجسمی، مجله فقه؛ کاوشی نو در فقه اسلامی، شماره چهارم و پنجم، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
2
کاتلی، مارگاریتا و لوئی هامبی(1376)، تاریخ هنر ایران(8)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمة دکتر یعقوب آژند، انتشارات مولی،تهران. کامبخش فرد، سیف الله (1349)، کاوش های نیشابور و سفالگری ایران در سده پنجم و ششم هجری، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران. محمد حسن، زکی (1956)، اطلس الفنون الزخرفیه و التصاویر الاسلامیه، مطبعه جامعه القاهره، مصر.
3
موسوی خامنه، زهرا(1386)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی :مجسمه سازی (برگرفته از صنایع دستی)، چاپ اول انتشارات سمت، تهران. Arnold, Thomas. W (non date), Painting in islam, a study of the place of pictorial art in muslim culture, oxford university press, London.
4
Charlston, Robert. J (1971), world ceramics, an illustrated history, edited by paul Hamlyn [press], London.
5
Esin, a. til (1971), Exhibition gallery of 2500 years of Persian art, by, freer gallery of art, Smithsonian institiution Washington, dc. caramond/ pride mark press, inc, Baltimore, Maryland.
6
Huyghe, rene (non date), La art, et L home, ouvrage en 3 volume publie, librrairie larouse , paris chapitre vII, lamaturation des arts a slatiques Piotrovsky.
7
B mikhaeil & john vrieze (2000), Earthly beauty heavenly art, art of islam (general editor), denieuwekerk amesterdamlud hamphries publishers. Riefstahl, Rudolf, M. (1931), Persian Islamic Stucco Sculpture, The Art Bulletin, Vol. 13, No. 4, pp. 439-463,.
8
Published by: College Art Association, Web site: Persian Islamic Stucco Sculptures.
9
منابع اینترنتی http://www.metmuseum.org/toah/hd/iselj/hd_iselj.htm
10
http://windchild.net/pre-mongal_persian.
11
htm http://www.louvre.fr/llv/activite/detail_parcours.jsp
12
ORIGINAL_ARTICLE
آموزش خوشنویسی، به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر
از نظام آموزشهای سنتی در زمینهی هنرهای تجسمی در دورهی پیشامدرن آگاهی چندانی در دست نیست. آموزش خوشنویسی، را میتوان از جمله آموزشهای سنتی هنر دانست که آیینها و متون آموزشی آن تقریباً دست نخورده باقی ماندهاست.آموزش آن به شیوهی استاد ـ شاگردی صورت میگیرد. با مشقهای گوناگون و راهنماییهای بیجایگزین استاد همراه میشود. سعی نگارنده در این نوشتار، تشریح آموزش خوشنویسی به مثابهی نسخهای کامل از آموزش سنتی هنر(تجسمی) است. پرسش بنیادین این مقاله، چگونگی شکلگیری آموزش سنتی هنر در حیطهی هنرهای تجسمی و در قالبهای مرسوم امروزی در دپارتمانهای آموزشی هنر تواند بود. شیوهی آموزشخوشنویسی میتواند در این زمینه، راهگشا باشد.در آموزش خوشنویسی هر کدام از مشقهای نظری، قلمی و خیالی، شکلی از نیازهای آموزشی شاگرد را مرتفع میسازد، واژهی مشق که بر تجربهکردن دلالت دارد، مقام سیر و سلوک شاگرد را نیز به یاد میآورد، و نیز به منزلهی زیربنای تجربی شیوهی سنتی آموزش برای وصول به هنرخوشنویسی و نیکونویسی بهشمار میآید.از آن جا که هنر خوشنویسی وجهی مقدس و معنوی دارد، خوشنویس باید نسبت به کسب ملکات نفسانی همت گمارد تا ٌُ در خط او آینه وار انعکاس یابد.از این لحاظ استادان خوشنویسرسالههایی را برای آموزش هنرجویان به فراخور حال آمادهکردهاند که«آدابالخط یا آدابالمشق» نامیده میشوند.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55509_2ea36bf2b36152f39de6d4912d1ff7a3.pdf
2015-08-23
51
62
10.22059/jfava.2015.55509
خوشنویسی
استاد
شاگرد
آدابالمشق
مشق
اجازه
احد
روان جو
ravanjoo.ahmad@gmail.com
1
استادیاردانشکدههنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، شاخه ی شوشتر، شوشتر، ایر ان.
