Architectural decorations Holy shrine city of Damavand ,Tehran province. (Case Study: Emamzadeh Shamseddin Mohammad (PBUH), Damavand

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract:
The used ornaments in Holy shrines is considered as one of the clearest manifestations of Islamic culture and represents the spiritual space. The research method has been conducted based on descriptive- analytical nature and data gathering method has been utilized in terms of synthetic(Library and field). The statistical population which has been applied in this research, is consisted of 39 Holy shrines in the scope of Endowment and Charity affairs city of Damavand in Tehran province. The sampling method is based on the form of non-random(Optional) and the sample number is related to all decorations(Ornaments) of Emamzadeh Shamseddin Mohammad (PBUH) and the data analysis method is in terms of qualitative and quantitative .
This research at first has been paid the basics of religious buildings and variety of ornaments and other handicrafts fields in Iran and then the decorations related to architecture of Holy shrines city of Damavand were categorized (7 categories) and all decorations each one of Holy shrines are shown in a table and was investigated as the decorations sample of Emamzadeh Shamseddin Mohammad (PBUH).This Holy shrine is located in second place after the decorations diversity of Emamzadeh Hashem (AS).
The paper achievements show that the decorations related to architecture of Holy shrines in addition to the physical beauty was represented of the manifestation of religious attitudes and Shia ritual and physical beauty and meta-physical beauty leads to the architecture sacred place by the region Muslim people in historical periods until the present time.


این قسمت اضافه گردیده ولی در چکیده فارسی نگارش نشده است.

Crafts order of priority fields of architectural Holy shrine city of Damavand is as follows:
1) Metal Handicraft 38%, 2) Iranian traditional architecture% 14, 3) The craft mad 13%, 4) Wooden Handicraft % 13, 5) Fine craft 11%)Handicraft architectural 7%), 7) Pottery 4%.
Apart from historical and architectural ornaments Shrine values, religious values are Especially inscriptions with Islamic tradition. Relationship and direct link between appearance and reality Holy shrine in Damavand city. The architect to create a sense of unity in a variety of architectural and decorative elements, trying to maintain calm and spiritual atmosphere in Holy shrines in Damavand .Muslim architects shrine, in outer space with decorations in the upper part of the monument, the Rok Dome audience to understand. And since the ascension into heaven, the Rok Dome is quite evident. The move also entails a sense of calling.
According to studies carried out on the hanging Holy shrines Overview Damavand city following results were obtained:
Exterior and interior decorations Holy shrines Damavand city is divided into two categories, one related decorations and other decorations materials related to the fields of crafts. Related to architectural decoration materials in various forms Damavand Holy shrine exterior masonry, tiling, brickwork and stone masonry and brickwork stucco decorations is the most prominent.
Decorations crafts related to the fields of Damavand Holy shrines exterior architectural tiling, wood and metal mesh.
Related to architectural decoration materials in various forms Damavand Holy shrines Inside, stone mosaic, tile, plaster stucco decorations is the most prominent.

