TY - JOUR ID - 85871 TI - نماد شناسی نقشمایه شتر در هنر حکاکی دوره ساسانی(با تاکید بر 55 نمونه از آثار سرنمون) JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی JA - JFAVA LA - fa SN - 2228-6039 AU - مصباح, بیتا AU - شادرخ, سارا AD - عضو هیئت علمی ، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان AD - مربی دانشکده هنرسمنان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 26 IS - 4 SP - 35 EP - 45 KW - شتر KW - هنر ساسانی KW - بهرام KW - زرتشت KW - یشت 14 DO - 10.22059/jfava.2021.305677.666507 N2 - هنر دوره ساسانی بازتاب رمزگونه باورهای اساطیری در ترکیب با اعتقادات زرتشتی است و نقشمایه­های گوناگون این دوره، درپیوند عمیق با باورهای اساطیری و مذهبی دارای وجه نمادین شده­­اند. دردوره ساسانی، اهمیت رسانه­های هنری که تصویر شتر بر روی آنها به کار رفته شامل مهرها(قصرابونصر،تخت سلیمان)، ظروف فلزی، نقوش­برجسته(هترا، پالمیرا) و نقاشی­های دیواری کاخها( پنجکنت ،افراسیاب)، نشانگراعتبار این نقشمایه است. مساله پژوهش شناسایی مفاهیم نمادین مرتبط با آن است. پژوهش با شیوه توصیفی-تحلیلی، روش اسنادی و نمونه گیری هدفمند، به بررسی نقشمایه شتر در هنرساسانی می­پردازد..هدف اعتبارسنجی باورها و مفاهیم اساطیری مرتبط با نقشمایه شتر است. نتایج پژوهش نشان می دهد که حیوان شتر دو مفهوم نمادین اصلی را داراست: به دلیل استفاده از کلمه شتر در نام زرتشت(به معنی حامل نور ایمان) و همچنین ارتباط شتر با ایزد بهرامبه عنوان نشانه ایستادگی در برابر بدیها وناراستیها، شتر نماد پایبندی به ایمان و نور هدایت است، به ویژه در مهرهای مربوط به روحانیون و درباریان.دومین مفهوم نمادین شتربه ارتباط او با بهرام (ایزدجنگاوری)و سایر ایزدان جنگاوری به نامهای آرسو، رودا، رشف، و وهاگن مربوط میشود. بر این اساس نقشمایه شتر برخی از مفاهیم مرتبط با این ایزدان جنگاوری  همچون پیروزمندی و فتح شاهانه، سرافرازی و نیروی جنگی شکست­ناپذیررا نمادسازی میکند. UR - https://jfava.ut.ac.ir/article_85871.html L1 - https://jfava.ut.ac.ir/article_85871_f6d03a54313304c4991efcbab964e4ec.pdf ER -