An Investigation of Spiritual Identity in Product Design

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Mankind, as his divine nature, is able to perceive spirituality and God’s presence among his interactions. Also human's need to spiritual cultivation is an undeniable point, but the studies around industrial design, hasn’t perpended that well enough. Actually there are so limited available scales and references, if a designer intend to design a product according to spiritual identity, or inspire a celestial sense by his/her product or even evaluate a product upon this concept. Spirituality is a complex, fathomless and subjective point of human life, which researching around it, requires multilateral studies. However, it is an essential and natural need, which should be investigated in objective formats. In the present research, Product design is studied according to the mentioned feature of the users. The goal of this paper, is recognition of affective factors on creating products with spiritual identity and also, spiritual perception for users. Actually, this is an effort to search for an approach which can guide the designers in this way and consequently can lead to optimizing the quality of the designed products. This theoretical research, has been formed on Brayan Lawson design process. In the following, library and field studies were organized. Those studies were done based on triple steps of analysis, synthesis and evaluation and also their interaction together. The structure of the research is based on a group of the words. These words which suggest some functional, aesthetics and symbolic features for products, are obtained within two ways. One group were derived by literature review in art and spirituality, especially Islamic art and traditionalist's ideas. Another group are achieved by an organized referring to attributes of God in holy Quran, the written and perfect reference of spirituality. Initially the interpretation of the Mentioned keywords and attributes were studied in variant references And then were sieved by conceptual and qualitative analysis in several steps, considering the prevalent concepts for industrial design. Finally the list of attributes and keywords was evaluated by 6 experts with related research areas to the subject of the paper. The final list including 29 keywords and attributes has been presented upon which designing the products seems to effect on manifesting spiritual identity for the user, during the process of utilizing, especially Iranian users. Within this direct referring to the attributes of God, a point was clarified: similar to the all the components of the universe, each product and its design has an essence beyond its appearance, too. This essence can respect to the God and attributes of him. This research showed that the designers who follow the moral and human approaches in design (for instance sustainable design, universal design, user centered design and etc.) have basically returned to their divine nature, consciously or unconsciously; while they may have different beliefs and faiths. Actually they are investigating the perfection in their design, or maybe in their expertise, but of course the real perfection of everything is in referring to the unique God, Allah.

