Iran University of Science and Technology’s Outdoor Set Furniture Design Based on Components of Sustainable Development

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor,Department of Industrial Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.

2 Industrial Designer(MSC.), Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.

Abstract

Today, sustainable development has a key role in national policy. A strong case has been made for the need for communities to pursue economic, social, and environmental policies and practices that will reduce the risks associated with present practices, that will be sustainable in long run, and that will enhance the well-being of future generation. With this approach, many universities in Iran like other organization; try to explain sustainability requirements for future to improve the situation and promote sustainable development concepts. On the other hand,the largest concentration of higher education in Iran is on formal learning and planning of sustainability which consequently focus on formal learning spaces and cause inattention to informal learning spaces. The purpose of a university is to bring together diverse people and their ideas in an environment that create potential for intellectual and social exchange in cultural context.Therefore, this research focused on importance of outdoor furniture with sustainability approach and user- centered design (UCD) method in Iran University of Science and Technology (IUST) to respond to needs of student to interaction and participation in university environment.For successful user centered design method, all the parts of process have been planned and managed. This strategic activity was performed by bringing together in a meeting all the stakeholders relevant to the development, to create a common vision for how usability can support the project objectives. In the next step, all the users and other stakeholders have been identified, who may be impacted by the outdoor furniture. In this field, observation and interview with students in university was done in real condition. Thereupon, it was necessary to elicit existing furniture problems and identify context- of- use and using situation of Iran University of Science and Technology’s outdoor environments. According to this assay, user and university requirements have been specified by user requirement interviews. The result of interviews showed inappropriate outdoor furniture in Iran University of Science and Technology. After requirements elicitation and analysis, the samples of outdoor furniture at other universities have been studied from the viewpoints of color, shape, materials and their situation in environment. This research revealed the use of harmonic materials in outdoor furniture design with existing buildings in these universities.  In the creative,idea generation phase of the problem solving process, brainstorming session brought a set of design and task expert to inspire each other. Finally one idea wasselected and software prototyping was provided to create a greater level of realism than paper mockups. This set furniture has been inspired from Persian garden and its cross form to create closed loop. During this study, evaluation was conducted in several stages. In each stage;requirements of design was evaluated by experts and different users to identify and fix usability problems. The final concept was examined by end- users; that was included 25 men and women from each gender. The result showed that the finaloutdoor furniture concept has been able to satisfy users’ expectation considerably and lead institution of university toward sustainable development.

Keywords


انصاری، مجتبی و مومنی، کوروش (1389)، بررسی نقش عوامل محیطی بر رفتار انسان، فصلنامه گزارش، شماره 66و 67، صص110- 105.
تقوایی، علی‌اصغر (1389)، تحلیل آماری بر روند گسترش ناموزون کاربری شبکه معابر در شهر اصفهان، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، شماره 4، صص36- 19.
حبیب، فرح (1386)، رویکرد پایداری در متن شهرسازی، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره نهم، شماره 1، صص120-111.
خورسندی طاسکوه، علی و لیاقتدار، محمد جواد (1387)، ارتباط بین دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکای های فرامرزی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2، صص132-111.
زاهدی، شمس‌السادات و نجفی، غلامعلی (1384)، بسط مفهومی توسعه پایدار، فصلنامه علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، صص76-43.
عظمتی، حمیدرضا و باقری، محمد (1387)، آموزش مفاهیم توسعه پایدار با طراحی معماری و منظر دانشگاه، مجله فناوری و آموزش، شماره 4، صص283- 292.
گرجی ملهبانی، یوسف (1389)، معماری پایدار و نقد آن در حوزه محیط زیست، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 1، صص100-91.
محرم نژاد، ناصر و حیدری، عمران (1385)، تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور، علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره 28، صص 77-68.
مرتضایی، سید رضا (1384)، رهیافت‌هایی در طراحی مبلمان شهری، سازمان شهرداری‌های کشور، تهران.
مظفر، فرهنگ، مهدیزاده، فاطمه و بیسادی، مونا (1389)، تحلیل آماری تأثیر رنگ سالن امتحانات بر مؤلفه‌های روانشناختی دانشجویان، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 1، صص128- 119.
مک اندرو، فرانسیس تی. (1391)، روانشناسی محیطی، ترجمه: غلامرضا محمودی، انتشارات وانا، تهران.
مهدی زاده سراج، فاطمه و نیکوگفتار، عاطفه (1390)، بررسی تطبیقی راهکارهای دستیابی به آسایش، آرامش و تفکر در باغ های سنتی ایران و ژاپن، قصلنامه علمی پژوهشی باغ نظر مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر، سال هشتم، شماره هفده، صص42-31. نوابخش، مهرداد و ارجمند سیاه‌پوش، اسحق (1388)، مبانی توسعه پایدار شهری، جامعه‌شناسان، تهران.
وکیل باشی، زینب (1389)، طراحی دانشکده معماری پایدار با رویکرد اجتماعی و تأکید ویژه بر مشارکت جمعی، رساله کارشناسی ارشد معماری گرایش پایداری، زیر نظر دکتر محمدعلی خان‌محمدی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران.
Kahhoe, Yap ( 2011), Achieving Sustainable Campus In Malaysia University, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the degree of Master of Science in Construction management, Supervisor: PM DR Mohamad Ibrahim Mohamad, July, University Teknologi Malaysia.
Maguire, Martin (2001), Methods to support human-centred design, International journal of human-computer studies, Vol. 55, No. 4, pp.587–634.
Pfahl, S(2005), institutional sustainability, int.j.sustainable development , Vol. 8, Nos. 1/2, pp. 80- 96.
Scoones, Ian (2007), Sustainability, Development in Practice, Vol. 17, Nos. 4/5, pp. 589- 596.