2024-03-29T08:54:50Z
https://jfava.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8446
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
مفهوم زیبایی و مبانی زیباییشناسی در قرآن
حسن
بلخاری قهی
در این مقاله که بخشی از یک تحقیق بلند در باب زیباییشناسی در متون اسلامی (اعم از قرآن، روایات و حکمت اسلامی) و نیز تبیین اصطلاح Kalon در فلسفه یونانی است، به بررسی مفهوم زیبا (حُسن) و معانی آن در قرآن کریم پرداخته شده است. مفهوم زیبایی که در رساله هیپیاسِ بزرگ افلاطون، بسیار دشوار مینمایاند و اصولاً این رساله با جمله «زیبا دشوار است» آغاز میشود، سرگذشت بسیار بلندی از فیثاغورث تا هیدگر دارد. در اندیشه اسلامی نیز این اصطلاحِ به ظاهر بیٌن و روشن و البته متضلٌع و چندوجهی، در دو حوزه قرآن و روایات و نیز حکمت و اندیشه اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مقاله با محوریت قرآن به تبیین مفهوم زیبایی و زیباییشناسی در این کتاب آسمانی (که مصدر و منشأ جعل و وضع معانی در تمدن اسلامی است) پرداخته و سعی نموده است به دو سؤال بنیادی پاسخ دهد: قرآن زیبایی را امری معقول میداند یا محسوس؟ آن را کیفیتی در ادراک میداند یا اجتماع عناصری کمّی در اعیان؟ روش تحقیق مقاله تحلیلی ـ تفسیری بوده و مهمترین دغدغه آن پاسخ به سؤالات فوق است؛ سؤالاتی که در متن تحقیق بر پایه آیاتی از قرآن پاسخهایی روشن و بیٌن یافتهاند.
کلیدواژهها: قرآن
زیبایی
زیباییشناسی
توازن
تناسب
2017
12
22
5
14
https://jfava.ut.ac.ir/article_64021_ece95302ea3b0fc74d79129d898a1413.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
مواجهۀ شیلر با اندیشه های زیبا شناسانه ی کانت
حمیده
جعفری
پرویز
ضیاشهابی
امیر اشرف
آریان پور
مالک
حسینی
شیلر نقد قوهی حکم کانت را آغازی برای پژوهشهای فلسفی خویش درباب هنر و زیبایی قرار می دهد. در این میان، آنچه بیش از همه او را به تأمل واداشت، غلبه بر «دوگانه انگاری» کانتی در خصوص «ضرورت و آزادی» و «حس و عقل» بود. او این «دوگانه انگاری» را بخشی از معضلات و مشکلاتی میداند که گریبان انسان مدرن را گرفته است. روشنگری و مدرنیته را سبب ساز این مشکلات می داند. این تحقیق با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به مواجهۀ شیلر با آراء زیبا شناسانۀ کانت می پردازد و نشان می دهد که چگونه میتوان از دل ضرورت به آزادی رسید و چگونه میتوان تقابل میان جزء و کل، وظیفه و میل، طبیعت و انسان را از میان برداشت. در این راستا شیلر تلاش کرد کار ناتمام کانت را در پیوند عقل نظری و عملی، به نتیجه برساند، و بر «دوگانه انگاری» اندیشههای وی فائق آید. در این پژوهش خواهیم دید که شیلر به واسطۀ مفهوم بازی از تقابل ماده ـصورت / حس ـ عقل فراتر می رود و به "دوگانه انگاری" وحدت می بخشد . شیلر از هنر به مثابۀجایگاه تحقق بازی برای وحدت بخشیدن به این دو عنصر و در نتیجه وحدت بخشیدن به انسان بهره می گیرد . وحدتی که خود چیزی نیست جزء بازی
روشنگری"
"دوگانه انگاری"
"حس و عقل"
"کانت"
"شیلر
2017
12
22
15
22
