احمدی، بابک (1386)، ساختار و تاویل متن، مرکز، تهران.
آژند، یعقوب (1386)، استاد محمد سیاه قلم(مفاخر هنری ایران3)، امیرکبیر، تهران.
انصاری، منصور(1384)، دموکراسی گفتگویی، مرکز، تهران.
باختین، میخائیل (1387)، تخیل مکالمهای (جستارهایی درباره رمان)، ترجمه رویا پورآذر، نی، تهران.
تودوروف، تزوتان (1377)، منطق گفتگویی میخائیل باختین، ترجمه داریوش کریمی، مرکز، تهران.
شکورزاده، ابراهیم (1367)، فرانسوا رابله نویسنده بزرگ و شوخ طبع قرن شانزدهم فرانسه، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، شماره4، صص552 ـ 538.
طباطبایی، زهره (1382)، استاد محمد سیاه قلم، هنرنامه، شماره 18، صص40 ـ 23.
کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1376)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، هند و عثمانی، مستوفی، تهران.
لچت، جان (1380)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر، ترجمه محسن حکیمی، خجسته، تهران.
نولز، رونالد (1391)، شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمه رویا پورآذر، هرمس، تهران.
هینلز، جان.ر (1386)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه احمد تفضلی، ژاله آموزگار، چشمه، تهران.
یاحقی، محمد جعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، فرهنگ معاصر، تهران.
Bakhtin, M.M (1984), Rabelais and his World. H. Isowolsky (Tr.), Indiana University Press, Bloomington.
Dentith, S (2005),Bakhtinian Thought: An introductory reader, Routledge, New York.
Smith, Paul and Wilde, Carolyn (2002), Art Theory, Blackwell Publishers Ltd,a Blackwell Publishing company, Blackwell.
Stewart, Alison (1993),Paper Festivals and Popular Entertainment, The Kermis Woodcuts of Sebald Beham in Reformation Nuremberg, Sixteenth Century Journal 24, No. 2, pp 301-350.