ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر بحثهای فلسفی معاصر دربارهی بیمعنایی در هنر
هنرها در آفرینش، کاربرد، تفسیر و در نتیجه معنا از هم متفاوتند. دشواریِ دستیابی به معنا، اهمیت مطالعهی معنا و بیمعناییِ هنر را مضاعف میکند. زمانی معنا در واقعیتی جست و جو میشد که اثر هنری بازنمود آن بود، اما در هنر غیربازنمای معاصر، معنا همان رازی است که هستیِ هنر بر آن استوار است. اکنون جای بسی تأمل است که بدون معنا، هنر چگونه هستی میگیرد و چرا برخی بیمعناییِ هنر را تحسین میکنند وقتی هنوز چیستیِ آن را نمیدانند. در این پژوهش با استعانت از مطالعه و تحلیل دادههای برآمده از آرای فیلسوفانِ تأثیرگذارِ معاصر، تلاش میشود خاستگاه پندار بیمعنایی و راه حل آن در شناخته شدهترین نظریهها جستوجو شود. به نظر میرسد این که معناسازی پروژهای انسانی است، عامل رواج پندار بیمعنایی است، در حالی که تفسیرپذیری، تمایز میان این و آن اثر، تاریخ هنر، تمایز هنر و غیر هنر مواردی هستند که با لحاظ آنها نمیتوان معمای معنا را به بیمعنایی ختم کرد. وقتی هدف، جستوجوی معناست، تحقق بیمعنایی ممکن نیست و تفسیرپذیری، بقای اثر است. برای اثبات این ادعا میتوان به نظریههایی رجوع کرد که بیمعنایی را نفی معناداری نمیدانند. چالش اساسی نظریه سیستمی همین است که تجربهی بیمعنایی که همان نیستی است ممکن نیست.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59639_5c40b97036c7e54c20f6fc8dfb7b6da0.pdf
2016-11-21
5
14
10.22059/jfava.2016.59639
بیمعنایی
معناداری
هنر
تفسیر
نظریه سیستمی
فلسفه معاصر
مریم
بختیاریان
maryam.bakhtiarian@yahoo.com
1
استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
آلن، ریچارد و تروی، ملکم (1383)، ویتگنشتاین، نظریه و هنر، فرزان سجودی، فرهنگستان هنر، تهران.
1
اسپیگلبرگ، هربرت (1391)، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، مسعود علیا، مینوی خرد، تهران.
2
لی، اسپینکز(1388)، فریدریش نیچه، رضا ولی یاری، مرکز، تهران.
3
نیچه، فریدریش؛ هیدگر، مارتین؛ گادامر، هانس گئورگ؛ ریکور، پل؛ فوکو، میشل؛ اکو، امبرتو؛ درایفوس، هیوبرت؛ کوزنز، دیوید؛ میولهال، استیفن (1379)، هرمنوتیک مدرن: گزینهی جستارها، بابک احمدی، مهران مهاجر، محمد نبوی، مرکز، تهران.
4
هارتمان، نیکلای (1383) بنیاد هستیشناختی، شرفالدین خراسانی، هرمس، تهران.
5
هولاب، رابرت (1375)، یورگن هابر ماس نقد در حوزه عمومی: مجادلات فلسفی هابرماس با پوپریها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران، حسین بشیریه، نشر نی، تهران.
6
هیدگر، مارتین (1385)، سرآغاز کار هنری، پرویز ضیاء شهابی، هرمس، تهران.
7
Blocker, Gene (1974), the Meaning of Meaninglessness, Published by Martinus Nijhoff, the Hauge, Netherlands.
8
Burn, Ian (1999), Conceptual Art: A Critical Anthology, Ed: Alexander Alberro & Blake Stimson, the MIT Press, Cambridge.
9
Casey Michael Novak (2002), Meaninglessness: the Solution of Nietzsche, Freud and Rorty, Published by Lexington Books, United States American, Lanham.
10
Derrida, Jacques (2002), Writing and Difference. Trans. Alan Bass, Routledge, London and New York.
11
Eagelton, Terry (2007), the Meaning of Life, A Very Short Introduction, Oxford University Press, England,Oxford.
12
Graham, John T (2001), the Social Thought of Ortega y Gasset: A Systemic Synthesis in Postmodernism and Interdisciplinarity, University of Missouri Press, Columbia.
13
Harries, Karsten (1968), Meaning of Modern Art, Northwestern University Press, Evanston.
14
Luhmann, Niklas (2000), Art as a Social System, Trans. Eva M. Knodt, Stanford University Press,California.
15
Luhmann, Niklas (1995), Social Systems, Trans. John Bednarz, Hr. and Dirk Baeker, Stanford University Press,California.
16
O’Reilly Daragh; Rentschler, Ruth & Krichner, Theresa A (2014), The Routledge to Companion to Arts Marketing, Routledge, Lodon and New York.
