Social and Cultural Contextuality of Subjects and Works in Comparative Art Studies

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Art Studies, Art University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Art Studies, Art University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy of the Arts, Art University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Abstract
Cultural, social, economic, and political context of the art work is one of the important factors, that can improve and develop the theoretical achievements of the research project, if it is effectively and carefully contained in comparative and intercultural art studies. In this article, first of all we study the contextuality of artistic works and subjects from the theoretical perspective, and then focus on the most important infrastructures of the art creation process, in three distinguished realm of economic, political, and cultural contexts. At the end of the article we exmine the complex and dynamic inter-relations between context and form in the work of art, and explain the great significance of considering to specifications and variations of art form in the comparative studies of the arts, with mentioning few examples. In this article we used the descriptive-analytic research method and we gathered data by documentary fashion. One of the yields of severe consideration to the cultural and social contexts in comparative study of the arts, will be the attainment of better and deeper understanding of national, regional, ethnic, and local identities, due to the temporal and spatial labeling quality of the artwork. Economic context is the first infrastructure that we have studied here. Economic values put the art domain into the world of capital and commercial exchanges. Hence the artwork is an implement to gain wealth. The second infrastructure is the cultural context. Both of the artwork and artist have a great role in reproducing and preservation of the national and ethnic identities, and even renewal of various subcultures. Works of the art can recall the ancient past of a country and prolong its features to the present, they can represent various ethnic cultures, display the youth attitudes and desires, or demonstrate the quality of women's social life, and show their demands and even their legal expectations. The third principal infrastructure of the arts is the political context. In the case of the political context, we will notice the art's ability to mobilize people, and affects their feelings and motivations, and also consider it's ability to reproduce a kind of social understanding, that serves in the favour of political structures. The Stydy of inter-relations between arts and politics in different societies, also leads to beneficial data in social researches. The powerful political structures, from the ancient past to the present time, informedly have endeavored to take advantage of the artworks and the artists. In this regard, a great part of art history, in east and west, belongs to the celebrataion and justification of political leaders and rulers. As we mentioned above, the relations and connections between the arts and various fields of social life, are so strong, that in every kind of art researches, and especially in the comparative and intercultural study of the arts, we must necessarily and fruitfully concentrate on economic, cultural, and political contexts.  

