Decoration of Fabrics in Sasanian Dynasty Based on Isfahani’s Arabic Description of Paintings of Molouk-e- Bani Sasan

Document Type : Research Paper

Author

alzahra university

Abstract

In a part of an Arabic book called Taʾrīk̲h̲ sinī mulūk al-arḍ wa ’l-anbiyāʾ (The History of Prophets and Kings; 4th AH / 10th AC), Hamza ibn al-Hasan al-Isfahani had described the garments of twenty four Sasanian Kings as well as two Sasanian queens based upon paintings presented in the lost book of Sovar Molouk Bani Sasan (The Effigy of the Sasanian Kings). He used five major categories to explain the kings’ and queens’ trousers and garments: 1. Be-Lown, 2.Movashah, 3.Vashy-e- be Zahab, 4. Vashy-e- Modannar, 5. Vashy-e- be Lown. He accompanied the description of each of these clothes within the five mentioned categories with a specific description of color. The meaning of these terms has been changed during centuries. The various and sometimes even contradictory descriptions of these clothes in the contemporary translations and exegesis are the results of the same historical changes and expansions of the meaning of these terms. The research in hand, is based upon the signification of the mentioned terms in Ancient Arabic, re-reading of the historical texts, a nuance observation in the representation of kings’ and queen’ garments available on the Sasanian metal works and relieves as well as reading the remaining fragments of Sasanian textiles kept in world’s museums, to 1. establish the proper meaning of these Arabic terms; 2. Identify a group of Sasanian textiles in accordance with the paintings in Sovar Molouk Bani Sasan; 3. Examine Isfahani’s precision in terms of the archeological findings. This research indicates that Be-Lown refers to colored fabrics without any patters; Movashah is used to present the clothes that are decorated with various gems as well as peals; Vashy-e- be Zahab refers to various usages of gold in decoration of the Sasanian garments, for instance the textiles woven with gold strings, silk fabrics with golden embroidery of various patters; or the fabrics with painted golden patterns. Vashy-e- Modannar refers to the fabric which might be the most famous Sasanian textile. These fabrics present repetitive circular frames. This form had been adapted by many Weaving workshops in Byzantium, Far East, Soghdian and Islamic workshops after the fall of Sasanian Empire. Some fragments of the products of these weaving workshop as well as the fragmentations of the original Sasanian fabrics are being kept in museums across the globe such as Metropolitan Museum of Art, Cleveland Museum of Art, Hermitage Museum The Art Walters Museum, etc. Vashy-e- be Lown presents the kind of dyed fabrics, either colorfully or in a single color (such as red, blue, yellow, green and another natural color), producing a marble like appearance or a fabric with bodies of haphazard lines as decorating elements. All kinds of fabrics available in this fashion are wrongly labeled as Yemeni in contemporary times. This research benefits from a historical approach. In order to analyze data, the descriptive, comparative and analytical methods have been used. The data have been gathered in the librarian method and the analysis is qualitative.

