Sefidchah, An Image Beyond of a Cemetery Recognition and Study on themes and Visual Motifs of Sefidchah`s Cemetery

Document Type : Research Paper

Author

MA in Graphic, Lecturer at Tabari University of Babol, Babol, Iran.

Abstract

(Received 4 Jan 2014, Accepted 2 Mar 2014)
Abstract
Mazandaran, the northern province of Iran, as an area with a different climate and political situation in their own special place has been allocated with itself in the history of this land. Researchers familiar with the history, culture and art of ancient civilizations, have Known this place a good platform for own exploring and searching. The study and survey manifest and covert quality of historical places such as ancient cemeteries In order to further understanding of the universe is important, for such researchers and Interested who are active in this field. Sefidchah is the title of cemetery filled with wondrous patterns and symbols has changed this cemetery from the place for keeping the corpse to historic treasures. the patterns are carved on rocks in different periods very simple devoid of any deception have been depicted, in different kinds such as: Practical tools, Animal motifs, vegetal, Geometric, Symbolic, Calligraphy and Human motifs, traveling in lines path of each of these motifs has track of thoughts, Beliefs and opinions of own region people. Due to the structure, kind of images and also special atmosphere dominate at this historic area and also a specific approach to this faces, Has provided, base of creation this research in order to Introduction and  keeping more this eternal  heritage. The research method of this study is the kind of research of descriptive- analytical and data gathering .This present writing probe the visual contents and common motifs in tombstones and with introducing some of the most important   trying to discover the meaning and concepts of living in a period   of history. Study  and Knowledge  from  this pattern and visual and spiritual perception  path in order to had  been achieved  the artistic, cultural, social values, insights and thoughts of the people of the region and own outcome acquaintance whit the human  history and  civilization and   even achieving to  own recognition. Unfortunately, experts have been considered Slightly the place with this width and extend of motifs, totally cases such as Cemetery and Gravestone is debated slightly that such as could pointed to article(A Study of the Islamic Stone Works in Tabriz Armenians Cemetery)( Mohamadbagher Kabirsaber, 2013),(Pir-e Morad Shrine, the Cultural-Religious Perspective of Baneh City)( Farnoosh Mokhles, Ahmad Ali Farzin, Shohre Javadi, 2013) published in The Scientific Journal of NAZAR Research Center, and also article (semiology of Shiraz Darol salaam cemetery gravestone motifs) (published in Ketabmah-Art, 2010)that  the last case has discussed and explored about motifs on gravestone in large-scale. the other extend case that in this field, the research of Mrs  Shahrbanoo Vafaei, 2002 has tried to study of Sefidchah`s Cemetery that needs attention to different organizations in order to extended published more and more. Difference between this research and Mentioned example was most attention with the visual contents and artistic attitude and try to introduce historical places in order to keep visual rich Inheritance, justify present research need.

آژند، یعقوب ( 1365)، قیام مرعشیان، رساله ی دکتری به شماره ۹۵۵-ق ۶۵۱۲ پ-ر، کتاب‌های شکوفه وابسته به انتشارات امیرکبیر، تهران. آموزگار، ژاله (1374 )، تاریخ اساطیری ایران، نشر سمت، تهران.
افلاطون (1362)، پنج رساله افلاطون، ترجمه محمود صناعی، مرکز انتشارات علمی وفصلنامه پژوهشهای ادبی، سال5، شماره18، ص 8. بی نام(1382)، دفتر تقسیمات کشوری و نیز فرهنگ جغرافیایی، جلد27، صص112 -107، وزارت کشور.
پرهام، سیروس(1364)، دستبافته های عشایری و روستایی فارسی، انتشارات امیر کبیر، تهران.
پورداوود، ابراهیم(1377 )، یشت ها، جلد1، نشر اساطیر، تهران.
پویان، جواد. خلیلی، مژگان (1389)، نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای قبرستان دارالسلام شیراز، کتاب ماه هنر، شماره 144، ص 99. تفضلی، احمد(1380)، ترجمه مینوی خرد، به کوشش ژاله آموزگار، نشرتوس، تهران.
تناولی، پرویز( 1388)، سنگ قبر، نشر بن گاه، تهران.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغت نامه دهخدا، به کوشش دکتر محمد معین، چاپخانه دولتی ایران. ساسان پور، شهرزاد(1380)، گذری بر حکومت محلی سادات مرعشی مازندران، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، مرداد و شهریور، شماره46 و 47، صص41 - 42.
سیف، محراب، بهار ( 1362 )، جلوه گاه اصیل هنر تزئینی اسلامی، هنر و معماری، هنر، شماره 3، ص 154.
شوالیه، ژان گربران آلن(1378 )، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، انتشارات جیجون، تهران.
غروی، مهدی(1352)، نقوش مذهبی، نشریه بررسی تاریخی، شماره 4 و 5، ص174.
کوپر، جی سی(1379 )، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، نشر فرهاد، تهران.
ماکان، کاسپین( 1388 )، مازندران نگین طبرستان، نشر آوردگاه اندیشه، تهران.
مانوکیان، آرداک( 2009)، کتاب ارمنی زبان «شوقاردزاک» به معنای نورافشان، جلد2، انتشارات شورای خلیفه گری ارامنه‌ی تهران. ورمازرن، مارتین(1383 )، آیین میترا، نشرچشمه، تهران.
وفایی، شهربانو(1381)، سیمای میراث فرهنگی مازندران، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
وفایی، شهربانو( 1381)، مطالعه گورستان سفیدچاه، میراث فرهنگی مازندران.
هال، جیمز(1380) ، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق وغرب، ترجمه رقیه بهزادی، فرهنگ معاصر، تهران.
هویت طلب، سیده کبری (1386)، تاثیر دیدگاه های بشر در شکل گیری و به کارگیری نقش مایه خورشید از پیدایش اجتماعات اولیه نوسنگی در آسیای میانه تا التقاط هنر این منطقه با یونان، هنر و معماری، رهپویه هنر، شماره 3، صص 19-20.
یاحقی، محمدجعفر( 1374)، فرهنگ نامه قرآنی، جلد 3، آستان قدس، مشهد.
یاحقی، محمدجعفر(1375)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سروش، تهران.
یاحقی، محمد جعفر( 1388)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی، فرهنگ معاصر، تهران.
یساولی، جواد(1379)، مقدمه ای بر شناخت قالی ایران، انتشارات یساولی، تهران.