The Three-Dimensional Interaction of “Title” in the Cover Design of Three Children’s Picture Books

Document Type : Research Paper

Author

Children ̓s and Young Adults ̓ Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.

Abstract

In children’s literature, the title functions beyond mere labeling for identification purposes. Rather, the titling itself serves a linguocognitive role. Titles are viewed before the book is opened, thereby they can   convey aesthetic significance by employing strategic typographic techniques that visually preview a book’s tonal direction. The intentional typographic design choice in formatting the title graphically depicts the relative conceptual space the book will inhabit. Additionally, the interaction between the formatted typographic title presentation on the front cover and the illustrative cover imagery contributes an essential role in coalescing the intended holistic cover design impression.
This research aims to closely investigate the three-way interaction occurring between “title” (defined here as the linguistic facet encompassing the verbal meaning of the printed title text), “typography” (defined here as the aesthetic facet encompassing the graphical formatting and styling of the printed title text) and “cover image” (defined as the illustrative artwork encompassing the pictorial depiction on the front book cover) within the conceptual structure underlying the unified cover design presentation. The research methodology enacted is applied in nature, based fundamentally in library data collection, and analytical-descriptive in its systematic approach. The target domain under examination focuses exclusively on children’s picture storybooks classified for age groups “A” and “B,” while concentrating deliberate analysis specifically on three recently published titles selected expressly for their diversity exhibited in typographic title formatting and styling choices implemented: The Big Question (Erlbruch, 2009), Wise Honey (Piumini, 2017), and Sun Detective (Bahari, 2017).
Unlike former studies pursuing a one-dimensional correlation between title and cover image, this research proposes a two-dimensional identity operating within the functional book title itself. It explores the complex three-way interaction by closely examining how the linguistic reading aspect, aesthetic/graphical typographic aspect, and illustrative cover image aspect relationally interconnect across all three domains through a conceptual triangular dialogue.
The book title, like any other written sign, has both a visual and a reader-oriented aspect. This research demonstrates that these two aspects not only individually interact with the cover image but also have internal interactions with each other. Factors such as font size, color, thickness, and font type (visual aspect) can internally interact with the linguistic meaning of the title (reader-oriented aspect). Thus, the cover design results from the triangular relationship of the "reader-oriented aspect of the title," the "visual or typographic aspect of the title," and the "cover image."
This triangular relationship initiates with a dual interaction, such as decoding based on the internal interaction of the title (reader-oriented and visual interactions) and subsequently using the decoded information as an introduction for deciphering the codes of the cover image. The diversity in visual structures and themes of each artistic work continues to revolve around a central theme. In each interaction, the main visual structures engage in semantic and interpretative interaction, followed by the sequential interaction of other visual elements in the triad of "title," "typography," and "cover image."