17
Stecker, Robert (2001), the Routledge Companion to Aesthetics, Interpretation, Ed: Berys Gaut & Dominic Mclver Lopes, Routledge, London and New York.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقوش گیاهی مشترک درآثارمنقوش حسنلو، زیویه، قلایچی، ربط2 و ارتباط آنها با هنر آشور
آثار منقوشِ دوران باستان میتوانند سندی برای بررسی افکار و ارتباطات هنری و فرهنگیِ تمدنهای گذشته باشند. مناطق حسنلو، زیویه، قلایچی و ربط 2، متعلق به دوران ماننایی هستند. تعداد زیادی آثار منقوش از این مناطق به دست آمده که در آنها، « نقش» به عنوان عنصری جهت تزیین یا برای نمایش مفاهیمی خاص به کار رفته است. این مناطق با قرارگرفتن در یک ناحیهی همجوار، دارای نقوشی با مضامین مشترک و مشابه هستند که تاثیرات و تبادلات فرهنگی را نشان میدهند. یکی از انواع این نقوش مشترک، نقوش گیاهی هستند. دراین مقاله، مسئلهی تحقیق این است که نقوش مشترک گیاهی درآثارهنری مناطق ماننایی کدام نقشها هستند؟ و آیا این نقوش ارتباطی با هنر آشور دارند؟ بنابراین مقاله درپی آن است با یافتن نقوش گیاهی مشترک در آثار ماننایی و بررسی آنها به صورت تطبیقی - تشابهی، به بررسی همان نقوش در هنرآشور نیز بپردازد. نقوش «لوتوس» و «درخت زندگی»، نقوش مشترک گیاهی در این مناطق هستند. برخی از این نقوش با نمونهی آشوری شباهت دارند و دربرخی نقوش، تغییراتی مشاهده میشود. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و نمونههای موجود در موزهها، با روش توصیفی- تحلیلی به مقایسه و بررسی نقوش پرداخته است.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59640_079a8bfdf38d630a921ba2b42b1409be.pdf
2016-11-21
15
26
10.22059/jfava.2016.59640
نقوشگیاهی
حسنلو
زیویه
قلایچی
ماننایی
آشور
کژال
درویش منش
kazhal.d.m@gmail.com
1
کارشناسی ارشد صنایع دستی، گرایش پژوهش هنرهای سنتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران
LEAD_AUTHOR
احسانی، محمدتقی(1382)، هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، چاپ دوم، شرکت انتشارات علمی وفرهنگی، تهران.
1
افروغ، محمد(1393)، نماد ونشانه شناسی در فرش ایران، انتشارات میردشتی،تهران.
2
پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان، ترجمهی یوسف مجیدزاده، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
3
حسن زاده، سعید(1390)، آجرهای لعابدار قلایچی از دیدگاه تجسمی، نشریه نقشمایه، سال چهارم، شمارهی هفتم، صص80-71.
4
حسنزاده، یوسف(1385)، تحلیل آماری بقایای معماری محوطهی ماننایی قلایچی، پژوهشهای باستانشناسی و مطالعات میان رشتهای،شمارهی3، بهارو تابستان1385،صص56-48.
5
حیدری، رضا( 1387)، گزارش مقدماتی سومین فصل کاوش تپهی ربط 2 شهرستان سردشت، آذربایجان غربی، آرشیو میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی آذربایجان غربی.
6
حیدری،رضا (1386)، نتایج دومین فصل پژوهشهای باستانشناختی درمحوطهی باستانی ربط سردشت آبان ودی در سال 1385،گزارشهای باستانشناسی7،جلد اول، مجموعه مقالات نهمین گردهمایی سالانهی باستانشناسی ایران پژوهشکدهی باستانشناسی، صص230-210.
7
دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ(1377)، تاریخ ماد، ترجمهی کریم کشاورز، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،تهران.
8
ساعدموچشی، امیر(1388)، ارزیابی مجدد گاهنگاری آثار زیویه، مطالعات باستانشناسی، دورهی 1، شماره دو، صص141-121.
9
سجادی، امیر(1390)، جغرافیای تاریخی زیویه با تاکید بر دورهی ماد، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارهی 163، صص48-44.
10
سخن پرداز،کامران و محسن مراثی (1388)، بازتاب هنر ایران باستان در تزئینات وابسته به معماری خانه امام جمعه و خانه منسوب به امیر کبیر، فصلنامهی نگره، شماره 13، صص68-53.
11
کارگر، بهمن(1384)،گزارش مقدماتی نخستین فصل کاوش تپه ربط2، شهرستان سردشت، آرشیو میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی.
12
کوپر، جین(1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمهی ملیحه کرباسیان، نشرفرشاد، تهران.
13
گرین، ویلفرد و دیگران(1376)، مبانی نقدادبی، ترجمهی فرزانه طاهری، نشرنیلوفر، تهران.
14
ملازاده،کاظم(1391)، معرفی، مطالعه و تاریخگذاری پایه ستون تزیینی مکشوفه ازمنطقهی بوکان، پژوهشهای ایرانشناسی، سال دوم، شمارهی 2، صص88-73.
15
هال، جیمز(1383)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمهی رقیه بهزادی، نشر فرهنگمعاصر، چاپدوم، تهران.
