2024-03-29T10:30:44Z
https://jfava.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9754
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
بازنمود شبیه سازی فرهنگی متأثر از رسانهها در هنرهای تجسمی معاصر بر اساس نظریه ژان بودریار (مطالعهی موردی آثار کاترینا فریچ)
حسین
ریشهری
افسانه
ناظری
نادر
شایگان فر
ژان بودریار معتقد است که فرهنگ در حال تولید شدن و با هدایت رسانهها دائماً در حال تغییر است. به نظر او، ما وارد عصر «شبیهها» شدهایم. شبیهها نشانههایی هستند که مانند رونوشت یا الگوی اشیاء یا رویدادهای واقعی عمل میکنند. از آنجایی که رسانهها در شبیه سازی فرهنگی نقش بهسزایی داشته و همچنین بر هنر معاصر تأثیرگذار بودهاند، هدف این مقاله با عطف به آرای بودریار، مطالعه بازنمود شبیهسازی فرهنگی متأثر از رسانهها در آثار هنرمند معاصر آلمانی «کاترینا فریچ» بوده و در پی پاسخگویی به این سؤال است که: «چگونه شبیهسازی فرهنگی در آثار او بازنمود پیدا کرده است؟». این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و تطبیقی به مطالعه آثار این هنرمند به ویژه اثر ضیافت او میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بازنمود این شبیهسازی فرهنگی، وانمودهای است که هم نظریهپرداز و هم هنرمند، هرکدام به سیاق خود به طور تمثیلی بیان کردهاند. وجوه اشتراک اثر کاترینا فریچ و آرای بودریار همچون تکرار و تکثیر، بازتولید، شبیهسازی، مصرفگرایی، تولید نشانهها و فرا واقعیت نشان میدهد که هنرمند با استفاده از تکرار و تکثیر، بازتولید، شبیهسازی، مصرفگرایی و تولید نشانهها، بازنمودی از شبیهسازی فرهنگی را با اثر خود ارائه داده است.
شبیه سازی فرهنگی
رسانه
هنرهای تجسمی معاصر
ژان بودریار
کاترینا فریچ
2019
12
22
5
14
https://jfava.ut.ac.ir/article_74361_5a23454e179c7a09a27929bd375e9bd9.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
سرآغاز تاریخنگاری هنر اسلامی در بوتۀ استشراق، استعمار، مجموعه داری
ولی الله
کاووسی
عرصۀ تاریخنگاری و مطالعۀ هنر اسلامی حدود دو سدۀ پیش در مغربزمین نمایان شد. رویکردهای جدید تاریخنگاری و آشنایی با متون اسلامی، درک دستاوردهای تمدن اسلامی، از جمله هنر را سادهتر کرد. اندکی بعد، گروهی از معماران به شوق دیدار بناهای کهن اسلامی راهی اسپانیا شدند. دستاندازی استعماری یا روابط سیاسی قدرتهای غرب در سرزمینهای اسلامی، پای جهانگردان طراح و معمار را به این مناطق باز کرد. حاصل این سفرها انبوهی طرح و تصویر از بناهای کهن بود که مردم غرب را با معماری اسلامی آشنا میکرد. در مرتبهای دیگر، خرید و فروش اشیا با حضور مشتریان اروپایی و وساطت دلالان بومی، سیل آثار هنرها و صنایع کهن اسلامی را به مجموعههای غرب سرازیر کرد. در این بین، نقش نمایندگان موزۀ کنزینگتون جنوبی در لندن پررنگتر بود. در این نوشتار مراتب نخستین برخوردهای غربیان با میراث هنر اسلامی در سه مرحلۀ شرقشناسی، سفرهای هنرشناسان غرب به سرزمینهای اسلامی در دورۀ استعمار، و گردآوری آثار هنر اسلامی در مجموعههای غربی بررسی شده است. روش کار مطالعه و تحلیل اسناد، گزارشها، و مقالاتی است که خودِ غربیان دربارۀ پیشینۀ مطالعات هنر اسلامی نوشتهاند. در انتها روشن خواهد شد عرصهای که امروز با نام هنر اسلامی برای همۀ هنرپژوهان جهان دانشی شناخته و مدوّن است، محصول همین برخوردهای خام اولیه است.
