Digital visual culture based on smart phone artistic applications

Document Type : Research Paper

Authors

1 Phd student of Alzahra university, Faculty of art

2 Associate Professor, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Assistant professor at Art university, Tehran

Abstract

In modern life, cybernetic patterns, technology and new information systems, moreover, are added to software features and along with other fields, art has also been released from the previous paradigm in the performance and presentation of the work and has been presented in the form of a variety of digital media. Today, smartphones, with two distinctive features, namely touch screens, and the ability to install art apps, as one of the effects of digital media, have created a new state of the art production and distribution process and a new aesthetic sphere, has been opened to a audiences. An artistic sphere derived from digital add-ons has entered with a new language in the aesthetic area; Today, smartphones have created a new status of the process of producing. Digital art has a tremendous variety today and provides numerous possibilities by the applications. Smartphones and tablets have provided fast and easy processing. Add-ons are capable of providing greater variety and faster access and more epidemic. Smart phones that come with a combination of phone and internet have taken many roles in addition to their traditional roles of calling and sending messages in recent years and with the multiple capabilities, they are no longer just a phone. This access creates new conditions that are both shared and interdisciplinary. Simultaneous access to both visual and audio information and the portability of mobile phones and tablets makes them the ideal device. The art created in this way has some new features.
Artistic software is one of the synthetic effects of digital knowledge with other biological and empirical fields. The current situation can be regarded as the focal point of a period in which the traditional and classical relations between the audience, the production of art and the visual culture have been eliminated, and a new visual culture formed around what the digital art theorist, Lev Manovich interprets from the " community of displays ". The present paper assumes that the artistic media has added the textual and modern metaphorical features to visual culture by degrading the process of art production and reproduction, and its context is the source of the original concepts for digital visual culture.The explanation and conceptualization of this innovative visual phenomenon is a step towards understanding the cultural coordinates of the image in the digital media, which is about the concept of the " community of displays ".
By adopting a descriptive-analytical method and based on library information, studying several examples of smart cell phone art applications, this survey research intends to study the characteristics of visual culture derived from the production of art in mobile applications, according to the views of the pioneering thinkers in the concept of digital visual culture, such as Lev Manovich, Andrew Darley,. The results of the survey indicate that the modern art media have fueled new concepts in the visual acuity, such as mobile privatization and home-to-home communication, digital presentations, and consumption space change,by departing from the image to the screen and the community of displays.