16
هژبری نوبری، علیرضا و ریحانه عفیفی(1388)، مطالعه و توصیف آجرهای لعابدار مکشوفه از سه فصل کاوش محوطهی ربط2، نشریه پیام باستانشناس، سال ششم، شمارهی یازدهم، صص68-47.
17
واندنبرگ، لوئی(1379)، باستانشناسی ایران باستان،ترجمهی عیسی بهنام، موسسهی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
18
Black, Jeremy. and Green, Anthony(1992). Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia an Illustrated Dictionary, University of Texas Press, Texas.
19
http://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search
20
https://www.britishmuseum.org/research/collection-online.aspx
21
http://etc.usf.edu/clipart/keyword/assyrian-architecture
22
http://www.iranatlas.info/regional/prehistoric/hasanlu/mannai.htm
23
ORIGINAL_ARTICLE
جهانی شدن رسانهها و طراحی گرافیک
امروز سخت نیست که ببینیم رسانهها به طور فزایندهای درحال جهانی شدن هستند و تعریف جدیدی از روش زندگی و شیوههای ارتباط بین انسانها را ارایه میدهند که در آن، تعامل میان فرهنگی، ایجاد روابط، و شیوههای کسب وکار، به راحتی برای همگان میسر میگردد. منتقدان جهانی شدن استدلال کردهاند که جهانی شدن رسانهها منجر به استانداردسازی، تجانس فرهنگی و ناپدیدشدن تفاوتهای فرهنگی خواهد شد. یکی از زمینههایی که تا حد زیادی توسط این تحول تحت تاثیر قرارگرفته، طراحی گرافیک است، زیرا جهانی شدن رسانهها، از طرفی جهانی شدن فرهنگ، زبان و زبان بصری را به دنبال دارد و از سوی دیگر، طراحان گرافیک را برای اولین بار، درموقعیت کار با مشتریان بین المللی و طراحی برای مخاطبان جهانی قرارداده است. سوال این است که پیامدهای جهانی شدن رسانهها درطراحی گرافیک چیست؟ این مقاله سعی دارد با روش توصیفی و تحلیل نمونههایی منتخب از آثار طراحی گرافیک، پاسخگوی سوال تحقیق باشد. بر این اساس ابتدا پیامدهای جهانی شدن رسانهها را مطرح و سپس تاثیرآنها را در طراحی گرافیک بررسی خواهدکرد و در پایان راهحلهای پیشنهادی خود را ارایه مینماید. روش گردآوری اطلاعات اسنادی و نمونهگیری انتخابی میباشد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59642_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-11-21
27
38
10.22059/jfava.2016.59642
طراحیگرافیک
جهانی شدن
رسانهها
فرهنگ بصری
عبدالعلی
باقری
aa.bagheri@aui.ac.ir
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران
LEAD_AUTHOR
کامران
افشارمهاجر
kamranafsharmohajer1@gmail.com
2
دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران
AUTHOR
شارلوت و پیتر فیل (1390)، بزرگان گرافیک در قرن بیست ویک، ترجمه مهرداد محمدی، انتشارات پشوتن، تهران.
1
گروه طراحان پنتاگرام (1390)، مقالات پنتاگرام، ترجمه مسعود سپهر، سازمان چاپ و انتشارات، تهران.
2
مگز، فیلیپ بی (1388)، تاریخ طراحی گرافیک، ترجمه ناهید اعظم فراست و غلامحسین فتح ا... نوری، سمت، تهران.
3
Ackerman, S (2002), Mapping user interface design to culture dimensions, Proceedings of the International Workshop on Internationalization of Products and Systems, Austin, Texas, July 2002.
4
Barber, W and Bader, A.N (1998), Culture ability: The merging of culture and usability, In 4th Conference on Human Factors and the Web: Baskin, Ridge, New Jersey.
5
Barthes, R (1977), Image, Music, Text, Fontana Electronic Commerce Research, Vol. 3, No. 4, pp. 265-278.
6
Chao, L & McKay, B (2007), Pepsi steps into coke realm: Red, China. The Wall Street Journal.Retrieved from http://online.wsj.com/public/article_print/ SB118953841749624079.html (accessed December 4, 2009).
7
Crystal, D (2003), English as a Global Language, Cambridge University Press, Cambridge.
8
Friedman, T. L (2007), the World is flat: A Brief History of the Twenty-First Century, Picador USA, New York. Groddol, David (1998), the Future of English? : Guide to Forecasting the Popularity of the English Language in the 21st Century, English Language publications, London.
9
Machin, David and Leeuwen, Theo Van (2007), Global Media Discourse, Routledge, London.
10
McCarron, C (2003), Expanding our field of vision: Globalization and the changing
11
Landscape of visual communications, Communication Arts, 45 (1), pp. 16–23.
12
Miller, A. R; Brown, J. M & Cullen, C. D (2000), Global graphics: Symbols: Designing
13
with symbols for an international market, MA: Rockport Publishers, Gloucester.
14
Ong, W.J (1982), Orality and Literacy – the Technologizing of the Word, Methuen, London.
15
Robertson, Roland (1993), Global Modernities: Social Theory and Global Culture, SAGE, London,
16
Robertson, Roland (1996), Globalization: Social Theory and Global Culture, SAGE, London.
