Survey on the historical relation of handicrafts and industrial design in Iran

Document Type : Research Paper

Abstract

Abstract
About one and half century from the official and governmental determination for recreation and renewing of Iranian handicrafts has passed and about half century from forming an official field by the name of industrial design in Iranian universities had passed and yet no research has been done which directly has a formal or structural relation with these two important vast field of art and industry at the same time by any authorities. Among this, Forgetting and gradual weakening of each one of arts and crafts and the methods of preserving and reclamation of them should be interpreted in a bigger context such as the culture of a society. This is the reason why each artistic foundation not only reminds the sources of sociology but also reminds a conscious process not an unexpected event and it conveys the culture of that society. The present paper with assuming the absence of structural and aesthetic approaches in arts and crafts in Iran, First it goes to the huge break which happened for arts and crafts in Iran during the industrial revolution in west which causes the transitive situation in tradition and modernism. Then we go to the general effect of modern industry in arts and crafts in Iran. Among this, the industrial design in most of valid western sources is a modern phenomenon which formed with changing and interpreting in the traditional design texts and constantly connect and disconnect its boundaries with handicrafts and retells it. This outlook specially after holding the world first industrial exhibition in nineteenth century (Cristal Palace, London, 1851) which Iran with the efforts of Mirza Mohammad Taghi Khan Farahani (Amir Kabir) participated in it, became popular. The movement that had not repeated for social and political reasons and prevented Iran from accompany the other industrial countries in the world. With attention to this truth, the purpose of this primary study is surveying the historical linkage of industrial design or handicrafts in Iran and for this mean with relying on descriptive method, analytic and inductive is looking for an answer to this basic question that industrial design and handicrafts in Iran which historical point are connected to each other and emerge of industrial design in Iran, is for the cause of readout and the connection or handicrafts design? The findings of this study show that in this half industrialized country of Iran, despite of several reasons such as interaction, continuity and differentiation in this two mentioned areas, except university, it almost has not formed any connection between them and among this the industrial design is still an open book and it is being genesis and expositing and still has not defined its connection with handicrafts clearly. This abandoning of course is not only between handicraft design and the industrial design which is trendy and with more careful look, we can see the obvious presence of it among the relation with industrial designers and the industry of the country.

