TY - JOUR ID - 83165 TI - تجربه زیبایی شناختی در هنر تعاملی (بر اساس نظریه جان دیویی) JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - حکیم, اعظم AU - رهبرنیا, زهرا AD - دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر AD - دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 26 IS - 3 SP - 5 EP - 15 KW - هنر تعاملی KW - تجربه زیبایی شناختی KW - جان دیویی KW - مخاطب DO - 10.22059/jfava.2018.253942.665890 N2 - هنر تعاملی به عنوان یکی از رسانه های هنر جدید به تجربه ای نزد مخاطب منجر می شود که با آن چه در طول تاریخ هنر تجربه شده، متفاوت است. از آنجایی که ایجاد چارچوبی نظری و فلسفی برای خوانش همه جانبه ی این هنر ضروری به نظر می رسد؛ هدف از مقاله حاضر آن است که با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به مطالعه نظریه تجربه زیبایی شاختی جان دیویی و تطبیق آن با هنر تعاملی بپردازد و از این طریق به درک و تبیین مفهوم تجربه در این هنر نزدیک شود و به این سوال پاسخ گوید که چه پارامترهایی تجربه مخاطبِ هنر تعاملی را تجربه ای زیبایی شناختی و مفهومی می سازد؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که دریافت هنر تعاملی می تواند یکی از نمونه های تجربه زیبایی شناختی به شمار آید. عواملی همچون تعامل، عمل و عکس العمل و هم چنین نزدیک شدن جایگاه مؤلف و مخاطب، هنر فاخر و نازل، سوژه و ابژه، ابزار و نتیجه مرز مشترک میان هنر تعاملی و نظریه دیویی را سامان می بخشد. از طرف دیگر اهمیت جایگاه علم و تکنولوژی در این نظریه، زمینه را هر چه بیشتر برای مطالعه هنر تعاملی مهیا می سازد. در انتها نیز نمونه ای از چیدمان تعاملی با عنوان "تکامل ساختگی" بر اساس چارچوب نظری پژوهش تحلیل می شود. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_83165.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_83165_3fca1fd55928c7d1021d6c83482981a2.pdf ER -