TY - JOUR ID - 74370 TI - تاثیر قدرت تبلیغات محیطی بر تغییر هویت کلان شهرها و شهروندان آنها JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - شکرابی, نیلوفر AU - محمودی بختیاری, بهروز AU - الستی, احمد AD - کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه کمال الملک نوشهر AD - دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 24 IS - 4 SP - 91 EP - 100 KW - تبلیغات محیطی KW - کلان شهر KW - پرسه زن KW - تغییر هویت KW - فضای فیلمیک DO - 10.22059/jfava.2019.240719.665726 N2 - شهرهای جدید و امروزی، آکنده از  قطعات تصاویر، کالاها و کلمات چاپی پرشماری شده­اند که معنای شهر را تغییر می­دهند و آن را هم به کالا و تصویر مبدل می­کنند. در واقع شهروند شهر مدرن، پرسه­زنی است که با سفر در فضای فیلمیکِ شهر، دچار وقفه­ای در وجود خود می­شود؛ وقفه­ای که به وسیلۀ مونتاژی از این قطعات پر می­شود و باعث تغییر هویت و تبدیل او به شیئ  و کالا می­شود. در این مقاله تحلیلی- توصیفی، سعی بر آن است تا در چارچوب دیدگاه­های والتر بنیامین و ژاک لاکان، به تحقیق در نظریات فلسفی و روانکاوانۀ فیلم و تبلیغات پرداخته شود و به چگونگی تغییر هویت شهروندان در دنیای مدرن  بررسی شود. نتایج حاکی از آن است که شهروند به مثابه یک پرسه­زن، با حرکت در میان این گذرگاه­ها و در تقابل با انبوه تصاویر تبلیغاتی که دائم در گوشه و کنار شهر او را احاطه می­کنند، در جایگاه یک کارگردان هنری شروع به ساخت یک مونتاژی از تصاویر تبلیغاتی می­کند. از این پیوست، فیلمی ذهنی حاصل می­شود که تماشاگر را سرشار از احساس و حرکت می­کند. این فیلم، با فضای فراواقعی و هوس­انگیزش، حس میل مخاطب را برای به چنگ آوردن کالاها و ابژه­های درون آن به شدت برمی­انگیزد. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_74370.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_74370_100954b779d237afc3c8033f4c6073c9.pdf ER -