Keywords


استریناتی، دومینیک(1388)، مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، ترجمه­ی ثریا پاک نظر، نشرگام نو، تهران.
انگلیس، دیوید و هاگسون، جان(1395)، جامعه شناسی هنر، شیوه های دیدن، ترجمه­ی جمال محمدی، نشر نی، تهران.
بنت، اندی(1393)، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه­ی لیلا جو افشانی و حسن صادقیان، چاپ دوم، نشر اختران، تهران.
بنیامین، والتر(1377)، اثر هنری در دوران تکثیر مکانیکی، ترجمه­ی امید نیک فرجام، فارابی، شماره 31، صص 225-210.
بودریار، ژان(1394)، جامعه مصرفی، ترجمه­ی پیروز ایزدی، چاپ پنجم، نشر ثالث، تهران.
بوردیو، پی‌یر(1394)، عکاسی، هنر میان مایه، ترجمه­ی کیهان ولی نژاد، چاپ سوم، نشر پیام امروز، تهران.
چایلین، سارا  و واکر، جان ا(1382)، هنر و رسانه های جدید: فن‌آوری‌های جدید در هنر، بیناب، شماره 3 و 4، صص 143-121.
حق پرست، اسماعیل(1394)، عکاسی، نرم‌افزارهای تلفن همراه و تغییر ساخت واقعیت در عکاسی، مجموعه مقالات هنر نرم افزاری، به کوشش محمدرضا مریدی، فرهنگستان هنر، تهران.
دارلی، اندرو(1382)، سطح نمایش و فضاهای تماشا در فرهنگ بصری دیجیتال، ترجمه­ی علی عامری مهابادی، فارابی ، شماره 50، صص 158-145.
دو وینیو، ژان(1379)، جامعه شناسی هنر، ترجمه مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران.
راش، مایکل(1389)، رسانه‌های نوین در قرن بیستم، ترجمه­ی بیتا روشنی، نشر نظر، تهران.
رشیدپور، ابراهیم(1390)،آیینه‌های جیبی آقای مک لوهان، چاپ سوم، نشر سروش، تهران.
روشنی‌نژاد، بابک(1388)، هنر و گفتمان اقلیت، سوره مهر، تهران.
فرقانی، محمدمهدی و بدیعی بهار(1394)، فرآیند اهلی سازی تکنولوژی رسانه‌ای» تجربه زیسته جوانان ایرانی در پذیرش تلفن همراه هوشمند، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، شماره 4، صص 178-133.
کامرانی، بهنام(1394)، هنر در جیب: جنبه های تازه هنر دیجیتالی در هنر موبایلی و تبلتی، مجموعه مقالات هنر نرم افزاری، به کوشش محمدرضا مریدی، فرهنگستان هنر، تهران.
کریبر، گلن، مارتین، رویستون(1390)، فرهنگ‌های دیجیتال، درک رسانه‌های جدید، ترجمه­ی مرضیه وحدانی، نشر ساقی، تهران.
گروسین، ریچارد و بولتر، جی دیوید(1388)، منطق تحول رسانه‌ای، ترجمه­ی رحیم قاسمیان، نشر مهر نیوشا، تهران.
گرونو، یوکا (1392)، جامعه شناسی سلیقه، ترجمه مسعود کیانپور، نشر مرکز، تهران.
گنجی، ایمان و مهتدی، کیوان (1393)، موزه یک کارخانه است، مجموعه راهنمای سیاسی برای هنر، حرفه هنرمند، تهران.
لش، اسکات(1394)، جامعه‌شناسی پست‌مدرنیسم؛ ترجمه­ی شاپور بهیان، چاپ چهارم، نشر ققنوس، تهران.
مانوویچ، لف(1383)، رسانه نو از بورخس تا HTML، ترجمه­ی رضا علیزاده، فصلنامه زیباشناخت، شماره 8، صص 124-104.
مریدی، محمدرضا و تقس زادگان، معصومه (1394)، از هندسه تناسبی به هندسه تصادفی: زیبایی شناسی انتزاع جدید در هنر نرم­افزاری، مجموعه مقالات هنر نرم افزاری، به کوشش محمدرضا مریدی، فرهنگستان هنر، تهران.
معنوی راد، میترا و مرسلی توحیدی، فاطمه (1394)، بررسی رویکرد کیچ در عرصه ارتباطات بصری، هنرهای زیبا، دوره 20، شماره 3، صص 16-5.
مصریان، علی(1396)، هنرهای دیجیتال و قاره ششم، نشر سیمای شرق، تهران.
منصوریان، سهیلا(1391)، وانمایی: تاریخچه و مفهوم، نگاهی به الزامات وانمایی برای جامعه و هنر معاصر از منظر ژان بودریار، کیمیای هنر، شماره 2(بهار). صص 120-109.
میشل، ویلیام، جی(1385)،پیامدهای فرهنگی عکاسی دیجیتال، فصلنامه هنر، شماره 68، صص 315-284.
والتر، بوکامپمان(1382)، مسائل زیبایی شناسی دیجیتال، ترجمه­ی علی عامری، زیباشناخت، شماره 8، صص 28-21.
Baudrillard, Jean (1995a), Symbolic Exchange and Death, trans. Iain Hamilton Grant with an introduction by Mike Gane, Sage Publications, London.
Briggs, Jo & Blythe, Mark (2012), Post Anxiety Art: Economics and cultures of digital painting, Post Digital Art: Proceedings of the 3rd Computer Art Congress, pp.161-168.
Brucher-Cohen, Jonah (2009), Art in Your Pocket: iPhone and iPod Touch App Art, access in: https://rhizome.org/editorial/2009/jul/07/art-in-your-pocket/.
Darley, Andrew (2000), Visual Digital Culture, Rutledge, London and New York.
Eco, Umberto (1985), Innovation and Repetition: Between Modern and Post-Modern Aesthetics, Daedelus, No.114, pp.82-161.
Garber, Megan (2011), A Guide to the instagram filters You,ll Soon be Seeing on Facebook,
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/04/a-guide-to-the-instagram-filters-youll-soon-be-seeing-on-facebook/255650/.
Manovich, Lev (2001), The language of New Media, MIT Press, Cambridge.
Mirzoeff, Nicholas (1999), An Introduction to Visual Culture, Routledge, London and New York.
Mirzoeff, Nicholas (2006), on Visuality, Journal of Visual Culture, April, pp.53-79.
Postman, Neil (1985), Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business, Methuen, London and New York.
Sturken, Martin & Cartwright, Lisa (2001), Practice of looking: an Introduction of visual culture, Oxford University Press, Newyork.
Souza e Silva, A (2006), From cyber to hybrid: mobile technologies as interfaces of hybrid spaces, Space and Culture, No.9, pp.78-261.
Thompson, Jhon B (1995), The Media and Modernity, A Social Theory of The Media, Polity Press, Oxford.
http://www.technewsworld.com/story/78005.html
http://www.fingerpainted.it/2009/07/06/painting-apps-jackson-pollock-app/-