To study the evolution of Harpy motif in Iranian art (from pre-historic to contemporary ages)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The compound creatures have a close relationship with mythological thoughts; in fact, they are born by the mythicizing soul of the human who was against a boundless and unknown nature. Primitive humans who hadn't any weapons except thought and imagination against the greatness of the avenger nature, were under their protection; the compound creatures are the product of the imagination which protected the human from the fear arising from inability against the nature and gave him the powers so that he wasn't subdued by the nature spiritually. This motif as the compound creature of the human-bird has been connected to the ancient myths and is continued with a specific form and different concepts over time; Harpy was drawn as the carrier of the dead to the other world in pre-historic ages. The motif and the concept of Urartian art which came into Iranian art, chose another path in the historical ages and due to the influence of Assyrian culture, the motif of a winged man and the gods with two wings and four wings was grafted on to the mythical and divine concepts. However, the form of a winged human was changed into Harpy shape (a human's head and a bird's body) and was distinct with spiritual and divine concepts. In the contemporary periods, it was combined with some mental concepts of the artists except its traditional concepts. In all these centuries, it remained in the form of a powerful motif with a rich concept and was often used in metal working decorations, enamel potteries, Lustrewares (a type of pottery with a metallic glaze), Kubachi wares and crockery. Harpy motif in relation to the horrible and unknown world of the death entered Iranian art in the pre-historic ages; but in the following, it was changed due to Iranian culture based on its conditions in each period. Of course, the changes of the concepts are seen more than the forms of the motifs; the details such as the body type and related decorations such as hats have been changed more in the scope of the form and structure and the general form of human - bird has been maintained. This paper tries to investigate the origin and evolution of Harpy role in Iranian art. Since one of the components of the Iranian contemporary art is the reference to the traditional motifs and the mentioned motif is known as one of the introducers of the Iranian traditional art in today's art, it is necessary to find its roots and to learn more its implications. This paper aims at studying the form and the concept of this motif in the different ages and arts in Iran. The results of the study show that the role of Harpy gives the variable concepts by maintaining its original form in the various ages but it has always been associated with the spiritual and divine concepts due to the nature of its existence (human-bird).
 
 
 

Keywords


  • پاکباز، رویین (1390)، دایره‌‌المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.

    تالبوت رایس، دیوید (١٣٨٤)، هنراسلامی، ترجمۀ ماه ملک بهار، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    جعفری، زهره و آیت‌اللهی، حبیب‌الله و دیگران (1386)، «بررسی چگونگی شکل‌‌گیری نقش فرشتگان (انسان بال‌دار در منابع تصویری قبل از اسلام)»، دوفصلنامۀ مدرس هنر، دورۀ دوم، شمارۀ 2، ۲۵-۱۷.

    حسینی، هاشم (1391)، «موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ­‌‌ایران»، نشریۀ هنرهای زیبا­‌‌، دور­ۀ 17، (شمارۀ 4)، 54-45.

    خزایی، محمد (1386)، «نقش نمادین طاووس در هنرهای تزیینی ایران»، کتاب ماه هنر، ۱۵-۷.

    خسروی، الهه (1388)، «بررسی تطبیقی موجودات تلفیقی در هنر ایران و میان‌رودان»، نقش ‌مایه، سال دوم، شمارۀ 14، ۱۷-۷.

    دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت‌‌نامۀدهخدا، جلد 15، تهران: مؤسسۀ لغت‌‌نامۀ دهخدا.

    رفیعی، لیلا (1377)، سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، تهران: انتشارات یساولی.

    زکی، محمدحسن (1388)، هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمۀ محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.

    زکی، محمدحسن (1388)، هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمۀ محمدابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.

    سیف، هادی (1369)، نقاشی قهوه­‌‌خانه­‌‌ای، تهران: میراث فرهنگی.

    سیف، هادی (1371)، نقاشی پشت شیشه، تهران: سروش.   

    شهلایی، خالد (1388)، «گوی بال‌دار»، ایرانا، شمارۀ 28، ۲۹-۲۶.

    شیمل، آن ماری (1381)، خوش‌نویسی اسلامی، ترجمۀ مهناز شایسته­‌‌فر، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.

    طباطبایی، ژازه (1381)، گزیدۀ آثار ژازه طباطبایی (مرغ نه آدم نه)، جلد اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    طباطبایی، ژازه (1382)، گزیدۀ آثار ژازه طباطبایی (سفری در کهکشان رنگ­‌‌ها)، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ­‌‌ و ارشاد اسلامی.

    عابددوست، حسین­‌‌؛ کاظم­‌‌پور، زیبا (1388)، «تداوم­‌‌ حیات ­‌‌اسفنکس ­‌‌و هارپی­‌‌های ­‌‌باستانی­‌‌ در هنر دورۀ ­‌‌اسلامی»، فصلنامۀ­‌‌ نگره، ۹۱-۸۱.

    کمونی قزوینی، زکریا بن­‌‌ محمّد بن ­‌‌محمود (1390)، عجایب­‌‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات، به کوشش یوسف بیگ‌باباپور و مسعود غلامیه، انتشارات قم: مجمع ذخائر اسلامی.

    گریشمن، رمان (1364)، هنرایراندردورانمادوهخامنشی، ترجمۀ عیسی بهنام، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    ماسلنیتسینا، س (1374)، هنر ایران (گزیده‌ای از مجموعۀ موزۀ هنرهای شرق)، ترجمۀ ناصر پورپیرار، نشر تهران: کارنگ.

    مشهدبان، آتنا (1391)، «بررسی و معرفی هنر تصویر نگاری بر روی کمربندهای اوراتور»، دکتر فرشید ایروانی قدیم و دکتر الیاس صفاران، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور، دانشکدۀ هنر و رسانه.

    ملک‌زاده بیانی (1351)، «شاهین نشانۀ فرایزدی»، بررسی‌های تاریخی، شمارۀ 38 ، ۳۶-۱۰.

    موسوی خامنه، زهرا (1386)، تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی، مجسمه مجسمه‌سازی، تهران: سمت.

    میرزایی مهر، علی‌اصغر (1386)، نقاشی­‌‌های بقعه­‌‌های متبرکه در ایران، تهران: فرهنگستان هنر.

    ورهرام، غلامرضا (1368)، «پژوهشی در جغرافیای تاریخی آمودریا»؛ فصلنامۀ تحقیقات جغرافیایی، شمارۀ 14، ۹۹-۸۸.

    هال، جیمز (1383)، فرهنگ نگاره­‌‌ای نماد در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.

     

    White Muscarella ,Oscar(1962), The Oriental Origin of Siren Cauldron Attachments, The Journal of the American School of Classical Studies at Athens, Vol. 31, No. 4, pp??????.

    Holly,Pittman(1984), Art of the Bronze Age: Southeastern Iran, Western Central Asia, and the Indus Valley, Metropolitan Museum of Art Publications.

    Brunner, Christopher J. (1978), Sasanian Stamp Seals in The Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art Publications, New York.

    Grube, J. Ernst (1379), the Art of Islamic Pottery, Associate Curator in Charge of Islamic Art Metropolitan Museum of Art.