Explaining the «Contextualism» Relationship between Aesthetics and Morality in Commercial Graphics.

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student of Art Studies, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Professor of Arts Faculty, Alzahra University, Alzahra University, Tehran, Iran.

Abstract

Explaining the relationship between art and morality, has played a major role in the body of philosophical thoughts. Because of the cultural contribution of the art in society and it`s impact on ethical practices and behavior, this relationship has always been reviewed.
Therefore, with the advent of philosophy and it`s continuation until now, the relationship between moral values and aesthetics values has always been scrutinized by many theorists and philosophers. The two basic views about this relationship can be seprated based on theories and putting other views in the subset of those two. The first point of view which is known as «Ethicism» points that a qualified work with aesthetics value do not violate moral concepts and stengthen ethics. The second point of view which is called «Autonomism»,basically has questioned the relationship between aesthetics field and ethics and considers a seprate domain for each of them .On the other hand, to avoid dogmatism and absolutism of these two views, we can refer to moderate views in ethics which considers a moderate idea and Contextualism about the existence or none-existence constant and direct relationship between aesthetics and ethics. This one is a kind of general provisions of two views.
In commercial graphics, which is the demand of today`s society and art, we encounter less propagandas with objective representation of goods and services. Multitude of commercial propagandas, represent false product features, by using imaginative elements in expression and video techniques.By adopting an ethical approach to this issue, the lack of truth in commercial advertising, is an example of moral evil. According to this view, by entering these two statements «conventionalism» and «cognitive», we can add an exit for the relationship between art and moral.
Ethics has contracted moral concepts of good and evil as default and examine the issues and the impact of these actions on thoughts and human societies. The relationship between art and morality is rooted in the depth of West St. mainstream thinking and the relationship between art,as an aesthetic issue, and philosophy which is an area of thinking and explaining the facts by the concepts was beloved by numerous philasophers and theorists. From ancient Greece so far, a kind of philosophical mainstream had been common which linked the good and evil moral to good and evil point of aesthetics view.The prominent example of this is eighth Plato's attack.In the republic ,he almost takes issues of all forms of art imitating.Since he considers them as the false trigger of emotions and feelings which causes false knowledge. Causing «false knowledge» is the example of lack of ethics and it is placed among the «moral evil».
On the other hand, objective presentation of product and it`s real features may deface creativity and the artist remains in a dilemma of showing reality or performing arts. The current studies rereads the theory of art and ethics by using discriptive methods and the datas collected through library and shows the Berys Gaut application of Contextualism in these contradications between moral duty and aesthetics.

Keywords


افشارمهاجر، کامران (1392)، گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها، چاپ ششم، سمت، تهران.
اکرامی، محمود (1383)، مردم شناسی تبلیغات، ایوار، تهران.
امین خندقی، جواد (1394)، بررسی دیدگاه‌های فلسفی درباره نسبت ارزش زیبایی شناختی و ارزش اخلاقی، فصلنامه اخلاق، زمستان(20)، صص 220-189.
بری، ریچاردز (1380)، کالاها و ابژه‌های مسرت بخش، چشم اندازی روانکاوانه از مصرف کالا، ترجمه حسین پاینده، ارغنون، زمستان(19)، صص 82-57.
بیردزلی، مونرو (1376)، تاریخ و مسائل زیباشناسی، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، هرمس، تهران.
پاینده، حسین (1385)، قرائتی نقادانه از آگهی‌های تجاری در تلویزیون ایران، روزنگار، تهران.
تنر، مایکل (1387)، اخلاق و زیبایی شناسی؟، هنر و اخلاق، ویرایش خوزه لوییس برمودس و سباستین گاردنر، ترجمه مشیت اعلایی، فرهنگستان هنر، تهران، صص 43-21.
جانسون، رابرت وینسنت (1390)، زیباگرایی، ترجمه مسعود جعفری، نشر مرکز، تهران.
روستا، احمد و خویه، علی (1390)، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های تبلیغات، چاپ سوم، سیته، تهران.
زندی، میثم (1389)، اخلاق و هنر در تفکر نیچه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران.
سارل، تام (1390)، جامعه، هنر و اخلاق. ترجمه مسعود قاسمیان، فرهنگستان هنر، تهران.
سویل، انتونی (1387)، کانت و آرمان زیبایی، هنر و اخلاق، ویرایش خوزه لوییس برمودس و سباستین گاردنر، ترجمه مشیت اعلایی، فرهنگستان هنر، تهران، صص 262-239.
شمیسا، سیروس (1393)، نقد ادبی، چاپ دوم، نشر میترا، تهران.
علایی، مشیت (1387)، هنر و اخلاق، به کوشش خوزه لوییس برمودس و سباستین گاردنر، فرهنگستان هنر، تهران.
علیا، مسعود (1391)، فرهنگ توصیفی فلسفه اخلاق، هرمس، تهران.
فروزفر، علی (1386)، اصول و فنون تبلیغات، نشر جهاد دانشگاهی، تهران.
فنیس، باب ام و اشتروب، ولف گانگ (1393)، روانشناسی تبلیغات، ترجمه محسن شاهین پور، سمیه اولی، سوره مهر، تهران.
کارول، نوئل (1392)، هنر و قلمرو اخلاق، ترجمه محسن کرمی، فرهنگستان هنر، تهران.
کرمی، محسن (1391)، دفاع از نقد اخلاقی هنر با تکیه بر آراء نوئل کرول در دو مقاله‌ی ”هنر و قلمرو اخلاق“ و ”هنر و نقد اخلاقی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کشاورز، عیسی (1391)، تبلیغات و فرهنگ، مرزهای تعامل و تقابل، چاپ دوم، انتشارات سیته، تهران.
گات، بریس (1391)، دانشنامه زیبایی شناسی، هنر و اخلاق، فرهنگستان هنر، تهران.
مادرسیل، مری (1388)، هنر و اخلاق، به کوشش خورخه برمودوس و سباستین گاردنر، ترجمه مشیت علایی، فرهنگستان هنر، تهران.
معنوی‌راد، میترا و عنبردباغیان، سعیده (1393)، رویکردآشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویرسازی تبلیغاتی، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 1، صص 36-25.
موریل، جان (1392)، فلسفه طنز، بررسی طنز از منظر دانش، هنر و اخلاق، ترجمه محمود فرجامی و دانیال جعفری، نشر نی، تهران.
هرست هاوس، رزالین (1388)، بازنمایی و صدق، ترجمه امیر نصری، چاپ دوم، فرهنگستان هنر، تهران.
یانگ، جیمز اُ (1388)، هنر و شناخت، ترجمه هاشم بناپور، بهاره آزاد سهی، ارشیا صدیق، فرهنگستان هنر، تهران.
Bell, Clive (1987), Art, Oxford University Press, Oxford.
Beardsmore. R W (1971), Art and morality, Macmillan press ltd, London.
Gaut, Berys (2005), Art and Ethics, the Routledge Companion to Aesthetics, 2nd Edition, Routledge, London, PP.431-443.
Gaut, Berys (2007), Art, Emotion and Ethics, Oxford University Press, Oxford.
Graham, Gordon (2006), Art, value in, Encyclopedia of Philosophy, Second Edition, Donald M.  Borchert (ed.), Detroit: Thomson Gale, Vol.1, pp.337-342.
Kieran, Matthew (1996), Art, Imagination, and the cultivation of Moral, Journal of Aesthetics and Art Criticism, 54: 351-337.
Kieran, Matthew (2004), Revealing art, Routledge, USA.
www.Ideayab.com