https://jfava.ut.ac.ir/article_64022_590cc1cc505d0daee32f873f78d3f88b.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
بررسی مولفه های تعاملی فرم و متن در ساختار زیباشناسانه آثار نقاشی ایران
اصغر
کفشچیان مقدم
کریم
اله خانی
آنچه نگاره های ایران رادرکنار دیگر ویژگیهایش متمایز از نقاشی های هم عصر خود و حتی پس از آن معرفی می نماید، نوع نگرش هنرمند در شرح موضوعاتی با بنمایه های تخیلی،افسانه ای، تغزلی و تاریخی و تعامل زیباشناختی میان متن و فرم وبسط مفهومی اثر است که با طرح سوال اصلی پژوهش یعنی؛ چگونگی وجوه زیباشناختی فرم متن نوشتاری و چیدمان وترکیب آن درکادر و عناصر بصری اثر، به مطالعه آن می پردازد. در مقاله حاضر، ضمن بررسی عناصر بصری و ساختار زیبایی شناختی نگاره ها، تلاش شده تا با مطالعه چگونگی تعامل مولفه های بصری فرم ها و متون ،تاثیر زیباشناختی، محتوایی و معنایی نوشته ها در کنار نقش ساختاری و تعاملی آنها، موردپژوهش و ارزیابی قرار گیرد که به نظر می رسد، هنرمند از این تعامل به عنوان کیفیت بصری در نگاره ها بهره برده است و بر این اساس محقق گردید که نگرش محققین و هنرمندانی که نگاره های ایران را صرفا تصویر سازی متون و مرتبط با متن می نگرند، فرض درستی نیست و نگاره هایی که هنرمند در کمپوزیسیون آنها متن را با دقت خاصی گزینش نموده است میان متن وفرم نوشتاری رابطه معناداری وجود داشته و از تعامل بصری ویژه ایی برخوردارند.
کلید واژه ها: نگارگری
ترکیب بندی
فرم و متن
زیباشناختی
نقاشی ایرانی
2017
12
22
23
32
https://jfava.ut.ac.ir/article_64023_7ebe2bc584ae2e393f0e6ef73406fae7.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
بازساخت لعاب مینایی براساس متن جواهر نامه نظامی
زهره
مختاری
مهرنوش
شفیعی سرارودی
یوسف
امینی
فصل بزرگی از اطلاعات در خصوص لعاب مینایی که یکی از جذابترین تدابیر تزیینی درگذشته و حال است، از طریق اطلاعاتی است که پیشینیان بهصورت مکتوب به میراث گذاشتهاند. جواهرنامهنظامی ازجمله میراثهای ارزشمندی است که نزدیکترین منبع ازنظر تاریخی به سال تولید سفال مینایی است. در مقاله چهارم این کتاب ترکیبات ارزندهای با عنوان «صفت انواع رنگها که بر قواریر و انواع اوانی قاشی و اصفهانی و شامی و چینی و غیر آن به کاردارند» ارائهشده است. سؤالی که در این پژوهش مطرح است، این است که آیا میتوان براساس ترکیبات ارائهشده در جواهرنامهنظامی به بازتولید این شیوه از تزیین پرداخت؟ این پژوهش مبتنی است بر شناخت ترکیبات، مواد ارائهشده و آزمون تجربی این اطلاعات مکتوب تا بتوان در صحت یا عدم صحت ارائه آن اظهارنظرکرده و درجهت احیای این نوع از تزیین لعاب به اطلاعات ارزندهای دستیابیم. با توجه به حجم بالای نمونهها در این کتاب، صرفاً شش نوع از ترکیبات مورد آزمون قرار گرفت. این پژوهش کاربردی بوده و به روش تجربی ترکیبات ارائهشده را مورد آزمایش قراردادهاست. نتایج نشانگر آن است ترکیبات منتخب از کتاب جواهر نامه، رنگهای قرمز، سیاه، زرد، نقرهای و رنگ مجهول را با تکنیک رولعابی و پخت سوم در حالت اکسیداسیون میتوان حاصل کرد.