17
Peterson, L. K & Cullen, C. D (2000), Global graphics: Color: Designing with color for an international market, MA: Rockport Publishers, Gloucester.
18
Syarief, Achmad (2009), A Content Analysis on Visual Messages, ITB J. Vis. Art & Des., Vol. 3, No. 2, pp. 103-114.
19
- Oxford Dictionary of New Words 1991
20
- Your Dictionary.com (2008)
21
- http://www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/
22
- www.underconsideration.com/speakup/archives/002737.html
23
منابع تصویری
24
- انجمن صنفی طراحان گرافیک (1389) سرونقره ای 89، چاپ و نشر نظر، تهران.
25
- اولین دوسالانه تایپوگرافی پوستر ایران ( 1378 )، موسسه نشرسپهر، چاپ سوم، تهران.
26
- پوستر پوستر (1390)، نشر پویا نما، تهران.
27
- رنگ پنجم : تایپوگرافی ایرانی (1385)، انتشارات یساولی، تهران.
28
- سگال، زمستان 1383.
29
- شیوا، قباد (1385)، قباد شیوا، انتشارات یساولی، تهران.
30
- فایرابند، پیتر، (1390)، انتشارات یساولی، تهران.
31
- کتاب گرافیک سال 66-65 (1366)، انتشارات سروش، تهران.
32
- ممیز، مرتضی (1384)، مرتضی ممیز، موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشرنظر، تهران.
33
- نشان، زمستان 1382 ، پاییز 1383 ، زمستان 1384 ، زمستان 1386.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تأملاتی بر چرایی پیدایش عکاسی و سرآغاز آن
عکاسی در سال 1839 میلادی اعلام رسمی شد اما بذر آن را قرنها پیش کاشته بودند. شواهد نشان میدهد که پدیدن آمدن عکاسی، حاصل نبوغ یک یا چند نفر نبوده، بلکه به علت خواستِ اجتماعیِ مردمی به وجود آمده است که در یک جغرافیای خاص با دغدغههایی خاص میزیستند. در مقالهی پیشرو، با بررسی شواهد و نظریات متنوع که در منابع مختلف آمده است، به کمک سه فرآیند وصف، ارزیابی و تحلیل، بسترهای لازم برای به وجود آمدن عکاسی و رشد و گسترش آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این بررسی نشان میدهد که در دوران رنسانس، انسان غربی سودای این را داشت تا به تصویری عینی از جهان پیرامون دست یابد و در این راه، قواعد پرسپکتیو را علمی کرد و اتاقتاریک را به کار بست. عکاسی با دو بیان هنری و علمی از دل سنتِ تصویریِ اتاقتاریک برآمد. از سویی خواست طبقهی متوسط برای هویتیابی و ثبت خود و از سویی دیگر تجاری شدن عکاسی، به گسترش بیش از پیش آن یاری رساند. در واقع بذرِ خواست عکاسی در بستر مدرنیته جوانه زد و محصول آن در سدهای به بار نشست که تغییرات بنیادین در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع غربی به وجود آمده بود.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59643_0091345a8f3a2956fe931a49eca4f443.pdf
2016-11-21
39
46
10.22059/jfava.2016.59643
عکاسی
مدرنیته
پرسپکتیو
اتاقتاریک
زانیار
بلوری
zanyar.b@gmail.com
1
کارشناس ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمد
ستاری
msattari82@yahoo.com
2
دانشیار گروه آموزشی عکاسی و ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
ادواردز، استیو (1390)، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر ماهی، تهران.
1
برجر، جان (1388)، شیوههای نگریستن، ترجمه غلامحسین فتحالهنوری، چاپ اول، انتشارات ویژه نگار، تهران.
2
بودلر، شارل (1386)، مقالات شارل بودلر، ترجمه روبرت صافاریان، چاپ اول، نشر حرفه نویسنده، تهران.
3
سکولا، آلن (1388)، بایگانی و تن، دو جستار در جامعهشناسی تاریخی عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر آگه، تهران.
4
شارف، آرون (1371)، هنر و عکاسی، ترجمه حسن زاهدی، چاپ اول، انتشارات سینمای جوانان ایران، تهران.
5
Batchen, Geoffrey (1999), Burning With Desire: The Conception of Photography, MIT Press, Massachusetts.
6
Bergin, Victor (1982), Thinking photography, Macmillan, London.
7
Galassi, Peter (1981), Before photography: painting and the invention of photography, Museum of Modern Art, New York.
8
Freund, Gisele (1982), Photography & Society, David R. Godine, Boston.
9
Szarkowski, John (1989), Photography until Now, Museum of Modern Art, New York.
10
Tagg, John (1988), The Burden of Repesantation: Eassays on Photographies and Histories, Macmillan, London.