LEAD_AUTHOR
آژند، یعقوب (1389)، یاقوت مستعصمی، شرکت سهامی کتابهای جیبی، تهران.
1
آژند، یعقوب (1386)، سلطانعلی مشهدی، شرکت سهامی کتابهای جیبی، تهران.
2
ابن خلدون (1369)، مقدمهی ابن خلدون، جلد دوم، ترجمه: محمدپروینگنابادی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
3
اصفهانی، باباشاه(1372)، رسالهی آداب المشق در کتابآرایی در تمدن اسلامی، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد. بخاری، محمد(1372)، رساله فواِئدالخطوط درکتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد. بیانی، مهدی(1363)، احوال وآثار خوشنویسان، انتشارات علمی، تهران.
4
بیانی، مهدی(1368)، مرقع گلشن، سه رساله و چهار شرح احوال، انتشارات فرهنگسرا، تهران.
5
حافظ شیرازی، شمسالدین(1373)، حافظ به سعی سایه، به اهتمام هوشنگ ابتهاج، هـ . ا. سایه، نشر کارنامه، تهران.
6
حبیبی، عبدالحی(2535)، هنر عهد تیموریان و متفرعات آن، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
7
سبزواری، فتحالله(1372)، اصول و قواعد خطوط سته در کتابآرایی در تمدن اسلامی، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد.
8
سراج شیرازی، یعقوب بنحسن (1376)، تحفهالمحبین در آیین خوشنویسی و لطایف معنویآن، به اشراف محمدتقی دانشپژوه، به کوشش کرامت رعناحسینی و ایرج افشار، دفتر نشر میراث مکتوب و نشر نقطه، تهران.
9
صیرفی، عبدالله(1372)، گلزار صفا در کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد. فضایلی، حبیبالله(1350)، اطلس خط، انتشار انجمن آثار ملی، اصفهان. قلیچ خانی، حمیدرضا(1373)، رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته، انتشارات روزنه، تهران.
10
مایل هروی، نجیب(1372)، کتاب آرایی در تمدن اسلامی، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد.
11
هاشمینژاد، علیرضا(1390)، مدخل خطاطی و عرفان ذیل خط و خوشنویسی در دانشنامه جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حدادعادل، انتشارات دانشنامه جهان اسلام، تهران.
12
تصاویر خوشنویسی در متن، از سایت Khoshnevisi.org به تاریخ 20/10/93 اخذ شده است.
13
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی نقشمایه های نمادین و اساطیری در هنر کلماکره لرستان
گنجینهکلماکره بهطوراتفاقیدرسال 1368 ه.ش توسطیکشکارچیمحلیدر غار کلماکره واقعدر 20 کیلومتریشمالغربشهرستانپلدختردراستان لرستان کشف شد. اشیاء این گنجینهشاملانواع ظروف،ریتونها،مجسمههایانسانیوحیوانی،صورتکها،پلاکها،زیورآلاتو...از جنس نقره و طلا استکه متعلق به دوران ایلام نو (هزاره اول ق.م) هستند.در پژوهشی که منجر به شناسایی و مستندسازی اشیای گنجینه غار کلماکره لرستان در موزههای داخل و خارج از ایران شد، نقوش اساطیری و نمادین روی اشیاء و چگونگی تحول باورهای آئینی و مذهبی آنها بررسی و تجزیه و تحلیل شد. در طی این پژوهش بخشی از حلقه ارتباطی فرهنگی/تاریخی سازندگان این اشیاء از نظر تکنیک هنر فلزکاری و نمادشناسی با سایر اقوام ایرانی و تمدنهای همجوار در این دوره تاریخی و پس از آن مقایسه و بررسی شد. مفاهیم و بنمایههای نمادین و اساطیریآفرینش(نبرد نور و تاریکی)، چهرههاینمادین (شاهوقهرمان)، موجوداتاساطیری (موجوداتفراطبیعی و جانوران)، عناصر طبیعت (گیاهان، رستنیها وآب)، ابزارهای تشریفاتی شگفتونقوش اساطیری روی اشیاء، همه تبیینکننده افکار، عقاید و باورهای صاحبان و سازندگان آنهاست که حضور قدرتهای ماوراءالطبیعه در آنها مشهود است. این پژوهش به روش تحلیلی ـ استقرایی و با تأکید بر مطالعه نقوش و فرم اشیاء انجام شده است.همچنین از روش مشاهدهومراجعه به موزههای داخل کشور و جستجوی اینترنتی در وب سایتموزههای خارجی،روش مقایسهای و بررسی اسناد و متون تاریخی استفاده شده است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55510_427ade46624fa385848b7447227a3db0.pdf
2015-08-23
63
76
10.22059/jfava.2015.55510
نقشمایههای نمادین
اساطیر
غار کلماکره
لرستان
ایلام نو
لیلا
خسروی
l.khosravi57@gmail.com
1
استادیار گروه تاریخی پژوهشکده باستانشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اسدیان خرمآبادی، م، باجلان، م.ح و کیایی، م (1358)، باورها و دانستهها در لرستان و ایلام، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز مردمشناسی ایران، تهران.
