A Turn in Beauty Culture: The Evolution of Personal Beauty Standards through the Qajars to Pahlavi Era

Document Type : Research Paper

Author

Tehran University of Art

Abstract

During the first decades of last century, the standards of beauty among Iranians witnessed a significant change. A survey of late nineteenth and early twenties century photographs, and comparing them with countless remaining photographs of 1930s and 1940s, namely at the time of passing through the Qajar times and succession of Pahlavi dynasty, demonstrates a move to new beauty models, which replaced the old typical Qajar beauty standards. This essay, with studying the -visual and verbal- historical texts of this time, intends to study the processes by which the modern Western aesthetic models in personal appearance became the normal Iranian models.
A survey through visual history of Iran, from the ancient civilizations to the very beginning of Qajar dynasty, clearly embodies a general way of image-making for the physical appearance and gestures of men and women, which rarely seems odd or detestable to the contemporary viewer. But, in the mid-Qajar dynasty’s visual resources, and specifically Naser al-Din Shah’s rein, appears particular standards of feminine beauty thoroughly different from its former and latter standards. The photographs of royal women and courtesans of “Naseri” and “Mozaffari” periods cannot be considered indisputable proof of feminine beauty model of Qajar era. Notwithstanding, this model, itself ambiguous in origins and precedence, saw a fundamental alteration in a brief time; round face, plump belly and thighs and buttocks, and the delicate line of moustache above the upper lip, became inelegant signs in a woman’s appearance.
In this period, Iranians encountered a new western beauty model, through visual communication system of western world (I. e. illustrated publications, photography, and cinema), via postcards, magazines, memento photographs, and movies. These visual media played a key role in westernization of outward appearance and features of Iranians lives. This process of replacing western model was so radical and rapid, that Qajar-type beauty standards seems quite unbelievable today. Western-type personal beauty acquired a mythical aspect; a predominant myth, which manifested itself as natural, postulate, and eternal; although a construction of dominant orders, like visual communication system, in reality.
The most recent European fashion journals were available for Iranian citizens from the 1930s onward; Likewise, Iranian magazines and newspapers promoted the same discourse about beauty as western media, in which image of modern Iranian femininity, and masculinity as well, increasingly relied on adaptation of last western fashions and modes of appearance and gestures. With popularity of cinema in Iran, as a medium which addressed a mass audience from different social classes, the process of adaptation of western beauty culture amplified. Not surprisingly, a great number of religious and non-religious traditionalists severely challenged this new visual medium. However, despite all oppositions, and in spite of obvious contradictions between western film productions and traditional Iranian culture, cinema enjoyed a great popularity in Iran, and had a massive impact on Iranian’s way of life.
Transformations in clothing systems and personal beauty models was not always a result of imperative politics of Iranian governments, but a consequence of worldwide cultural policies, as enormous myth-making systems.

