Studying Seljuk Metalworking by Relying on Victoria D. Alexander Approach

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract
Victoria D. Alexander, contemporary sociologist, presented her “modified cultural diamond” in completing and criticizing two approaches of reflect and forming and emphasizes key role of art world’s distributors.reflect approach is based on this fact that art always narrates from society and forming approach covering eide range of theories. Their common is the idea that art having influence on society. Alexander rejects this simplistic relation among art and society and she involves options of producers, consumers and more significant distributors and curators of art society and she represents this new approach by using “modified cultural diamond” metaphor. Continuity of art in traditional societies depends on redeployment of beliefs and customs and one of the most brilliant eras of Iranian art which begins with the Seljuk arrival to this territory. The importance of Seljuk art is that it established a dominant position in Iran and determined the future development of art in the Iranian world for centuries. In many cases the artists of the Seljuk period consolidated, and indeed at times perfected, forms and ideas that had long been known. The stylistic innovations introduced by the Iranian architects of this period were, in fact to have vast repercussions, from India to Asia Minor. Developments, growth and prosperity of Islamic Iran circumfuses in both Political, social and economic fields and artistic, cultural and scientific ones. Most metal objects of the Seljuk period were made of copper, bronze and brass. The precious metals of silver and gold were not used. The objects were cast and often displayed pierced or enameled decor. Forming a powerful government and the correlation of religion and government in Iran is a turning point in reaching the prevailing opinions and artistic perceptions that grows for the first time in Iran after Islam. For this reason Metal objects from the Seljuk period and of the principalities that followed are found in various museums and collections.  Important developments and innovations contributed to the renown of Seljuq art. Beginning in the second half of the twelfth century. One of significant arts in Iran is metalwork which led to a great era in Iran’s art history Seljuk period. Innovation, connection and evolution are among characteristics of this period which should be studied to understand Iran’s society’s and art’s changing and evolution procedure. Present research leads to aspect of forming art societies in the section of production, society’s trade union and place of metalworkers. users and the second person were also society’s middle class, kings and courtiers that entered Seljuk’s art society based on type of requirement. in fallowing and based on the important role of art distributors and supporters, we stud how Seljuk style and societies are formed and connection of these items that due to lack of enough resources, its statistical society includes 20 metalwork from Seljuk and Sassanid period and finally have found Society’s Islamic structures the answer of Seljuk distribution by presenting and comparing diagrams of metals, techniques of creation and decoration.
 
 
 

Keywords


آژند، یعقوب (1388)، «اصل واق در نقاشی ایرانی»، هنرهای زیبا، شمارۀ 15، صص 38-5.
آقاجانوف، سرگی (1383)، شهر، تجارت و پیشهوری در عصر سلجوقیان، ترجمۀ لقمان بایمت‎اف، «کتاب ماه علوم و فنون»، شمارۀ 80 و 81، صص ۵۵-49.
اتینگهاوزن، ریچارد (1376)، «هنر ایران در دورۀ سلجوقی»، کیهان فرهنگی، ترجمۀ یعقوب آژند، شمارۀ 139، صص ۵۶-۵۰.       
اتینگهاوزن، ریچارد و گرابر، الگ (1378)،  هنر و معماری اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: سمت.
احسانی، محمدتقی (1368)، هفت‌هزار سال هنر فلزکاری در ایران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
اشپولر، برتولد (1369)، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمۀ مریم میراحمدی، جلد دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
الکساندر، ویکتوریا دی (1384)، شکلگیری هنر در جامعه، ترجمۀ پریسا شبانی، http://www.ensani.ir، بازیابی‌شده در 10خرداد1394.
الکساندر، ویکتوریا دی (1393)، جامعه‌شناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردم‌پسند هنرها،ترجمۀ اعظم راودراد، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
ایروین، روبرت (1389)، هنر اسلامی، ترجمۀ رؤیا آزادفر، تهران: سورۀ مهر.
باسورث، دارلی‌دران و همکاران (1376)، سلجوقیان، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، ویرایش زیرنظر سیروس پرهام، جلد ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پوپ، آرتور اپهام (1380)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمۀ پرویز ناتل خانلری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
حیدرآبادیان، شهرام؛ عباسی فرد، فرناز (1388)، هنر فلزکاری اسلامی، تهران: سبحان نور.
دیماند، موریس اسون (1383)، راهنمای صنایع اسلامی، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رامین، علی (1387)، مبانی جامعه‌شناسی هنر، تهران: نی.
زمانی، عباس (1355)، تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی، تهران: انتشارات ادارۀ کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر.
ستارزاده، ملیحه (1384)، سلجوقیان (۵۹۰-۴۳۱ ه.ق.)، تهران: سمت.
غزالی، ابوحامد محمد (1380)، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، جلد اول، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فروزانی، سید ابوالقاسم (1393)، سلجوقیان: از آغاز تا فرجام، تهران: سمت.
فریه، ر.دبلیو (1374)، هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز.
کاتلی، مارگریتا؛ هامبی، لوئی (1392)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
کونل، ارنست (1376)، هنر اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
گرابار، الگ (1379)، تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان، ترجمۀ حسن انوشه، جلد پنجم، تهران: امیرکبیر.
لک‎پور، سیمین (1375)، سفیدروی، تهران: ناشر سازمان میراث فرهنگی کشور.
لمبتون، آن ک.س (1391)، سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر.
لمبتون، آن (1386)، تداوم و تحول در تاریخ میانۀ ایران، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: نی.
لویک، نیکولاس (1383)، سکههای سلجوقی، ترجمۀ احمد قاسمی،کتاب ماه هنر، شمارۀ 77 و 78، 143-138.
محمدحسن، زکی (1377)، هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمۀ محمدابراهیم اقلیدی، تهران: صدای مهاجر.
محمدحسن، زکی (1384)، چین و هنرهای اسلامی، ترجمۀ غلامرضا تهامی، تهران: فرهنگستان هنر.
مورگان، دیوید (1373)، ایران در قرون وسطی 1040-1797، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: طرح نو.
نظام‎الملک، ابوعلی‎حسن (1384)، سیاستنامه (سیرالملوک)، به اهتمام جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
وارد، ریچل (1384)، فلزکاری اسلامی، ترجمۀ مهناز شایسته‎فر، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
وولف، هانس (1384)، صنایع‌دستی کهن ایران، ترجمۀ سیروس ابراهیم‌زاده، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
ویلسون، اوا (1390)، طرحهای اسلامی، ترجمۀ محمدرضا ریاضی، تهران: سمت.
هیلن‎براند، رابرت (1387)، هنرومعماریاسلامی،ترجمۀ اردشیر اشراقی، تهران: روزنه.
Melikian - Chirvani, Assadullah Souren (1982), Islamic Metalwork From The Iranian World 8th _18 the Centuries, H M S O, London.
Taragan, Hana (2005), the “Speaking” Inkwell From Khurasan: Object As“World” In Iranian Medieval Metalwork, Muqarnas, Book 22, 29-44.