Keywords


آلپاگونوولو، آدریانو و دیگران (1384)، معماری بومی، علی‌محمد سادات افسری، مؤسسه علمی و فرهنگی فضا، تهران.
   اعظمی، زهرا؛ شیخ الحکمایی، محمدعلی و شیخ الحکمایی، طاهر (1392)، مطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ‌بری‌های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره4، صص 15-24.
   انصاری، مجتبی (1381)، تزیین در معماری و هنر ایران (دوره اسلامی با تأکید بر مساجد) ، مجله مدرس هنر، دوره 1، شماره 1، صص 47 – 59.
   براند، هیلن (1382)، معماری اسلامی، ترجمه‌ی دکتر باقر آیت‌الله‌ ‌زاده‌شیرازی، تهران، انتشارات مؤسسه فرهنگی تکوک زرین، تهران.
براندی، سزاره (1388)، تئوری مرمت، پیروز حناچی، دانشگاه تهران، تهران.
   بهداد، حمید و جلالی جعفری، بهنام (1391)، پژوهشی در توپی‌های گچی ته آجری با رویکرد به مسجد جامع یزد، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 17، شماره 4، صص 67- 74.
   پازوکی طرودی، ناصر (1380)، گزارش پژوهشی و شناسایی آثار باستانی و تاریخی- فرهنگی حوزه فرمانداری دماوند، دماوند، جلد 1.
   پاکباز، رویین (1386)، دائرة‌المعارف هنر، چاپ ششم، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
   پاینده، ابوالقاسم (1354)، نهج‌الفصاحه، ج 9، سازمان انتشارات جاویدان.
   پیرنیا و بزرگمهری (1371)، مجله اثر، شماره 20 و 24، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
   پیرنیا، محمدکریم (1383)، سبک شناسی معماری ایرانی، معمار، تهران.
حبیبی، حسن و دیگران (1389)، شماری از بقعه‌ها، مرقدها و مزارهای استان‌های تهران و البرز، چاپ اول، ج 1، بنیاد ایران‌شناسی، تهران.
   ستاری ساربانقلی، حسن و حسن‌پور لمر، سعید (1393)، تزیینات گره‌چینی در بناهای محله خانه بر ماسوله، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 4، صص 55-66.
   سروقدی، محمدجعفر (1384)، بقاع متبرکه‌ی استان تهران، چاپ اول، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، تهران.
   سید صدر، سید ابوالقاسم (1390)، دائرة‌المعارف هنرهای صنایع دستی و حرف مربوط به آن، چاپ سوم، آذر، تهران.
   کیانی، محمد یوسف (1384)، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، چاپ هفتم، سمت، تهران.
   مجد، مصطفی (1380)، مرعشیان در تاریخ ایران، رسانش، تهران.
   مکی‌نژاد، مهدی (1387)، تاریخ هنر در دوره اسلامی تزیینات معماری، سمت، تهران.
   نجفی، آیت ا... ضیاءالدین (1390)، امام‌زاده‌های ایران، چاپ اول، انتشارات اهل بیت (ع)، تهران و قم.
   نصر، سید حسین (1370)، جاودانگی و هنر (مجموعه مقالات)، سید محمد آوینی، برگ، تهران.
   نصرتی، مسعود (1381)، تاریخ دماوند و آثار تاریخی آن، چاپ اول، انتشارات فیض کاشانی، تهران.
   نقی‌زاده، محمد (1387)، مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
   یوزباشی، عطیه (1394)، نشانه‌شناسی نقوش تصویری امام‌زاده‌های شهرستان دماوند استان تهران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، رشته ارتباط‌تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران.
   Uozbashi, Atieh & Emamifar, Seysd Nezam oldin far, (2015), Semiology Study of Shrine Geometric patterns of   Damavand City of Tehran Province, INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES ISSN 2356-5926,  Special Issue, pp1949-1960.
   Uozbashi, Atieh & Eghabali, Parviz, (2016), Plant pattern semiology of Damavand city, Tehran province,  INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES ISSN 2356-5926,  Special Issue, pp 1011-1028.
   Uozbashi, Atieh & Eghabali, Parviz, (2016) , Explicit and Implied Denotation Analysis of the Pattern of Motifs of Holy Mir Motahar (AS) Shrine, INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIES ISSN 2356-5926,  Special Issue, pp 1027 – 1049.
    Uozbashi, Atieh & Emamifar, Seysd Nezam oldin far, (2016), SURVEY OF ISLAMIC ART IN THE HOLY SHRINE OF GHASEM (AS) UREH IN THE DAMAVAND CITY OF TEHRAN PROVINCE,  The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC August 2016 Special Edition, pp 1009-1020. 
   Uozbashi, Atieh & Eghabali, Parviz, (2016), VISUAL MOTIFS OF AMAMZADHHAYTHE CITY OFDAMAVAND IN TEHRAN BASED ON THEMATIC DIVISION. CASE STUDY: AMAMZADGANABDOLAH AND OBAIDOLAH (AS), The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC August 2016 Special Edition, pp 1405-1422.