Typology and Semiology of the Luristan JewelryIn the Bronze and Iron Age

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Museology, Faculty of Tourism & Entrepreneurship of Art, Art University of Isfahan

2 Curator, National Museum of Iran, Tehran

Abstract

Abstract
This article tries to look at the jewels of the ancient Luristan (nowadays Luristan province and some parts of Ilam and Kermanshah provinces), and to have a survey on this precious art and its typology. These jewels have been gathered by way of many scientific and unscientific excavations at last decades in the ancient sites like: Kalmakareh, Varkaboud, KalVali, Sorkh Dom, Kamtarlan (Kaftarlan), ChoghaSabz, Mir Vali, Dom Avizeh, Badavar, Chaman, Bardbal, Shurabeh, Piravand, Paigal and KotalKalKal in Luristan, Ilam and Kermanshah. These jewels often have been found in female graves. Bronze Age in Iran contains years from 3000 to 1500 BC. Iron Age in Iran includes years from 1500 to 550 BC. Our most important purposes are: 1. A survey on techniques of making and decorating in the Luristan jewelry. 2. Typology and semiology of the Luristan jewelry based on form, material, usage and motifs. Researchers believe these handmade artifacts to be native and territorial. Also they think that these artifacts had formed in a long process and with combination ofnative experiences with the art of adjacent cultures (Assyria, Babylon, Elamite, Mitanni and Urartu), and the art of immigrant tribes like Kassite, Gutian,Lullubi,Hurrian and Scythian. These jewels have at least twelve different materials, including: bronze, iron, glass, agate, azure, seashell, diverse stones, glass paste, ivory, bone, gold and silver. Metallic items have been built with two techniques: molding and hammering. Also these jewels have at least twelve dissimilar types and usages, including: Pins, bracelets, necklaces, earrings, pendants, cuffs or leg decorations, rings and seals, headbands, ouches, buttons, mirrors and fillets. The studied items belong to the historical range of Bronze Age and Iron Age in Iran (from third since first millennium BC). We have traced these artifacts in the Iranian museums like: National museum of Iran, Reza Abbasi museum and FalakolAflak museum, also in the world important museums like: Louvre museum, Metropolitan museum of art, Boston museum, Cleveland museum and Zurich museum, and in the private collections like: David – Will collection, Ackerman - pope collection, Stora collection and Mouza collection. Research data have been gathered in a library and museum survey. Research method is comparativeanalysis of forms and materials ofjewels. We have tried to classify them, to have a total typology. There are many different artistic decorations on these handmade artifacts. Patterns like: gods and goddesses, man, various kinds of animals (like: snake, lion, goat, ram, deer, eagle, vulture, fish, bull, rooster, duck, gopat and shirdal, etc.) and plants (like: lotus, pomegranate, tree of life, clover tetramerous, etc.), animals with human faces, hunting scenes and geometric motifs. These designs are sometimes too delicate and realistic, and sometimes abstract and mysterious. They have buried these jewels with their owners as an ornament for the life after death. But how can we interpret their motivations of making these artifacts? Maybe their need for fertility, hope for victory over the enemy, fear of the unknown life after death, or trying to ward off evil spirits.
 

Keywords


فهرست منابع
احسانی، محمدتقی (1368)، هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، علمی و فرهنگی، تهران.
الیاده، میرچا (1372)، رساله در تاریخ ادیان، جلال ستاری فر، سروش، تهران.
بهار، مهرداد (1362)، پژوهش در اساطیر ایران، توس، تهران.
بهزادی، رقیه (۱۳۸۶)، قوم‌های کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران، طهوری، تهران.
جابز، گرترود (1370)، سمبل­ها، محمدرضا بقاپور، جهان نما، تهران.
حائری، یگانه (1345)، اصول گداز و استخراج فلزات، دانشگاه تهران، تهران.
دیاکونوف، ایگور (1345)، تاریخ ماد، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت نامه، دانشگاه تهران، تهران.
راوندی، مرتضی (1340)، تاریخ اجتماعی ایران، امیرکبیر، تهران.
سرفراز، علی اکبر و دیگران(1381)، باستان شناسی و هنر دوران تاریخی، عفاف، تهران.
سهرابی، محمد (1376)، لرستان و تاریخ قوم کاسیت، افلاک، خرم آباد.
طاهری، صدرالدین (1390)، رقص، بازی، نمایش، هنرهای زیبا، نمایشی و موسیقی، شماره 43، صص؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
طاهری، صدرالدین(1391)، کهن الگوی شیر در ایران، میانرودان و مصر باستان، هنرهای زیبا، تجسمی، شماره 49، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
طاهری، صدرالدین (1388)، بن مایه ماهی درهم در قالی ایرانی، فروزش، شماره 20، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
طلایی، حسن (1381)، باستان­شناسی و هنر ایران در هزاره اول پ.م، سمت، تهران.
طلایی، حسن (1385)، عصر مفرغ ایران، سمت، تهران.
قاسمی، محمود (1386)، متالوگرافی و فلزات باستانی، فصلنامه پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی، شماره 18، صص؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
گرین، ویلفرد و دیگران (1376)، مبانی نقد ادبی، فرزانه طاهری، نیلوفر، تهران.
گیرشمن، رومن (1346)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، عیسی بهنام، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
گیرشمن، رومن (1381)، ایران از آغاز تا اسلام، محمد معین، علمی و فرهنگی، تهران.
لینتون، رالف (1337)، سیر تمدن، پرویز مرزبان، دانشگاه تهران، تهران.
مجیدزاده، یوسف (1376)، تاریخ و تمدن بین­النهرین، علمی و فرهنگی، تهران.
مورتگات، آنتون (1377)، هنر بین­النهرین باستان، هنر کلاسیک خاور نزدیک، رحیم صراف و زهرا باستی، سمت، تهران.
مهرآفرین، رضا (1375)، بررسی نشانه­های تمدنی نقوش حیوانی بر روی مهرهای استوانه­ای ایلام، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
میتفورد، میراندا بروس (1388)، فرهنگ مصور نمادها و نشانه ها در جهان، ابوالقاسم دادور، زهرا تاران، دانشگاه الزهرا، تهران.
میرمحمدی تهرانی، نیلوفر (1380)، بررسی و طبقه­بندی مفرغ­های لرستان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، رقیه بهزادی، فرهنگ معاصر، تهران.
 
Agrawal, D. P. (2000), Ancient Metal Technology and Archaeology of South Asia, Aryan Books International, New Delhi.
Cooper, J. C. (1968), Illustrated Encyclopedia of Traditional Symbols, Thomes and Hudson, London.
Godard, A. (1965), The art of Iran, George Allen, London.
Herzfeld, E. (1976), Iran in the ancient East, Oxford University Press.
Porada, E. (1962), The Art of ancient Iran, Pre-Islamic cultures, Crown Publishers, New York.
Read, Thomas (1934), Metallurgical Fallacies in Archaeological Literature, American Journal of Archaeology, Vol. 38, No ?????, pp ????????????.
Werdime, A. Theodore (1973), Beginnings of Metallurgy: A New Look, Science, Vol. 182, No ?????, pp ?????.
Zeder, M. A. (2008), Domestication and early agriculture in the Mediterranean Basin: Origins, diffusion, and impact, Proceedings of the National Academy of Sciences.