Semiotics of Time and its Finger Print in Memento Photographs

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of Art Studies , Faculty of Art, Alzahra University, Tehran

2 Assistant Professor, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran

Abstract

 Abstract
memento photographs is the one in which the memory element is more recognizable than any other types of photograph like, snapshot, family photos, personal and domestic ones. In fact the role “memory” is the witness of the time. From the time which camera was invented, its capacity to record the scars of the time made it the popular art among the others. According to the camera’s ability to record the fact, it seems that the photograph will reflect the presence in right time and place. According to the similarity of photo to the content, it is called Iconic Sign and due to the cause and effect relation to the subject, it will be Indexical Sign. Do we accept that recognition of time in memento photographs is a semiotic  process, this process based on transactions among codes, inside and outside of the text, make it possible determining of a time range for a person unfamiliar with the context based on his knowledge level. This article use librarian resources documentarily and descriptively and code analysis related time in this article is based on Daniel Chandler code pattern. This is assumption that the audience can construe the time and determine its range in a photo by analysis of the codes and sub codes.  According to Chandler, among these codes one of the most important is social code which in turn consists of body, commodity and behavioral codes. Moreover, by studying the body code, those like body touch, proximity, physical mode, appearance, facial gesture, etc, one can make a good understanding of time. Yet, the most influential code in the recognition of time in photos is the textual code which consists of photographical and technical codes. Sometimes, interpretive codes, like the perceptive and the ideological, can be helpful in apprehending the time in memento photos. The interaction of these codes with those which are beyond the text, i.e. those like endorsements, marginal notes, anecdotes of each photo which is told among members of the family, the arrangement of photos in album, and any other paratextual relationship between a photo and other texts may lead to some sort of understanding of the process of understanding time in a photo. Time, like any other affair in shape of metaphor, flows in daily language. So, according to Lakoff contemporary metaphor theory we can conceptualize the time by two metaphors of path and movement. The result of these (code analysis and metaphor) shows that time is passing among the past, now and future. In other words, “time passes” from past to now and future then return to the past. The relation between these photos and fact and reflection shows the time. The more a photo has more obvious cultural and technical code, the easier the recognition of time. The social, cultural and technical knowledge of each reader plays the most important role in finding the time out. So, the time recognition in any photo is possible by the transaction between inside elements and outside and intertextuality of any types of photo like family narrations etc.

Keywords


فهرست منابع
ادواردز، استیو ( 1390(، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر ، نشر ماهی، تهران.
احمدی، بابک (1371(، از نشانه های تصویری تا متن، نشر مرکز، تهران.
بارت، رولان (1380(، اتاق روشن، ترجمه نیلوفر معترف، نشر چشمه، تهران.
زندوکیلی، سارا (1390(، تحلیل کارکردهای عکس شخص در فضای مجازی، پایان نامه کارشناسی ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
دانسی، مارسل (1387 (، نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه بهزاد دوران و گودرز میرانی، نشر آسیته و چاپار، تهران .
دمندان، پریسا[پژوهشگر] (1377(، هزار جلوه زندگی: تصویرهای ارنست هولستر از عهد ناصری، سازمان میراث فرهنگی، تهران.
چندلر، دانیل ( 1386(، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، سوره مهر، تهران.
لیکاف،جرج (1383(، نظریه معاصر استعاره، ترجمه فرزان سجودی، در استعاره مبنای تفکر و زیبایی آفرینی، به کوشش فرهاد ساسانی، سوره مهر، تهران.
سانتاگ، سوزان ( 1390(، درباره عکاسی، ترجمه نگین شیدوش، حرفه هنرمند، تهران.
سجودی، فرزان ( 1388(،  نشانه شناسی: نظریه و عمل، نشر علم، تهران.
 ستاری ، محمد و شاهرودی، افشین[گردآورنده]  (1385)، از گذشته‌ها: مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی ایران از قاجار تا پهلوی، انتشارات پالیزان، تهران.
طهماسب پور، محمدرضا ( 1386(، سخنرانی ارائه شده در همایش صدمین سال تاسیس بلدیه در تهران، تهران.
طهماسب پور، محمدرضا (1387(، ناصرالدین شاه عکاس، نشر تاریخ ایران، تهران.
فیسک، جان ( (1386 ، در آمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، تهران.
متز،کریستین (1376( ، نشانه شناسی سینما، ترجمه روبرت صافاریان، کانون فرهنگی هنری ایثارگران، تهران.
مقیم نژاد، مهدی (1389 (، بررسی تطبیقی نظریه های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس ﴿به همراه نقد و تحلیل آثار رابرت فرانک و سیدنی شرمن، رساله دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنرهای کاربردی،  دانشگاه هنر.
هالند، پاتریشیا (1390(، خوشا نگریستن به عکس‌های شخصی و عکاسی مردم‌پسند،ترجمه سولماز ختایی‌لر و ویدا قدسی رائی، در عکاسی: در آمدی انتقادی، ولز، لیز. گروه مترجمان، مینوی خرد، تهران.
Barths, Roland (1977), Image- Music-Text, Fontana, London.  -
Saravas, Riso& frohlich, David M (2011), From Snap Shots to Social Media- The Changing Picture Of Domestic Photography, Springer, London.
Wright, Trance (1999), The photography hand book, Rout ledge, London.  -