تاریخنگاری
هنر اسلامی
شرقشناسی
استعمار
مجموعهداری
2019
12
22
15
24
https://jfava.ut.ac.ir/article_74362_203dca026853fd483f6812284a1c194c.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
تواناییهای خیال و نسبت میان زیبایی طبیعی و هنری از نظر جوزف ادیسون
مریم
بختیاریان
جوزف ادیسون با تمرکز بر ادراک زیباشناختی، شأن خیال را به عنوان یک نیروی خدادادهی ذهنی که چندین امکان مثبت و منفی برای لذت بردن فراهم میکند، بالا میبرد. بخشی از نیروی خیال بدور از هر گونه علائق و انگیزههای معرفتی، توأم با یک نگرش بیغرض، میان حس و فاهمه آزاد عمل میکند و لذات اولیه را از ابژههای طبیعی یا حاضر و لذات ثانویه را از تصور و بازنمایی آنها موجب میشود و این گونه ضرورت ارتباط هنر و طبیعت تأیید میشود. در این مقاله به منظور بیان این که چه نسبتی میان زیبایی طبیعی و هنری برقرار است، تلاش میشود شرح مبسوطتری از کارکردهای شناختی، معنوی و زیباشناختی خیال عرضه شود. همچنین از آنجا که نظریه خیال ادیسون، آرامآرام زمینهی رویکرد ذهنی را در تعریف تجربه زیباشناختی فراهم میکند، تلاش میشود تبیینی از چرایی وقوع تجربه زیباشناختی در مواجهه با زیبایی، هماهنگی و عظمت در طبیعت حاصل شود و در نهایت این که چگونه امر نو یا غیرمتعارف در خلق تجربه زیباشناختی میتواند به هنر در برابر طبیعت، امکانی مضاعف ببخشد. برای تحقق این منظور، دادههای این پژوهش از طریق مطالعهی کتابخانهایِ آرای ادیسون و شارحان وی گردآوری شده، سپس توصیف و تحلیل میشوند.
جوزف ادیسون
خیال
زیبایی طبیعی
زیبایی هنری
لذات اولیه
لذات ثانویه
2019
12
22
25
32
https://jfava.ut.ac.ir/article_74363_f14f5d660c98da8e760739010a22ba87.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
نگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی مرلوپونتی
لیلا
غفاری
جمال
عرب زاده
نگاه، مجرای رویارویی هنرمند نقاش و نیز مخاطب اثر نقاشی با آن است. این مواجهه، نوعی تجربهی انسانی است که از منظر هنرمند نقاش به هنگام خلق اثر، همچنین از ورای مخاطب در زمان نگریستن به نقاشی قابل بررسی است. سؤال اصلی در این پژوهش، این گونه مطرح شده است که نسبت نگاه با تجربهی زیستهی هنرمند نقاش، نیز درگیری آن با بدن زیستهی مخاطب و خالق اثر در ادراک نقاشی چگونه است؟ بر همین اساس ماهیت آن، به عنوان نوعی از تجربهی زیسته که رخدادش منتج به ادراک بصری و به طور خاص دریافت اثر نقاشی است، مطرح گردیده است و در باب بدن زیسته نیز، نگاه به عنوان جزء ساکن در آن، مورد تحلیل و تأمل قرار گرفته است. در نهایت با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی، به شیوهی توصیفی- تحلیلی و بر اساس شواهد موجود در آراء و نظریات فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، موریس مرلوپونتی، وجود ارتباط نزدیک بین تجربهی زیستهی هنرمند نقاش و نگاه او نتیجهگیری شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش باید گفت، نگاه، نوعی از تجربهی زیسته بوده است و به هنگام مواجههی مخاطب با اثر نقاشی، بدن زیستهی او را درگیر میسازد؛ لذا به عنوان جزئی از آن، در بدن زیسته سکنا خواهد داشت.
