Reflection on evolution effects of culture and society of Iran in mid-Qajar epoch on the wall painting (To witness the wall paintings of Sarim Al-Dawla mansion in Kermanshah)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Through of world changes in eighteenth century, western countries took a new face and their developments accelerated, therefore under banner of science and technology dominated the world and most countries started to contact with west, subsequently. Iran was not excluded from other nations in the new encountering with European countries and west, this meeting caused the creation changes in structure and context of Iranian society which resulted the diversity and unprecedented plurality in culture, context and literature. Hence, condition of society changed to the distinct social and cultural layers. Therefore, in midst of these changes, art and painting was also not excluded from this category and those had evolutions in their identity. Qajar epoch is one of the most evolution of art eras, specially in wall painting which is structured with relationship and benchmarking of art and culture of the west. Intentionally or unintentionally, artists, especially painters of this era came to this new pattern and considered the assimilation of their arts with European samples as solutions for the achievement of the art and modern culture in the body of its western. This article is sought to analyze the impact of the relationship with west on society, culture and art of the Iran in middle of the Qajar reign and to ponder more on this topic by the wall paintings of Sarim Al -Dawla mansion that like a document image which is iterating the state of the society at that time, consider foregoing in two distinct parts; historical and comparative approach. And seek answer to question that changes in Qajar era resulted the emergence of what kind of wall paintings. This article will pay the review of evolutions after reading on socially changed trends in Iranian society at that era and by the image of mansion which is mentioned and will match their results with present image in mansion. According to this discussion, subject-matters on murals were divided to five groups which are as follows: face of woman and minstrelsy ceremony in European style, face of king and European men, image of war and deployment, image of narrative stories and image of heaven and angels. Finally, after reviewing the above, it was found that images in this set are well reflection of changing the situation and form of the Iranian community which can be seen this evolution in travel and history books, generally. These images are representation of impact the confrontation the Iranian tradition with European emerging modernity which causes of evolution in art, culture and society of Iran and showed expressive language from total outward changes of Iran society in midst of the Qajar reign and it can be concluded that they intended to move toward the fulfillment of dream modernity by replacing the European pattern with traditional pattern but for lacking the sufficient capacity in the levels of Iranian society, these changes only were conducted in outward aspects like imagination of new identity in form, transformation of face make up, changes in clothing and imitation of European habits.

Keywords


آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
آشتیانی، عباس اقبال (1388)، تاریخ ایران بعد از اسلام، چاپ پنجم، انتشارات نگاه، تهران.
ابراهیمی ناغانی، حسین (1386)، جلوه شکل انسان در نقاشی دوره قاجار، گلستان هنر، شماره 9، صص 88-82.
اتحادیه، منصوره (1388)، زنانی که زیر مقنعه کلاهداری کردند، نشر تاریخ ایران، تهران.
ارمغان، مریم؛ سلطان زاده، حسین و هما ایرانی بهبهانی (1394)، بازتعریفِ نقشِ زن در خانواده و تأثیر آن بر تزییناتِ نقاشی و ساختارِ خانه‌های اعیانی تهران در دورة قاجار، باغ نظر، شماره 34، صص 24-11.
افضل طوسی، عفت السادات؛ سلاحی، گلناز و لادن سلاحی (1392)، مطالعه­ی کاشی­نگاره­هایی با نقوش زنان قاجاری در خانه­های شیراز، زن در فرهنگ و هنر، شماره 4، صص 594- 577.
بابایی، سوسن (1385)، شاه عباس دوم، فتح قندهار، چهلستون و دیوارنگاره­های آن، ترجمه یعقوب آژند، گلستان هنر، شماره 5، صص 117-102.
پاکباز، روئین (1393)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، نشر زرین و سیمین، تهران.
پولاک، یاکوب (1361)، ایران و ایرانیان «ایران، سرزمین و مردم آن»، نشر خوارزمی، تهران.
عکاشه، ثروت (1380)، نگارگری اسلامی، ترجمه غلامرضا تهامی، حوزه هنری، تهران.
جهانبگلو، رامین (1384)، بین گذشته و آینده، نشر نی، تهران.
جهانگرد، علی اکبر؛ شیرازی، علی اصغر  و مهدی پوررضائیان (1394)، تبیین نظریه واقع­نگاری آرمانی در نگارگری قاجاری و نسبت پیکرنگاری درباری با آن، کیمیای هنر، شماره 16، صص 122-107.
حجت، عیسی (1391)، سنت و بدعت در آموزش معماری، دانشگاه تهران، تهران.
