Analytical Research of Symbolic and Mythological Motifs in Lorestan Kalmakarreh Art

Document Type : Research Paper

Author

Asisstant Professor, Department of Historical Archaeology, Iranian Center for Archaeological Reserch, Reserch Center for Cultural Heritage & Tourism, Tehran, Iran.

Abstract

The Hoard of Kalmakarreh includes hundreds of golden and silver wares that were incidentally discovered by a local hunter in 1987 at a northwest 20 kilometer distance to Pol-e Dokhtar in province of Lorestan. The collection includes a variety of dishes, Raytheon, human and animal sculptures, masks, plaques, jewelry,… that belongs to the Neo- Elamite (first millennium BC). This research led to the identification and documentation of objects in the Museum of the kalmakarreh Cave Treasure. It also investigates and analyzes the mythological motifs and symbolic ritual objects and religious beliefs and evolution were investigated. In this research, the link is part of the cultural/historical creators of these objects. Technically, metal art and symbology with other Iranian tribes and neighboring civilizations in the historical period, and then was evaluated. Concepts and symbolic motifs and mythological creature, symbolic figures (king and hero), mythological beings (supernatural beings and animals), the elements of nature (plants, herb and water), a wonderful ceremonial tools and objects of mythological beliefs and rituals these treasures, all explanations of thoughts, ideas and beliefs of their creators and owners, and their presence is evident in the metaphysical powers. The fundamental institutional Kalmakarreh mythological narrative of creation and negation of each other in a battle of light and dark and wonderful nature that inspired the creators of these works is amazing. It should be noted that this belief has never completely died out. This trend can be seen as aggressive in Kalmakarreh art with a new face and a tone, even up to today's the struggle between good and evil, odern belief is common Lor. These things are not just a simple artwork, In each of them, but there is a world of thoughts, beliefs, industry, art, lifestyle, beliefs and lies of any kind. The main question in this article form, technique and application of this kind of things? And that the objects of decoration on them is comparable to the concept of symbolic and mythical peoples them? In this study, analytic and inductive methods with emphasis on study designs and shape of objects is done. Observation, as well as visiting museums in the country and Internet search websites in foreign museums, comparative and historical documents and texts used. Kalmakarreh Cave Treasure classification of objects based on shape and applied to two kinds of concepts and mythological motifs are taken. This type of classification is both descriptive and interpretive aspects. The application is divided into two metal containers, decorative containers (ceremonial)'ve shared and consumed. Appearance of  Neo-Elamite inscriptions on some of these objects reveals their connection with the Neo-Elamite cultural horizon. Their unique specification is that they introduce a new dynasty in the western Iran in the 1st millennium BC that, in turn, plays a vital role for archeological researches on the outset of the Iranian historical era. Samaturra (Samati) rulers (Kalmakarreh Cave Treasure owners) as one of the independent states to Elam that emirates in the south of Lorestān in the 7th and the early 6th centuries BC .