نقاشی
نگاه
ادراک بصری
مرلوپونتی
بدن زیسته
2019
12
22
33
38
https://jfava.ut.ac.ir/article_74364_58de96b5bb22808cf1cd683be9fdd2cd.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
تحلیل ادراک اثر هنری در نسبت میان آشنایی زدایی و فرآیند نشانگی
ستاره
احسنت
حسین
اردلانی
محمد جواد
صافیان
کیانوش
ذاکرحقیقی
درک و دریافت مناسب از نسبت میان نشانهها و مفاهیم، همواره در وابستگی به فرآیند ادراک رخ میدهد و در یک مواجهۀ هنری، دگرگونیِ مسیر ادراک، ایجاد شگفتیِ فارغ از هر گونه عادت وارگی مألوف را به دنبال دارد. این پژوهش در تلاش است تا با تکیه بر دو ساحت آشنایی زدایی و فرآیند نشانگی، به تحلیلی بر مسئله فرآیند ادراک و چگونگیِ دگرگونسازی مسیر آن بپردازد. هدف پژوهش، بر تبیین زمینههای ایجاد این دگرگونی در وابستگی به ریشههای مشترک میان این دو ساحت استوار است که به شیوه توصیفی– تحلیلی و در راستای مطالعه منابع مکتوب کتابخانهای، صورت گرفته است. یافتهها نشان داد که طراح اثر در راستای تبیین هستی هنر، هدف و شگردهای هنری، زبان بصری بدیعی خلق نموده و مخاطب نیز به منظور نیل به آن، در دریافت متعلق نشانهشناختی، نمود و تفسیر، با تکیه بر ادراک حسی، عقلی و خیالی خویش، اهتمام می ورزد. لذا دگرگونی حاصل، در فرآیند ادراک و در نسبت با نظام نشانهای و مفاهیم وابسته، نه تنها در ایجاد لذت ذهنی و عینی مخاطب و تجربه زیباییشناختی وی اثر میگذارد، بلکه مدت زمان ماندگاری آن را در ذهن افزون میسازد.
دگرگونی ادراک
نشانه
مفهوم
گرافیک
2019
12
22
39
48
https://jfava.ut.ac.ir/article_74365_f82057be56187f3bef4ef3bd9f6309b4.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
شیوه شیراز مکتب ترکمان
یعقوب
آژند
در این مقاله فرضیه بر این بود که شیوه شیراز مکتب ترکمان از عناصر هنری مکتب شیراز (بویژه تذهیب آن) و مکتب هرات (بهویژه عنصر رنگبندی و ترکیببندی آن) و مکتب ترکمان (بهخصوص فضابندی امکانات زیستی و طبیعت گرای آن) پدید آمد و با انتقال به تبریز و در آمیختگی آن با شیوه تبریز مکتب ترکمان، زمینه را برای پدیداری مکتب تبریز صفوی فراهم کرد. شیوه شیراز مکتب ترکمان در دو مرحله زمانی شکل گرفت. یکی دوره هفت ساله پیربوداق قراقویونلو بود که از امکانات هنری دوره ابراهیم سلطان و نیز هنرمندان مکتب هرات بهره گرفت. پس از برافتادن حکومت پیربوداق در شیراز، مرحله دوم این شیوه در حکومت هفت ساله سلطان خلیل آق قویونلو شروع شد و وی با بهرهگیری از بنیه انسانی هنری دوره پیربوداق قراقویونلو به حمایت هنرها و هنرمندان پرداخت و شیوه شیراز مکتب ترکمان را به اوج کمال هنری خود رساند. در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحقیق استقرایی مبتنی بر وصف (چیستی) ارزیابی (چگونگی) و تحلیل (چرایی) و نقادی علمی مضمر در مسامات یافتهها و دادهها، شیوه شیراز مکتب ترکمان فحص و تتبع شد و نتیجه حاصله پاسخگوی سوالات برآمده از فرضیه گردید.
