Conception Process of Audiences’ View of Beauty in Art: Islamic and Western Philosophers’ Views

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Human’s conception and cognition of art takes place in their communication with the work of art. These works’ hidden concepts and values which have been beyond their creators’ thoughts manifest in relation with the works. The process of cognition is conceiving the creator’s thought which manifests in a physical body. Communication process is one of the most important aspects in the value of a piece of art. Conception has its roots in philosophy. Knowing its identity and explaining its function in knowledge has been paid lots of attention by philosophers. Understanding this concept is one of the most prominent subjects in knowing one self and the world around. When we see a work of art, understanding and knowing the meta-physical aspects, besides the physical ones, are of utmost impotance. In conceiving every work of art, hidden features and values have effective roles in gaining knowledge. One of the noticeable features in this field is the beauty and aesthetic conception of a work which will be created in connection with audiences’ views. Therefore, the audiences’ presence and their conception of hidden values of a work of art will be significant in keeping the work of art. In conveying these features and knowing them, the audiences’ presence and their interactional relation with work is of utmost importance. So, when we see a work of art, the process of conception has an important role and audience is an integrated part of a work of art. In order to reach the goal of the study and answer its questions, the selected method of the study will be interpretive-analytical. To do this, first the process of conception from the viewpoints of philosophy and Islamic and Western philosophers is scrutinized. Then, beauty conception is analyzed from the viewpoints of scholars so that the characteristics and criteria of this process are identified. A comparative study is done to identify the features of conception and beauty among Western and Islamic philosophers. Through this, how the audiences perceive these characteristics can be obtained. Human’s conception and cognition of art, as an epistemologic subject, has its roots in other epistemological domains such as philosophy. In fact, philosophers and scholars’ views of conception of beauty provokes thought. In the present study, it is tried to evaluate and understand the conception of a work and the audiences’ aesthetic values according to Islamic and Western philosophers and scholars based on interpretive-analytic approaches. Also, this study benefits from logical argumentation to analyze the audiences’ understanding and aesthetic processes. Findings reveal that works of art are formal and semantic realities and their understanding is an interactional relation among emotion, thought, wisdom, and human conception. Understanding beauty is both a subjective and an objective process which is identified in three stages of selection, analysis, and giving meaning. Therefore, perception is discovery. Here, the audiences’ mentality playes its role and its socio-cultural conditions influence the field. Conception can be introduced as a subjective and objective process to depict the internal and external views.

Keywords


ابن سینا، محمد (1953)، رسالة فی ماهیّة العشق، احمد آتش، سنت، استانبول.
اتینگهاوزن، ریچارد؛ اسپریتو، کونز؛ گابریلی، نیولی؛ واندیر، نیکولاس؛ آسونتو، جنتیلی و پلب (1390)، تاریخچه زیبایی‌شناسی و نقد هنر، ترجمه یعقوب آژند، نشر مولی، تهران.
بابایی، علی (1386)، پریچهر حکمت، نشر مولی، تهران.
بلاک، ببورا ال (1383)، فارابی، ترجمه روح الله عالمی، حکمت، تهران.
بوخنسکی، یوزف ماری (1380)، راه های تفکر فلسفی، ترجمه پرویز ضیاء شهابی، نشر پرسش، اصفهان.
پازوکی، شهرام (1382)، مقدماتی درباره مبادی عرفانی هنر و زیبایی در اسلام با اشاره به مثنوی معنوی، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 15، صص 11-4.
پناهی، اسماعیل و عباس اسکوئیان (1393)، درآمدی معرفت شناسانه بر ادراک زیبایی در اندیشه مولانا، فصلنامه کیمیای هنر، سال سوم، شماره 10، صص 55-66.
جانجی، رکا (1388)، ارتباط زیباشناختی از نظرگاه هندی، ترجمه نریمان افشار، فرهنگستان هنر، تهران.
راودراد، اعظم (1382)، نظریه های جامعه شناسی هنر و ادبیات، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
رزمگیر، میثم و سید محمد انتظام (1392)، قوه خیال و ادراک خیالی از دیدگاه ابن سینا و سهروردی، مجله معرفت فلسفی، سال یازدهم، شماره 42، صص 27-48.
سبزواری، ملاهادی (1374)، شرح مثنوی مولوی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد، تهران.
سهروردی، شهاب الدین (1373)، حکمته الاشراق، تصحیح هانری کربن، موسسه مطالعات فرهنگی، تهران.
شیرازیان، رضا (1392)، جذابیت در بناها و محوطه های تاریخی، انتشارات دستان، تهران.
صدیق، حسین (1383)، زیبایی شناسی و مسائل هنر از دیدگاه ابوحیان توحیدی، ترجمه سید غلامرضا تهامی، المهدی و فرهنگستان هنر، تهران.
فعالی، محمدتقی (1376)، ادراک حسی از دیدگاه ابن سینا، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
کالینسون، دایانه (1388)، تجربه زیباشناختی، ترجمه فریده فرنودفر، فرهنگستان هنر، تهران.
کارول، نوئل (1387)، درآمدی بر فلسفه هنر، ترجمه صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر، تهران.
کانتT ایمانوئل (1377)، نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، تهران.
کمالی زاده، طاهره (1389)، هنر و زیبایی از دیدگاه سهروردی، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، تهران.
کوثری، مسعود (1386)، درک آثار هنری در جامعه، اولین هم اندیشی جامعه شناسی هنر، گردآورنده سیروس یگانه، فرهنگستان هنر، تهران.
لیسنگ، آلفرد و دنیس داتون (1389)، مجموعه مقالات مسائل هنر و زیبایی شناسی معاصر، آثار جعلی و تقلبی، ترجمه نیما ملک محمدی، فرهنگستان هنر، تهران.
ملاصدرا، محمدبن ابراهیم (1380)، ترجمه اسفار. سفر چهارم از خلق به خلق، ترجمه محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران.
نقی زاده، محمد و مریم استادی (1393)، مقایسه تطبیقی مفهوم ادراک و فرآیند آن در فلسفه و روان شناسی محیط و کاربرد آن در طراحی شهری، فصلنامه پژوهش های معماری اسلامی، سال اول، شماره3، صص 3-15 .
Ambrose, Timothy & Panie, Crispin (2000), Museum Basics, Icom, Italy.
Clark, K (2000), From regulation to participation: cultural heritage, sustainable development and citizenship in forward planning: The function of cultural heritage in changing Europe, City & Time, (4)3, pp 103- 110.
Ferundlg, Gerhard (2010), To Restor or Not Restor? The never-Ending Controversy Over Arts Integrity Vs. The Preservation of Cultural Heritage, Germany.
Hall, M & McArthur, S (1993), Heritage management in New Zealand and Australia: Visitor management, interpretation, and marketing, Oxford University Press, Melbourne.
Jokilehto, Jukka (2006), Considerations on Authenticity and Integrity in World Heritage Context, City & Time, (2), pp 70- 83.
Matero, F (2000), Ethics and Policy in Conservation, Newsletter.
Varoli- Piazza, Rosalia (2007), Sharing Conservation Decision, Iccrom, Rome, Italy.