TY - JOUR ID - 82089 TI - بیان انتقادی در نمونه هایی از آثار تایپوگرافی متحرک JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - جعفری, سحر AU - کهوند, مریم AD - موسسه آموزش عالی هنر شیراز AD - دانشگاه هنر، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 26 IS - 1 SP - 69 EP - 78 KW - تایپوگرافی متحرک KW - گرافیک دیزاین KW - بیان انتقادی KW - ارتباط دیداری DO - 10.22059/jfava.2019.282652.666234 N2 - با پیشرفت تکنولوژی و ارتباط طراحی‌گرافیک با حوزه‌هایی هم چون سینما و اضافه‌شدن عنصر زمان، حرکت و عناصر مکمل همچون موسیقی به تایپوگرافی، ابزار بیانی مهمی به نام تایپوگرافی‌متحرک شکل‌گرفته است که با گسترش دیدگاه‌های انتقادی در حوزه‌ی علوم‌انسانی و هنر، به امکانی ویژه برای بیان انتقادی، تبدیل ‌شده‌است. انتشار روزافزون تایپوگرافی‌های متحرک انتقادی، این پرسش را مطرح می‌کند که مهم‌ترین تدابیر بصری و راهکارهای القای­معنی در تایپوگرافی‌متحرک کدام‌اند؟ پژوهش پیش‌رو، با مشاهده و مطالعه در منابع کتابخانه‌ای، دیجیتالی و غیره به شیوه‌ی توصیفی و تحلیلی انجام می‌پذیرد و با هدف دستیابی به مهم‌ترین راه‌کارهای بصری متحرک‌سازی برای بیان­انتقادی، به مطالعه‌ی عناصر­ بصری تایپوگرافی‌متحرک می‌پردازد و با تحلیل چند نمونه، به جستجوی ظرفیت‌های­دیداری در بیان انتقادی می‌پردازد. جامعه‌ی نمونه، آثاری است که با جستجوی هدفمند در وب‌سایت‌های بارگذاری ­ویدیو به­دست­آمده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تایپوگرافی‌متحرک میان وجوه دیداری حروف و متون ادبی، موسیقی، سینما و موضوعات گوناگون ارتباطی معنادار برقرار می‌کند که به تأثیرگذاری بیشتر پیام می‌انجامد. نتایج تحلیل نمونه‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین ویژگی‌های این آثار عبارت‌اند از: استفاده از حروف بیان‌گر، هماهنگی فرم‌ حروف با محتوای پیام، عدم یکنواختی در اندازه، سبک و وزن حروف، خوانایی در زمان کوتاه و استفاده‌ی محدود از تصویر فیگوراتیو و رنگ. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_82089.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_82089_cad7ffbf4850cea35bc67c4f8735f65f.pdf ER -