TY - JOUR ID - 55444 TI - روایت شاهنامه بر جام سفالین بیژن و منیژه JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - فاضل, عاطفه AU - خزایی, محمد AD - دانشجوی دکترای هنراسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز AD - استاد دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 20 IS - 1 SP - 49 EP - 58 KW - سفالنگاره KW - جام سفالین بیژن ومنیژه KW - شاهنامه KW - داستان بیژن ومنیژه DO - 10.22059/jfava.2015.55444 N2 - جلوه های بارز هنر تصویری کهن را می توان برروی سفالنگاره های به جای مانده از قرون مختلف تاریخی ایران یافت. این آثار در گستره تاریخ، تمام سنن تصویر نگاری ایرانی راحفظ و انتقال داده اند، سننی که با روح هنر نقاشی ایرانی آکنده گشته و هویت تاریخی و ملی ایرانی را به تصویر کشیده اند. مورد مطالعاتی سفالنگاره بیژن و منیژه در راستای این تلاش نمونه مناسب و بستری جهت تحقیق معرفی می شود. جام سفالی با بهره گیری از زبان تصویری و رمزگونه به روایت داستان بیژن و منیژه از شاهنامه فردوسی پرداخته است. نوشتار حاضر می کوشد، با بررسی و شرح تصاویر جام سفالی در تطبیق آن با متن کلامی شاهنامه به رمز گشایی نقوش سفالنگاره بپردازد. جهت نیل به این مقصود، روایت داستان بیژن و منیژه از یک سو و خوانش متن تصویری سفالنگاره از سوی دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. در این روند مشخص می شود، که چگونه متن کلامی شاهنامه از بستر نوشتار بربستر سفالینه انتقال یافته و هنرمند نقاش به گونه ای هنرمندانه دوازده فرم تصویری از داستان شاهنامه را منتخب و بر جام سفالی منقوش کرده است.مولف مقاله تلاش دارد با آنالیز و تحلیل دوازده فرم تصویری و تطبیق آن با داستان شاهنامه به هدف مقاله که همانا خوانش تصویری جام سفالین بیژن و منیژه است، نائل آید. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_55444.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_55444_51536521c48decea69db82d0d9d374f6.pdf ER -