Keywords


فهرست منابع
انوشیروانی، علی‌رضا (1389)، فلسفه دانش ادبیات تطبیقی: گذشته، حال، و آینده، در دانش‌های تطبیقی؛ مجموعه مقالات فلسه، اسطوره‌شناسی، هنر، و ادبیات، (به کوشش) بهمن نامور مطلق و منیژه کنگرانی، سخن، صص 94-67، تهران.
بوردیو، پیر (1380)، نظریه کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی، مرتضی مردی‌ها (مترجم)، نشر نقش و نگار.
بوردیو، پیر (1390)، تمایز؛ نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، حسن چاوشیان (مترجم)، نشر ثالث، تهران.
بووی، اندرو (1385)، زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، فریبرز مجیدی (مترجم)، فرهنگستان هنر، تهران.
بیردزلی، مونرو سی. و جان هاسپرس (1376)، تاریخ و مسایل زیباشناسی، محمد سعید حنایی کاشانی (مترجم)، هرمس، تهران.
پاکباز، رویین (1381)، دایره‌المعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران.
پرتوی، پروین (1386)، تحقیق کیفی در مطالعات هنری، با تاکید بر شیوه‌های گردآوری داده‌ها، تحلیل محتوا، و تجزیه و تحلیل تطبیقی، در پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 3، خردادو تیر 1386، صص 23-8.
پرتوی، پروین (1389)، هنر تطبیقی و نسبت آن با مطالعات تطبیقی هنر، در دانش‌های تطبیقی؛ مجموعه مقالات فلسه، اسطوره‌شناسی، هنر، و ادبیات، (به کوشش) بهمن نامور مطلق و منیژه کنگرانی، سخن، صص 192-179، تهران.
جل، آلفرد (1385)، مساله «نیاز به انسان‌شناسی هنر»، فرهاد ساسانی (مترجم)، در خیال، شماره 17، بهار 1385، صص 87-70.
جنکینز، ریچارد (1385)، پیر بوردیو، لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان (مترجمان)، نشر نی، تهران.
رهنورد، زهرا (1384)، هنر، عشق، زیبایی، و رویکرد اجتماعی، در چیستی هنر، فرخ فتحی‌زاده ناصری (ویراستار)، موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، صص 78-65، تهران.
ریگین، چارلز (1388)، روش تطبیقی؛ فراسوی راهبردهای کمی و کیفی، محمد فاضلی (مترجم)، نشر آگاه، تهران.
شریعت‌زاده جنیدی، مریم (1379)، هنر و اقتصاد، در فصلنامه هنر، شماره 43، بهار 1379، صص 6-131.
طباطبایی، سید جواد (1377)، سنت، مدرنیته، پست‌مدرن، در نشریه راه نو، شماره8، خرداد 1377، صص 24-18.
عاملی، سعید رضا (1389)، دوجهانی‌شدن‌ها و ارتباطات بین‌تمدنی: تحلیل روشمند ارتباط فرهنگی در جهان، در فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 9، بهار 1389، صص 37-1.
عبادیان، محمود (1379)، سنت در دنیای مدرن، در بازتاب اندیشه، شماره5، مرداد 1379، صص 42-39.
فتحی‌زاده ناصری، فرخ (ویراستار) (1384)، چیستی هنر، موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، تهران.
فرهادپور، مراد (1388)، پاره‌های فکر؛ هنر و ادبیات، طرح نو، تهران.
فریلند، سینتیا (1383)، اما آیا این هنر است؟؛ مقدمه‌ای بر نظریه هنر، کامران سپهران (مترجم)، مرکز، تهران.
فکوهی، ناصر (1390)، انسان‌شناسی هنر؛ زیبایی، قدرت، اساطیر، ثالث، تهران.
کلباسی، حسین (گردآورنده) (1387)، مجموعه مقالات نشست تخصصی مطالعات تطبیقی، اسفند 1385، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
مصلح، علی‌اصغر (1387)، بینش تطبیقی، نمودی از وضعیت تاریخی، در مجموعه مقالات نشست تخصصی مطالعات تطبیقی، اسفند 1385، تهران، (به کوشش) حسین کلباسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 211-201، تهران.
مورفی، هوارد (1385)، انسان‌شناسی هنر، هایده عبدالحسین‌زاده (مترجم)، در خیال، شماره 17، بهار 1385، صص 69-20.
مهرگان، امید (1388)، تفکر اضطراری، گام نو، تهران.
نامور مطلق، بهمن و منیژه کنگرانی (گردآورندگان) (1389)، دانش‌های تطبیقی؛ مجموعه مقالات فلسه، اسطوره‌شناسی، هنر، و ادبیات، سخن، تهران.
نقی‌زاده، محمد (1379)، هنر و اقتصاد در جوامع سنتی و مدرن، در نشریه هنر دینی، شماره 6، زمستان 1379، صص 120-89.
واربرتن، نایجل (1387)، چیستی هنر، مهتاب کلانتری (مترجم)، نی، تهران.
Appadurai, A. (ed.) (1986), The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective, Cambridge University Press, Cambridge.
Appiah, Kwame Anthony (1997), The Postcolonial and the Aesthtic, in Aesthetics, Susan Feagin and Patrick Maynard (eds.), Oxford University Press, Oxford.
Beran, Harry (1980), Massim Tribal Art Papua New Guinea.
Cayne, Bernard S. (ed.) (1973), The Encyclopedia Americana, Americana Corp., New York.
Csikszentmihalyi, M. and E. Roshberg-Halton (1981), The Meaning of Things, Cambridge University Press, Cambridge.
Danto, Arthur C (1992), Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective, Farrar, Straus, Giroux, New York.
Danto, Arthur C (1997), Brillo Box, After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History, Princeton University Press, Princeton.
Encyclopaedia Britannica (2013), online edition (britannica.com).
Feagin, Susan and Patrick Maynard (eds.). (1997), Aesthetics, Oxford University Press, Oxford.
Ingold, T. (ed.) (2005), Companion Encyclopedia of Anthropology, Routledge, London.
Miller, D. (1987), Material Culture and Mass Consumption, Blackwell, Oxford.
Miller, D. (2005), Artifacts and the Meaning of Things, in Companion Encyclopedia of Anthropology, T. Ingold (ed.), Routledge, London.
Munn, N.D. (1986), The Fame of Gawa, Cambridge University Press, Cambridge.
Paxman, J. (1999), The English: A Portrait of a People, Penguin Books, London.
Strathern, M. (1988), The Gender of the Gift: Problems with Women and Problems with Society in Melanesia, University of California Press, Berkeley.
Stubbs, Stanley A. (1973), Pueblo Indians in The Encyclopedia Americana, Bernard S. Cayne (ed.), Americana Corp., New York.
Swift Balch, Edwin and Eugenia MacFarlane Balch. (1918), Art and Man; Comparative Art Studies, Allen, Lane and Scott, Philadelphia.
Tippett, A.R. (1968), Fijian Material Culture, Bishop Museum, Honolulu.