دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
جستجو در «نسبیت»
5
16
FA
کامبیز
نوایی
استادیار دانشکد? معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
navai@sbu.ac.ir
آزاده
نوایی
کارشناس رشت? گرافیک، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
navaiie@mailinator.com
مقال? حاضر به شرح تحلیلی اثری برجسته از «ام. سی. اشر» نقاش معاصر هلندی (1898- 1972میلادی) میپردازد. در تحلیل این اثرِ هنر مدرن در دوران معاصر که «نسبیت»، نسبی بودن هر اصل، واقعیت یا حقیقتی، نام دارد تلاش می شود تا با اتکا به خود اثر و دقت در تمامی اجزا و زوایای آن، نیت های نقاش کشف و بیان شود. به این ترتیب جستجو در «نسبیت» همانا جستجو در پیوند میان اندیشه و عمل هنرمند است. روش به کار گرفته شده در تشریح «نسبیت» که می توان آن را «نقدی درونی»، یا شیوة وصف و انکشاف نامید، برای ادراک آثار همة رشته های هنری مانند ادبیات، سینما، معماری و دیگر هنرها می توان استفاده نمود. روش مؤلفان در تشریح تابلو معلوم می کند که افراد عادی (غیر متخصص) نیز می توانند پا در این راه بگذارند و با تعمق در آثار هنری به حقیقت آن دست یابند. شیوه ای از نقد که می تواند در پیوند میان آثار هنری و عموم مردم تأثیرگذار باشد. برای ارائ? بهتر مطلب علاوه بر تصاویر بزرگ از تابلو، تصاویر کمکی نیز که تحلیل هایی را در خود دارند یافته های مؤلفان را در این مقاله همراهی می کنند. در نوشتن متن تلاش شده تا نحو? بیان مطالب، همچون خود اثر، دارای بیانی هنری و ساده باشد؛ چرا که بیش از آنکه در چنین نقدی «اطلاع» از تصمیم گیری های طراح مورد توجه باشد، «فهم درونی» واقعه ای که در اثر رخ داده است، حائز اهمیت است.
ام.سی.اشر,شیو? نقد آثار هنری,"نسبیت",هنر معاصر/مدرن
https://jfava.ut.ac.ir/article_22897.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22897_2996a8adb3c64516db88f91dd364e1e2.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
خوانش عکس، به مثابه هرمنوتیکِ امر خصوصی
17
24
FA
محمد
حسن پور
کارشناس ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
mim.hasanpur@gmail.com
علیرضا
نوروزی طلب
استادیار دانشکده¬ی هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا ، دانشگاه تهران
alirezanoruzitalab@mailinator.com
آن چه در فلسفه ی هرمنوتیک مدرن آموخته ایم، به تاویلی با افق های باز و گسترده میانِ مخاطب و متن، دلالت دارد. آن متن – چه اثر ادبی و یا اثر هنری – که مورد تاویلِ مخاطب خویش واقع می شود، در برابر وی هستی می یابد؛ و متقابلا، متن، به مخاطب خویش هستی می بخشد. تاویل عکس، به جایگاهِ متمایز و ویژه ی عکس در میان سایر متون هنری، بستگی می یابد. از یک سو، عکس، به سانِ اثری هنری، به دنبال قواعد هرمنوتیکیِ روشمند در تاویل و تفسیر خویش است؛ و از سوی دیگر، همان طور که رولان بارت در آخرین کتاب خود که درباره ی عکاسی نوشت، اتاق روشن، بر آن تاکید می نماید، عکس بازمانده ی زمانِ گذشته، آن چه نمایش می دهد، مربوط به زمانی است که دیگر نیست اما به یقین مصداق، قبلا آن جا بوده است. و در این بین، مخاطب، عکس را به عنوان باز مانده از گذشته ای در می یابد، که با آن زیسته است، و به همین دلیل، هستیِ وی در برابر آن، به نحوی خاص، گشوده می شود. عکس های خصوصی و نیز، عکس های خانوادگی، وضوحِ این امر را به خوبی نشان می دهند، و بیشترین واکنش های درونیِ مخاطبِ خویش را برمی انگیزند، که این خود، نشان از فهمی متفاوت در هرمنوتیک عکس دارد.