11
ORIGINAL_ARTICLE
ارزش شناختی در عکاسی
آنچه مقالهی حاضر میکوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی میتواند بهعنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزهی عکاسی با استناد بر جنبهی عینی شکلگیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بیبهرهاند، کوشیدهاند بر رابطهی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عدهای عکاسی را نیز بهمانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر این باورند که ذهنیت عکاس به شیوهها و طرق مختلف (انتخاب نوع لنز، زاویه دید و…) بر روند شکلگیری تصویر عکاسی تاثیر گذارده و در آن دخیل است. علاوه بر این، رواج تصویرهای دستکاریشده در نتیجهی پیشرفت چشمگیر فناوری دیجیتال و تکنیکهای ویرایش عکس، تا حدودی جنبهی واقعگرایانه و اسنادی عکاسی را زیر سوال برده است. با این حال عکسها همچنان از قدرتی مجابکننده برخوردار بوده و با دیدن آنها میتوان باورهایی را در خصوص جهان پیرامون شکل داد، هرچند این باورها برای بدلشدن به شناخت، نیازمند آن هستند که توسط منطق و دیگر باورهای پیشینی ما تائید شوند. علاوه بر این، این مقاله میکوشد تا تمایز میان عکاسی و دیگر اشکال بازنمایی تصویری از جمله واقعگراترین تصویرهای نقاشی (نقاشیهای هایپررئالیستی) که در ثبت جزئیات صحنه شانهبهشانه عکاسی میزنند را نیز توضیح دهد.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59644_086bbcfaa2dadcc9fa37d4b0dd2846f0.pdf
2016-11-21
47
54
10.22059/jfava.2016.59644
عکاسی و شناخت
عینیت در عکاسی
بازنمایی تصویری
ارزش اسنادی عکس
هادی
آذری ازغندی
hadi.azari@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکدهی هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
حسنعلی
پورمند
hapourmand@modares.ac.ir
2
استادیار دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
AUTHOR
بارت، رولن (1389)، پیام عکس، راز گلستانیفرد، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.
1
بازن، آندره (1382)، سینما چیست؟، محمد شهبا، چاپ دوم، انتشارات هرمس، تهران.
2
بنیامین، والتر (1383)، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، در پیام یزدانجو، اکران اندیشه: فصلهایی در فلسفهی سینما، صص 35-85، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.
3
پاکباز، روئین (1386)، دایرهالمعارف هنر، چاپ ششم، فرهنگ معاصر، تهران.
4
پرایس، دریک و ولز، لیز (1390)، اندیشیدن در باب عکاسی در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، انتشارات مینوی خرد، تهران.
5
سونتاگ، سوزان (1390)، دربارهی عکاسی، نگین شیدوَش، چاپ اول، انتشارات حرفه:نویسنده، تهران.
6
کردستانی، فائقه (1389)، بررسی آراء و نظریات منتقدین و متفکرین برجسته (قرن بیستم) در باب نظریهی انتقادی عکاسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.
7
وابرتون، نایجل (1385)، عکاسی خبری اخلاقی در عصر تاریکخانههای الکترونیک، رسانه، شماره 66 ، صص 223-248.
8
هرست هاوس، رزالین (1388)، مجموعه مقالات زیباییشناسی و فلسفه هنر: بازنمایی و صدق، امیر نصیری، چاپ دوم، فرهنگستان هنر، تهران.
9
یانگ، جیمز (1388)، هنر و شناخت، هاشم بناپور و دیگران، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
10
Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2004), On the Epistemic Value of Photography, the Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol.62, No.2, pp.197–210.
11
Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2008), Photographs as Evidence in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.70-91, Blackwell Publishing, MA.
12
Eisner, Elliot (2008), Art and Knowledge in Knowles, J. Gary, Cole, Ardra L., Handbook of the Arts in Qualitative Research, pp.3-12, SAGE Publications, London.
13
Mouriki-Zervou, Alexadra (2011), the Cognitive Dimension of Art: Aesthetics and Educational Value, The International Journal of Learning, Vol.18, No.1, pp. 1-12. Pettersson, Mikel (2011), Seeing What Is Not There: Pictorial Experience, Imagination and Non-localization, British Journal of Aesthetics, Vol.51, No.3, pp.279-294.
14
Walden, Scott (2008), Truth in Photography in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.91-111, Blackwell Publishing, MA.
15
Walden, Scott (2012), Photography and Knowledge, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 70, No.1, pp.139-149.
16
Walton, Kendall L (2008), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.14-50,Blackwell Publishing, MA.