پیربوداق
سلطان خلیل
کومرال
شیخی
درویش محمد
شیخ محمود هروی
2019
12
22
49
56
https://jfava.ut.ac.ir/article_74366_86569669f60d178ff7b3b1c3d57472f7.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
مطالعه تقابل هویت ایرانی و غیر ایرانی در مجلس «آوردن سر ایرج نزد سلم و تور» اثر محمد زمان
فرزانه
م میرزاییان
زینب
صابر
در این پژوهش، نگارۀ آوردن سر ایرج نزد سلم و تور به قلم محمدزمان از شاهنامه شاهعباس بررسی میشود. فرضیة این مقاله آن است که تفاوت این نگاره در عنوان، محتوا و فضا، با متن شاهنامه و نیز دیگر نگارهها از این مجلس؛ ناشی از تحولات فرهنگی عصر صفوی و نمایانگر مواجهة نقاشی ایرانی با نقاشی غربی است. روش تحقیق، تحلیلی است و برای درک دستور زبان تصویری و نشانههای مستتر در آن، به تحلیل اثر مبتنی بر متن ادبی پرداخته و سپس به تفسیر آن براساس زمینههای اجتماعی و فرهنگی اثر میپردازیم. در این نگاره، برخلاف متن فردوسی، به جای تصویر، فضایی تراژیک و خشونتآمیز از قتل ایرج، قهرمان ایرانی و تاکید بر حقانیتش، فضایی موقّر و باشکوه بازنمایی شده که درآن سلم و تور، که نمایانگر هویت غیرایرانی هستند، باصلابت و با پیکرهایی بزرگتر از ایرج و سایر افراد تصویر شدهاند. محمد زمان از تکنیکهای نقاشی فرنگی، پرسپکتیو، حجمنمایی و سایهروشن در نمایش شکوه ایندو بهره برده است. باتوجه به تحولات پارادایمی در اصفهان قرن یازدهم و تجربۀ گذار از سنت به تجدد، ذبح ایرج، قهرمان ایرانی، در بارگاه سلم و تور را میتوان استعارهای از کمرنگ شدن ارزشهای نگارگری در برابر پرسپکتیو و دیگر تکنیکهای غربی در سبک فرنگیسازی دانست.
شاهنامه شاه عباس
محمد زمان
هویت ایرانی
هویت غیرایرانی
ایرج
2019
12
22
57
64
https://jfava.ut.ac.ir/article_74367_40f9e70332bda7dfaea1561f3fd9efa9.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
ریخت شناسی خواب نگارههای شاهنامهی تهماسبی بر اساس نظریه پراپ
مینا
صدری
حسین
عصمتی
از مباحث مهم نگارگری، بررسی شکلشناسانهی عناصر تصویری و کارکرد آنها در پیشبرد روایت تصویری است. این پژوهش، با هدف دستیابی به این مهم، خوابنگارههای شاهنامه تهماسبی را مورد بررسی ریختشناسانه قرار داده است. لذا این سؤال را طرح کرده است؛ عناصر سازندهی نگارههای شاهنامهی تهماسبی در بازتولید موضوع خواب و رؤیا چه کارکرد و خویشکاریای دارند؟ این تحقیق از زاویهای نو به موضوعی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، پرداخته است. کمبود یا نبود پژوهشی در نگارگری با موضوع "خواب" و "رؤیا"، نگارندگان این تحقیق را بر آن داشت تا به شیوهی توصیفی - تحلیلی، به بررسی شکلشناسانهی داستانهای مصور شاهنامهی تهماسبی با موضوع رؤیا بپردازند. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت، که خویشکاری عناصر تصویری در سه حوزه قابل دستهبندی است. 1- تمام عناصر تصویری به ساختار شکلی اثر کمک کرده و ترکیببندی آنها را تکمیل میکنند. 2- برخی از خویشکارهها در هر سه نگاره مشترک هستند و میتوان کارکرد آنها را در حیطهی روایت صریح داستان دانست. 3- برخی از عناصر تصویری در هر سه نگاره، کارکرد نمادین دارند. تعداد این عناصر نمادین کم و زیاد میشود اما در هر سه نگاره چنین عناصری دیده میشود.
