TY - JOUR ID - 61020 TI - تحلیل تأثیر مبانی روان‌شناسی در تصویرسازی کتاب‌های آموزشی کودکان (گروه سنی الف)* JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - طالع, سعیده AU - علیمحمدی اردکان, جواد AD - کارشناسی ارشد گرافیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران AD - استادیار دانشکدۀ هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 22 IS - 1 SP - 151 EP - 162 KW - تصویرسازی KW - کتاب کودک KW - مبانی روان‌شناسی KW - مبانی هنرهای تجسمی KW - نقاشی KW - نقاشی کودکان DO - 10.22059/jfava.2017.61020 N2 - دنیای گستردۀ تصویر در همۀ دوران تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر دنیای دیروز، دنیای ادبیات شفاهی بود، روزگار تصاویر و سواد بصری برای کودکان فقط شامل بخش کوچکی از دنیای تصویری کنونی می‌شد. هدف این مقاله، تحلیل تأثیر مبانی روان‌شناسی بر تصویرسازی کتاب‌های آموزشی کودکان گروه سنی الف و بررسی اهمیت به مبانی روان‌شناسی در نقاشی و تکنیک‌های مختلف آن در فرایند تصویرسازی کتاب‌های کودکان است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و اسنادی بوده و روش تحقیق این پژوهش تحلیلی است. یافته‌های تحقیق بدین قرار است که روان‌شناسی به‌عنوان محتوای غالب تصویرگری، این گروه سنی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است و تصاویر، بیش از کلمات توجه کودک را جلب می‌کنند. این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند کودکان تصاویر را مانند کلمات می‌خوانند و برای خودشان مفهوم می‌آفرینند. تصویرگری واسطی میان نقاشی، ارتباط تصویری و ادبیات است. گونه‌های تکنیک (فن) به ‌کار گرفته‌ شده توسط یک تصویرگر، به مواد اولیۀ به ‌کار گرفته شده در طراحی و رنگ‌آمیزی تصویرها باز می‌گردد؛ اما روش به‌کارگیری آنها از شناسه‌های مهم هر اثر به شمار می‌رود.     UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_61020.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_61020_3c7e0db2954e85a9a8a01d49ad10353d.pdf ER -