تاویل,سنت تاریخی,عکس,متن,مکالمه,هرمنوتیک مدرن
https://jfava.ut.ac.ir/article_22898.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22898_7c0860fe365a50aab60e1a9b17dddfbe.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
نگارة «هارون در حمام»؛
فتّوتنگارة دلاّکان، سلمانیان و سرتراشان
25
34
FA
سیدمانی
عمادی
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر
seyedmaniemadi@yahoo.com
غلامعلی
حاتم
استاد گروه آموزشی عمومی، دانشگاه هنر
hatam@mailinator.com
نگارة «هارون در حمام» یکی از مهمترین آثار منسوب به کمالالدین بهزاد، نقاش دوران تیموری و صفوی است که در این نوشتار سعی شده به شکلی بسیار موجز به دو سؤال در ارتباط با این اثر پاسخ داده شود: اول اینکه جهانبینی پنهان نقاش در این اثر چیست و دوم اینکه این جهانبینی به کدام طبقة اجتماعیِ قرون نهم و دهم ه.ق مربوط است. شیوة این بررسی بیشباهت به بررسی شمایلشناسانه نیست که هدف آن تأویل معانی نهفته در اثر در ارتباط با مشخصات ملی، طبقاتی، آئینی، دینی و فلسفی است. همینطور شیوة نقادی ساختگرایی را در نظر دارد که تأمل در عناصری چون «طبقة اجتماعی» و نقش آن در شکلگیری ساختار اثر است و به اعتقاد محقق در اثر مورد بحث نیز میتوان ردّ یک طبقه یا به بیانی صریحتر، اهل فتوّت را یافت. این نشان، با تأویلِ نگاره و رجوع به رسائل فِتّیانِ صنف سلمانی صورتِ وضوح مییابد. مشابهتها به حدّی است که میتوان ادعا کرد حضور روح آن مکتوبات، تصویر را به یک فتوّتنگاره یا روایت بصری از رسائل فتوّت تبدیل نموده و جهانبینیِ خاصِّ نگارگر را اعلام کرده است. ادعایی گزاف خواهد بود اگر گفته شود تنها چنین رویکردی در تشریح نگاره مؤثر است و یقیناً نتایجِ حاصله از دیگر رویکردها مکمل بحث خواهند بود.
تنوره,حلاّق,فتوّت,فتوّتنامه,کمالالدین بهزاد,هارون در حمام
https://jfava.ut.ac.ir/article_22899.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22899_93a00bb85e424f7182cafb61b9af295a.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
تحلیل ارتباطات نوشتاری در حوزه بیان هنری
35
44
FA
میترا
معنوی راد
عضو هیئت علمی دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا و دانشجوی دکتری پژوهش هنر
manavie@mailinator.com
ابوالقاسم
دادور
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
ghadadvar2@yahoo.com
فرآیندی که در مسیر نوشتار صورت می پذیرد، تحت یک اصل مهم و برمبنای شکلهای انتزاعی الفبا و ترکیب آنها قرار دارد. از این اصل با عنوان نظام نوشتار نام برده می شود. بنابراین نوشتار، نوعی اثر هنرمندانه بشمار می آید که آگاهی از ابعاد گوناگون آن، بخاطر نوع نگرش انتزاعی انسان که به پیدایش نظام ارتباطی منجر شده، اهمیت دارد. در مقاله حاضر سعی شده برای شناخت روش تحلیل ارتباطات نوشتاری در حوزه بیان هنری، به بررسی نظریه های اندیشمندان در حوزه ارتباطات بصری و تعامل میان زیر ساخت های بصری خط و نوشتار پرداخته شود. با توجه به آنکه ساختارهای سازنده آثار نوشتاری، واجد اصول حاکم بر نشانه ها می باشد، مناسب ترین روش تحلیل، مبتنی بر نشانه شناسی است. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که جنبه های متعددی از ساختار و سبک وجود دارد که در نشانه شناسی ارتباطات نوشتاری به ارائه تحلیل های مبتنی بر موازین هنری منجر می گردد. بنابراین در مقاله حاضر به مطالعه موردی در نظام نوشتاری "شکسته نستعلیق" برای ارائه این روش تحلیل پرداخته شده است. اهمیت پرداختن به این موضوع به گسترش ادبیات مکتوب در زمینه هنرهای تجسمی به ویژه زیر مجموعه مهمی در هنر ارتباط تصویری تحت عنوان طراحی نظام های نوشتاری و خوشنویسی منجر می گردد.
