The comparative analysis interior decorative arts of Sahebgharanieh palace & Russian 18 & 19 century building’s*

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A in Art Studies, Faculty of Art, Tarbiat Modares University

2 Associate Professor, Department of Art, Shahed University

3 Assistant Professor, Faculty of Art & Architecture, Tarbiat Modares University

Abstract

Abstract:
Consideration to aesthetic sensation and to complying need for food, the first human had painted caves walls. Painting and interior decorative designs had become one of important part of home’s, although king’s palaces; step by step. Consideration between arts, cultures and customs; interior decorative designs of palaces are too difference. With politic relationship, these differences have been changed. Different architecture styles that were impression of center Europe baroque, France & Germany had pursuit with Russia in 18 & 19centaury; but yet all of them saved Russian native features in art works. All the time a grate empire wants show off the power of government to people. Palace constructing in Qajar era went on zenith by Nasereddinshah. After Nasereddinshah traveled to Europe for first time, Iran had noticed to these countries arts. Russia was one of countries that Iran kings wanted to have politic relationship. Nasereddinshah in 1881 had expanded Niavaran building and named Sahebgharanieh. There are many components in Sahebgharanieh palace such as interior composition, stucco & painting that are comparative with Russian’s architecture interior art designs and may be able to find unities between them. The goal of this research is finding if Russian’s architecture interior decorative arts had similarities and differences with Tehran’s Sahebgharanieh palace in Qajar era. About composition, there are similarities between Sahebgharanieh & Russian palaces. By impression of Achaemenian architecture, entered to Europe bilateral stairway; yet come in interior design of Qajar palaces. Stucco is one of important similar component in Sahebgharanieh decorative arts; especially Russian halls. Motives like coronet in Sahebgharanieh halls are similar to Russian army motives whole of Kremlin grate hall, especially Alexandrov & George halls. Korsikhaneh is one on rooms in Sahebgharanieh palace that the stuccoes are colored. In Russian decorative arts the stuccos had been colored especially with gold. One of the most important things that had influence on painting in Qajar era was portrait. There are many similarities between portrait in Qajar era and Russia. But there are differences between culture, habits & customs.  Didn’t evident any mirror mosaic in Russian interior decorative arts; but we can count stone embossed and stone designs in differences and similarities. The motives of mirror mosaic in Sahebgharanieh palace are similar with stuccos motives. We can remember Sahebgharanieh’s grilled windows with the style of Katrina’s windows palace; there is one different that Sahebgharanieh’s windows had formed of many little color glass.  In this research have done the descriptive and analytic methods in use assembling information of books, papers, dissertations, documents and field research of Sahebgharanieh palace; anybody didn’t write like this paper. Researches just have mentioned to Sahebgharanieh palace. We knew that Russian interior architecture decorative arts had impression by European countries. We achieved that the Sahebgharanieh palace had reconstruction by architect taste, virtue and inspiration of painting, composition & decorative arts of European & Russian palaces. So couldn’t disregarded the Russian art influence’s ashore European arts in sahebgharanieh palace.  