Keywords


 ابن‎خلدون، عبدالرحمان (1363)، العبر: تاریخ ابن‎خلدون، ج 1، برگردان عبدالحمید آیتی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران.
 ابن‎خلدون، عبدالرحمان (1375)، مقدمۀ ابن‎خلدون، ج 1، برگردان محمد پروین گنابادی، علمی و فرهنگی، تهران.
 اصفهانی، حمزه‎بن حسن (1346)، تاریخ پیامبران و شاهان، برگردان جعفر شعار، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
 اکرمن، فیلیس (1387)، «پارچه‎های دورۀ ساسانی»، برگردان زهره روح‎فر، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، سیری در هنر ایران، ج 2، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
الإصفهانی، حمزه‎بن الحسن (1961)، تاریخ سَنی ملوک الأرض و الأنبیاء، منشورات دارمکتبه الحیاه، بیروت.
البستانی، بطرس (2009)، محیط المحیط قاموس مطوَّل للغۀ العربیۀ، دارالکتب العملمیۀ، بیروت.
العلی، صالح احمد (2003)، المنسوجات و الألبسۀ العربیۀ فی العهود الإسلامیۀ الأولی، شرکۀ المطبوعات للتوزیع و النشر، بیروت.
الفیروزآبادی، مجدالدین محمدبن یعقوب (1426)، القاموس المحیط، موسسۀ الرسالۀ، الطبعۀ الثامنۀ، بیروت.
امام شوشتری، سید محمدعلی (1346)، پرتوی از فرهنگ ایران در روزگار ساسانی، نشریۀ بررسی‎های تاریخی، سال 2، ش 1، صص 69ـ91.
 برهان، محمد حسین تبریزی (1342)، برهان قاطع، ج 4، به کوشش محمد معین، کتابفروشی ابن‎سینا، تهران.
 بلعمی، محمدبن محمد (1373)، تاریخنامۀ طبری، ج 3، تصحیح محمد روشن، نشر البرز، تهران.
 بلنیتسکی، الکساندر (1390)، هنر تاریخی پنجیکنت، برگردان عباس‎علی عزتی، فرهنگستان هنر، تهران.
بی‎نام (1318)، مجمل التواریخ و القصص، تصحیح محمدتقی بهار، نشر خاور، تهران.
بی‎نام (1425)، المُعجَم الوَسیط، مکتبۀ الشروق الدولیۀ، قاهره.
 بیهقی، محمدبن حسین (1390)، تاریخ بیهقی، ج 2، به کوشش خلیل خطیب رهبر، نشر مهتاب، تهران.
 پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 7، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
 پورداوود، ابراهیم (1307)، ادبیات مزدیسنا، یشتها، ج 1، انجمن زردشتیان ایران، بمبئی.
 ثعالبی، عبدالملک‎بن محمد (1368)، تاریخ ثعالبی، پارۀ نخست: ایران باستان، برگردان محمد فظائلی، نشر نقره، تهران.
ثعالبی، عبدالملک‎بن محمد (1418)، فقه الُّلغۀ و سِرُّ العربیَّۀ، مکتبۀ الخانجی، قاهره.
 جاحظ، عمرو‎ (1386)، تاج: آیین کشورداری در ایران و اسلام، برگردان حبیب‎الله نوبخت، آشیانۀ کتاب، تهران.
جوهری، اسماعیل‎بن حماد (1410)، تاج اللُّغۀ و صحاح العربیَّۀ، دار المعلم للملایین، بیروت. 
 خاقانی، افضل‎الدین بدیل‎بن علی (1362)، منشآت، تصحیح محمد روشن، کتاب فرزان، تهران.
 دهخدا، علی‎اکبر (1377)، لغت‎نامۀ دهخدا، دورۀ 15 جلدی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
 رفیعی، یدالله (1384)، شرح قصیدۀ بحتری در وصف ایوان کسری، فصلنامۀ ادبیات فارسی (بهارستان سخن)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، ش 4، صص 11ـ28.
 سامی، علی (1389)، تمدن ساسانی، ج 2، سمت، تهران.
 شپرد، دوروتی (1389)، هنر ساسانی، در: احسان یارشاطر، تاریخ ایران کمبریج، از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، ج 3، بخش 2، برگردان حسن انوشه، امیرکبیر، تهران.
 صفا، ذبیح‎الله (1366 الف)، تاریخ ادبیات ایران، ج 1، نشر فردوس، تهران.
 صفا، ذبیح‎الله (1366 ب)، تاریخ ادبیات ایران، ج 2، نشر فردوس، تهران.
 ضیاءپور، جلیل (1343)، پوشاک باستانی ایرانیان، از کهن‎ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، هنرهای زیبای کشور، ادارۀ کل موزه‎ها و فرهنگ عامه، تهران.
 طبری، محمدبن جریر (1362)، تاریخ طبری، ج 2، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران. 
 طبری، محمدبن جریر (1383)، تاریخ طبری، ج 5، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران. 
 کریستن‎سن، آرتور امانوئل (1368)، ایران در زمان ساسانیان، برگردان رشید یاسمی، دنیای کتاب، تهران.
 گیرشمن، رمان (1370)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، برگردان بهرام فره‎وشی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 مبارکشاه، محمدبن منصور (1346)، آداب الحرب و الشجاعۀ، تصحیح احمد سهیلی‎خوانساری، نشر اقبال، تهران.
 محمدی‎ملایری، محمد (1375)، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر  اسلامی، ج 2، نشر توس، تهران.
 محمدی‎ملایری، محمد (1385)، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، ج 4، نشر توس، تهران.
 مسعودی، علی‎بن حسین (1374)، مروج الذهب، ج 1، برگردان ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 مسعودی، علی‎بن حسین (1389)، التنبیه و الأشراف، برگردان ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
معلوف، لویس (1973)، المُنجِد، دارالمشرق، الطبعۀ الحادیۀ و العشرین، بیروت.
ملک‎زاده بیانی، ملکه (1349)، معرفی یک اثر مهم هنری و تاریخی، مدال بهرام سوم ساسانی، نشریۀ بررسی‎های تاریخی، س 5، ش 1 (پی‎درپی 25)، صص 1ـ13.
 میرابوالقاسمی، سیده رقیه (بی‎تا)، حمزه اصفهانی، ادیب، لغوی و مورخ ایرانی سدۀ چهارم، در: دانشنامۀ جهان اسلام، به آدرس: http://rch.ac.ir/article/Details?id=8036&&searchText=، دستیابی در: 10 بهمن‎ماه 1395.
 مینوی، مجتبی (بی‎تا)، فصل 29، پی‎نوشت 7، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 2، ویراستۀ سیروس پرهام، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
 
