ارداویرافنامه (1372)، ترجمه: رحیم عفیفی، تهران: توس.
اذکائی، پرویز (1369)، رساله زروانی علمای اسلام، میراث اسلامی ایران، دفتر 4، قم: کتابخانه آیتاالله مرعشی.
اولانسی، دیوید (1387)، پژوهشی نو در میتراپرستی (کیهانشناسی و نجات و رستگاری در دنیای باستان)، ترجمه: مریم امینی، تهران: نشر چشمه.
بهگودگیتا (1359)، ترجمه: محمد دارالشکوه، تهران: کتابخانة طهوری.
بیرونی، ابوریحان (1352)، تحقیق ماللهند، ترجمه: منوچهر صدوقی سها، تهران: سورا.
پارسازاده، عبدالعلی (1393)، آیین مهرپرستی بنمایه ادیان، تهران: آرون.
تفضلی، احمد (1354)، مینوی خرد، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
خوارزمی، محمدبن احمد (1390)، مفاتیح العلوم، ترجمه: حسین خدیوجم، ج 1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
دارمستتر، جیمز (1384)، مجموعه قوانین زرتشت (وندیداد اوستا)، ترجمه: دکتر موسی جوان، تهران: دنیای کتاب.
دوستخواه، جلیل (1394)، اوستا کهنترین سرودها و متنهای ایرانی، ج 1 و 2، تهران: انتشارات گلشن.
رضی، هاشم (1385)، آیین مهر (تاریخ آیین رازآمیز میترایی در شرق و غرب از آغاز تا امروز)، ج 1 و 2، تهران: بهجت.
صنعتیزاده، همایون (۱۳۸۴)، علم در ایران و شرق باستان، تهران: نشر قطره.
صوفی، عبدالرحمان (1398)، صورالکواکب، ترجمه: خواجه نصیرالدین طوسی، تهران: ققنوس.
فرنبغدادگی (1395)، بندهش، گزارنده: مهرداد بهار، تهران: توس.
کومون، فرانتس (1380)، آیین پر رمز و راز میترایی، ترجمه: هاشم رضی، تهران: بهجت.
گزیدههای زادسپرم (1385)، ترجمه: محمد تقی راشد محصّل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گنون، رنه (1374)، معانی رمز صلیب: تحقیقی در فن معارف تطبیقی، ترجمه: بابک عالیخانی، تهران: انتشارات سروش.
_____ (1397)، انسان و صیرورت او (بنابر ودانته)، ترجمه و توضیح: بابک عالیخانی و کامران ساسانی، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
_____ (1399)، سمبولهای بنیادین (زبان جهانشمول علم مقدس)، ترجمه: دلآرا قهرمان، تهران: نشر حکمت.
وکیلی، شروین (1395)، اسطورهشناسی ایزدان ایرانی، تهران: شورآفرین.
Abram, M. (2011). A New Look at the Mesopotamian Rod and Ring: Emblems of Time and Eternity. Studia Antiqua, 10(1), 5.
Amadasi M.G., & Castellani V. (2005) La "Coppa Foroughi": un atlante celeste del I millennio a.C. In.: Giornale di Astronomia. n. 31, 1.
– Bologna: Società Astronomica Italiana, 31, 14-18. DOI:10.1400/17952
Barnett, R. D. (1966). Homme masqué ou dieu-ibex?, Syria, T. 43, Fas. 3/4, pp. 259-276.
Black, J., Green, A., & Rickards, T. (1998). Gods, demons and symbols of ancient Mesopotamia: An illustrated dictionary. British Museum Press.
Bonnet-Bidaud, J. M., Praderie, F., & Whitfield, S. (2009). The Dunhuang Chinese sky: a comprehensive study of the oldest known star atlas. arXiv preprint arXiv:0906.3034. DOI: 10.48550/arXiv.0906.3034
Codebò, M., & De Santis, H. (2018). About the Foroughi Cup and about the seven planets in the Ancient World. Archaeoastronomy and Ancient Technologies, 6(2), 31-37. ID: 219106788
Coomaraswamy, A. K. (1997). The door in the sky: Coomaraswamy on myth and meaning (Vol. 148). Princeton University Press.
Dumézil, G. (1948). Mitra-Varuna. Paris: Gallimard. Guénon, R. (1927). The king of the world.
Kuiper, F. B. J. (1957). Avestan mazdā. Indo-Iranian Journal, 1, 86-95.
Lemaire, A., Avishur, Y., & Doyṭsh, R. (1999). Coupe astrale inscrite et astronomie araméenne. Michael, 195-211.
Littleton, C. S. (1973). The new comparative mythology: an anthropological assessment of the theories of Georges Dumézil. Univ of California Press.
Meeus, J. (1997). Mathematical astronomy morsels. Willmann-Bell
Rogers, J. H. (1998). Origins of the ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. Journal of the British Astronomical Association, vol. 108, no. 1, p. 9-28.
Steele, J. (2021). Their equinox: Mesopotamian conceptions of solstices and equinoxes. Advancing Cultural Astronomy: Studies In Honour of Clive Ruggles, 35-49. DOI:10.1007/978-3-030-64606-6_3
Younger Jr, K. L. (2012). Another look at an Aramaic astral bowl. Journal of Near Eastern Studies, 71(2), 209-230. DOI: 10.1086/666862
URL1: Retrieved april 30, 2024, from https://www. http://www.ancient wisdom.com/precession.htm.
URL2: https://en.wikipedia.org/wiki/Ahura_Mazda_and_Ardashir_I#/media/File:Irnp105-Grobowce_Naqsh-E_Rustam.jpg.