Keywords


اسدیان خرم‌آبادی، م، باجلان، م.ح و کیایی، م (1358)، باورها و دانسته‌ها در لرستان و ایلام، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز مردم‌شناسی ایران، تهران.
اقتداری، احمد (1354)، آثار و بناهای خوزستان، انتشارات انجمن آثار ملی، ج1، تهران.
ایزدپناه، حمید (1367)، فرهنگ لکی، انتشارات مؤسسه فرهنگی جهانگیری، تهران.
ایزدپناه، حمید (1376)، آثار باستانی و تاریخی لرستان، نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ج3، تهران.
بلخاری قهی، حسن (1384)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تهران.
بهار، محمد تقی (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، انتشارات آگاه، تهران.
بهزادی، رقیه (1383)، قومهای کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران، نشر طهوری، چاپ دوم، تهران.
پاتس، دانیل (1385)، باستان‌شناسی ایلام، ترجمه زهرا باستی، انتشارات سمت، تهران.
پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان، ترجمه یوسف مجیدزاده، انتشارات دانشگاه ‌تهران، چاپ دوم، تهران.
جابز،گ (1370)، سمبلهای حیوانات، ترجمه محمدرضا بقاپور، نشر مترجم، تهران.
حاتم، غلامعلی (1372)، نقش و نماد در سفالینه‌‌های کهن ایران، فصلنامه هنر، شماره 28، صص 355-378.
دادور، ابوالقاسم (1370)، سمبلهای‌ خدایان بین‌النهرین از دوره اورسوم تا آشور نو و رابطه آن با سمبلهای ایران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، استاد راهنما: محمد رحیم صراف.
دادور، ابوالقاسم و مبینی، مهتاب (1388)، جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان، انتشارت دانشگاه الزهرا، تهران.
دانیل، گلین (1363)، تمدنهای اولیه و باستان‌شناسی خاستگاه آنها، ترجمه هایده معیری، نشر موسسه تحقیقات و مطالعات فرهنگی، تهران.
دهه، ژان (1345)، مبدأ و مفهوم نقوش سمبلیک در تخت‌جمشید، مجله دانشکده ادبیات، شماره2، سال 14، ش مسلسل ۵۴، صص 7-36.
رواسانی، شاپور (1370)، اتحادیه مردم شرق، انتشارات امیرکبیر، تهران.
سهرابی، محمد (1376)، لرستان و تاریخ قوم کاسیت، انتشارات افلاک، خرم‌آباد.
صفی زاده، صدیق (1361)، نوشته‌های پراکنده درباره یارسان اهل حق، نشر موسسه مطبوعاتی عطایی تهران.
طاهری، صدرالدین (1391)، گوپت و شیردال در خاور باستان، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره17، شماره4، صص 13-22. علیون، صمد و صدرایی، علی (1390)، مجموعه مقالات اشیاء تاریخی حسنلو، نشر گنجینه هنر تهران.
غضنفری، حسین (1376)، لرستان در گذر تاریخ، نشر سازمان میراث فرهنگی، تهران.
فانیان، خسرو (1354)، هنر لرستان، گذرگاهی به قلمرو خدایان، مجله تماشا، شماره249، سال 5، صص 45-61.
فریه، دابلیو (1374)، هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، نشر فرزان، تهران.
گدار، آندره (1345)، هنر ایران، ترجمه بهروز حبیبی، دانشگاه ملی ایران، تهران.
گیرشمن، رومن (1346)، هنر ایران در دوره ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
گیرشمن، رومن (1379)، تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمود بهفروزی، نشر جامی، تهران.
ماسکارلا، ا.و (1387)، عاجهای حسنلو، ترجمه صمد علیون، گنجینه هنر، تهران.
مالووان، م (1368)، بین‌النهرین و ایران باستان، ترجمه رضا مستوفی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
مجیدزاده، یوسف (1376)، تاریخ سیاسی بین‌النهرین، ج1، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
مجیدزاده، یوسف (1379)، تاریخ و تمدن بین‌النهرین، هنر و معماری، مرکز نشر دانشگاهی، ج3، تهران.
مصباح، آ (1383)، پوشاک بین‌النهرین و مصر باستان، انتشارات توس، تهران.
مک‌کال، هنریتا (1373)، اسطوره‌های بین‌النهرین، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، تهران.
ملکزاده، فرخ (1348)، تأثیر هنر هخامنشی در کاپیسا افغانستان، مجله باستان‌شناسی و هنر ایران، سال 2، شماره 3، صص 22-28. ملکزاده بیانی، ملکه (1351)، شاهین نشانه فرایزدی، مجله بررسیهای تاریخی، سال 7، شماره 1، صص 13-45.
موری، پی.آر.اس (1379)، زیرخاکیهای مفرغی ایران، ترجمه علی داراب‌بیگی، انتشارات کرمانشاه، کرمانشاه.
میرنیا، علی (1378)، فرهنگ مردم ایران، چاپ دوم، نشر پارسا، تهران.
نگهبان، عزت اله (1372)، حفاری هفت تپه در دشت خوزستان، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، تهران.
وارنر، رکس (1386)، دانشنامه اساطیر جهان، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، نشر اسطوره، تهران.
هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
هرتسفلد، ارنست (1381)، ایران در شرق باستان، ترجمه همایون صنعتی‌زاده، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه باهنر، کرمان.