Keywords

Main Subjects


آرمسترانگ، هلن (1391)، از نشانه‌های تصویری تا متن، چاپ ششم. تهران: مرکز.
اباذرپور، آرش (1397)، درآمدی بر رابطۀ تایپ و تصویر (ترکیب‌بندی نوشتار) در طراحی جلد کتاب با تأکید بر آثار جلد کتاب دهۀ پنجاه. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ ارتباط تصویری، مؤسسۀ آموزش عالی هنر شیراز.
ارلبروش، ولف (1388)، سؤال بزرگ، ترجمۀ مهرآفرین معظمی گودرزی. تهران: صدا.
اشهبون، عبدالمالک (2011)، العنوان فی رویة العربیة. دمشق: النایا فی النشر- محاکات فی الدراسات و النشر و التوزیع.
بهادرخان، ساسان (1390)، بررسی به‌کارگیری حروف، متن و عنوان به شیوۀ تصویرسازی در آثار گرافیکی ایران از سال 1360 تا 1387، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ تصویرسازی، دانشگاه شاهد.
بهاری سعدی، هاجر (1396)، کاراگاه آفتابی، با تصویرگری ریحانه شیران. تهران: علمی و فرهنگی.
پرمهر یابنده، امیرحسین؛ عابددوست، حسین و کاظم‌پور، زیبا (1401)، تحلیل حروف‌نگاری (تایپوگرافی) عنوان سریال‌های نمایش خانگی معاصر ایران با تأکید بر نشانه‌های ارجاعی و شکل‌گردان، رسانه‌های دیداری و شنیداری، 16(44)، 5-28. https://doi.org/10.22085/javm.2023.364975.1984
پیومینی، روبرتو (1396)، شیرۀ دانایی، با تصویرگری آنتونیو بوفا، ترجمۀ شیرین سلطانی، تهران: مرغابی.
حسین، خالد (2007)، فی نظریة‌العنوان: مغامرة فی شعون العتبة النصیة، دمشق: دارالتکوین.
داندیس، دونیس اِ. (1368)، مبادی سواد بصری، تهران: سروش.
رضوی، سیده‌طاهره (1397)، نقش تایپوگرافی در طراحی جلد کتاب کودکان گروه سنی ب. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ گرافیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
زنجانبر، امیرحسین؛ مرادی، ایوب و عامری فلیحی، نعیمه (1401)، مقایسۀ برگردان‌های فارسی داستان کودکانۀ درخت بخشنده، از منظر پیراترجمه. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبانهای خارجی، 12(3)، 308-327. DOI: 10.22059/JFLR.2022.339362.938
سپهر، مسعود (1386)، سرمقاله، نشان، ش14، تابستان و پاییز، 2-4.
سهیلی اصفهانی، بهروز و مراثی، محسن (1396)، بررسی عملکرد عنوان در انتقال و دگرگونی مفهوم در آثار تجسمی هنر مفهومی، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 22(3)، 95-108. 10.22059/JFAVA.2017.63172 DOI:
شهری، شراره (1397)، مطالعۀ تایپوگرافی به‌مثابۀ تصویر در طراحی جلد کتاب‌های دهۀ هشتاد شمسی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ ارتباط تصویری، دانشگاه هنر.
عبدالله‌آبادی، الهه (1391)، بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ عکاسی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی دانشگاه هنر.
علی‌اکبری، سارا (1399)، ویژگی‌های بصری طراحی گرافیک کتاب‌های کودک گروه سنی ج با مضمون حماسی در ایران، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر، دانشگاه نیشابور.
عمل‌حسن، قادر (1388)، نخستین گام‌های مدیریت نوشتار، تهران: علم.
قائینی، زهره (1388)، تاریخ تصویرسازی کتاب کودک در ایران از فرانکلین تا شباویز، حرفه هنرمند. ش30، پاییز، 136-156.
قائینی، زهره (1390)، تصویرگری کتاب‌های کودک، تهران: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک.
مطلعمی، لعیا (1400)، تحلیل آثار هنرمندان تصویرگر کتب کودکان دهۀ 40 در ایران بر اساس قوانین و اصول ادراک دیداری، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ پژوهش هنر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
منصوری، نیلوفر (1394)، تحلیل ساختار بصری نوشتار در طراحی جلد کتاب‌های ادبی دهۀ هشتاد بر مبنای گونه‌شناسی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ ارتباط تصویری، دانشگاه علوم و فرهنگ.
دانشکده هنر و معماری. موسوی‌زاده، محسن (1386)، عنوان‌نویسی جلد کتاب، نشریه سگال، ش10 بهار، 40-52.
خلف، عماد (1396)، نظریۀ عنوان در رمان معاصر عربی و فارسی، رسالۀ دکترا، رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران.
نامورمطلق، بهمن (1385)، پیرامتنیت یا متن‌های ماهواره‌ای، در مجموعه مقالات دومین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر، به اهتمام حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر.
نامورمطلق، بهمن (1388)، عنوان‌شناسی آثار هنری و ادبی ایرانی (مطالعۀ نشانه‌شناختی عنوان هنری از قرن چهارم تا قرن داوزدهم)»، در مجموعه مقالات چهارمین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر به انضمام مقالات هم‌اندیشی سینما، به کوشش منیژه کنگرانی، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
وایت، الکس (1389)، تأملی در طراحی حروف، ایدئولوژی کاربردی در تایپوگرافی، ترجمۀ عاطفه متقی، تهران: هنر نو.
Franklin, Margery B., Becklen, Robert C. and Doyle, Charlotte L. (1993), The Influence of Titles on How Paintings Are Seen, Leonardo, The MIT Press, 26, 2, 103-108.
Genette, G. (1997), Paratexts: Thresholds of Interpretation, (Lewin, Jane E.; Trans), Cambridge: Cambridge University Press. Ledera, H. Carbona, C. and Ripsasb, A. (2006). Entitling Art: Influence of Title Information on Understanding and Appreciation of Paintings, Acta Psychologica, 121, 2, 176–198.
Petersen, G. (2006), Titles, Labels, and Names: A House of Mirrors, Journal of Aesthetic Education, Vol. 40, No. 2 , pp. 29-44.
Piumini, R. (2015), Il Succo della Sapienza, (Boffa, A.; Illus), Milan: Valentina Edizioni. Silverstein, Sh. (2011), The giving tree, London & UK: Penguin Books Ltd.