 Canepa, Matthew P. (2009), The Two Eyes of Earth, art and ritual of kingship between Rome and Sasanian Iran, University of California Press, California.
 Der Nersessian, Sirarpie (1993), Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, vol. 1, Dumbarton Oaks Research Library, Washington D.C.
 Flandin, Eugene (nd), Voyage En Perse, Perse Ancienne Planches, Gide et J. Baudray, Paris.
 Gunter, Ann C. & Jet Paul (1992), Ancient Iranian Metalwork, Smithsonian Institution, Washington D.C.
 Khaleghi Motlagh, Jalal (1988), Bahram B. Mardansah, in: Encyclopedia Iranica, vol III, Fasc. 5, or in: Iranica online: http://www.iranicaonline.org/articles/bahram-b-mardanshah دسترسی 20/3/96
 Mackie, Louise W. (2002), Jeweled Islamic Textiles - Imperial Symbols, Textile Society of America Symposium Proceedings, Paper 399, pp. 92-100.
 Nicolle, David (1996), Sasanian Armies, the Iranian empire early 3rd to mid-7th centuries AD, Montvert Publications, Stockport.
 Rawlinson, George (nd), The Seven Great Monarchies of Ancient Eastern World, new Persian Empire, vol. 3, Worthington Co, New York.
 Truong, Alain R. (2014), Cario Under Wraps: Exhibition of early Islamic textiles features nearly 80 rare and details fabrics, in: http://www.alaintruong.com/archives/2014/07/01/30172884.html, June 18, 2017.
 Xenophon (2011), Cyropaedia, The Education of Cyrus, Translated by Henry Graham Dakyns, Gutenberg eBook.
تارنماها (تاریخ بازبینی تمام آدرس‎ها، اردیبهشت و خردادماه 1396 است.)
 
 
 
 
 
 
URL7: art.thewalters.org/detail/16136/painted-fragment-of-a-tiraz/
 
 
 
 
URL 11: https://depts.washington.edu/silkroad/exhibit/sassanians/67.html
 
 
 
 
 
URL16:http://www.clevelandart.org/art/1950.562?collection_search_query=embroidery&op=search&form_build_id=formVAuXPK6Qr7p4h4D7Hqc4gjw0HhH143FM9PJIPxullEU&form_id=clevelandart_collection_search_form
 
 
 
URL19:http://www.clevelandart.org/art/1975.38?collection_search_query=Buyid&op=search&form_build_id=form-teaF4JzdVDVXnlH2-bz0l1SzNWnuamIu3JnL8mYJlfM&form_id=clevelandart_collection_search_form