مینا
رولعابی
لعاب مینایی
جواهرنامه نظامی
2017
12
22
33
42
https://jfava.ut.ac.ir/article_64024_eab831892006017ab9d841e849e9090c.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
بازنمایی قزلباشها در نگارههای شاهنامه طهماسبی
عباس
ایزدی
محمد
خزایی
حسنعلی
پورمند
قزلباشها از مهمترین عوامل قدرت در دوره صفوی بودهاند که نزدیک به یک قرن، مهمترین مناصب نظامی و سیاسی ایران را دراختیار داشتند. آنها نقش اصلی را در بهقدرت رسیدن صفویان ایفا کردند. همزمان با قدرت قزلباشها، تصویرسازی شاهنامه طهماسبی بهدستور شاهاسماعیلاول (905-930/1499-1523) آغاز شد و در زمان سلطنت شاهطهماسباول (930-984/1523-1576) پایان پذیرفت و قزلباشان که مشخصه اصلی آنها، کلاههای موسوم به قزلباش بود، در این نگارهها تجسمیافتند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تاریخی و روش گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این سؤال پاسخدادهاست که نگارگر تاچه میزان توانسته جایگاه و اهمیت قزلباشها را در این دوره درخلال نگارههای شاهنامه طهماسبی تصویر کند. این نوشتار با هدف آشنایی با جایگاه و دلایل اهمیت قزلباشها در اوایل عصر صفوی انجام پذیرفته است. انتظار میرود موقعیت منحصربهفرد قزلباشها در عرصه سیاسی، دلیل اصلی بازنمایی گسترده آنها در نگارههای شاهنامه طهماسبی بوده باشد. نتایج این پژوهش ضمن تأیید فرضیه فوق، نشان میدهد که عنوان قزلباش، به جنبهای فراقبیلهای اشاره دارد؛ بهطوری که در دوره صفوی، ایران را با نام کشور قزلباش میشناختهاند. مناصب قزلباشها هم که در نگارههای شاهنامه طهماسبی درقالب مناصب درباری، نظامی و هنری مشاهده میشود، در بسیاری از موارد، این جنبه از قابلیت آنها را نشان میدهد.
صفویان
قزلباشها
نگارگری
مکتب تبریز صفوی
شاهنامه طهماسبی
2017
12
22
43
52
https://jfava.ut.ac.ir/article_64025_21a5b7a796c572017d17c95966ff385f.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
بررسی تطبیقی تمهیدات نمایشی در دو نگاره از میر مصوّر و سلطان محمّد با موضوع نبرد رخش و شیر
سید محمّد
طاهری قمی
از جمله ویژگی های مکتب تبریز صفوی، ایجاد فضای نمایشی برخاسته از احساس نگارگر، متأثّر از متن اصلی است. از نمونه های بارز این امر، تصاویر نقش شده در شاهنامه شاه طهماسبی و نسخ مصوّر ارزشمند دیگری از شاهنامه در این دوره است. پژوهش حاضر، به طرح پرسش: «ساختار روایت تصویری و به کارگیری عناصر تجسمی در فضاسازی خان اوّل رستم، در آثار دو هنرمند شاخص مکتب تبریز صفوی، میرمصوّر و سلطان محمد، دارای چه وجوه اشتراک و افتراقی است؟» پرداخته است. هدف از این جستار، کشف تمهیدات نمایشی در جهت ترجمان حالات توصیف شده در متن به تصویر، در دو نگاره با موضوع «نبرد رخش و شیر»، از میرمصوّر و سلطان محمّد نقاش است. این پژوهش، از نوع نظری بوده و به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای پرداخته است. نگارنده به مطالعه و بررسی پیشینه های مطالعاتی در رابطه با ویژگی های بیان نمایشی در نگارگری ایرانی و نیز سیاق هنری سلطان محمّد و میرمصوّر پرداخته است. نتیجه حاصل آنکه میزان بهره گیری دو نگارگر از مؤلّفه های زیباشناختی خاستگاه های سبکی پیشین خود به شکلی مشابه صورت پذیرفته است. امّا سلطان محمّد در بیان عاطفی داستان، رویکردی نمایشی تر داشته و میرمصوّر به توصیفات اصلی متن، وفادارتر بوده است.