هوار، کلمان (1379)، ایران و تمدن ایرانی، ترجمه حسن انوشه، چاپ سوم، نشر امیر کبیر، تهران.
یاحقی، محمد جعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره‌ها در ادبیات فارسی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
Alvarez-Mon,J (2004), Imago Mundi:Cosmological & Ideological aspects of the Arjan bowl, Iranica Antiqua, 39,Vol XXXIX, pp203-237.
Alvarez-Mon,J (2009), Notes on the “Elamite” Garment of Cyrus the Great, Antiquaries Journal, The society of antiquaries of London, 89, pp21-33.
Amiet, P (1960), Elam, Auvers-Sur-Oise, ?????????.
Barnet, R.D (1962), Median art, Iranica Antiqua, vol II, No????, PP 77-95.
Barnet, R.D (1968), The art of bacteria & treasure of the oxus, Iranica antiqua, vol VIII, No????, PP 34-53.
Bivar. A.D.H (2005), Mithraism: A religion for the Ancient medes, Iranica Antiqua, Vol.XL, No 40, pp 341-358.
Calmeyer, P(1983), The Persian king in the lions Den, Vol XLV, Part 1, published by the british school of Archaeology in Iraq, Iraq.
Canby.J.V (2002), Flaconry (Haw king) in Hittite lands, Journal of Near Eastern Studies, The university of Chicago press, Vol 61, No 3, PP 161-201.
Carnoy,A.J (1964), Iranian mythology in mythology of Baces, ?????, New York.
Choksy, J (2002), In reverence for Deities & submission to kings: A few Gestures in ancient near eastern societies, Iranica Antiqua, Vol XXXVII, No ????, PP 7-29.
Cooper, J (2000), Assyrian prophecies, The Assyrian tree & The Mesopotamian origins of Jewish monotheism Greek philosophy, Christian theology, Gnosticism and much more, Journal of the American oriental society, Vol120, No3, PP 430-444.
Crawford, H (1991), Sumer & Sumerian,Cambridge University press, ??????.
Culican, w (1965), the medes and Persians, Thames & Hudson, London.
Curtis, Vesta (1996), Persian Myths, British Museum press, ?????.
Gustavus, E )1940(, Ancient oriental cylinder and other seals, The university of Chicago press, ???????????.
Herrmann, G & Curtis, J )1998(, Reflections on the four-winged Genie:A pottery Jan & an Ivory panel from Nimrud, Iranica Antiqua, vol XXXIII, No ????, PP 107-134.
Jamzadeh, Parivash (2000), An Achamenid motif seen in later epic and Art, Iranica Antiqua, Vol.XXXV, No ?????, pp 47-56. Kantor, H.J (1977), The Elamite cup from choghamish, IRAN, Vol. XV, No15, PP 11-14.
Kawami,t (1972), A Possible source for the sculptures of the audience hall pasargad, IRAN, Vol X, No ????, PP 142-144. Kleiss, w (1980), Zur ent wicklung der Achaemenid ischen palast architektur, Iranica Antiqua, Vol XV, No ????, PP181-198. Krueger, R.R (1995), Mystique of the date palm links old & new worlds, Mediterranean Conucopia, Vol II, No182, pp 128-129.
Moorey, P.R.S (1967), Some ancient metal belts, their antecedents and relatives, IRAN, Vol V, No ????, pp 83-98.
Moorey, P.R.S (1969), Pre historic copper and bronze metallurgy in western Iran, IRAN, Vol VII, No ????, pp131-154. Moorey, P.R.S(1988), Material Aspects of Achaemenid Polychrome Decoration and Jewellery, Iranica Antiqua, Vol XXXIII, No ?????, PP155-171.
Muscarella, O.W (1987), Median art & medizing scholarship, JNES, 46, No 2, pp 109-287.
Mylonas , G.E (1966), Mycenae and the Mycenaean age, ?????, Princeton.
Negahban, Ezat (1964), A brief report on the excavation of marlik Tepe and Pileh qaleh, IRAN, Vol II, No ????, pp 13-20. Porada, E (1970), Tchoghazanbill memoriesde La delegation en Persian,Tom XL.II, Vol IV, No ????, pp ????????????. Razmjou, Shahrokh (2005), In Search of the lost Median Art, Iranica Antiqua, Vol XL, No ?????, PP 271-314.
Reade, J (1978), Kassites and Assyrians in Iran, IRAN, Vol. XVI, No ????, PP 137-143.
Rej, A (2003), Scythians and Sarmatians, Migration of the Aryan tibes, The Royal Norwegian Embassy, Bangkok. Simpson, John (2000), Observation on early Iron age beads from luristan, BSTN, 36, pp 6-10.
Ware, D, and Maureen, S (1976), An illustration dictionary of ornament Great Britain, ????, London.
google earth
http://www.docudesk.com