Keywords


آدمیت، فریدون (1394)، امیرکبیر و ایران، چاپ یازدهم، انتشارات خوارزمی، تهران.
 آشوری، داریوش (1392)، ما و مدرنیت، چاپ پنجم، مؤسسه فرهنگی صراط، تهران.
 اصل فلاح، مهدی (الف1391)، سخن نخست، فصلنامه دستاورد، سال بیست و دوم، شماره 31، صص5-4.
 اصل فلاح، مهدی (ب1391)، فرازی بر تاریخ شفاهی طراحی صنعتیِ دانشگاهی در ایران، فصلنامه دستاورد، سال بیست و دوم، شماره 32، صص22-8. 
 افتخاری، سید محمود (1385)، بررسی و مقایسه دو کانون هنر، کتاب ماه هنر، شماره 97 و 98، صص58-56.
 پاکباز، روئین (1393)، دایره‌المعارف هنر، چاپ چهاردهم، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
 جولی‌یر، گای (1382)، طراحی، آمیزش هنر با صنعت، ترجمۀ فرهاد گشایش، فصلنامه هنر، شماره 55، 172-160.
 جهانبگلو، رامین (1386)، موج چهارم، ترجمه منصور گودرزی، چاپ پنجم، نشر نی، تهران.
داندیس، دونیس اِ (1392)، مبادی سواد بصری، ترجمۀ مسعود سپهر، چاپ سی و سوم، انتشارات سروش، تهران.
 دورانت، ویل (1392)، لذات فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب، چاپ بیست و چهارم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 روزنامۀ شرق (1394)، مرگ در غربت (هوشنگ کاظمی، گرافیست، در سکوت و فراموشی درگذشت)، سال سیزدهم، شماره 2414، ص14.
 زاویه، سعید (1388)، صنایع دستی و توسعه‌ی جامعه، فصلنامه رشد آموزش هنر، شماره 18، صص25-22.
 شایگان، داریوش (1392)، بت‌های ذهنی و خاطره ازلی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
 شبانی، مریم (1389)، تراژدی صنعتگران بدفرجام (گفت‌وگو با علی‌اصغر سعیدی و فریدون شیرین‌کام نویسندگان مجموعه «موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی»)، ماهنامه مهرنامه، سال اول، شماره 4، صص168-165.
 طباطبائی، سید‌جواد (1390)، جدال قدیم و جدید از نوزایش تا انقلاب فرانسه، چاپ دوم، نشر ثالث، تهران.
 طبسی، محسن؛ نادمی، داوود (1389)، بررسی ارتباط بین توسعه پایدار صنایع کشور و طراحی صنعتی، فصلنامه علوم اجتماعی (دانشگاه آزاد شوشتر)، شماره 10، صص239 - 268.
 غرشی، مهدی (1341)، با کارگاه زری بافی هنرهای زیبای کشور آشنا شوید، ماهنامه هنر و مردم، دوره 1، شماره 4، صص35-28.
 قزوینی، رویا (1385)، هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، فصلنامه فرهنگ اصفهان، سال هم، شماره 33 و 34، صص129-124.
 کارکیا، فرزانه (1372)، معرفی رشته طراحی صنعتی، دوفصلنامۀ جلوه هنر، شماره 2، صص40- 41.
 کارکیا، فرزانه (1376)، نگاهی به طراحی صنعتی، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 2، صص20-23.
 کارکیا، فرزانه (1381)، تاثیرات دوجانبه طراحی صنعتی و توسعه پایدار در گسترش صنایع کشور، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 12، صص88-80.  
 کریمیان، سعید [و] عطارزاده، عبدالکریم (1390)، نقش انقلاب صنعتی در تحولات صنایع دستی ایران، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام، سال سوم، شماره 11، صص120-99.
 کوثر، مهدی (1351)، طراحی صنعتی، فصلنامه هنر و معماری، سال چهارم، ‌شماره 15‌و‌16، صص131- 130.
 گسیلی، عزیز (1378)، فرآیندهای طراحی و تولید (میزان مطابقت در محصولات صنعتی و سنتی)، فصلنامه هنرنامه، سال دوم، شماره 4، صص 67-52.
 گسیلی، عزیز (1379)، بررسی میزان مطابقت طراحی و تولید قفل‌های کهن ایرانی، فصلنامه هنرنامه، سال سوم، شماره 6، صص107- 94.
 گلاک، جی و سومی هیرا‌موتو گلاک (1355)، سیری در صنایع‌دستی ایران، ترجمه حمید عنایت و دیگران، چاپ اول، انتشارات بانک ملی ایران، تهران.
 گیدیون، زیگفرید (1391)، فضا، زمان، و معماری (جلد اول و دوم)، ترجمۀ منوچهر مزینی، چاپ چهاردهم، انتشارات علمی و فرهنگی،‌ تهران.
 مصطفوی، فریبا (1382)، گذری بر مفهوم طراحی در قرن بیستم و جایگاه طراحی صنعتی در ایران، دوفصلنامه جلوه هنر، سال ششم، شماره 22، 89-76.
 مومن، ابوالفتح (1386)، نیروی سوم و روابط خارجی دوره رضاشاه، ماهنامه زمانه، سال ششم، شماره 60، صص55-45.
 ندائی‌فرد، احمد‌ (1390)، بررسی و تجزیه و تحلیل تئوریک حرفه‌ی طراحی صنعتی (با محوریت نظریات چهار تن از نظریه‌پردازان مشهور این رشته)، فصلنامه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 45، صص63 -70.
وودهام، جاناتان (1384)، تزئینات و طراحی صنعتی: فرهنگ، منزلت و هویت، ترجمۀ فرهاد گشایش، فصلنامه زیباشناخت، شماره 12، صص 248-237.
 وولف، هانس (1388) صنایع دستی کهن ایران، ترجمۀ سیروس ابراهیم‌زاده (چاپ سوم)، انتشارات علمی فرهنگی.
 تارنمای پردیس هنرهای زیبا، دانشکده طراحی صنعتی، درباره دانشکده (1395)، (http://finearts.ut.ac.ir/design)
 دانشنامه برخط ایرانیکا، مدخل صنایع دستی (2017)، (http://www.iranicaonline.org/articles/crafts-&prev=search)