Light weapons and oven, "A Case Study of Mirrored Octagonal Stars in Safavid Walters Shahnameh"

Document Type : Research Paper

Authors

1 shahed university

2 Department of Study of Art, shahed university- hslamic art- hran- tehran

Abstract

Sanctity of human faces painted and even the animals, would promote Islamic geometry and architectural drawings. Same time that illustrated medieval Europe was the leading Baroque, Islamic art also keep up to mirror and sparkle motifs house mirror was gone. Humans desire to understand oneself and the world together, He was on it to the sacred objects of the universe.
It is obvious that the development, growth of mystical geometry and load it, was based on strict law lord who hitched a way to test any type of painting and Makeup in its territory. However, the dam couldn’t bear it against the people of art, and Opened the way to the creation of various art works, But spiritual geometry in a way that went down to Ghana and evolve and take in all the arenas of radiation on moral and religious places.
To identify the role of Zarineh eight-pointed stars, Simineh evident in the paintings of Shahnameh Safavi W602 version Walters Museum of consider that the shield is seen warriors and military insignia.
Look at the philosophy underlying the latent semantic geometric shapes and angles institution know that it has been less discussed in the arts around the world, except, at the same Iranian-Islamic geometry that we have spoken about it here.
Studies show that Eight Islamic symbol in geometry, Is an attempt to expand the sunlight and debris survey attempts to escape freezing time. That Sun in the Islamic thought, it is symmetrical with the supernatural and eternal truth.
Geometric designs and latticed windows doesn’t make the viewer look at the world, among them dry and lifeless geometric. But this geometry deep semantic and spiritual look at the beautiful world saw what I saw there. The globe in Eastern mystical look, full and fragrant direct a manifestation of God.
In this article we try one of the perceptions that sacred association in the form of eight-pointed stars has to be explored. In a comprehensive perspective eight of the role of the dominant religions and cultures is of great sanctity. The role of the sun on the armor and shields and ancient armies of four mirrors in the form of eight or eight-radius side can be explained in this way. This role could induce the enemy so that his rival is a Fred men with Divine glory that the fate of the war, he will return to profit. But the rays of the sun Genealogy can be in his eight books of ancient Greece and Macedonia, as well as shields. Even in Sweden, one of the surviving motifs, from the Stone Age, shows one of sailing with a sun shield in hand. So they can then outlined in countless motifs and paintings, in West and East, from China to Tunisia and Holy Russia. But now, the topic of our hallowed number eight light emitted by the Sun of Truth. It is the role of Islamic geometry, an attempt to expand the sunlight and debris survey attempts to escape freezing time.

Keywords


قرآن کریم(1375)، ترجمه مهدی الهی‌قمشه‌ای، انتشارات اسوه، تهران.
آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
ابن بابویه، محمدبن علی (1382)، خصال شیخ صدوق، ترجمه یعقوب جعفری، ج ٢، انتشارات نسیم کوثر، قم.
اردلان، نادر و لاله بختیار (1390)، حس وحدت، سنت عرفانی در معماری اسلامی، ترجمه ونداد جلیلی، انتشارات علم معمار، تهران.
امامی، صابر (١٣٨١)، نماد و تمثیل، تفاوت‌ها و شباهت‌ها، کتاب ماه هنر، شماره 47و 48، 60-68.
اوستا (بی‌تا)، یشتها، تفسیر و تألیف پورداوود، انتشارات انجمن زردشتیان، بمبئی و ایران.
بیانی، محسن (1363)، احوال وآثار خوشنویسان، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
بی‌نام (1998)، الزخارف علی المداخل و الابواب و النوافذ، مشروع تنظیم و ادارة المدینة القدیمة اطرابلس، بیروت.
پورتر، ونتیا (1381)،کاشی‌های اسلامی، ترجمه مهناز شایسته‎فر، انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران.
خاقانی، شروانی (1388)، دیواناشعار، به کوشش ضیاءالدین سجادی، انتشارات زوار، تهران.
دورانت، ویل (۱۳۳۷)، تاریخ تمدن یونان باستان ، جلد دوم، انتشارات فرانکلین، تهران.
دهخدا، علی‌اکبر (1376)، لغتنامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
رضوی، کیشور (1394)، شاهنامه نگاری مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی شاه‌عباس اول، ترجمه مصطفی لعل شاطری، انتشارات نی‌نگار، مشهد.
ژیران، فیلیکس و دیگران (1375)، اساطیر آشور و بابلی. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلی‌پور، انتشارات فکر روز، تهران.
شیمل، آنه‌ماری (1395)، راز اعداد، ترجمه فاطمه توفیقی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم.
کن‌بای، شیلا (1391)، نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
کیانمهر، قباد و محمد خزایی (1385)، مفاهیم و بیان عددی در هنر گره چینی صفوی،کتابماههنر، شماره 91 و 92، 26-39
میراندابوروس، میتفورد (1394)، دایره المعارف مصور نمادها و نشانه‌ها، ترجمه معصومه انصاری و حبیب بشیر پور، انتشارات سایان، تهران.
ویلسون، اوا (1377)، طرحهای اسلامی، ترجمه محمدرضا ریاضی، انتشارات سمت، تهران.
هال، جیمز (1394)، فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات صدای معاصر، تهران.
یونگ، کارل گوستاو (1395)، انسان و سمبولهایش، ترجمه محمد سلطانیه، انتشارات جامی، تهران.
سایت‌های اینترنتی
https://www.bibliotecapleyades.net/vimanas/esp_vimanas_11c.htm
http://history-of-macedonia.com/sun-of-vergina
http://www.metmuseum.org/art/collection/search/35949
http://swordmaster.org/2012/12/31/russkie-dospehi-i-oruzhie.html
http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W602/data/W.602/sap/W602_000924_sap.jpg