17
ORIGINAL_ARTICLE
کارکردهای طراز در دوره فاطمیان
پارچه طراز، از منسوجات نفیس و باارزش در دربار بسیاری از حکمرانان مسلمان مصر بود. بر روی این پارچه، نامها و نشانهای خلفا از طریق سوزندوزی یا شیوه تاپستری نقش میشد. این پارچه به صاحبمنصبان، ماموران دولتی و بعضاً فرمانروایان کشورهای خارجی اعطا میشد و نشاندهنده رضایت و اعتماد فرمانروا به فرد گیرنده آن بود. هدف از این پژوهش، بررسی طراز، مضامین و کارکردهای آن در دربار خلفای فاطمی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و با رویکرد بررسی عناصر طراحی و نقوش طرازهای فاطمی به انجام رسیده است. یافتهها نشان میدهد که طرازها کارکردهای گوناگونی داشتند. برخی طرازها با کارکرد مذهبی برای کفن تدفین بهکار میرفتند. طراز در ساختار سیاسی و حکومتی خلفا اهمیت داشت و ابزاری در راستای تأیید حامیان حکومتی بود. همچنین، مضامین موجود در طراز همچون رسانهای، قدرت و اقتدار حاکم را پیامرسانی میکرد. با توجه به نوع کاربرد، طرازها نوشتهها و تزیینات متفاوتی داشتند و غالباً حاوی نام و علامات شاهانه، نام وزیر، نام کارخانه، شهر و بافنده آن نیز بودند. در دوره فاطمی، از خط کوفی در ایجاد نوشتهها استفاده میشد، همچنین هنرمندان در تزیین و زیباترکردن طرازها با استفاده از نقوش حیوانی و گیاهی اهتمام نموده و نمونههای نفیسی ایجاد نمودهاند
https://jfava.ut.ac.ir/article_59645_ab76df73ab357d5d1410af190882a2dc.pdf
2016-11-21
55
64
10.22059/jfava.2016.59645
فاطمیون
طراز
مضامین
کارکرد
فریده
طالب پور
talebpour@alzahra.ac.ir
1
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران
LEAD_AUTHOR
ابن حوقل، محمد بن علی(1345)،صورةالارض، دارصادر، بیروت.
1
ابن خلدون، عبدالرحمن(1362)، مقدمهابنخلدون، مترجم محمد پروین گنابادی، علمی و فرهنگی، تهران.
2
برند، باربارا (1383)، هنراسلامی، مترجم مهناز شایسته فر، موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران.
3
بلوم، جاناتان، شیلا بلر، کارل جی دوری، ریچارد اتینگهاوزن و آلگ گرابر(1389)، تجلی معنا در هنر اسلامی، مترجم اکرم قیطاسی، سوره مهر، تهران.
4
بورکهارت، تیتوس (1346)، روح هنراسلامی، مترجم سیدحسن نصر، دوره5، شماره 55 (اردیبهشت46): صص 7-2. قابل بازیافت در: http://www.ichodoc.ir/p-a/CHANGED/55/HTML/55-2.HTM
5
بورکهارت، تیتوس (1392)، هنراسلامی- زبان و بیان، مترجم مسعود رجب نیا، سروش، تهران.
6
بیکر، پاتریشیا(1385)، منسوجاتاسلامی، مترجم مهناز شایسته فر، موسسه مطالعات هنراسلامی، تهران.
7
چیتساز، محمدرضا (1379)، تاریخ پوشاک ایران از ابتدای اسلام تا حمله مغول، مرکزتحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما و سمت، تهران.
8
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغتنامهدهخدا، دانشگاه تهران، تهران.
9
رایس، دیوید تالبوت (1375)، هنر اسلامی، مترجم ماه ملک بهار، علمی و فرهنگی، تهران.
10
زکی، محمدحسن (1377)، هنرایران، مترجم محمد ابراهیم اقلیدی، صدای معاصر، تهران.
11
زکی، محمدحسن (1382)، گنجینههای فاطمیون، مترجم ندا کلیجانی مقدم، دانشگاه الزهرا(س)، تهران.
12
زیدان، جرجی (1386)، تاریخ تمدن اسلام، مترجم علی اکبر جواهرکلام، امیرکبیر، تهران.
13
سواژه، ژان (1366)، مدخلتاریخشرقاسلامی، مترجم نوشآفرین انصاری، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
14
علینژاد اسبوئی، زهرا (1390)، کارکردهای فرهنگی و سیاسی طراز در دوره سلجوقی، مطالعات تاریخ فرهنگی-پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ، سال سوم شماره9، صص87-69 .
15
فریه، دبلیو. ر (1374)، هنرهای ایران، مترجم پرویز مرزبان، فرزان، تهران.
16
کونل،ارنست (1368)، هنر اسلامی، مترجم هوشنگ طاهری، مولی، تهران.
17
متز،آدام (1364)، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری یا رنسانس، جلد2، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، امیرکبیر، تهران.
18
وولف، هانس ای (1372)، صنایع دستی کهن ایران، مترجم سیروس ابراهیم زاده، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
19
وردی، حمیدرضا (1385)، فاطمیان و هنرهای زیبا، فصلنامه فقه و تاریخ تمدن دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره9، پاییز، صص206-181.
20
همتیگلیان، عبدالله (1389)، طراز در تمدن اسلامی، مطالعات اسلامی تاریخ و فرهنگ، شماره84، بهار و تابستان، صص122-103.
21
Baker, P (1995), Islamic Textiles, British Museum Press, London.
22
Cortese, Delia and Simonetta Calderini (2006), Women and the Fatimid`s in the World of Islam, Oxford University Press, USA.
23
Grohmann (1934), Encyclopedia, Islam, Leiden.
24
Harris, J. (1995), 5000 years of Textiles, British Museum Press, London.
25
Irene, A (1998), Writing Signed, The Fatimid Publiv Text, Bierman, University of California Press, California.