ریخت شناسی
شاهنامهی تهماسبی
خوابنگاره
نظریهی پراپ
2019
12
22
65
76
https://jfava.ut.ac.ir/article_74368_862e9355c9cbc2e1011230ded1e6d4f3.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایۀ آرای ابنهیثم در المناظر
مریم
کشمیری
زهرا
رهبرنیا
ژرفانمایی در نسخهنگارههای ایرانی با آنچه امروز از پرسپکتیو دانسته میشود، بسیار متفاوت است. در نگارگری، پیکرههای دورتر را هماندازۀ پیکرههای نزدیکتر، اما بالاتر از آنها بازنمودهاند. پژوهشگران این شیوه را در عبارتِ «بالاتر یعنی دورتر» خلاصه کردند. گمان میرود چنین عبارتی، گوناگونی ژرفای صحنهها و مفاهیم در پس آنها را بیان نمیکند، زیرا پذیرفتنی نیست هنری چندصدساله که در خدمت بازگفت دیداری روایات ادبی متفاوت بوده است، یکی از مهمترین ارکان صحنهپردازی (ژرفا) را چنین سادهانگارانه بازنموده باشد. براینپایه، پرسشهای جستار حاضر برمیآید: مبانی شکلگیری ژرفانمایی بالاوپایین چیست؟ آیا بربنیان این مبانی میتوان گوناگونی ژرفانمایی را چندانکه ایرانیان قدیم درمییافتند، بازفهمید؟ رسالات مناظرومرایای کهن (المناظر ابنهیثم)، درک مفهوم ژرفا در نگاه ایرانیان و تبیین شیوههای بازنمایی آن را ممکن میسازد. براینبنیان، شش گونۀ ژرفانمایی در نقاشی ایرانی شناختنی است که هریک از جهتِ عمق صحنهها، کاربرد و مفهوم با یکدیگر تفاوت دارد: انبوهنگاری؛ انجمننگاری؛ بوستاننگاری؛ صحرانگاری؛ ژرفانمایی با لایههای میانجی؛ و ژرفانماییهای ساختمانی. پژوهش درپیِ فهم تاریخی اثر میکوشد دریافت مخاطب امروز را به فهم بینندۀ سدههای پیشین نزدیک گرداند و چارچوبهای نادیدۀ نگارگری ایرانی را بازنمایاند. ازاینرو، پژوهشی بنیادین با رویکردی تاریخی است که اصول المناظر را بهشیوۀ توصیف بازمیخواند و ژرفانمایی نگارهها را با توصیفـتحلیل و نیز سنجش چارچوبهای علمی و هنری (تطبیق همزمان) تبیین میکند.
نقاشی سنتی ایران (نگارگری)
ژرفانمایی (پرسپکتیو)
ابنهیثم
دانش مناظرومرایا (نورشناسی)
2019
12
22
77
90
https://jfava.ut.ac.ir/article_74369_842b05b31b1f231d6fc8b1a96f60a88a.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
تاثیر قدرت تبلیغات محیطی بر تغییر هویت کلان شهرها و شهروندان آنها
نیلوفر
شکرابی
بهروز
محمودی بختیاری
احمد
الستی
شهرهای جدید و امروزی، آکنده از قطعات تصاویر، کالاها و کلمات چاپی پرشماری شدهاند که معنای شهر را تغییر میدهند و آن را هم به کالا و تصویر مبدل میکنند. در واقع شهروند شهر مدرن، پرسهزنی است که با سفر در فضای فیلمیکِ شهر، دچار وقفهای در وجود خود میشود؛ وقفهای که به وسیلۀ مونتاژی از این قطعات پر میشود و باعث تغییر هویت و تبدیل او به شیئ و کالا میشود. در این مقاله تحلیلی- توصیفی، سعی بر آن است تا در چارچوب دیدگاههای والتر بنیامین و ژاک لاکان، به تحقیق در نظریات فلسفی و روانکاوانۀ فیلم و تبلیغات پرداخته شود و به چگونگی تغییر هویت شهروندان در دنیای مدرن بررسی شود. نتایج حاکی از آن است که شهروند به مثابه یک پرسهزن، با حرکت در میان این گذرگاهها و در تقابل با انبوه تصاویر تبلیغاتی که دائم در گوشه و کنار شهر او را احاطه میکنند، در جایگاه یک کارگردان هنری شروع به ساخت یک مونتاژی از تصاویر تبلیغاتی میکند. از این پیوست، فیلمی ذهنی حاصل میشود که تماشاگر را سرشار از احساس و حرکت میکند. این فیلم، با فضای فراواقعی و هوسانگیزش، حس میل مخاطب را برای به چنگ آوردن کالاها و ابژههای درون آن به شدت برمیانگیزد.