Keywords


آسایش، محمدحسین (1379)، «سنخ‌شناسی مخالفان سینما در ایران»، فارابی، تابستان 1379. شماره 37. صص 95- 108.
اطلاعات، 7 دی 1319 ش.
اطلاعات، 21 مرداد 1319 ش.
اطلاعات، 6 فروردین 1318 ش.
اطلاعات، 18 بهمن 1317 ش.
اطلاعات، 5 آذر 1317 ش.
 اطلاعات، 8 آبان 1317 ش.
 اطلاعات، 21 آذر 1315 ش.
 اطلاعات، 20 آذر 1310 ش.
بارت، رولان (1375)، اسطوره، امروز. ترجمه‌ی شیرین‌دخت حقیقیان، نشر مرکز، تهران.
بنیامین، والتر (1939)، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، در: اکران اندیشه: فصل‌هایی در فلسفه‌ی سینما (1387)، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
بهرامی، عسکر (1379)، گوشه‌هایی از تاریخ سینما و سینماداری در ایران، فارابی، بهار 1379، شماره 36، صص 24 - 29.
جهانبگلو، رامین (1384)،  ایران در جستجوی مدرنیته، نشر مرکز، تهران.
خدیوجم، حسین (به کوشش) (1383)، مسیر طالبی: سفرنامة میرزا ابوطالب خان (1213 تا 1218 ه. ق.)، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
رائین، اسماعیل (1357)، میرزا ابوالحسن ایلچی، نشر جاویدان، تهران.
راودراد، اعظم (1391)، جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
سعدوندیان، سیروس (1380)، اولین‌های تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
سجودی، فرزان (1390)، نشانه‌شناسی کاربردی، نشر علم، تهران.
صافی، قاسم (1368)، کارت‌پستال‌های تاریخی ایران، مؤسسه فرهنگی گسترش هنر، تهران.
عالم نسوان، سال هفتم، شماره‌ی ششم، خرداد 1306 ش.
عالم نسوان، سال هفتم، شماره‌ی یازدهم، آبان 1306 ش.
عالم نسوان، سال چهارم، شماره‌ی چهارم، شعبان 1342 ق./حمل 1303 ش./آوریل 1924 م.
عالم نسوان، سال دوم، شماره سوم، جمادی‌الاول 1340 ق./جدی 1300 ش./ژانویه 1922
عالم نسوان، سال دوم، شماره اول، محرم 1340 ق./سنبله 1300 ش./سپتامبر 1921 م.
عالم نسوان، سال اول، شماره‌ی دوم، صفر 1339 ق./عقرب 1291 ش./نوامبر 1920 م.
عالم نسوان، سال اول، شماره اول، ذیحجه 1338 ق./میزان 1291 ش./سپتامبر 1920 م.
عدل، شهریار؛ اورکاد، برنار (1375)، تهران پایتخت دویست ساله، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران؛ انجمن ایران‌شناسی فرانسه، تهران.
فرمانفرمایی قاجار، اصغر (1346)، سفرنامه‌ی رضا قلی میرزا نوه‌ی فتحعلیشاه، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
کاوه، سال دوم (دوره‌ی جدید)، شماره 6، شوال 1339 ق./دی 1290 ش./ژوئن 1921 م.
گلبن، محمد (به کوشش) (1357)، سفرنامه میرزا ابوالحسن خان شیرازی (ایلچی) به روسیه، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، تهران.
مکی، حسین (1357)، تاریخ بیست ساله ایران، انقراض قاجاریه و تشکیل سلسله‌ی دیکتاتوری پهلوی (جلد سوم)، انتشارات امیرکبیر، تهران.
موحد، صمد (به کوشش) (1363)، تحفة‌العالم و ذیل التحفه (سفرنامه عبداللطیف شوشتری)، انتشارات طهوری، تهران.
میرزایی، محسن (1392)، 230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان (جلد سوم). انتشارات سیته، تهران.
نفیسی، حمید (1376)، سینما و خصایل فرهنگی، در: نظریه‌های زیباشناسی فیلم (مجموعه مقالات)، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
نوایی، عبدالحسین؛ ملک‌زاده، الهام (به کوشش) (1384)، روزنامه‌ی خاطرات ناصرالدین شاه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران.
 
Barthes, Roland (1972), Mythologies, Straus and Giroux, Farrar.
Elsaesser, Thomas (1987), ‘Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama’ in: Gledhill, Christine (ed.), Home Is Where the Heart Is: Studies in Melodrama and the Woman’s Film, BFI, London.
Michael Amin, Camron (2004), Importing Beauty Culture into Iran in the 1920s and 1930s: Mass Marketing Individualism in an Age of Anti-Imperialist Sacrifice, Comparative Studies of Asia, Africa and the Middle East, Volume 24, Number 1, pp: 79-95.
McDonald, Tamar Jeffers (2010), Hollywood Catwalk: Costume and Transformation in American Film, I. B. Tauris, London, New York.
Najmabadi, Afsaneh (2005), Women with Mustaches and Men without Beard: Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity, University of California Press,‌ Los Angeles.
Schayegh, Cyrus (2002), Sport, Health, and the Iranian Middle Class in the 1920s and 1930s, Iranian Studies, Vol. 35, No. 4, Sports and Games (autumn, 2002), pp: 341-369.