ارتباط,بیان هنری,تحلیل,نشانه شناسی,نوشتار
https://jfava.ut.ac.ir/article_22900.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22900_53d5a7d27ea96e9ada089efef3b910a4.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
جام شوش، جامی پر از رمز و راز
45
56
FA
فرانک
کبیری
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد
بهاره
براتی
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد
barati@mailinator.com
یکی از راههای دستیابی به فرهنگ و دانش بشری، مطالعهی هنر تمدنهای گوناگون است. در شناخت تمدن ایران نیز، شوش از اهمیت والایی برخوردار است و سفالینه های منقوش آن، بر تارک موزههای جهان میدرخشند. این مقاله سعی دارد به شیوهی توصیفی- تحلیلی و تاریخی، علل توجه جهانیان به این سفالینهها، بهویژه جام شوش را بررسی کند. اولین موردی که احساس لذت را در بیننده ایجاد میکند، زیبایی ظاهری است که از طریق: چشمنوازی نقوش و هماهنگی آنها با یکدیگر و با شکل ظرف، وجود تناسبات منطقی، تقسیمبندیهای دقیق، رعایت سواد و بیاض و طراحی منحصر بهفرد، ایجاد میشود. این مساله با محاسبهی اندازههای اشیاء و بهدست آوردن تناسبات، پیگیری و ملاحظه شد که اعداد بهدست آمده به عدد طلایی نزدیک هستند. عامل دیگر، داشتن بار معنایی هر نقش است که به عنوان نمادی خاص بهکار رفته و ضمن ارتباط با دیگر نقوش، در پی دستیابی به هدفی خاص با تکیه بر باورها، اعتقادات و تمایلات انسان پیشین میباشد. دلایل مطرح شده برای برتری شاهکار سفالین جهان، با بررسی تطبیقی این نمونه، با سفالینههای تمدنهای همعصر با تمدن ایران و سفالینههای مناطق همدوره با منطقهی شوش به اثبات میرسد و نبوغ ایرانیان را در خلق آثار هنری و بیان رمزگونهی خواستههایشان بهنمایش میگذارد.
بز کوهی,تناسبات,جام شوش,سفال,نقوش
https://jfava.ut.ac.ir/article_22901.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22901_1136af9a21c2ae44e54a7b49d4ca1ce5.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
بیانهایی پیرامون شناخت تعامل فرهنگ و طراحی (محصول)
57
68
FA
سیدرضا
مرتضایی
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده¬ی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران،
mortezaei2@iust.ac.ir
هدف نخستین این مقاله ارائهی بیانهایی از چگونگی کارکرد فرهنگ و طراحی، کشف رابطهی میان این دو و تعیین ویژگی های فرهنگی طراحی است. هر چند در ساختار ابتدایی مقاله، طراحی به طور کلی مد نظر بوده است، لیکن در ادامه، نگاه ویژه به حیطهی طراحی محصول معطوف شده است. آگاهی یافتن از آخرین پژوهش هایی که در این عرصه صورت گرفته است نیز از دیگر اهداف جنبی این مقاله می باشد. لذا می توان پرسش های پژوهشی این تحقیق را چنین مطرح کرد: -فرهنگ چیست و چگونه میتواند در بستر طراحی تعریف شود؟، -تعامل میان فرهنگ و طراحی اساسا ً چگونه است؟ برای نیل به اهداف یادشده، ابتدا طراحی و سپس فرهنگ به طور عام مورد کنکاش قرار گرفتهاند تا دامنه-ی تعاریف و نظریههایی که پبرامون آنها وجود دارند، مشخص شوند. در ادامه عرصههای همپوشانی (تعامل) فرهنگ و طراحی محصول تعیین شده، بیانهایی از چگونگی ارتباط متقابل آنها پیشنهاد شده است. در این مقاله، توانایی تولید، بهاشتراک گذاردن و تبادل معنا به عنوان مهمترین حیطهی درون-تعاملی میان آنها (فرهنگ و طراحی) شناسایی شدند. چهار بیان بنیادی درباب مفاهیم تعامل فرهنگ و طراحی مطرح شدند که هر یک بستری از تعامل این دو را تشریح میکردند. در نهایت مدلهایی نظری از تعامل فرهنگ و طراحی محصول بیان شده است.
