Plant of Life In the Ancient Iran, Mesopotamia & Egypt

Document Type : Research Paper

Authors

1 1Assistant Professor, Department of Museology, Faculty of Tourism & Entrepreneurship of Art, Isfahan University of Art,

2 M. Sc. of Archaeology, University of Sistan & Baluchistan

Abstract

Abstract
This article is trying to pursuing the idea of "Plant of life" in the art of ancient Iran, Mesopotamia & Egypt people, by researching their myths and beliefs and also looking at the motifs of their artifacts, by mean of shine a flash on relationship between these cultures. Plant has had a great place in thoughts of ancient east people as prototypes like tree of life, cosmos tree, origin of herb, and source of medicines. Plant has always been a sorcerous sign that compound four elements، water, air, fire and earth. It correlates underworld, globe and heaven. And it’s a reminder of revitalization, immortality and fertility. In the Avestan and Pahlavi literature and Iranian mythology, we can find several plants related to life, eternality and cure, like، Amordad (guardian of plants, goddess of trees and immortality), Gukaran (or Houm-e sepid, a tree that its vivacity would certify continuance of life in universe), Bas tokhmak (a tree with remedial attribute, retentive of all herbal seeds, and destroyer of sorrow), Mashy and Mashyaneh (parents of the human race in Iranian myths), Barsam (copped offshoots of pomegranate, gaz or houm that Zoroastrians use in their rituals), Houme (a plant, unknown today, that was source of sacred potable), Derakht-e Assuric (an old tree that is debating with goat, in an epopee with the same name). Maybe the first inscription about plant of life is the Sumerian story of Inanna and the Huluppu Tree. The poem gives a mythic explanation of how the throne and the bed used in the "Sacred Marriage" came into existence. In the epic of Gilgamesh, Utnapishtim tells him of a plant growing under water that can restore youth to a man. Gilgamesh finds the plant and picks it; he decides to take it to Uruk, but as Gilgamesh bathes, a serpent rises up and snatches away the plant; immediately it sloughs its skin and returns to the well. Etz Hayim, also transliterated as Etz Chaim refers to tree of life in Judaism. It’s said Genesis 2،9 that، “And out of the ground made the Lord God to grow every tree that is pleasant to the sight, and good for food; the tree of life also in the midst of the garden, and the tree of knowledge of good and evil”. Plant of life has been seen in ancient Mesopotamia with various features, like، palm, pomegranate, cedar, grapevine, etc. In the art of Assyrian period the tree has been transformed to an intricate type, which is formed with the parts of several different plants. In Egyptian mythology, Isis and Osiris were said to have emerged from the acacia tree of Iusaaset, which the Egyptians considered the tree of life, referring to it as the "tree in which life and death are enclosed. Also we have found this motif in the artifacts of Cheshmeh Ali, Tal-e Bakun, Sialk, Jiroft, Shahdad, Shahr-e Sukhteh, Susa, Lorestan, Kalmakareh, Hasanlu, Amarlu, Marlik, ziwieh, Persepolis, Khafajeh, Ur, Isin - Larsa, Tell Asmar, Nineveh, Nimrud, Khorsabad and Thebes.
 