1
اقتداری، احمد (1354)، آثار و بناهای خوزستان، انتشارات انجمن آثار ملی، ج1، تهران.
2
ایزدپناه، حمید (1367)، فرهنگ لکی، انتشارات مؤسسه فرهنگی جهانگیری، تهران.
3
ایزدپناه، حمید (1376)، آثار باستانی و تاریخی لرستان، نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ج3، تهران.
4
بلخاری قهی، حسن (1384)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تهران.
5
بهار، محمد تقی (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، انتشارات آگاه، تهران.
6
بهزادی، رقیه (1383)، قومهای کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران، نشر طهوری، چاپ دوم، تهران.
7
پاتس، دانیل (1385)، باستانشناسی ایلام، ترجمه زهرا باستی، انتشارات سمت، تهران.
8
پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان، ترجمه یوسف مجیدزاده، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، تهران.
9
جابز،گ (1370)، سمبلهای حیوانات، ترجمه محمدرضا بقاپور، نشر مترجم، تهران.
10
حاتم، غلامعلی (1372)، نقش و نماد در سفالینههای کهن ایران، فصلنامه هنر، شماره 28، صص 355-378.
11
دادور، ابوالقاسم (1370)، سمبلهای خدایان بینالنهرین از دوره اورسوم تا آشور نو و رابطه آن با سمبلهای ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، استاد راهنما: محمد رحیم صراف.
12
دادور، ابوالقاسم و مبینی، مهتاب (1388)، جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان، انتشارت دانشگاه الزهرا، تهران.
13
دانیل، گلین (1363)، تمدنهای اولیه و باستانشناسی خاستگاه آنها، ترجمه هایده معیری، نشر موسسه تحقیقات و مطالعات فرهنگی، تهران.
14
دهه، ژان (1345)، مبدأ و مفهوم نقوش سمبلیک در تختجمشید، مجله دانشکده ادبیات، شماره2، سال 14، ش مسلسل ۵۴، صص 7-36.
15
رواسانی، شاپور (1370)، اتحادیه مردم شرق، انتشارات امیرکبیر، تهران.
16
سهرابی، محمد (1376)، لرستان و تاریخ قوم کاسیت، انتشارات افلاک، خرمآباد.
17
صفی زاده، صدیق (1361)، نوشتههای پراکنده درباره یارسان اهل حق، نشر موسسه مطبوعاتی عطایی تهران.
18
طاهری، صدرالدین (1391)، گوپت و شیردال در خاور باستان، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره17، شماره4، صص 13-22. علیون، صمد و صدرایی، علی (1390)، مجموعه مقالات اشیاء تاریخی حسنلو، نشر گنجینه هنر تهران.
19
غضنفری، حسین (1376)، لرستان در گذر تاریخ، نشر سازمان میراث فرهنگی، تهران.
20
فانیان، خسرو (1354)، هنر لرستان، گذرگاهی به قلمرو خدایان، مجله تماشا، شماره249، سال 5، صص 45-61.
21
فریه، دابلیو (1374)، هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، نشر فرزان، تهران.
22
گدار، آندره (1345)، هنر ایران، ترجمه بهروز حبیبی، دانشگاه ملی ایران، تهران.
23
گیرشمن، رومن (1346)، هنر ایران در دوره ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
24
گیرشمن، رومن (1379)، تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمود بهفروزی، نشر جامی، تهران.
