TY - JOUR ID - 65610 TI - طراحی فرمی کیف دستی بانوان بر اساس سلایق مشترک در گروه های ادراکی کاربران JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - احمدی, مریم AU - اصل فلاح, مهدی AU - فرهنگ, شاهین AD - کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده پردیس بین المللی فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران AD - عضو هیئت علمی گروه طراحی‌صنعتی، دانشکدۀ هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران AD - استاد تمام گروه روانشناسی، دانشگاه ییل، نیوهون، امریکا Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 23 IS - 1 SP - 125 EP - 133 KW - گروه های ادراکی KW - ویژگی های مشترک ادراکی KW - ویژگی های مشترک فرمی KW - کیف دستی بانوان DO - 10.22059/jfava.2017.236533.665709 N2 - هدف از انجام این مطالعه و پژوهش، استفاده از فرآیند های طراحانه برای منطبق سازی بیشتر محصولات با گروه های ادراکی کاربران بود. برای دستیابی به هدف مورد نظر، از مطالعات کتابخانه ای و روش پیمایش توصیفی به منظور شکل دادن به یک مدل مفهومی و اعتبار سنجی آن استفاده شد. بر اساس تعاریف و روش های شناسایی گروه های ادراکی، وبا استفاده از مشاهده و پرسشنامه، ویژگی های مشترک فرمی محصولات مورد استفاده ی یک جامعه آماری 82 نفری از خانم ها استخراج شد. بر اساس اطلاعات استخراج شده در مورد ویژگی های مشترک محصولات مورد علاقه هر یک از گروه های ادراکی، تعدادی ایده بر همین مبنا طراحی شد و تصاویر این طرح ها در قالب جلساتی توسط گروهی از خانم ها به عنوان گروه هدف مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که انسان ها بواسطه ی گروه ادراکی که به آن تعلق دارند، دارای ویژگی ها و سلایق مشترکی در انتخاب محصولات مورد استفاده ی خود هستند و با مبنا قرار دادن این موضوع می توان به طراحی محصولی متناسب با گروه ادراکی ایشان پرداخت. یافته های این مطالعه می تواند در حال و آینده، به منظور طراحی محصولاتی متناسب تر با سلایق ادراکی کاربر انسانی استفاده شود. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_65610.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_65610_bcabc5ba634004f3c6e94ac4ca9bcab0.pdf ER -