حسن­نیا، محمد و ناظم، ریحانه (1392)، زنان دربار قاجار و مطالبات اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اسناد، پیام بهارستان، شماره 22، صص 263-220.
خاتون آبادی، افسانه (1390)، شعر و نقاشی در دوران قاجار: چالش سنت و مدرنیته، ادبیات پارسی معاصر، شماره 2، صص 55-39.
خلیلی، ناصر (1383)، گرایش به غرب در هنر قاجار، عثمانی و هند، مجموعه هنر اسلامی، جلد ششم، چاپ اول، کارنگ، تهران.
دیالافوآ، ژان (1361)، سفرنامه دیالافوآ، مترجم: فره وشی، نشر خیام، تهران.
زاهد زاهدانی، سید سعید؛ موسوی، زهرا و علی روحانی (1389)، بررسی کنش­های جمعی زنان ایرانی، مطالعه موردی: زنان دوره قاجار، بانوان شیعه، ش22، صص 94-57.
سجودی، فرزان و قاضی مرادی، بهناز (1391)، تأثیر گفتمان مشروطیت بر هنجارهای تصویری دوره‌ قاجار، جامعه شناسی هنر و ادبیات، شماره 1، صص 122-93.
سیف، هادی (1379)، نقاشی روی گچ، نشر سروش، تهران.
شریعت پناهی، سید حسام الدین (1372)، اروپایی­ها و لباس ایران، نشر قومس، تهران.
صفرزاده، نغمه؛ موسوی فاطمی، نادر و بهرام احمدی (1394)، مقایسۀ تطبیقی تصویر فرشتگان در کتاب‌آرایی رنسانس با آثار چاپ سنگی قاجار، نگره، شماره 36، صص 105-92.
علوی نژاد، سید محسن؛ نادعلیان، احمد؛ کفشچیان مقدم؛ اصغر و علی اصغر شیرازی (1389)، مطالعه تطبیقی در کاربرد دو اصطلاح تزیینات معماری و دیوارنگاری در منابع اسلامی، نگره، شماره 15، صص 18-5.
علیزاده بیرجندی، زهرا و ناصری، اکرم (1390)، پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای آن، پژوهش­های تاریخی (سیستان)، شماره 8، صص 102-85.
عین السلطنه، قهرمان میرزا (1374)، روزنامه خاطرات عین السلطنه، جلد اول. به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، نشر اساطیر، تهران.
غیبی، مهرآسا (1384)، تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، هیرمند، تهران.
فلور، ویلهم و چلکوفسکی، پیتر (1381)، نقاشی و نقاشان در دوره قاجار، ترجمه یعقوب آژند و مریم افتخار، نشر ایل شاهسون بغدادی، تهران.
فوروکاوا، نوبویوشی (1384)، سفرنامه فوروکاوا، ترجمه هاشم رجب زاده و کینیجی ئه اوارا، انجمن مفاخر فرهنگی، تهران.
فیض الهی، مریم و فنایی، زهرا (1389)، بررسی لباس و پوشاک دوره قاجار مبتنی بر آثار مینایی به جا مانده از این دوره در موزه آذربایجان تبریز، نگره، شماره 16، صص 71-57.
موریه، جیمز (1386)، سفرنامه جیمز موریه (سفر یکم)، ترجمه ابوالقاسم سری، نشر توس، تهران.
موسوی حاجی، سیدرسول و ظریفیان، رویا (1393)، تاثیر موج تجددخواهی و جریان نوسازی بر تحول پوشاک ایرانیان (از ابتدای دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی اول)، جامعه شناسی تاریخی، شماره 1، صص 219-193.
میرسپاسی، علی (1393)، تاملی در مدرنیته ایرانی، بحثی درباره گفتمان­های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران، ترجمه جلال توکلیان،  طرح نو، تهران.
Diba, Layla (2001), Invested with life: wall painting and imagery before the Qajars, Iranian Studies, 34(1-4), pp.5-16.
Diba, Layla (2006), A monumental battle painting of the Perso-Russian wars, Artibus Asiae, No.66, pp.97-110.
Grabar, Oleg (2001), Reflections on Qajar art and its significance, Iranian studies, 34(1-4), pp.183-186.
https://fa.wikipedia.org/
Najmabadi, A (2001), Gendered transformations: beauty, love, and sexuality in Qajar Iran, Iranian Studies, 34 (1-4), pp. 89-102.
Scarce, Jennifer (2001), The architecture and decoration of the Gulistan palace: The aim achievements of Fath Ali Shah and Nasir Al-din Shah, Iranian studies, 34(1-4), pp.103-116.