تعامل فرهنگ و طراحی,طراحی,فرهنگ,مدلهای فرهنگی
https://jfava.ut.ac.ir/article_22902.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22902_41a1450db1883617bdfb73dff17cdbf4.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
بررسی شیوه ای برای گردآوری اطلاعات پایه کاربران کودک
با هدف طراحی بازی آموزشی با رویکرد کاربر محور
69
80
FA
وحید
چوپانکاره
استادیار گروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
chupankareh@mailinator.com
سیدمحمدرضا
شهابی
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
mohammadshahabi@mailinator.com
آزاده
سیدابریشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه طراحی صنعتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
abrishami@mailinator.com
در این مقاله نحوه جمع آوری اطلاعات پایه از کاربران کودک در طراحی بازی با رویکرد اصلی کاربر محور تشریح شده است. جمع آوری اطلاعات و همچنین نحوه طراحی و حتی فرآیند تکمیل آن کاملا به نظرات کاربران(کودکان پنج تا هفت سال) در محیط واقعی خودشان وابسته است. علت انتخاب گروه هدف در محدوده سنی یاد شده این است که اصولا در این سنین میدان تصورات کودکان گسترش یافته و در بازی ها تمایل بیشتری به اجرای نقش های مختلف، ایجاد ارتباط و ترکیب آموخته ها و فعالیت های هدف دار نشان می دهند. دانشمندان علوم تربیتی بر این باورند که فرایندهای شناختی همانند: زبان، اندیشه و استدلال با تعاملات اجتماعی رشد می کنند. این مقاله از دو طریق به تکمیل علوم موجود در این رابطه و در رابطه با کودکان کمک خواهد کرد. ابتدا مقاله شیوه ای برای چگونگی گردآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق خود کودکان از طریق تعامل مستقیم را معرفی کرده و توضیح می دهد، سپس اطلاعات بدست آمده را ارزیابی و از آنها برای استفاده در طراحی خانواده جدیدی از بازی ها (بازی آزاد) آماده می کند. در روند تکمیلی تحقیق، منحصرا از یک گروه شرکت کننده استفاده شده که در قسمت بررسی کاربر توصیف شده اند.
آموزش و یادگیری,بازی,رویکرد کاربر محور,طراحی بازی,کودک
https://jfava.ut.ac.ir/article_22903.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22903_7492c91c398869703b05e55e611e9a3c.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
2228-6039
2538-5178
2
43
2011
07
23
مقایسه تطبیقی دو اثر از آنتونی گورملی با پیشینه ی مجسمه سازی چین
81
93
FA
نجمه
هاشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان
n12hashemi@gmail.com
عباس
اکبری
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان و دانشجوی دکتری پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا
abbasakbari@mailinator.com
تمایز مضامین هنری در شرق و غرب، به ویژه در حیطه ی هنرهای تجسمی بسیار بارز بوده و صاحب نظران در این خصوص بسیار گفته و نوشته اند امروزه به نظر می رسد این فاصله ها با گسترش ارتباطات، رفته رفته جای خود را به تعاملات هنری(در زمینه های مضامین، مواد و حتی ابزار) سپرده است. این مقاله در حقیقت در بر دارنده ی تشابهات و تفاوت ها، بر مبنای مطالعات تطبیقی در راستای آثار مجسمه ساز معاصر انگلیسی، آنتونی گورملی و پیشینه ی تمدن کهن چین است. برای این منظور به مقایسه ی تطبیقی دو اثر او، دشت آسیایی و مکعب انسانی با گونه ای از مجسمه سازی کهن چین ( شامل ارتش سفالی امپراطور چین شی هوانگ دی، و لباس تدفینی شاهزاده هانی) پرداختیم. لازم به ذکر است که دو اثرِ نام برده از آنتونی گورملی در این مقاله به دلایل ریخت شناسی، و همچنین، مفاهیم و معانیِ پنهان در آنها با پیشینه ی مجسمه سازی چین گزینش شده اند. این نوشتار در ابتدا، به توضیح مختصری از مجسمه سازی چین (مقابر و تدفینی) و دو اثر از این دست پرداخته، سپس با معرفی گورملی، هنرمند معاصر و آثار یاد شده ی او به مطالعه ی تطبیقی آنها می پردازد. در انتها به نظر می رسد گورملی از فرهنگ خاور دور به ویژه تمدن کهن چین الهام گرفته است.
آنتونی گورملی,ارتش سفالی چین,دشت آسیایی,مجسمه سازی
https://jfava.ut.ac.ir/article_22904.html
https://jfava.ut.ac.ir/article_22904_318376c63088840c2c3707d5a5b06c37.pdf