The survey of triple Symbolic elements in Susa- cup

Author

Abstract

Nature has great importance on prehistoric human life and attention to the environment and discovering mysteries of life which influence their life, always have been considered as concerns of prehistoric people. The elements such as water, wind and earth for primary human were important elements because of no awareness of environment in primary stages of sedentary life. Human beings always tried to know how to use these elements despite environmental changes and atmospheric factors. As long as science hasn’t reached to it, with symbolizing them tries to find a way for dominance on these elements through visualizations and fantasies and simulation of these elements with environmental creatures. Always prehistoric painted potteries are used as a means of transferring concepts. The artist hunter’s prehistoric drawings represents his location and way of his life. These issues can be observed in painting art on patterns of that time that triple elements of nature consisting of water, earth and wind have been always observed in human life symbolically and also in different forms of prehistoric artworks. Circulation of pottery and beginning of painting on it is one of the symbolizing ways and it can show beliefs and manners of prehistoric people. Iran’s painted potteries have special position on among other prehistoric artworks. In addition to aesthetic aspect, paintings of prehistoric potteries involve symbolic function and reviewing the potteries like a book informs us about beliefs and lifestyle of people of that time. Throughout Iran’s ancient hills, painted potteries with various symbolic geometric, herbal and animal paintings in archaeologists’ excavation, gram pottery was like an important canvas in painting for an artist of that time. Susa as one of the production centers of painted gram potteries has a special position among other ancient regions in which pottery has been found. Susa painted potteries with special geometric rules have special position aesthetically. Susa cup has a special triple animal painting such as long feet chickens, dogs and antelopes which has drawn researcher’s attention to itself. This article tries to study: Susa cup symbolically, symbolic display of triple elements of nature on Susa cup and visual connection between elements of this cup descriptively and analytically. This study tries to compare this cup with other homogeneous cups and representing theories to display the superiority of this cup for people who are interested in art of Iran. This research tries to survey manner of design of each painting and proportion of paintings with comparison to paintings of homogenous cups. So that the result of this study is to present triple proportion and symbolic special properties which show awareness of prehistoric people and their thoughts about the environment and it can open a way to a more widespread and comprehensive research. Besides, in this essay information for research about symbolic meaning, knowledge and reasons of using painting on prehistoric painted potteries has been prepared.

Keywords


اقتداری، احمد (1354)، دیار شهریاران جلد نخستین آثار و بناهای تاریخی خوزستان، انتشارات انجمن آثار ملی، تهران.
آموزگار، ژاله (1386)، تاریخ اساطیری ایران، انتشارات سمت، تهران.
آمیه، پیر(1349)، تاریخ ایلام، ترجمه شیرین بیانی، انتشارات دانشگاه تهران،
تهران. آیت‌اللهی، حبیب الله(1385). مبانی نظری هنرهای تجسمی. انتشارات سمت، تهران.
ایدت، پردا (1386)، هنر ایران باستان( جلد1)، ترجمه یوسف مجید زاده، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
بختورتاش، نصرت الله(1380)، چلیپا نشان راز آمیز (گردونه خورشید یا گردونه مهر)، موسسه انتشاراتی فروهر، تهران.
برزین، پروین (1356)، مفاهیم نقوش بر سفال پیش از تاریخ، مجله هنر و مردم،شماره 185و184، صص103-105.
مالوان، م.ا. ل(1372)، بین النهرین و ایران باستان، ترجمه رضا مستوفی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
پوپ، آرتر آپم(1380)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمه پرویز ناتل خانلری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
پوپ، آرترآپم، و اکرمن، فلیس(1387)، سیری در هنر ایران (جلد اول وهفتم)، ترجمه سیروس پرهام، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. تذهیبی، مسعود وشهبازی، فریده(1385)، نقشمایه‌های ایرانی، انتشارات صدا و سیما (سروش)، تهران.
توحیدی، فائق (1389)، فن و هنر سفالگری، انتشارات سمت، تهران.
چالیاده، میر(1385)،رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، انتشارات صدا و سیما (سروش)، تهران.
جابز، گرترود(1370)، سمبل‌ها،کتاب اول: جانوران، ترجمه محمد رضا بقا پور، ناشر مترجم، تهران.
حصوری، علی(1389)، مبانی طراحی سنتی، دفتر نخست، نشر چشمه، تهران.
دورانت، ویل(1370)، تاریخ تمدن جلد اول، ترجمه احمد آرام مقدم، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
دوبوکور، مونیک(1373)، رمزهای زنده جان، ترجمه جلال ستاری، نشر مرکز، تهران.
رفیعی، لیلا(1378)،سفال ایران (از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر)، یساولی، تهران.
صمدی، مهرانگیز(1367)، ماه در ایران. تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
عبدالهی، منیژه (1381)، فرهنگنامه جانوران در ادب پارسی، نشر پژوهنده، تهران.
عبدالهیان، مهناز(1362و1361)، مفاهیم نمادهای مهر و ماه در سفالینه‌های پیش از تاریخ، مجله فصل نامه هنر، شماره2، صص46-63. کامبخش فرد، سیف الله(1379)، سفال و سفالگری در ایران از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر، انتشارات ققنوس، تهران.
کوپر، جی . سی، (1386)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، نشر فرهنگ نشر نو، تهران.
معصومی، غلامرضا (1349)، نقش بزکوهی برروی سفالینه‌های پیش از تاریخ( قسمت دوم)، مجله بررسی‌های تاریخی، شماره 4 سال 5، صص 258-293.
هال، جیمز(1387)، فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.