شاهنامه فردوسی
میرمصوّر
سلطان محمّد
نمایش
روایت
2017
12
22
53
62
https://jfava.ut.ac.ir/article_64026_4e158ea38af0b95b76ca28d090be7791.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
"بررسی تطبیقی نگارههایی از کهنترین شاهنامهی جهان با شاهنامههای مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)"
معصومه
عباچی
اصغر
فهیمی فر (نویسنده مسوول)
محمود
طاووسی
یکی از کهنترین شاهنامههای مصور ایران، که برای بسیاری از پژوهشگران ناشناخته است، شاهنامهی « کاما» یا «دستور» است که به نظر میرسد متعلق به اوایل قرن هفتم ه.ق باشد. این نسخهی مصور دارای جنبههای ساختاریِ بسیار اصیلی است که تاکنون بدان و تأثیرات زیباییشناختی آن بر سایر نُسخ ادوار بعد پرداخته نشده است. هدف اصلی این جستار تحلیل هندسهی مبنایی و بررسی تأثیرات زیباییشناختی این شاهنامه بر شاهنامههای مکتب شیراز اینجوست. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شاهنامهی مذکور به لحاظ عناصر تصویری و هندسهی مبنایی چه تأثیراتی بر نگارههای اصیل مکتب اینجو گذارد؟ روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی- تطبیقی، مبتنی بر اولین مرحله از رویکرد اروین پانوفسکی، که توصیفی پیشاشمایلنگارانه است، با تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنت میباشد. تحقیقات این پژوهش اشکار میسازد نگارگر شاهنامهی کاما از نسبت رادیکال 2 که نسبتی است متعلق به دوران کهن -پیش از نسبت طلایی که مصریان باستان به کار می بردند_ حدّاکثر بهرهبرداری را نموده است. این نسبت در شاهنامههای اینجو تداوم مییابد. نتایج حاصل از تطبیق نگارههای دو مکتب سلجوقی و اینجو آشکار میسازد که بهجز هندسهی مبنایی، بسیاری از عناصر تصویری شاهنامههای اینجو نظیر رنگهای ناب، فضاسازیِ کتیبهوار و فشردگی عناصر بصری در کادر افقی و طراحی پویا، از نگارههای شاهنامهی کاما، تأثیرات بسیاری پذیرفته است.
شاهنامه کهن جهان
شاهنامه های اینجو
رادیکال دو
زیباییشناسی
2017
12
22
63
74
https://jfava.ut.ac.ir/article_64028_f49e6885391af976bf602123266e3b7b.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
روایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری
محمدباقر
کبیرصابر
یوسف
زینال زاده
مقاله حاضر در رویکردی میانرشتهای، به مناسبات بین هنر عکاسی و هنر معماری پرداخته و طی بحثی مستدل، نقش عکاسی معماری به عنوان ابزاری در تهیه و تدوین اطّلاعات بصری از محیطهای معماری را تحلیل و تبیین نموده است. عکاسی معماری در واقع نوعی روایت معماری بر پایة تصویر میباشد که تاکنون منشأ خدمات بیبدیلی برای هنر معماری بوده است. اعکسهای معماری که محصول فرآیندهای عکاسی معمارانه هستند، آثاری برآمده از ارادة عکاس در مواجهه با معماری میباشند؛ یعنی امری که ریشه در سرشت عکاسی معماری دارد و در آن، موجودیت عکس، تابع رابطة بین دو ساختار هنری منفکّ، یعنی «ساختار معماری» و «ساختار تصویر» است. لذا ادراک هنرمند عکاس از رابطة بین «نظام معماری» و «نظام عکاسی» و نیز نحوة ایجاد این رابطه، از معیارهای موفقیت یک عکس معماری محسوب میشود. از دیگر موضوعات مورد بحث در این مقاله، بحث دربارة گونهبندی محتوائی عکسهای معماری در دو گونة «عکس معماری مستند» و «عکس معماری هنری» و تحلیل جایگاه هر یک از آنها در تشکیل روایت-های معماری میباشد. پژوهش، به روش توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده است و مسألة اصلی آن، تبیین چیستی و چگونگی ترابُط «قالب و محتوای عکاسانه» با «قالب و محتوای معمارانه» در عکسهای معماری میباشد.
