TY - JOUR ID - 76344 TI - کاوشی در روش های مورد استفاده دانشجویان رشته طراحی صنعتی قبل و بعد از تاثیر آموزش های دانشگاهی JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - جلالی, ونوس AU - فاطمی نیا, مهران AD - - AD - عضو هییت علمی/ دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 1 SP - 135 EP - 142 KW - طراحی KW - روش شناسی KW - رفتار انسانی KW - حل مسئله KW - تحلیل پروتکل KW - بلند فکر کردن DO - 10.22059/jfava.2019.270482.666089 N2 - طراحی، فرایندی است که به منظور حل یک مسئله، در ذهن فرد طراح اتفاق می­افتد. یکی از روش­هایی که به منظور مکاشفه و تحلیل رفتار انسانی، توسعه یافته است، روش تحلیل پروتکل است. با استفاده از فرایند بلند فکر کردن در حین انجام عمل، می­توان تا حدی از آنچه در ذهن فرد مورد آزمایش می­گذرد، آگاهی پیدا کرد. پی بردن به این نکته که «آموزش­های آکادمیک چه تاثیری بر روی این فرایند ذهنی پیچیده می­تواند داشته باشد؟»، خاستگاه این پژوهش است. هدف از انجام تحقیق حاضر، کاوش در چگونگی روشی است که دانشجویان طراحی در طول دوره­ تحصیلات دانشگاهی خود می­آموزند و به کار می­گیرند. به این منظور، دو «نمونه­ ورودی» و دو «نمونه خروجی» تحت آزمایش تحلیل پروتکل قرار گرفتند. دو نمونه، مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. تفاوت­های بین نمونه­ها در سه عامل «زمان»، «نحوه رویارویی با مسئله» و «فازهای طراحی» معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت. «نمونه ورودی» در خلاقیت، آزادی عمل بیشتری را تجربه کرد. حال، اینکه «نمونه خروجی» در حل مسئله به گونه­ای نظام­مند، عمل کرد. نتایج حاصل برای گروهای مورد بررسی در قالب تشریح کامل فرایندهای طراحی مورد مطالعه و مجموعه ای از فرضیه ها به نمایش گذاشته شد و در پایان، پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی ارائه شد. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_76344.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_76344_cb965436137a02b1d20fd9dc33db41a9.pdf ER -