26
Liu, Xinru (1996), Silk and Religion-An Exploration of Material life and the thought of People,AD 600-1200, Oxford, University Press, India.
27
Meri, J.W and Bacharach, J.L (2006), Medival Islamic Civilization:An encyclopedia, Routledge, New York.
28
Sandar, P (1994), Ritual Politics and the City in Fatimid Cairo, State University of New York Press, Albany.
29
Schimmel, A (1984), Calligraphy and Islamic Culture, I.B. Tauris & Co.Ltd, London.
30
Serjeant, R.B (1972), Islamic Textiles, Librairie du Liban, Lebanon.
31
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی سرپناه موقت مدولار مبتنی بر روش کاربر محور برای بازماندگان بلایای طبیعی (زلزله)
امروزه بسیاری از شهرهای جهان در معرض آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی قرار دارند. در ایران هم حوادثی نظیر زلزله و سیل بیشترین تعداد بیخانمانها را در سالهای گذشته درپی داشتهاست. بازماندگان سوانح طبیعی نیازمند آرامش روانی از طریق تامین سرپناه سریع در کوتاهترین زمان ممکن هستند. در اکثر مواقع، چادرهای امداد برای زندگی طولانی مدت مناسب نبوده و با نیازهای کاربران مطابقت لازم را ندارد. در این راستا، پژوهشی در خراسان رضوی واقع در تربت حیدریه بر روی 95 نفر به عنوان نمونه داوطلب صورت گرفت. برای انجام این پژوهش از روش کاربرمحور استفاده شد. طراحی کاربرمحور، به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند. پس از جمعآوری دادهها و رسیدن به معیارهای طراحی، ایدهپردازی انجام شد و طرحهای اولیه به همراه مدلهای مطالعاتی با مقیاس کوچک، چندین بار توسط کاربران مورد بررسی و اصلاح قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان میدهد، چادرهای امداد، نیازهای کاربران را تامین نمیکند و کاربران به داشتن سرپناه سریعالاحداث که از حریم خصوصی برخوردار باشد و مقاومت کافی در برابر شرایط جوی را داشته باشد، تمایل بیشتری نشان میدهند.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59647_2cfbb8c27644ea8f33b01e6002b4aa6e.pdf
2016-11-21
65
74
10.22059/jfava.2016.59647
سرپناه موقت
روش کاربر محور
بلایای طبیعی
طراحی محصول
مهسا
طیرانی نجاران
mahsa_tayarany@yahoo.com
1
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
خرم
khorram@iust.ac.ir
2
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
سائیل پور،ص (1370)، از مجموعه برنامه های آمادگی امداد (ویژه دوره تکمیلی امداد)، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.
1
موسوی، عارف، رجب صلاحی، حسین، جهانگیر، ابراهیم، داراب خانی، رسول (1390)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری جهت کاهش آسیب های ناشی از زلزله با تاکید بر امکان اسکان اضطراری و موقت در ماهدشت، نشریه مدیریت شهری، دوره 9، شماره 28، صص 193 – 207.
2
Aysan, Y and Davis, I (1994), Rehabilitation and Reconstruction, Disaster Management Training Programme (DMTP), UNDP UNDHA, Geneva and New York.
3
Banks, J. A (1957), the Group discussion as an interview technique, The Sociological Review, 5(1), 75-84.
4
Bender, D. E & Ewbank, D (1994), The focus group as a tool for health research: issues in design and analysis, Health Transition Review, ????????????, 63-80.
5
Bolin, R & Stanford, L (1991), Shelter, housing and recovery: A comparison of US disasters, Disasters, 15(1), 24-34.
6
DİKMEN, N (2005), A provision model and design guidelines for permanent post-disaster housing in rural areas of turkey based on an analysis of reconstruction projects in çankiri, Doctoral dissertation, Middle East Technical University.
7
Disaster Reduction (2005), National Report of the Islamic Republic of IRAN on Disaster Reduction, World Conference on Disaster Reduction, Kobe (Japan), 18-22 January 2005.
8
Gulliksen, J; Göransson, B; Boivie, I; Blomkvist, S; Persson, J & Cajander, Å (2003), Key principles for user-centred systems design, Behaviour and Information Technology, 22(6), 397-409.
9
Johnson, C (2007), Strategic planning for post‐disaster temporary housing, Disasters, 31(4), 435-458.
10
Johnson, C(2007), Impacts of prefabricated temporary housing after disasters: 1999 earthquakes in Turkey, Habitat International, 31(1), 36-52.
11
Kensing, F & Blomberg, J (1998), Participatory design: Issues and concerns, Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 7(3-4), 167-185.
12
Kuwabara, H; Shioiri, T; Toyabe, S. I; Kawamura, T; Koizumi, M; Ito‐Sawamura, M & Someya, T (2008), Factors impacting on psychological distress and recovery after the 2004 Niigata–Chuetsu earthquake, Japan: Community‐based study, Psychiatry and Clinical Neurosciences, 62(5), 503-507.
13
Maguire, M (2001), Methods to support human-centred design, International journal of human-computer studies, 55(4), 587-634.