عکاسی معماری
عکس معماری
عکس معماری مستند
عکس معماری هنری
2017
12
22
75
86
https://jfava.ut.ac.ir/article_64029_71206246cda15d8b8080b956b0c77a7e.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
مطالعه نقشمایههای هندسی در سفالینههای دوران میانی اسلام
خدیجه
شریف کاظمی
فخرالدین
محمدیان
سید رسول
موسوی حاجی
آثار هنری ایران،از جنبههای گوناگون همواره مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. سفالینههای منقوش از دیرباز به عنوان نمادی از هنر ماندگار انسان، مطرح بوده است. از گذشته تا به حال بهکارگیری هنرهای تزیینی بهویژه نقوش هندسی در تزیینات معماری، سفالگری و... امری رایج بوده است. نقوش سفالینهها که بسیاری از آنها با نقشمایههای هندسی پرداخته شدهاند، همواره بیانگر دیدگاهها، مفاهیم نمادین و ارتباطات فرهنگی جوامع در ادوار مختلف بوده است. در هنر متعالی اسلامی هندسه جایگاه والایی دارد چراکه اشکال آن میتوانست بصورت غیرمستقیم تجلیگاه مفاهیم اسلامی باشد. در واقع این عامل سبب ایجادپیوندی عمیق میان عرصههای مختلف هنری ازجمله هنر سفالگری و علم هندسه شد. پژوهش پیشرو در نظر دارد با مطالعه، بررسی و تحلیل عناصر بصری نقشمایههای هندسی سفالینههای دوران میانی اسلامی، به چگونگی ساختار هندسی این نقوش دست یابد. این پژوهش با استفاده از مطالعه دادههای بصری نمونه نقوش موجود در سفالینههای مجموعههای هنری و همچنین یافتهاندوزی منابع کتابخانهای صورت پذیرفتهاست. نتایج مطالعات حاکی از آن است که نقوش هندسی بهکار رفته بر روی سفالینههای این مجموعهها، نشانگر استفاده از تنوع و دقت در نظم هندسی و نمادپردازی در آنها بوده و طرح این نقوش نیز، با علوم ریاضی و مثلثات قابل ارزیابی است.
نقوش
هندسی
ظروف سفالی
نمادپردازی
دوران میانه اسلامی
2017
12
22
87
100
https://jfava.ut.ac.ir/article_64030_88d087f2a80d52870820585f2b080632.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
گسترش فراگیری تبلیغ تعاملی و ساختار فرآیند ارتباطی آن با مخاطب
زهرا
بزرگ زاده
سید نجم الدین
امیرشاه کرمی
ارتباطات ترغیبی حوزة موضوعی این مقاله است که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تبلیغ تعاملی محیطی و مخاطب آن میپردازد. این شیوه ارتباطی، گونهای نوین از رفتار تعاملی انسان است که شکلگیری آن ریشه در زندگی اجتماعی او دارد. انسان با رویآوردن به زندگی اجتماعی بروز نیازهای گوناگونی را تجربه کرد، از جمله نیاز به برقراری ارتباطجمعی که روزبهروز گسترش یافت تا جائیکه با اختراع چاپ و به دنبال آن رواج رسانههای چاپی، موجبات تکامل ارتباطجمعی را فراهم ساخت. با بهعرصهآمدن رادیو و تلویزیون و ظهور ماهواره و اینترنت گونههای جدید ارتباطی به صورت فراگیر شکل گرفت و صنعت تبلیغات از جایگاه مهمی برخوردار شد. گسترش استفاده از رایانه، شاخهای جدید در ارتباطات را موجب شد که «طراحی تعامل» نامیده شد و پیشزمینة شکلگیری تبلیغات تعاملی را فراهم کرد. عنصر اصلی در این نوع تبلیغات، شرکت مخاطب در فرآیند پیامرسانی است. میزان تأثیرگذاری، بستگی زیادی به برقراری ارتباط مخاطب با تبلیغ و انتخابهای او دارد؛ زیرا اوست که اطلاعات را گزینش میکند. تبلیغ تعاملی باعث افزایش اثرگذاری بر مخاطب و مشارکت او میشود و درواقع ابزار مناسبی است برای تأثیر بر ذهن انسان عصر پسانوگرایی که به دلیل جریان پرشتاب تغییرات، هویتی چندگانه دارد. از این رو در این پژوهش به این شاخه نوین از تبلیغات میپردازیم.
