Comparative study of pottery and textiles patterns in Al-Bouye and Samani period with Sassanid art

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The conquest of Iran by the new being Arab muslims prepared the primary context of muslims impressionability from Sassanid art. In result islamic art had been influenced deeply by Sassanid art during centuries. However this impressionability was not equal in all over the islamic territories and current art in Samani and Al-bouye territories is one of its anti types. Samani and Al-bouye which respectively governed eastern and western parts of Iran, were neighbors and contemporary. They were alike somehow because of their governmental construction. Both were affected by Sassanid art but in different ways. The aim of this paper is to study of similarities and differences in impressionability of Samani and Al-Bouye pottery and textiles patterns from Sassanid art. Since the art of Samani and Al-Bouye have major impress on development of the next periods, recognizing artistic qualities of these periods is necessary in studying history of Iranian art. Due to the research objectives we examined the fundamental question that what is the main reason of different impressibility of Samani and Al-Bouye art from Sassanid art? In this regard, the most prominent art of any period, the Samani pottery and Al-Bouye textiles were studied together and with Sassanid art samples by combination method of historical and descriptive method with a comparative approach. Its data is gathered via library source and by referring to books and articles and The observation method has also been used. During the research process, geographical, historical, social, political and cultural characteristics Samani and Al-Bouye governing territory compared with each other and then the artistic aspects of two governments in impressionability of Sassanid art was studied. The results of this paper indicates that one reason of different impressibility of Samani and Al-Bouye art from Sassanid art is intermediaries such as Sogdians and the Abbasids who Sassanid influences were transferred by them. In other words Samani art and especially pottery patterns impressionability from Sogdians- Sassanid art and Al-Bouye art and especially textiles patterns from Arab-Sassanid art is one of the reasons that cause different impressibility of these two era from Sassani art. At the same time, Samanids and Al-Bouye in various fields were trying to gain national legitimacy; thus as Samanids were ruled in areas that Persian language was the original language, supported Persian language to gain national legitimacy. Examples of these efforts is using mythical and epic elements in field of art. So it distanced from imperial dimensions while was satisfied by being influenced by Sassanid seeming elements. Al-bouye ruled over the area that had not been native and the central of government is Baghdad that most of them were Arabs. However Al-bouye started to make lineage in order to gain national legitimacy to introduce themselves as Sassanid's throne inheritable so they started being to influence by imperial elements of Sassanid art in their art works. To say more accurately, Samani's and Al-bouye's efforts in gaining national legitimacy to the masses are the main reason of having differences in their impressionability from Sassanid art.

Keywords


ابن‌جوزی، عبدالرحمن‌ بن علی (1358 ﻫ . ق)، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، جزء 14 و 15، الطبعه الاولی، دارصادر، بیروت.
ابن‌مسکویه، احمدبن محمد (1369)، تجارب الامم، به‌کوشش ابوالقاسم امامی، ترجمة علینقی منزوی، انتشارات توس، تهران.
اتینگهاوزن، ریچارد و گرابر، الگ (١٣٨٤)، هنرومعماری اسلامی(١)، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات سمت، تهران.
اتینگهاوزن و شراتو و بمباچی (1384)، هنر سامانی و هنر غزنوی، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات مولی، تهران.
اقبال، عباس (1364)، تاریخ ایران، کتاب فروشی خیام، تهران.
برتلس، یوگنی و ویچ، ادوارد (1375)، تاریخ ادبیات فارسی، ترجمه سیروس ایزدی، چ1، انتشارات هیرمند، تهران.
 پاکباز، رویین (1384)، نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
 پرایس، کریستین (1389)، تاریخ هنر اسلامی، ترجمه مسعود رجب نیا، امیرکبیر، تهران.
 پرویز، عباس (1336)، تاریخ دیالمه و غزنویان، مؤسسه مطبوعاتی علی اکبر علمی، [بی‌جا].
 پوپ، آرتور اپهام و اکرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران - از دوران پیش از تاریخ تا امروز، زیر نظر سیروس پرهام، ج1، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 پوپ، آرتور اپهام (1387)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمه پرویز ناتل خانلری، چ4، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 جرفادقانی، ابوالشرف ناصح بن ظفر (603 ﻫ . ق)، ترجمة تاریخ یمینی، به‌اهتمام جعفر شعار (1345)، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
 جوزجانی، منهاج سراج ( 1363)، طبقات ناصری، به تصحیح عبدالحی حبیبی، دنیای کتاب، تهران.
خواند میر، غیاث الدین بن همام الحسینی (1353)، تاریخ حبیب السیر، زیر نظر محمد دبیرسیاقی، ج2، چ2، انتشارات کتاب فروشی خیام، تهران.
صولی، محمد بن یحیی (355 ﻫ . ق)، اخبارالراضیباللهوالمتقیلله(تاریخالدولهالعباسیه منسنه322الیسنه333 هجریه)منکتابالاوراق، به کوشش ج. هیورث دن (1354 ﻫ . ق/1935م)، [بی‌نا]، قاهره.
طاهری، علیرضا (1389)، نقوش ساسانی و اسلامی برروی دستبافته بایو، نشریههنرهایزیبا - هنرهایتجسمی، شماره44، صص 31-23.
کریمی، فاطمه و کیانی، محمد یوسف (1364)، هنر سفالگری دورة اسلامی ایران، ارشاد اسلامی، تهران.
کونل، ارنست (1347)، هنر اسلامی، ترجمه هوشنگ طاهری، چاپخانه مشعل آزادی، تهران.
فروزانی، سید ابوالقاسم (1381)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دورة سامانیان، سمت، تهران.
فقیهی، علی اصغر(1378)، تاریخ آل بویه، سمت، تهران.
موسوی بجنوردی، کاظم (1393)، تاریخ جامع ایران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران.
ناجی، محمدرضا (1390)، مشروعیت و پایگاه اجتماعی سامانیان، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 157، صص 20-13.
هروی، جواد (1385)، دیلمان و امیران دیلمی در روزگار اقتدار سامانیان، پژوهش‌نامة تاریخ، شماره 2، صص 147-135.
همدانی، محمدبن عبدالملک(1961م)، تکمله تاریخ طبری، ج1، مطبعه کاتولیکیه، بیروت.
 
Azarpay, Guitty (1981), Sogdian Painting: The Pictorial Epic in Oriental Art, University of California Press, London.
Fehervari, Geza (¾), Ceramics of the Islamic World – in the Tareq Rajab Museum, I.B.Tauris Publishers, London. New York.
Khodadadi, Ezzat (2013), Social and economical development in Sammanid, American Journal of Sustainable Cities and Society, Vol.1, Issue 2.
L. Esposito, John (1999), The Oxford History of Islam, Oxford University Press, Now York.
Sims, Eleanor- Marshak, Boris I & Grube, Ernst. J (2002), Peerless images –persian painting its sources,?????, London.
http://fotografia.islamoriente.com
http://www.sothebys.com