Keywords


فهرست منابع
اسدی­کیا، بهناز (1389)، معرفی و نقد کتاب: ایران و روسیه در بازی بزرگ، سفرنامه­ها و شرق شناسی، فصلنامه سیاست(دانشکده حقوق و علوم سیاسی)، دوره40، شماره2، ص341.
باباجانی، مصطفی (1390)، ایران و روسیه در دوره تزارها، دوماهنامه ایراس(ویژه مطالعات روسیه و آسیای مرکزی)، شماره32، ص42.
بختیاری، پردیس و رضا افهمی (1390)، هنر ایران عصر قاجار (ترجمه­ای از کلیات هنر عصر قاجار که در دایرة المعارف ایرانیکا منتشر شده است)، کتاب ماه هنر، شماره162، ص50.
بیگدلی،علی و سهیلا خندان درابی (1388)، بررسی روابط ایران و روسیه در دوران میرزا آقاخان نوری، دو فصلنامه مسکویه، سال سوم، شماره10، ص 59.
پولاک، یاکوب ادوارد (1361)، ایران و ایرانیان، کیکاووس جهانداری، چاپ اول، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران.
پیرنیا، محمدکریم (1383)، سبک­شناسی معماری ایرانی، غلامحسین معماریان، معمار، تهران.
حاتم، جمشید (1381)، تکچهره­های قاجار، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، غلامعلی حاتم، فرهاد فخریان.
حجتی، مهسا (1387)،  بررسی دورنمای تاریخی شهر تبریز و طرح مرمت و احیای بلوک شهری پاساژ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت و احیا آثار هنری و تاریخی، زهره بزرگمهری، میترا آزاد.
حشمت آزاد، رودابه (1382)، طبقه بندی و آسیب شناسی مجموعه نقاشی­های موجود در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران(کاخ صاحبقرانیه و گنجینه جهان نما) و ارائه راه­حل­های حفاظتی و تعیین اولویت­های مرمتی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت و احیا آثار هنری و تاریخی، رسول وطن دوست، رضا رحمانی.
حکمت، محمد (1387)، حفاظت پیشگیرانه در موزه (مطالعه موردی: طرح آمادگی بحران در کاخ صاحبقرانیه با تکیه بر نقاشی­های رنگ روغن)، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی، صمد سامانیان، منصور فلامکی.
ذکا، یحیی و محمد حسن سمسار (1369)، تهران در تصویر، جلد 1 و 2، سروش، تهران.
رمضان جماعت، مینا (1388)، نگرشی بر شیوه­ها خانه­سازی تهران عهد قاجار با تأکید بر فضاهای ورودی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد باستان شناسی گرایش اسلامی، جواد نیستانی، حمید خطیب شهیدی.
سرنا، کارلا (1362)، آدم­ها و آیینها در ایران، علی اصغر سعیدی، چاپ اول، زوار، تهران.
سمسار، محمد حسن (1386)، سیمای تهران، مرجانه سلطانی، زریران (موزه عکاسخانه شهر )، تهران.
سودآور، ابوالعلا (1380)، هنر دربارهای ایران، ناهید محمد شمیرانی، عبدالرضا دهقانی، کارنگ، تهران.
صدقیانی، مارال (1389)، حفاظت و مرمت نقاشی­های روی چوب سقف قوس­دار کاخ صاحبقرانیه، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، عبدالرسول وطن دوست، حمید فرهمند بروجنی.
صنیع­الدوله، محمدحسن­خان[اعتمادالسلطنه] (1257)، مرآت­البلدان ناصری، بی­نا(دارالطباعه مبارکه دولتی)، تهران.
فرهمند،جلال (1385)، قصور قاجار، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، سال10، شماره37، صفحه245.
کردلو، معصومه (1368)، بسته بندی و جایگاه آن در هنر عصر قاجار، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، فرزان سجودی، بهرام کلهرنیا.
گودرزی دیباج، مرتضی (1388)، آیینه خیال، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، سوره مهر، تهران.
Aleksandrov, Yuri (1984), (The architectural silhouettes of the city) A Gide, Glenys Ann Kozlov, Raduga publishers, Moscow.
Bartenev, Igor.valentine Batazhkova (1985), Leningrad.Architectural land marks.Art Museums.Suburban places and parks An Illustrated Guide.Alexander Miller, Aurora Art publishers, Leningrad, Printed and bound in the VSSR.
ПЛАСТИКА, ПРОСТРАНСТВО (1991), Памятники русскои архитектуры и монументального искусства, Москва, Наука.
A.S.F. enterprise, [website], [online],  <http://www.asfenterprise.com/index.php?id=1364&lang=en>, [2012/5/15].
Alexander Palace Time Machine, [website], 2010/07/01, [online], <http://forum.alexanderpalace.org/index.php?topic=15047.0 > [2012/05/16].
Interior original, Interior designing and decorating ideas, [website], 2011, [online], <http://www.interiororiginal.com/luxurious-interior-designs-from-the-ancient-palace.html/st-george-hall-interior-decor-opulent-grand-russian-palace >[2012/5/28].
Wikipedia, the free encyclopedia, [website], [online], <http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_culture > [2012/5/14].