25
ماسکارلا، ا.و (1387)، عاجهای حسنلو، ترجمه صمد علیون، گنجینه هنر، تهران.
26
مالووان، م (1368)، بینالنهرین و ایران باستان، ترجمه رضا مستوفی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
27
مجیدزاده، یوسف (1376)، تاریخ سیاسی بینالنهرین، ج1، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
28
مجیدزاده، یوسف (1379)، تاریخ و تمدن بینالنهرین، هنر و معماری، مرکز نشر دانشگاهی، ج3، تهران.
29
مصباح، آ (1383)، پوشاک بینالنهرین و مصر باستان، انتشارات توس، تهران.
30
مککال، هنریتا (1373)، اسطورههای بینالنهرین، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، تهران.
31
ملکزاده، فرخ (1348)، تأثیر هنر هخامنشی در کاپیسا افغانستان، مجله باستانشناسی و هنر ایران، سال 2، شماره 3، صص 22-28. ملکزاده بیانی، ملکه (1351)، شاهین نشانه فرایزدی، مجله بررسیهای تاریخی، سال 7، شماره 1، صص 13-45.
32
موری، پی.آر.اس (1379)، زیرخاکیهای مفرغی ایران، ترجمه علی داراببیگی، انتشارات کرمانشاه، کرمانشاه.
33
میرنیا، علی (1378)، فرهنگ مردم ایران، چاپ دوم، نشر پارسا، تهران.
34
نگهبان، عزت اله (1372)، حفاری هفت تپه در دشت خوزستان، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، تهران.
35
وارنر، رکس (1386)، دانشنامه اساطیر جهان، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، نشر اسطوره، تهران.
36
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
37
هرتسفلد، ارنست (1381)، ایران در شرق باستان، ترجمه همایون صنعتیزاده، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه باهنر، کرمان.
38
هوار، کلمان (1379)، ایران و تمدن ایرانی، ترجمه حسن انوشه، چاپ سوم، نشر امیر کبیر، تهران.
39
یاحقی، محمد جعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
40
Alvarez-Mon,J (2004), Imago Mundi:Cosmological & Ideological aspects of the Arjan bowl, Iranica Antiqua, 39,Vol XXXIX, pp203-237.
41
Alvarez-Mon,J (2009), Notes on the “Elamite” Garment of Cyrus the Great, Antiquaries Journal, The society of antiquaries of London, 89, pp21-33.
42
Amiet, P (1960), Elam, Auvers-Sur-Oise, ?????????.
43
Barnet, R.D (1962), Median art, Iranica Antiqua, vol II, No????, PP 77-95.
44
Barnet, R.D (1968), The art of bacteria & treasure of the oxus, Iranica antiqua, vol VIII, No????, PP 34-53.
45
Bivar. A.D.H (2005), Mithraism: A religion for the Ancient medes, Iranica Antiqua, Vol.XL, No 40, pp 341-358.
46
Calmeyer, P(1983), The Persian king in the lions Den, Vol XLV, Part 1, published by the british school of Archaeology in Iraq, Iraq.
47
Canby.J.V (2002), Flaconry (Haw king) in Hittite lands, Journal of Near Eastern Studies, The university of Chicago press, Vol 61, No 3, PP 161-201.
48
Carnoy,A.J (1964), Iranian mythology in mythology of Baces, ?????, New York.
49
Choksy, J (2002), In reverence for Deities & submission to kings: A few Gestures in ancient near eastern societies, Iranica Antiqua, Vol XXXVII, No ????, PP 7-29.
50
Cooper, J (2000), Assyrian prophecies, The Assyrian tree & The Mesopotamian origins of Jewish monotheism Greek philosophy, Christian theology, Gnosticism and much more, Journal of the American oriental society, Vol120, No3, PP 430-444.
51
Crawford, H (1991), Sumer & Sumerian,Cambridge University press, ??????.
52
Culican, w (1965), the medes and Persians, Thames & Hudson, London.
53
Curtis, Vesta (1996), Persian Myths, British Museum press, ?????.
54
Gustavus, E )1940(, Ancient oriental cylinder and other seals, The university of Chicago press, ???????????.
55
Herrmann, G & Curtis, J )1998(, Reflections on the four-winged Genie:A pottery Jan & an Ivory panel from Nimrud, Iranica Antiqua, vol XXXIII, No ????, PP 107-134.