تبلیغات
مشارکت جو
تبلیغات تعاملی
ارتباطات ترغیبی
2017
12
22
101
114
https://jfava.ut.ac.ir/article_64031_01c06ba4da6f21816cbf650d225fcfd2.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
تعیین رابطه میان ویژگیهای شخصیتی، خلاقیت و خودشکوفایی در دانشجویان رشتۀ طراحی صنعتی: نقش تفاوت جنسیتی
مهدی
ابرازه
علی
زاده محمدی
نادر
شایگانفر
هدف از انجام این تحقیق پی بردن به رابطه میان برخی از متغیرهای بنیادین در آموزش هنر نظیر ویژگیهای شخصیت، خلاقیت و خودشکوفایی با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی در میان دانشجویان هنر بوده است. دانشجویان رشتة طراحی صنعتی هر چهار سال تحصیلی از میان دانشجویان دانشگاه هنر بصورت غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در تحقیق عبارنتد از: ابزار سنجش خلاقیت آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT)؛ آزمون پنج عاملی ویژگیهای شخصیت (NEO-FFI)؛ ابزار خودشکوفایی استعداد (MAP) میباشند. جهت تحلیل همبستگی در SPSS از ابزار پیرسون استفاده شد. تحقیق حاضر در پی یافتن پاسخ این پرسش است که چه رابطهای میان ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با خودشکوفایی در دانشجویان رشتة طراحی صنعتی وجود دارد و همچنین چه تفاوتی میان دانشجویان پسر و دختر وجود دارد. یافته های تحقیق نشان میدهد که میان دانشجویان پسر و دختر تفاوتهای اندکی وجود دارد بدینصورت که تنها تفاوت میان دانشجویان پسر و دختر بین ویژگیهای شخصیت با خلاقیت در عامل روان آزردهخویی است. همچنین تنها تفاوت میان دو گروه بین شاخص خلاقیت و خودشکوفایی در وظیفه شناسی است. در نهایت، میان خلاقیت با خودشکوفایی میان دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد.
هنر
طراحی صنعتی
ویژگیهای شخصیتی
خلاقیت
خودشکوفایی
تفاوت جنسیتی
2017
12
22
115
124
https://jfava.ut.ac.ir/article_64032_088f1ca77af5c9c378e638bd6f232e55.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1396
22
4
تحلیل تجربه طراحان در مواجه با فن آوری هولوگرافیک
یاسمن
خداداده
شیما
جهانی
با پیچیده تر شدن مسائل طراحی و نیازهای جدید کارفرما، لزوم استفاده از فنآوریهای نو درزمینه ارائه ایده نیز به وجود میآید. یکی از فنآوریهای جدیدی که اخیراً مورداستفاده طراحان قرار میگیرد، هولوگرافی است که طراحان را درزمینه ارائه سه بعدی ایده هایشان یاری میکند. این تحقیق با هدف معرفی فنآوری هولوگرافی، بهعنوان یکی از پدیدههای مرتبط با واقعیت مجازی، بررسی تجربیات طراحان در رویارویی با هولوگرامهای سهبعدی و نظرات کاربران در خصوص این فنآوری جدید انجام گردیده است. به این منظور، ابتدا در خصوص فنآوری هولوگرافی و بعد چاپ سه بعدی تحقیق شد و بعد این دو فنآوری با هم مقایسه شدند. سپس جهت دستیابی به نظرات کاربران، 27 نفر از طراحان و معماران در مواجه با یک نمود عینی از فنآوری هولوگرافی که بهوسیله برنامههای مجازی موجود در موبایل تهیهشده بود و یک نمونه اولیه ایجادشده به روش چاپ سهبعدی قرار داده شدند. نتایج مطالعه نشان داد که اگرچه این فنآوری جدید برای طراحان بسیار جذاب است ولی تعداد بیشتری هنوز تمایل به استفاده از چاپ سه بعدی دارند. همچنین عواملی چون هزینه زیاد این فنآوری و میل درونی انسان به مقاومت در برابر تغییر نیز عواملی تأثیرگذار بر نتایج میباشند. البته با گذر زمان، قطعاً این فنآوری کمهزینهتر و فراگیرتر خواهد شد.
هولوگرافیک
هولوگرام
چاپ های سه بعدی
واقعیت مجازی
2017
12
22
125
132
https://jfava.ut.ac.ir/article_64033_7323644e1181ce9cd1b04f4f5fc70662.pdf