14
Taylor, B (1990), The HUFIT planning analysis and specification toolset. In Proceedings of the IFIP TC13 Third Interational Conference on Human-Computer Interaction (pp. 371-376), North-Holland Publishing Co.
15
Thomas, C & Bevan, N (1996), Usability context analysis: a practical guide, ?????????????
16
Undro (1982), Shelter after Disaster: Guidelines for Assistance, ?????, UN.
17
UN (2003), Hand Book For Estimating The Socio-Economic & EnvironmentEffects of Disaster, ECLAC.
18
Vredenburg, K; Mao, J. Y; Smith, P. W & Carey, T (2002), A survey of user-centered design practice. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems (pp. 471-478). ACM.
19
Wu, J. Y & Lindell, M. K (2004), Housing Reconstruction After Two Major Earthquakes: The 1994 Northridge Earthquake in the United States and the 1999 Chi‐Chi Earthquake in Taiwan, Disasters, 28(1), 63-81.
20
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تجسم اسطوره بودا در هنر هند: از نمادین تا فیگوراتیو
تجسم بودا در هنر هند همواره ضرورتی توأمان با زندگی، باورها و آیینهای مردم هند بودهاست. این تجسم به دو دوره نمایش بودا بهصورت نمادین و فیگوراتیو قابل تقسیم است. بودا در دوران زندگانیاش با عینیتنگاری خود مخالف بود، و صورت اسطورهای وی در دوره اول، به کمک نشانههای مرتبط با زندگانی وی به ظهور نشست. حدود 1م. نشانههایی از تصویر بودا با هیئت انسانی در هنر هند آغاز گردید. این مقاله بر این فرضیه تأکید دارد که علیرغم ممنوعیت خلق تصویر انسانی از بودا در دوره اول، پیروان وی، همواره تصویری ذهنی از بودا را در سر میپروراندند، و پس از از بین رفتن افراطیگریهای بودیسم، مجال یافتند تا پیکره انسانی وی را بسازند. هدف از این مقاله مطالعه نحوه گذارِ دوره نمادین به فیگوراتیو، و همچنین عوامل تأثیرگذار بر آن است. برای نیل به آن، گردآوری مطالب به روش اسنادی و با اشاره به متون مذهبی، اساطیر موجود و شرایط فرهنگیِ اجتماعات بودایی صورت گرفته است. در مسیر تدوین این مقاله، این نتیجه حاصل شده است که، تصویر بودا در دوره اول هنر بودایی، متأثر از عوامل گوناگونی ازجمله همجواری با مذاهب هندوییسم و جینیسم شکلگرفته، و به دلیل عادت عوام به تمرکز بر تصویر بودا در هنگام مراقبه و نیایش، بهصورت ذهنی و واقعی وجود داشت.
https://jfava.ut.ac.ir/article_59649_8b9d414b6612a3215ecdb622b5553592.pdf
2016-11-21
75
84
10.22059/jfava.2016.59649
هنر هند
بودا
اسطوره
پیکرنگاری
پریسا
شاد قزوینی
shadparisa@yahoo.com
1
دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران
AUTHOR
پینکی
چادها
pinky.chadha.1981@gmail.com
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران
LEAD_AUTHOR
جوادی، شهره (1386)، نقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر بودایی، نشریه باغ نظر، شماره 7، صص5-17.
1
ذکرگو، امیر حسین( 1375)، از بودا تا بت(تاملی در سیر پیدایش شمایلگری در هنرهای بودایی)، نشریه نامه فرهنگ، شماره 22، صص136-145.
2
Boeree, George (1999), an Introduction to Buddhism, Shippensburg University, Pennsylvania.
3
Coomaraswamy, Ananda. K (1998), Elements of Buddhist Iconography, Munshilal Manoharlal Publications, New Delhi.
4
Gombrich, Richard. F (1971), Precept and Practice: Traditional Buddhism in the Rural Highlands of Ceylon, Clarendon Press, Oxford.
5
Huntington, Susan L (1990), Early Buddhist Art and the Theory of Aniconism, Art Journal, New Approaches to South Asian Art, Published by: College Art Association, Vol. 49, No. 4, pp. 401-408.
6
Huntington, Suzan and John (2010), King Udayana’s Image of Shakyamuni Buddha, in the Digital Database of The Huntington archive of Ohio state University in/huntingtonarchive. osu.edu /(retrieved on 3/8/2004).
7
Jain, P. C and Daljeet (2004), Evolution of the Buddha Image, Exotic India Journal of Art, Vol ?????, No ?????, pp ?????.
8
Krishan, Yuvraj(2009), the Buddha Image: its Origin and Development, Munshiram Manoharlal Publishers, New Delhi.
9
Kumar, Singh, Nagendra (1997), Buddha as Depicted in Puranas, In Encyclopedia of Hinduism, Vol7. Anmol Publications, New Delhi
10
Snellgrone, L. David (1978), the Image of the Buddha, UNESCO, Paris.
11
Swearer, Donald. K (2012), the Buddhist World of South Asia, State University of New York Press. Albany, New York.
12