56
Jamzadeh, Parivash (2000), An Achamenid motif seen in later epic and Art, Iranica Antiqua, Vol.XXXV, No ?????, pp 47-56. Kantor, H.J (1977), The Elamite cup from choghamish, IRAN, Vol. XV, No15, PP 11-14.
57
Kawami,t (1972), A Possible source for the sculptures of the audience hall pasargad, IRAN, Vol X, No ????, PP 142-144. Kleiss, w (1980), Zur ent wicklung der Achaemenid ischen palast architektur, Iranica Antiqua, Vol XV, No ????, PP181-198. Krueger, R.R (1995), Mystique of the date palm links old & new worlds, Mediterranean Conucopia, Vol II, No182, pp 128-129.
58
Moorey, P.R.S (1967), Some ancient metal belts, their antecedents and relatives, IRAN, Vol V, No ????, pp 83-98.
59
Moorey, P.R.S (1969), Pre historic copper and bronze metallurgy in western Iran, IRAN, Vol VII, No ????, pp131-154. Moorey, P.R.S(1988), Material Aspects of Achaemenid Polychrome Decoration and Jewellery, Iranica Antiqua, Vol XXXIII, No ?????, PP155-171.
60
Muscarella, O.W (1987), Median art & medizing scholarship, JNES, 46, No 2, pp 109-287.
61
Mylonas , G.E (1966), Mycenae and the Mycenaean age, ?????, Princeton.
62
Negahban, Ezat (1964), A brief report on the excavation of marlik Tepe and Pileh qaleh, IRAN, Vol II, No ????, pp 13-20. Porada, E (1970), Tchoghazanbill memoriesde La delegation en Persian,Tom XL.II, Vol IV, No ????, pp ????????????. Razmjou, Shahrokh (2005), In Search of the lost Median Art, Iranica Antiqua, Vol XL, No ?????, PP 271-314.
63
Reade, J (1978), Kassites and Assyrians in Iran, IRAN, Vol. XVI, No ????, PP 137-143.
64
Rej, A (2003), Scythians and Sarmatians, Migration of the Aryan tibes, The Royal Norwegian Embassy, Bangkok. Simpson, John (2000), Observation on early Iron age beads from luristan, BSTN, 36, pp 6-10.
65
Ware, D, and Maureen, S (1976), An illustration dictionary of ornament Great Britain, ????, London.
66
google earth
67
http://www.barakatgallery.com
68
http://www.docudesk.com
69
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مجموعه- مبلمان فضای باز دانشگاه علم وصنعت ایران بر اساس مؤلفههای توسعه پایدار
تلاش بسیاری از دانشگاههای موجود در ایران در راستای تبیین سطوح نیازمندیهای پایداری لازم برای آیندهاست تا موجبات ارتقای مفاهیم توسعه پایداررا فراهم آورند. از سوی دیگر بیشترین تمرکز آموزش عالی بر روی فضاهای رسمی آموزشی دانشگاهها میباشد که این امر کم توجهی به فضاهای باز دانشگاه، به عنوان بستر آموزش غیر رسمی مفاهیم توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت. از اینرو، این مطالعه که از نوع توصیفی- تحلیلی است با هدف طراحیمجموعه مبلمان، با رویکرد پایداری و روش طراحی کاربر محور انجام شده است تا گامی متناسب با نیاز دانشجویان به تعامل و مشارکت در محیط دانشگاه برداشته شود.در ابتدا لازم بود تا مشکلات مبلمان موجود استخراج و شرایط استفاده از فضای باز دانشگاه علم و صنعت ایران شناسایی شود. بر این اساس، وضعیت قرارگیری و استفادهی کاربران از مبلمان موجود و فضاهای اطراف آن مورد بررسی قرار گرفت. نیازهای کاربران از طریق مصاحبههای نیازسنجی تعیین شد و پس از تدوین معیارهای طراحی، به ایدهپردازی پرداخته شد. سپس ایده نهایی توسط کارشناسان ارزیابیشد.نتایج بدست آمده نشان دادند که مجموعه مبلمان پیشنهادی توانسته است در حد قابل توجهی انتظارات کاربران را برآورده سازد و نهاد دانشگاه را به سمت توسعهای پایدار سوق دهد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55511_bb6aca8cb078a36467b10b3d6b3d7a09.pdf
2015-08-23
77
84
10.22059/jfava.2015.55511
دانشگاه
مبلمان فضای باز
طراحی کاربر محور
توسعه پایدار
سیدرضا
مرتضایی
1
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
راحله
دهقان طالبی
2
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
انصاری، مجتبی و مومنی، کوروش (1389)، بررسی نقش عوامل محیطی بر رفتار انسان، فصلنامه گزارش، شماره 66و 67، صص110- 105.