Keywords


الطایی، علی (بی تا)، هویت قومی، نشر شادگان، بی جا.
امینی کیاسری، عامر (1390)، بنیان‌های نظری هندسه و تزیینات در معماری مسجد گوهر شاد، آهنگ قلم، مشهد.
بانو فرید، اعظم (1388)، از اسماء الله تا لقاء الله، اشک یاس، قم.
بمانیان، محمدرضا؛ پورجعفر، محمدرضا؛ احمدی، فریال و صادقی، علیرضا (1389)، بازخوانی هویت معنوی و انگاره‌های قدسی در معماری مساجد شیعی، فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی، شماره 30، صص 70-36.
بورکهارت، تیتوس (1346)، روح هنر اسلامی، ترجمة سید حسین نصر، هنر و مردم، شماره 55، صص 2-7.
بورکهارت، تیتوس (1376)، ارزش‌های جاویدان هنر اسلامی، مجموعه مقالات مبانی هنر معنوی به کوشش دفتر مطالعات دینی هنر، حوزه هنری، تهران، صص 65-77.
بورکهارت، تیتوس (1376)، نقش کعبه در هنر اسلامی، مجموعه مقالات مبانی هنر معنوی به کوشش دفتر مطالعات دینی هنر حوزه هنری، تهران، ص 76.
پوپ، آرتوراپهام (1373)، معماری ایران، ترجمة غلامحسین صدری‌افشار، فرهنگان، تهران.
جعفری، محمد تقی (1361)، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت ارشاد اسلامی، تهران.
جنکینز، ریچارد (1381)، هویت اجتماعی، ترجمة تورج یاراحمدی، نشر و پژوهش شیرازه، تهران.
حجت، عیسی (1384)، هویت انسان ساز و انسان هویت پرداز: تأملی در رابطه هویت و معماری، نشریة هنرهای زیبا، شماره 24، صص 18.
خمینی، روح الله (1369)، صحیفه نور، جلد 21، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران.
دهخدا، علی اکبر (1373)، لغت نامه، جلد چهارم، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، صص 44-43.
رزاقی، علی (بی تا)، جوانان و هویت ایرانی، نشر احرار، بی جا.
رمضانی گیلانی، رضا (1378)، درآمدی بر اسماء الهی از دیدگاه قرآن و عرفان، نسیم حیات، قم.
سبحانی، جعفر (76-1374)، اسماء و صفات خداوند در قرآن، مکتب اسلام، شماره 10 سال 35، شماره 12 سال 37، صص 21.
ستاری، جلال (1380)، هویت ملی و هویت فرهنگی، نشر مرکز، تهران.
شجاعی، محمد (1383)، اسماء حسنی، سروش، تهران.
شیرین باب، آرش (1386)، طراحی مجموعه امکانات مخصوص وضو گرفتن با رویکرد یادآوری امر قدسی، مطالعه موردی: وضوخانه مسجد دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
صدری، مینا (1387)، صورت و معنا در هنر دینی، کتاب ماه هنر، شماره 125، صص 68-75.
علامه، میر حسین (1384)، شناخت شناسی هنر در نگرش قرآنی، کوثر، شماره 18، صص 80-76.
غلامی، یدالله (زمستان 1385 و بهار 1386)، هنر اسلامی و صور مجسم در داستان سلیمان (ع) و بلقیس، صحیفه مبین، شماره 39، صص 142-129.
فغفوری، محمدحسن (1387)، نقد سنت‌گرایانه: زمینه‌ها و روش، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شمارة 9.
فلاحت، محمد صادق (1384)، نقش طرح کالبدی در حس مکان مسجد، نشریه هنرهای زیبا، شمارة 22، صص 42-35.
گرابار، الگ (1376)، مسجد در جوامع اسلامی معاصر، ترجمة حسین نجفی برزگر، هنر، شماره 33، صص 331-324.
گرابار، الگ (1384)، هنر، معماری و قرآن، ترجمة حسن رضایی هفتادر، دو فصلنامه اسلام پژوهی، شماره 1، صص 80-51.
گرابار، الگ (1386)، نماد و نشانه در تفسیر معماری اسلامی، ترجمة نیر طهوری، گلستان هنر، شماره 9، صص 25-13.
گیدنز، آنتونی (1378)، تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمة ناصر موفقیان، نشر نی، تهران.
لاوسون، برایان (1389)، طراحان چگونه می‌اندیشند، ترجمة مجتبی دولتخواه- حوریه پیری، انتشارات سعیده، تهران.
مددپور، محمد (1384)، حکمت انسی و زیبایی شناسی عرفانی هنر اسلامی، شرکت انتشارات سورة مهر، تهران.
مطهری، مرتضی (1386)، ده گفتار، انتشارات صدرا، تهران.
معین، محمد (1388)، فرهنگ فارسی معین، جلد اول، انتشارات ثامن- ذهن آویز، تهران.
ندایی فرد، احمد (1386)، هویت فرهنگی و نقش آن در طراحی محصولات، نشریه هنرهای زیبا، شماره 30، صص 98-91.
نصر، سید حسین (1373)، مفهوم فضا و خیال در مینیاتور ایرانی، مجله هنر، شماره 26، پاییز، صص 39-30.
هسکت، جان (1390)، طراحی صنعتی، ترجمة غلامرضا رضایی نصیر، انتشارات سمت، تهران.
 Borja de Mozota, Brigitte (2007), Design Management using design to build brand, in
Ahn, Hyeshin Research on Product Identity by analyzing the examples of Mobile Phones, Grade sceines Doktors der Philosophie, Universität Duisburg-Essen.
Bernstein, David (1980), Company Image and Reality, Thomson Learning, ISBN-10: 0304318787.
Elinger, Theodor(1996), Die informationsfunktion des produktes, Bergisch Gladbach Verlog, koln.
Evbuomwan, N; Sivaloganathan, S; Jebb, A (1996), A Survey of Design Philosophies, Models, Methods and systems, Part B, Journal of Engineering Manufacture, Vol. 210, No 4, pp. 301-319.
Girimsaeth, Kjetil (2005), Kansei Engineering, www.ivt.ntnu.no, Norwegian.
Govers, C.M. Pascalle (2004), Product personality, PHD thesis, Delft University of Technology, ISBN 90-77595-46-5, p.22.
Laviea,Talia; Tractinsky, Noam (2004), Assessing dimensions of perceived visual aesthetics of web sites, Int. J. Human-Computer Studies, No 60, pp 269–298.
 
www.designboom.com- 20/11/ 1392
www. drtyaprakliyonca.blogspot.com-5/9/1394
www.eehale.com- 10/8 /1393