Keywords


فهرست منابع
آسموسن، ج. پ (بی‌تا)، اصول و عقاید و اعتقادات دیانت زرتشتی، فریدون وهمن، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
اسدیان، محمد، و دیگران (1358)، باورها و دانسته ها در لرستان و ایلام، مرکز مردم شناسی ایران، تهران.
انکلساریا، ب. ت. (1964)، گزیده های زادسپرم، بمبئی.
اوشیدری، جهانگیر (۱۳۷۱)، دانشنامهٔ مزدیسنا، واژه نامهٔ توضیحی آیین زرتشت، مرکز، تهران.
بهار، مهرداد (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، آگه، تهران.
بهرامی، احسان، به یاری فریدون جنیدی (1369)، واژه های اوستا، بلخ، تهران.
بیرونی، ابوریحان (1352)، آثارالباقیه، اکبر دانا سرشت، ابن سینا، تهران.
بیهقی، ابوالحسن علی بن زید (1361)، تاریخ بیهق، به کوشش احمد بهمنیار، کتابفروشی فروغی، تهران.
پوپ، آرتور اوپهام (1338)، شاهکارهای هنر ایران، پرویز ناتل خانلری، فرانکلین، تهران.
پورداود، ابراهیم (1356)، یشتها، ج1و2 ، دانشگاه تهران، تهران.
تفضلی، احمد (1380)، مینوی خرد، توس، تهران.
دوبوکور، مونیک (1373)، رمزهای زنده جان، جلال ستاری، مرکز، تهران.
دوستخواه، جلیل (1374)، اوستا، ج۱، مروارید، تهران.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1379)، فرهنگ نمادها، سودابه فضایلی، جیحون، تهران.
طاووسی، محمود (1368)، خویشکاری مردمان نسبت به امشاسپندان، ماهنامه فروهر، شماره 317، صص؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
طرسوسی، ابوطاهر بن علی بن حسین (1355)، حماسه ابومسلم خراسانی، به کوشش اقبال یغمایی، کتاب فرزان، تهران.
فردوسی، ابوالقاسم (1379)، شاهنامه، رافع، تهران.
فرنبغ دادگی (1380)، بندهش، مهرداد بهار، توس، تهران.
قرشی، امان الله (1380)، آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی، هرمس و مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها، تهران.
کتاب مقدس عهدعتیق و عهدجدید (۱۳۷۹)، ویلیام گلن، هنری مرتن، ترجمه فاضل همدانی، اساطیر، تهران.
کوک، راجر(1378)، درخت زندگی، سوسن سلیم زاده و هلینا مریم قاسمی، جیحون، تهران.
کندی، ادی سموییل، (1381)، آیین شهریاری در شرق، فریدون بدره ای، علمی و فرهنگی، تهران.
گرین، ویلفرد و دیگران (1376)، مبانی نقد ادبی، فرزانه طاهری، نیلوفر، تهران.
گزنفون(1384)، بازگشت ده هزار یونانی، حسینقلی و مسعود سالور، اساطیر، تهران.
لاهیجی، شهلا (1364)، افسانه درخت هولوپو، نامه فرهنگ ایران، بنیاد نیشابور، تهران.
نوابی، ماهیار (1346)، درخت آسوریک، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره نمادها در هنر شرق و غرب، رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر.
هرودوت (1387)، تاریخ هرودوت، جرج راولینسن، غلامعلی وحید مازندارنی، علمی و فرهنگی، تهران.
هینلز، جان (1368)، شناخت اساطیر ایران، ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چشمه، تهران.
یونگ، کارل گوستاو (1378)، انسان و سمبولهایش، محمود سلطانیه، جامی، تهران.
Anklesaria, T.D. & B. T., (1908), The Bundahishn, Bombay.
Bonavia, Emanuel, (1890), The Sacred Trees of the Assyrian Monuments, in the Babylonian and Oriental Record, vol. iii.
Daressy, G., (1905), Statues de divinités, vol. II, Cairo، Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale.
Encyclopedia Iranica, (1985), vol.1, London، Routledge & Kegan Paul.
Frankfort, Henri, (1955), Stratified Cylinder Seals from the Diyala Region, Oriental Institute Publications 72. Chicago، University of Chicago Press.
George, A., (2003), The Babylonian Gilgamesh epic، introduction, critical edition and cuneiform texts, Oxford University Press.
Goblet d'Alviella, Eugène, comte, (1894), The migration of symbols, London، A. Constable and Co.
Herrmann, Georgina, (1986), Ivories from Room SW 37 Fort Shalmaneser. Ivories from Nimrud IV. London، British School of Archaeology in Iraq.
Layard, A.H., (1853), Discoveries in the ruins of Nineveh and Babylon, London، J. Murray.
Menant, Joachin, (1886), Les pierres gravées de la Haute-Asie. Paris.
Price, Ira Maurice, (1900), Notes on the Pantheon of the Gudean Cylinders, The American Journal of Semitic Languages and Literatures, Vol. 17, No. 1.
Strommenger, Eva, (1962), Fünf Jahrtausende Mesopotamien, München، Hirmer Verlag.
Wolkstein, D. & S. Noah Kramer, (1983), Inanna queen of heaven and earth، Her stories and hymns from Sumer, NY، Harper & Row.