1
تقوایی، علیاصغر (1389)، تحلیل آماری بر روند گسترش ناموزون کاربری شبکه معابر در شهر اصفهان، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، شماره 4، صص36- 19.
2
حبیب، فرح (1386)، رویکرد پایداری در متن شهرسازی، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره نهم، شماره 1، صص120-111.
3
خورسندی طاسکوه، علی و لیاقتدار، محمد جواد (1387)، ارتباط بین دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکای های فرامرزی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2، صص132-111.
4
زاهدی، شمسالسادات و نجفی، غلامعلی (1384)، بسط مفهومی توسعه پایدار، فصلنامه علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، صص76-43.
5
عظمتی، حمیدرضا و باقری، محمد (1387)، آموزش مفاهیم توسعه پایدار با طراحی معماری و منظر دانشگاه، مجله فناوری و آموزش، شماره 4، صص283- 292.
6
گرجی ملهبانی، یوسف (1389)، معماری پایدار و نقد آن در حوزه محیط زیست، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 1، صص100-91.
7
محرم نژاد، ناصر و حیدری، عمران (1385)، تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور، علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره 28، صص 77-68.
8
مرتضایی، سید رضا (1384)، رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری، سازمان شهرداریهای کشور، تهران.
9
مظفر، فرهنگ، مهدیزاده، فاطمه و بیسادی، مونا (1389)، تحلیل آماری تأثیر رنگ سالن امتحانات بر مؤلفههای روانشناختی دانشجویان، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 1، صص128- 119.
10
مک اندرو، فرانسیس تی. (1391)، روانشناسی محیطی، ترجمه: غلامرضا محمودی، انتشارات وانا، تهران.
11
مهدی زاده سراج، فاطمه و نیکوگفتار، عاطفه (1390)، بررسی تطبیقی راهکارهای دستیابی به آسایش، آرامش و تفکر در باغ های سنتی ایران و ژاپن، قصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر، سال هشتم، شماره هفده، صص42-31. نوابخش، مهرداد و ارجمند سیاهپوش، اسحق (1388)، مبانی توسعه پایدار شهری، جامعهشناسان، تهران.
12
وکیل باشی، زینب (1389)، طراحی دانشکده معماری پایدار با رویکرد اجتماعی و تأکید ویژه بر مشارکت جمعی، رساله کارشناسی ارشد معماری گرایش پایداری، زیر نظر دکتر محمدعلی خانمحمدی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران.
13
Kahhoe, Yap ( 2011), Achieving Sustainable Campus In Malaysia University, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the degree of Master of Science in Construction management, Supervisor: PM DR Mohamad Ibrahim Mohamad, July, University Teknologi Malaysia.
14
Maguire, Martin (2001), Methods to support human-centred design, International journal of human-computer studies, Vol. 55, No. 4, pp.587–634.
15
Pfahl, S(2005), institutional sustainability, int.j.sustainable development , Vol. 8, Nos. 1/2, pp. 80- 96.
16
Scoones, Ian (2007), Sustainability, Development in Practice, Vol. 17, Nos. 4/5, pp. 589- 596.