تبلیغات محیطی
کلان شهر
پرسه زن
تغییر هویت
فضای فیلمیک
2019
12
22
91
100
https://jfava.ut.ac.ir/article_74370_100954b779d237afc3c8033f4c6073c9.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
گونهشناسی و قابلیت گرافیکی آرایههای معماری مسجد امام کرمان (مسجد ملک)
فاطمه
زمانی بابگهری
عطیه
یوزباشی
مسجد امام کرمان به دلیل برخورداری از قسمتهای مختلف تاریخی از آلبویه تا دوره معاصر، و همچنین داشتن آرایههای گوناگون معماری از آجرکاری، کاشیکاری، گچبری و غیره، منبع بسیار مناسبی برای مطالعات تاریخی، فرهنگی و هنری است و نقوش به کار رفته در آن، میتوانند در طراحی گرافیکی مدرن مورد استفاده قرار گیرند. روش انجام تحقیق بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی بوده است و گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی (کتابخانه ای و میدانی) صورت گرفته است. نگارندگان با رویکرد مطالعه کاربردی، این فرضیه را مبنای پژوهش خود قرار دادهاند که: «نقوش گرهچینی و تزیینی موجود در اجزای مختلف معماری مسجد امام کرمان، از غنا و قابلیت بهروز کردن برخوردارند». پس از بررسیهای لازم، مشخص شد که نقوش مجموعه یادشده، در گونههای انتزاعی، حاشیهپردازی، گرهچینی، اسلیمی و مقرنس قابل تقسیمبندی است که البته هرکدام از آنها نیز به دو زیرگونه دیگر تقسیم میشوند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نقشمایههای موجود در بنا، میتوانند با اندک تغییراتی در طرح و ابعاد، بر روی مصنوعات و کالبد معماری مدرن نیز استفاده شوند. این امر میتواند یک منبع غنی فرهنگی را برای هنرمندان و صنعتگران معرفی و شیوه بهرهگیری از آنها را به دیگر بناهای تاریخی، تعمیم دهد.
مسجد امام کرمان
مسجد ملک کرمان
آرایههای معماری
تزیینات
دوره سلجوقی
2019
12
22
101
110
https://jfava.ut.ac.ir/article_74371_b71a8e5b4c04d8ae471129f6b773fc66.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی
هنرهای تجسمی
2228-6039
2228-6039
1398
24
4
اثربخشی مداخلات طراحی کاربرگرا در طراحی محصولات (طراحی بستهبندی نگهدارنده دارو برای سالمندان با استفاده از مهندسی کانسی)
مرضیه
اله دادی
مرضیه
رمضانی
امروزه هر فرد در زندگی، نیازهای خود را دخیل کرده و محصولات را براساس سلایق خود انتخاب میکند. به همین دلیل هدف اصلی این پژوهش، طراحی بستهبندی نگهدارنده دارو با استفاده از مهندسی کانسی است. از اهداف دیگر این پژوهش، بررسی تاثیر طراحی کاربرمحور مانند برنامههای سلامت تلفن همراه و وضعیت توسعه آنها است. طبق روند مهندسی کانسی، ابتدا تمامی محصولات حتی به صورت ایده جمعآوری شدند و در نهایت چهار محصول انتخاب شد. برای ارزیابی این محصولات، پرسشنامهای به روش افتراق معنایی توسط 24 واژه انتخابی از 75 واژه کانسی به دست آمده؛ تدوین و توسط 21 نفر از اعضا (خانم) کانون سالمندان سرای محله شهرک غرب به صورت داوطلبانه تکمیل شد. یافتههای حاصل از تحلیل اطلاعات توسط نرمافزارSPSS ، کمک شایانی در دستیابی به معیارهای موردنظرکرد. این معیارها میتواند باعث طراحی محصولی مطابق با خواسته کاربران شود. معیارهای طراحی تعریف شده شامل: طراحی فرمی ساده، جنسهای متفاوت پلاستیکی برای بدنه و درب محصول، باز شدن درب نگهدارنده دارو از پایین به بالا و قابلیت جدا شدن محفظههای نگهدارنده دارو از بدنه محصول است. همچنین با توجه به نیاز کاربران به محصولی ساده و کاربردی، برنامههای سلامت محور میتوانند به طراحی محصولات مرتبط با این مسائل کمک بسیاری نمایند.
بستهبندی نگهدارنده دارو
طراحی کاربرمحور
برنامههای سلامت تلفن همراه
مهندسی کانسی
2019
12
22
111
122
https://jfava.ut.ac.ir/article_74372_2c90721096c6629ebdb34b294abddcdb.pdf