17
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه نقش استعاره درمحصولات صنعتی در دوره ی پست مدرن
زبان، درک ما را از واقعیت شکل میدهد و استعاره، ابزاری است برای توسعهی زبان. پس استعاره ابزاری است برای توسعهی ادراک ما از واقعیت. درگذار از دورهی مدرن به پستمدرن، هنرمندان از استعاره و تمثیل به عنوان ابزاری برای شکل دادن به این تصویر متفاوت از واقعیت استفاده کردند. هدف از این مقاله، تشریح جزئیات این امر از منظر ساختارگرایی است. از این منظر استعاره، جانشینی اجزایی از بافت معنایی ناهمسان در نمودار همنشینی است. این مقاله، محصول را به مثابه متن بررسی میکند و با در نظر گرفتن سالهای شکل گیری و به اوج رسیدن رویکرد پست مدرن و به شیوهی تحلیل ساختاری متن، به مطالعهی محصولاتی میپردازد که با هدف پشتسرگذاشتن پارادایمهای غالب مدرنیته، طراحی شدند. نمونههایی که برای این تحلیل انتخاب شدند، آثار سه دسته از طراحان بودند که در غالب سه سبک طراحی شدهاند؛ رادیکالدیزاین و ممفیس در ایتالیا، دروخ در هلند و سبک پانک در آثار طراح انگلیسی، رون آراد. یکی از نکات مشترک میان این محصولات استفاده از استعاره برای غلبه بر وضعیت تک صدایی هنر مدرن است. نتیجهی این پژوهش دست یافتن به دیدگاهی است که در نهایت امکانات بسیاری در جهت خلق محصولات جدید و خلاقانه در اختیار طراحان قرار میدهد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_55512_a0301e3d313b6d2d8663dc922be2a58a.pdf
2015-08-23
85
92
10.22059/jfava.2015.55512
استعاره
محور همنشینی و جانشینی
تحلیل ساختاری متن
طراحی پست مدرن
محصولات صنعتی
راضیه
مهدیه
razie.mahdie@yahoo.com
1
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
امیلیا
نرسیسیانس
e.nercissians@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
نسرین
مقدم
nasmogh@gmail.com
3
عضو هیئت علمی دانشکده طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران،
LEAD_AUTHOR
ایستوپ، آنتونی (1392)، ناخودآگاه، چاپ چهارم، ترجمه شیوا رویگریان، نشر مرکز، تهران.
1
جینز، جولیان (1386)، خاستگاه آگاهی در فروپاشی ذهن دوجایگاهی، ترجمهی خسرو پارسا و دیگران، نشر آگه، تهران.
2
چندلر، دانیل (1387)، مبانی نشانه شناسی، مترجم: مهدی پارسا، سوره مهر، تهران.
3
دینه سن، آنه ماری (1380)، درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمه مظفر قهرمان، پرسش، آبادان. شمیسا، سیروس (1378)، بیان ،چاپ هفتم، نشر فردوس، تهران.
4
قاسم زاده، حبیب الله (1378)، استعاره و شناخت، فرهنگان، تهران.
5
قره باغی، علی اصغر(1381)، تبارشناسی پست مدرنیسم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
6
مقدم، نسرین(1390)، نشانهشناسی و معناشناسی محصول، پایان نامه برای دریافت درجه ی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
7
مهرگان , آروین، (1377)، دیالکتیک نمادها، پژوهشی در ساخت غریزی ذهن، نشرفردا، اصفهان.
8
هاوکس، ترنس(1390)، استعاره ،چاپ چهارم، ترجمه فرزانه طاهری، نشر مرکز، تهران .
9
Adamson, Glenn; Pavitt, Jane (2011), Postmodernism: Style and Subversion, V&A Publishing, London.
10
Eggink, Wouter (2011), the Rules of Unruly Product Design, IASDR, 4th World Conference on Design Research, Delft, Netherland.
11
Erlhoff, Michael; Tim Marshall (2008), Design Dictionary, BirkhäuserVerlag AG, Basel.
12
Escallon, Camila (2010), Droog Design: Sense and Experience, Thesis to the Graduate in the Degree of Master of Arts, University of Notre Dame, Indiana Gros, Jochen (1976), Sinn-liche Funktionenim Design, in: form, ZeitschriftfürGestaltung, 1st series No. 74, 2nd series No.75.
13
Jakobson, Roman; Morris, Halle (1956), Fundamentals of Language, TheHague, Mouton.
14
Lakoff, George; Johnson, M. (1980), Metaphors We Live by, Chicago University Press, Chicago. Richards, I. A. (1939), The Philosophy of Rhetoric, Oxford, Oxford.
15
Saussure, Ferdinand de (1983), Course in General Linguistics (trans. Roy Harris) Duckworth, London.
16
Steffen,Dagmar, Design Semantics of Innovation, Product Language as a Reflection on Technical Innovation and Socio-Cultural Change,Department of Art and Design History, Bergische Universität Wuppertal, Germany Van Leeuwen, Theo (2005), Introducing Social Semiotics, Routledge, London & New York.
17
www.Droog.com
18